2016-11-23, 17:00
Medlem
ratintraps avatar
Jag undrar om jag efter att mina 75 dar är slut, kan använda mina resterande a-kassedagar genom att jobba 50%Varannan vecka ,alltså arbetslös varannan vecka?
Citera
2016-11-23, 21:18
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedBlueGreen
om man pluggat på deltid, kan den tiden räknas som överhoppningsbar???
https://www.aea.se/forsakringen/villkor/overhoppningsbar-tid
Citat:
Ursprungligen postat av ratintrap
Jag undrar om jag efter att mina 75 dar är slut, kan använda mina resterande a-kassedagar genom att jobba 50%Varannan vecka ,alltså arbetslös varannan vecka?
Nej, a-kassan kommer att "slå ut" det som ett snitt över varje vecka. Läs exempel här:
https://www.aea.se/forsakringen/villkor/75dagarsregeln
Citera
2016-11-24, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
https://www.aea.se/forsakringen/villkor/overhoppningsbar-tid

Nej, a-kassan kommer att "slå ut" det som ett snitt över varje vecka. Läs exempel här:
https://www.aea.se/forsakringen/villkor/75dagarsregeln

skulle de inte ändra den regeln så att man skulle få fler deltidsdagar? har för mig jag läste eller hörde det nånstans...
Citera
2016-11-24, 03:58
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedBlueGreen
skulle de inte ändra den regeln så att man skulle få fler deltidsdagar? har för mig jag läste eller hörde det nånstans...
Du skriver inte vilka "dom" syftar på, men eftersom deltidsdagarna återfinns i lagen om arbetslöshetsförsäkring, så måste en eventuell förändringar passera igenom Riksdagen.

Nej, några förändringar är inte på väg. De röda partierna pratade tidigare om det, kanske även Miljöpartiet (minns ej) men jag känner inte till att frågan har varit aktuell att driva. De om är mest angelägna är nog fackförbunden med många deltidsanställda, som Kommunal och Handels.
Citera
2016-11-24, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ratintrap

Inte för alla men, om du är ensamstående med barn under 18 år boende helt eller delvis i ditt hem och, har förbrukat dina 75 ersättningsdagar. I så fall kan Arbetsförmedlingen anvisa dig till jobb- och utvecklingsgarantin.
Det innebär att du får möjlighet att delta i aktiviteter och får aktivitetsstöd de dagar du inte arbetar i enlighet med ditt arbetsutbud.
Citera
2016-11-24, 16:23
Medlem
Rtols avatar
Hej, hoppas någon kan hjälpa mig med detta.

Jag har precis börjat att stämpla. Jag har en längre tid försökt att få jobb inom olja och gas i Norge utan resultat, men precis nu när stämplingen börjat rulla på fick jag erbjudande om att få åka iväg på ett 12dagars panikjobb ute på Nordsjön pga sjukdom genom ett bemanningsföretag. Jag tackade ja och skrev på ett anställningsavtal elektroniskt och åkte iväg dagen efter.

Jag är hemma nu igen och funderar om jag har gjort bort mig helt? hur jag gör med a-kassan? Vad kommer krävas av mig? Behöver jag skicka in anställningsavtalet? Blir jag avstängd?

Jag vill inte "snika" till mig pengar på något sätt, ska jag fylla i en månads arbete för att va safe?

Mvh
Senast redigerad av Rtol 2016-11-24 kl. 16:26.
Citera
2016-11-26, 01:27
Medlem
Antagonist88s avatar
Lånar tråden lite hoppas det går bra.

Jag hade tänkt skriva in mig på Arbetsförmedligen nu i veckan men jag har några frågor som jag vill ha besvarade.

1. Måste man gå dit varenda dag och söka jobb där och gå på trams kurser?

2. Vad ligger ersättningen på?

3. Varför får man bidrag efter 3 månader och inte direkt när man skriver in sig?

4. Kryllar af av blattar och annat löst pack som jag måste integrera med på något vis?

5. Betalar dom utbildningar till en?

6. Får man ett busskort för att kunna ta sig till af om man bor en bit bort?

Tacksam för svar Mvh A
Senast redigerad av Antagonist88 2016-11-26 kl. 01:30.
Citera
2016-11-26, 04:47
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antagonist88
Lånar tråden lite hoppas det går bra.

Jag hade tänkt skriva in mig på Arbetsförmedligen nu i veckan men jag har några frågor som jag vill ha besvarade.

1. Måste man gå dit varenda dag och söka jobb där och gå på trams kurser?

2. Vad ligger ersättningen på?

3. Varför får man bidrag efter 3 månader och inte direkt när man skriver in sig?

4. Kryllar af av blattar och annat löst pack som jag måste integrera med på något vis?

5. Betalar dom utbildningar till en?

6. Får man ett busskort för att kunna ta sig till af om man bor en bit bort?

Tacksam för svar Mvh A
1. Nej.
2. Vilken ersättning?
3. Finns inget regelverk som per automatik beviljar dig ersättning av något slag efter 3 månader.
4. Varför skulle du behöva integrera folk i något sammanhang när du befinner dig på Af?
5. Om du någon gång i framtiden bedöms aktuell för en arbetsmarknadsutbildning eller ej är inget som någon kan svara på nu.
6. Nej.
Citera
2016-11-26, 18:57
Medlem
Antagonist88s avatar
Citat:
1. Nej.
2. Vilken ersättning?
3. Finns inget regelverk som per automatik beviljar dig ersättning av något slag efter 3 månader.
4. Varför skulle du behöva integrera folk i något sammanhang när du befinner dig på Af?
5. Om du någon gång i framtiden bedöms aktuell för en arbetsmarknadsutbildning eller ej är inget som någon kan svara på nu.
6. Nej.
1. Hur ofta på en vecka måste man gå dit?

2. Vadå? man får väll pengar då man går atbetslös?
Citera
2016-11-26, 20:16
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
1. Hur ofta på en vecka måste man gå dit?

2. Vadå? man får väll pengar då man går atbetslös?
1. Vilka aktiviteter som kommer att finnas i din handlingsplan samt vilka aktiviteter du kommer att kallas till känner jag givetvis inte till.

2. Nej. Varför tror du att man per automatik har rätt till ersättning för att man inte har arbete?
Citera
2016-11-26, 20:42
Medlem
Antagonist88s avatar
Citat:
2. Nej. Varför tror du att man per automatik har rätt till ersättning för att man inte har arbete?
Försöker du missförstå mig medvetet? det är väll underförstått att man ska följa vad af ber en att göra och därmed få ersättning för det.
Citera
2016-11-26, 20:52
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Försöker du missförstå mig medvetet? det är väll underförstått att man ska följa vad af ber en att göra och därmed få ersättning för det.
Så vad är det för ersättning du syftar på som man får av enda orsak att man inte har arbete? Och vem betalar ut den? Länka gärna till info.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in