Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-21, 15:37
  #5197
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Du undrar om det är skillnad om man blir avskedad jämfört med om man blivit uppsagd (ordet sparken används lite väl godtyckligt och är ju inget arbetsrättsligt begrepp)

Ja, det är 45 (ersättnings)dagar i karens om man själv orsakar sin arbetslöshet.
O dit räknas inte ett indraget körkort då arbetsgivaren har en skyldighet att först försöka omplacera den anställde som inte säger upp sig frivillig.
Citera
2018-05-21, 17:00
  #5198
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Ja, men normalt 45 dagars karens om det är personliga skäl för uppsägning

Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Du undrar om det är skillnad om man blir avskedad jämfört med om man blivit uppsagd (ordet sparken används lite väl godtyckligt och är ju inget arbetsrättsligt begrepp)

Ja, det är 45 (ersättnings)dagar i karens om man själv orsakar sin arbetslöshet.

Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
O dit räknas inte ett indraget körkort då arbetsgivaren har en skyldighet att först försöka omplacera den anställde som inte säger upp sig frivillig.
Jag får sparken eftersom jag körde full på jobbet och blev av med lappen men hade även varit våldsam mot chefen dagen efter. Har dock varit med och betalt akassan flera år.

Står jag helt utan akassa?
Citera
2018-05-21, 17:03
  #5199
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BebisFistaren
Jag får sparken eftersom jag körde full på jobbet och blev av med lappen men hade även varit våldsam mot chefen dagen efter. Har dock varit med och betalt akassan flera år.

Står jag helt utan akassa?
nej
Citera
2018-05-21, 17:21
  #5200
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Torsus
nej
Ok, så jag kommer få bidrag eller vadå? Hur länge då? Jag måste hitta jobb som inte kräver körkort.
Citera
2018-05-21, 17:29
  #5201
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BebisFistaren
Ok, så jag kommer få bidrag eller vadå? Hur länge då? Jag måste hitta jobb som inte kräver körkort.
Naturligtvis så kommer du att få A-kassa som alla andra. DEN biten behöver du inte vara orolig för.
Däremot borde du vara orolig för huruvida du kan BEHÅLLA nästa jobb om du inte tar tag i din livssituation. Att dricka på jobbet är inget att leka med.
Citera
2018-05-21, 18:38
  #5202
Medlem
Skallmeja-Zorros avatar
Just i detta fallet känns det som om det beror på om du accepterar arbetsgivarens uppsägning eller ej. Han kan i praktiken inte avskeda dig för att du mist körkortet (om detta hända på privat tid). Men har du kört rattfull på jobbet så är det naturligtvis skäl till uppsägning, precis som det är det om du som du skriver varit våldsam mot chefen. Försök därför göra en deal med chefen att han inte nämner detta i din uppsägning utan att ni anger något annat skäl som ni bägge kan enas kring. Då finns stor chans att du slipper 45 dagars karens.

Dock precis som någon annan tidigare skrivit, ta detta som en stor varning och lägg om din livsstil. Både rattfyllan och dessutom våldsamheten mot chefen känns som så allvarliga att du behöver fundera hur du lever ditt liv.
Citera
2018-05-21, 20:38
  #5203
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Skallmeja-Zorro
Just i detta fallet känns det som om det beror på om du accepterar arbetsgivarens uppsägning eller ej. Han kan i praktiken inte avskeda dig för att du mist körkortet (om detta hända på privat tid). Men har du kört rattfull på jobbet så är det naturligtvis skäl till uppsägning, precis som det är det om du som du skriver varit våldsam mot chefen. Försök därför göra en deal med chefen att han inte nämner detta i din uppsägning utan att ni anger något annat skäl som ni bägge kan enas kring. Då finns stor chans att du slipper 45 dagars karens.

Dock precis som någon annan tidigare skrivit, ta detta som en stor varning och lägg om din livsstil. Både rattfyllan och dessutom våldsamheten mot chefen känns som så allvarliga att du behöver fundera hur du lever ditt liv.
Kan man begära att få bli utköpt? Isåfall skulle jag få ca 80,000:- efter skatt och det är oxy två månader.
Citera
2018-05-21, 22:19
  #5204
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BebisFistaren
Jag får sparken eftersom jag körde full på jobbet och blev av med lappen men hade även varit våldsam mot chefen dagen efter. Har dock varit med och betalt akassan flera år.

Står jag helt utan akassa?
Nej nej. Om du själv säger upp dig så får du 45 dagars karens.
Att du både är ett rövhål samt idiot på samma gång är inte skäl till karens.

Men observera detta.
Regler är juridik, oavsett vad de gäller. Juridik är alltid tolkningsbart o jag är insatt i både arbetsmarknadsregler samt juridik utan att vara expert på något av dem.
Därför är min tolkning att du får A-kassa enl regler för uppsägning från arbetsgivaren.
Eftersom du skapade tråden o andra engagerade sig så hoppas jag att du återkopplar när du vet hur de tolkade.
Citat:
Ursprungligen postat av BebisFistaren
Kan man begära att få bli utköpt? Isåfall skulle jag få ca 80,000:- efter skatt och det är oxy två månader.
Att bli utköpt handlar om företagets goda vilja. Känner du att du förtjänat en god vilja från arbetsgivaren?
__________________
Senast redigerad av Provocative2.0 2018-05-21 kl. 22:22.
Citera
2018-05-22, 16:35
  #5205
Medlem
Skallmeja-Zorros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BebisFistaren
Kan man begära att få bli utköpt? Isåfall skulle jag få ca 80,000:- efter skatt och det är oxy två månader.

Då A-kassan i grunden är en försäkring som betalas genom premier och inte har något med din arbetsgivare att göra samtidigt som du vill bli utköpt med 80 000 som din arbetsgivare får betala så förstår jag inte varför han skulle vara intresserad av detta. Kanske är han dock så trött på dig genom ditt beteende att han hellre ser att du är frånvarande på din uppsägningstid än att du finns tillgänglig på plats - då blir detta din räddning. Du kan alltid försöka då du i ditt läge inte har något att förlora på vilket.
Citera
2018-05-22, 17:18
  #5206
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Skallmeja-Zorro
Då A-kassan i grunden är en försäkring som betalas genom premier och inte har något med din arbetsgivare att göra samtidigt som du vill bli utköpt med 80 000 som din arbetsgivare får betala så förstår jag inte varför han skulle vara intresserad av detta. Kanske är han dock så trött på dig genom ditt beteende att han hellre ser att du är frånvarande på din uppsägningstid än att du finns tillgänglig på plats - då blir detta din räddning. Du kan alltid försöka då du i ditt läge inte har något att förlora på vilket.
Så jag kan hota typ och säga att jag ska göra samma sak igen om ni inte köper ut mig?
Citera
2018-05-22, 17:35
  #5207
Medlem
Skallmeja-Zorros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BebisFistaren
Så jag kan hota typ och säga att jag ska göra samma sak igen om ni inte köper ut mig?

Tycker inte att du, i din situation skall hota med någonting, utan snarare på ditt allra trevligaste sätt lägga upp ett Case, om att med tanke på den uppkomna situationen "vore det inte bäst för bägge parter att jag slipper arbetsplikt under min uppsägningstid". Med tanke på vad du skriver och hur du betett dig så tror jag faktiskt att chansen är ganska god. Dock är det kanske inte ett namn du vill ha in din CV och som framtida potentiella arbetsgivare kan ringa för referens.
Citera
2018-05-26, 21:26
  #5208
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajemback
Det är AF som ska kalla dig. Du kan knappast lastas för att de idioterna inte kallat dig ännu. Ta det lugnt och sköt dina rapporter bara, annars lär de höra av sig omgående.
Najs. Kan de se om man aktivitetsrapporterar från utomlands?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback