2013-06-29, 19:51
Medlem
rezzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghandi_II
Jag hade meddelat båda direkt och sagt vilket datum du börjar.
ok, jag kan inte förlora min akassa tills det datumet?
Citera
2013-06-29, 21:36
Medlem
Ghandi_IIs avatar
Sålänge du uppfyller kravet för a-kassa och gör som de säger så får du pengar. Att du någon månad innan du ska börja vet att du ska börja förändrar ju inte hurvida du är arbetslös eller ej.
Citera
2013-07-02, 10:41
Medlem
whaks avatar
Edit: formulär fanns på fackets hemsida.
Så det gav svaret på min fråga.

Internet är bra smidigt ibland.
Senast redigerad av whak 2013-07-02 kl. 11:01.
Citera
2013-07-02, 12:14
Medlem
Jag är medlem i Unionens A-kassa och har även skrivit in mig i arbetsförmedlingen. Jag har nu fått ett användaravtal om Internetkassan från Unionen som jag ska skicka in.

Vad behöver jag göra härnäst innan jag får ersättning? Så som jag förstått det behöver jag i alla fall skicka in ett arbetsgivarintyg också?
Citera
2013-07-02, 17:05
Medlem
Ghandi_IIs avatar
Japp, sedan kommer du få kassakort och när dessa är registrerade så börjar utbetalningen. Troligtvis får du hem instruktioner hur allt funkar med kassakorten.
Citera
2013-07-03, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marcelinho
Jag är medlem i Unionens A-kassa och har även skrivit in mig i arbetsförmedlingen. Jag har nu fått ett användaravtal om Internetkassan från Unionen som jag ska skicka in.

Vad behöver jag göra härnäst innan jag får ersättning? Så som jag förstått det behöver jag i alla fall skicka in ett arbetsgivarintyg också?

Skicka in blanketten Anmälan om arbetslöshet, Arbetsgivarintyg i original, sedan när du fått ditt lösenord till internetkassan skickar du in kassakorten.
Du kan behöva skicka in andra intyg också, allt beroende vad som du haft för dig det senaste året.
Citera
2013-07-03, 02:29
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Senjin71
Skicka in blanketten Anmälan om arbetslöshet, Arbetsgivarintyg i original, sedan när du fått ditt lösenord till internetkassan skickar du in kassakorten.
Du kan behöva skicka in andra intyg också, allt beroende vad som du haft för dig det senaste året.

En massa andra stämmer, bevilja skatteverket att skicka iväg dina tre senaste deklarationer, och en massa annat trams.

Dessutom sa jag åt pappskallarna att jag skulle ut och resa - när jag kom hem hade dom skrivit ut mig för att jag inte svarade på post. Men epost eller telefon funderade dom inte på att använda...

Det är lite pyssel, men nog fan ska det väl gå att fixa det. Ska tydligen skicka in intyg som jag inte ens fått från min förra AG så då får man väl snacka med dom åxå.
Citera
2013-07-07, 12:28
Medlem
Hej!

Har kontrakt till AUG, får jag gå så har jag betalt fack/a kassa i 10månader, vad jag vet måste man va med 12 för att få ut full ersättning.

Får man ut någonting iaf man får gå?

If metall.

MVH
Citera
2013-07-08, 18:45
Medlem
Kommunal A-kassa, kris-ångest beslut

Jag har två jobb, men ena jobbet förlorar jag den här månaden. Och det jobbet gjorde så jag kunde klara hyran och diverse utgifter. Jag gick med i A-kassan för första gången i mitt liv när jag fick jobb, men det var bara ett ca 6 månaders jobb. Nu kvarstår bara det andra jobbet där jag får ut ca: 3500 kr i månaden, 1h/dag. Jag har bott i samma lägenhet i över 2 år och innan jobb så var det soc.

Så hur ska jag göra, jag har rätt till kommunals a-kassa. Men dom kommer ge mig max 320kr per dag. Eftersom det finns ett ''max-belopp'' så kommer jag därför kanske få mindre än 320kr per dag.

Jag har dessa val just nu i skallen och behöver tips av er.

1. Säga upp mig från andra jobbet, i hopp om att få maxbeloppet på 320kr per dag.
2. Behålla andra jobbet och samtidigt kanske få en bättre månadsinkomst. Men jag får bara arbeta 75 dagar, vilket motsvarar 2 månader ungefär sen måste jag hur som helst säga upp mig från mitt andra och den enda jobbet.
3. Jobba svart genom att endast skicka in 1 av 2 arbetsintyg från mina arbetsgivare.

Det värsta är att A-kassan inte kan berätta hur mycket jag får i månaden om jag hamnar hos dom.

Ja, hur ska man ''hustla'' dom? Jag har som sagt inte så mycket erfarenheter utav de här skitet.

Nej, jag vill inte söka ett nytt jobb då jag vill slappna av och bara ta det lungt i ca 2 månader. Jag har inte tagit någon semester och jobbat alla röda dagar 24/7 och till och med har en övertid på arbetsplatsen där ingen i närheten kan komma ikapp.

Och återigen Nej, jag ska bo kvar i min lägenhet för jag har ingen familj/vänner i närheten.
Jag måste få in minst 6500 kr i månaden för att leva, dock bryr jag mig inte om maten för den räknade jag inte in i summan.

Diverse frågor:
- Kan A-kassan se om jag får in pengar i kontot från ett annat ställe?
- Kan A-kassan se om jag har ett jobb där jag inte har meddelat dom om?
- Ni som har tagit del av A-kassan med grundbeloppet, hur mycket fick ni? 320kr per dag?
Eller ni som överhuvudtaget har haft A-kassa.

Vad satans---- ska jag göra? Tack på förhand
Senast redigerad av BinZaaR 2013-07-08 kl. 18:48.
Citera
2013-07-08, 18:55
Medlem
Diablo1118s avatar
Lite för rörigt inlägg för att jag ska orka svara på allt.

Angående din fråga vad akassan kan se så går de efter arbetsgivarintyg som du måste begära från dina arbetsgivare. Där står vad du har för anställning, lön förmåner etc. Så vida du inte förfalskar dessa eller får arbetsgivarna att skriva oriktiga uppgifter så kan du inte göra så mycket.

De kommer också sannolikt kolla din skattedeklaration i efterhand och då finns det risk att du blir återbetalningsskyldig. Kan de dessutom bevisa att du fuskat så kan det bli ytterligare problem.

Angående att säga upp sig från jobbet kan det innebära karensdagar från akassan.
Senast redigerad av Diablo1118 2013-07-08 kl. 18:58.
Citera
2013-07-08, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Lite för rörigt inlägg för att jag ska orka svara på allt.

Angående din fråga vad akassan kan se så går de efter arbetsgivarintyg som du måste begära från dina arbetsgivare. Där står vad du har för anställning, lön förmåner etc. Så vida du inte förfalskar dessa eller får arbetsgivarna att skriva oriktiga uppgifter så kan du inte göra så mycket.

Angående att säga upp sig från jobbet kan det innebära karensdagar från akassan.

Tack för denna snabba svar. Men du borde ha läst igenom hela, jag försöker ''hustla'' A-kassan. Konkretare inlägg:

Jag har två jobb, förlorar den ena inom 2 veckor. Det kvarstår ett jobb och jag kan inte leva på den inkomsten som ligger på ca: 3500kr. Kan A-kassan se att jag har två jobb om jag bara lämnar in de jobbet som jag kommer att förlora och behålla det andra jobbet ihopp om att få mer utbetalt från A-kassan? Eller kan dom märka att jag har ett jobb som jag inte har talat om för dom?
Citera
2013-07-08, 19:10
Medlem
Diablo1118s avatar
Jag tänker inte ge dig tips till att lura akassan!

Men ja de kan se om du haft anställning och inkomst från någon i efterhand via din deklaration.
Dessutom måste du anmäla dig till arbetsförmedlingen och delta i deras trevliga aktiviteter.

Är det inte enklare att försöka hitta ett nytt jobb?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in