2017-12-21, 20:31
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Kan rätten till a-kassa påverkas om man säger upp sig själv vid olika förändringar i tjänsten? Min tjänst kommer upphöra p g a att företaget ska flytta till andra lokaler, och jag kommer erbjudas en behovsanställning istället för som tidigare en fast tjänst. Är måttligt intresserad av att jobba som behovsanställd, och kommer söka annat jobb, men det kan ju ta en tid innan man hittar nåt och därför är frågan om a-kassa viktig.
Ring din a-kassa och fråga, så att dom kan ställa kompletterande följdfrågor om detaljerna.
Citera
2017-12-22, 05:09
Medlem
Om jag jobbar som timvikarie - intermittent anställning, inga garanterade timmar - och plötsligt går från att bli erbjuden timmar på 100% till kanske 20%, kan jag då få ersättning från a-kassa? Funderar över om A-Kassa är värt att gå med i för mig.

Jag kommer inte bli av med jobbet genom att bli uppsagd, min arbetsplats säger typ aldrig upp folk i princip, däremot så kan man bli utan timmar från en schemaperiod till en annan beroende på hur behovet ser ut. Just nu är det väldigt tryggt. Jag har jobbat heltid i ca 8 månader och kommer göra det i alla fall tills slutet på februari, jag vet att jag kommer bli erbjuden timmar. Däremot så under mars kan det ske en ändring här som gör att jag kanske får 50%, 20% eller kanske inget alls. Utan att bli ”uppsagd” officiellt. Kan jag då få ersättning från a kassa?
Citera
2017-12-22, 05:46
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saltine
Om jag jobbar som timvikarie - intermittent anställning, inga garanterade timmar - och plötsligt går från att bli erbjuden timmar på 100% till kanske 20%, kan jag då få ersättning från a-kassa? Funderar över om A-Kassa är värt att gå med i för mig.

Jag kommer inte bli av med jobbet genom att bli uppsagd, min arbetsplats säger typ aldrig upp folk i princip, däremot så kan man bli utan timmar från en schemaperiod till en annan beroende på hur behovet ser ut. Just nu är det väldigt tryggt. Jag har jobbat heltid i ca 8 månader och kommer göra det i alla fall tills slutet på februari, jag vet att jag kommer bli erbjuden timmar. Däremot så under mars kan det ske en ändring här som gör att jag kanske får 50%, 20% eller kanske inget alls. Utan att bli ”uppsagd” officiellt. Kan jag då få ersättning från a kassa?
Jodå, utifrån det du skriver verkar det så. Du verkar ha jobbat tillräckligt för att uppfylla ett arbetsvillkor. Däremot lär ersättningen bli rätt liten med tanke på att du bara kan få grundersättningen, eftersom du inte varit medlem sedan tidigare.

Läs mer t.ex. här.
https://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Stod-och-service/Ersattning-fran-a-kassa.html

Länkar till olika a-kassor m.m.
www.sverigesakassor.se/
Citera
2018-01-03, 10:57
Medlem
Gå med i a-kassa eller ej

Snabb fråga, En vän till mig har varit student senaste åren och läst 4 år och färdig till sommaren. Under studietiden har han haft kvällsjobb samt helg och tjänat ca 18 netto varje månad. Min fråga är är det värt att gå med i a-kassa nu eller skall han invänta tills hans är färdig och får ett jobb efter utbildningen? Tidigare har han ej varit med utan bara jobbat men fick plötsligt fundering kring att gå med. Om inte vilken a kassa skall han bli medlem i för jobben är i två olika branscher.
Citera
2018-01-03, 11:21
Avstängd
Självklart ska man vara med i A-kassan.

Alfakassan om man är osäker på bransch.
Citera
2018-01-03, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av armend123
Snabb fråga, En vän till mig har varit student senaste åren och läst 4 år och färdig till sommaren. Under studietiden har han haft kvällsjobb samt helg och tjänat ca 18 netto varje månad. Min fråga är är det värt att gå med i a-kassa nu eller skall han invänta tills hans är färdig och får ett jobb efter utbildningen? Tidigare har han ej varit med utan bara jobbat men fick plötsligt fundering kring att gå med. Om inte vilken a kassa skall han bli medlem i för jobben är i två olika branscher.

Självklart. Det är väl typ 120kr/månad som kan vara väl investerade pengar om man blir uppsagd. Jag har betalat i ca 3 år nu, 120kr/månaden. Blir jag uppsagd har jag 80% av min lön i 6 månader, 60% i 6 månader efter det. Så det är en bra försäkring kan man säga. Brukar man jobba helger/kvällar antar jag dock att denne är timanställd, vilket ändrar förutsättningarna.
Citera
2018-01-03, 11:52
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av jeboxo42
Självklart. Det är väl typ 120kr/månad som kan vara väl investerade pengar om man blir uppsagd. Jag har betalat i ca 3 år nu, 120kr/månaden. Blir jag uppsagd har jag 80% av min lön i 6 månader, 60% i 6 månader efter det. Så det är en bra försäkring kan man säga. Brukar man jobba helger/kvällar antar jag dock att denne är timanställd, vilket ändrar förutsättningarna.

Spelar ingen roll. Ersättning beräknas på inkomst. Han tjänar 18000
Citera
2018-01-03, 12:11
Medlem
A-kassa är för förlorare
Citera
2018-01-03, 15:26
Medlem
Precis timanställd. Är de bättre att invänta examen i Maj eller anmäla sig? Liksom 4 mån kvar.
Citera
2018-01-03, 16:21
Medlem
ImMcGyverLOLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jeboxo42
Ja, upp till ett tak på 25.000/månad, över det måste du ha inkomstförsäkring via ett fack eller privat försäkring. En del fack erbjuder ett tak upp till 100.000/månad.

Glöm inte heller att det är en karensperiod i början innan man kan få ut full ersättning, den kan vara upp till ett år. Inom det första året är ersättningen ungefär 40% av maxbeloppet.
Senast redigerad av ImMcGyverLOL 2018-01-03 kl. 16:24.
Citera
2018-01-03, 17:48
Medlem
Citat:
Precis timanställd. Är de bättre att invänta examen i Maj eller anmäla sig? Liksom 4 mån kvar.

Man måste ha varit medlem i 12 månader för att få inkomstbaserad ersättning, så det är bättre att gå med redan nu.
Citera
2018-01-03, 20:08
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Självklart ska man vara med i A-kassan.

Alfakassan om man är osäker på bransch.
Har man pluggat minst 180 poäng så kan man välja AEA, vilket är att föredra.
Citat:
Med tanke på att inkomstrelaterad ersättning fordrar 12 mån medlemskap, är det inget att vänta med...
Citat:
Ursprungligen postat av ImMcGyverLOL
Ja, upp till ett tak på 25.000/månad, över det måste du ha inkomstförsäkring via ett fack eller privat försäkring. En del fack erbjuder ett tak upp till 100.000/månad.

Glöm inte heller att det är en karensperiod i början innan man kan få ut full ersättning, den kan vara upp till ett år. Inom det första året är ersättningen ungefär 40% av maxbeloppet.
Gärna källa på det där med karensperiod på upp till ett år...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in