2013-06-25, 15:59
Medlem
Hej,

Ska börja jobba 3 dagar i veckan nu, kan jag stämpla upp mig till 100%? om jag skulle jobba 4 dagar i veckan går det då också?

Frågan är väl hur mycket jag får jobba för att få stämpla upp till 100%? och har lönen någon som helst betydelse?
Citera
2013-06-26, 02:20
Medlem
Tja!

Har varit med i facket (handels) med inbakad a-kassa sedan 1.a juni förra året och fast anställd sedan 1.a september förra året. Pga lite händelser på jobbet har jag dock bestämt mig för att gå ur handels men jag skulle vilja behålla A-kassan och dagarna där. Frågan har säkert besvarats tusen gånger men skulle vilja veta hur jag löser detta?
Citera
2013-06-26, 13:11
Medlem
snowrider88s avatar
Hej

Har jobbat och betalat fack avgift men är nu arbetslös och har börjat i ett arbetspolitiskt program och får pengar via försäkringskassan. Kan jag gå ur facket och ändå få maxbelopp? kan jag även gå ur a.kassan?

Tacksam för svar
Citera
2013-06-26, 15:36
Medlem
Ghandi_IIs avatar
Facket och a-kassan är två separata saker.
Citera
2013-06-26, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snowrider88
Hej

Har jobbat och betalat fack avgift men är nu arbetslös och har börjat i ett arbetspolitiskt program och får pengar via försäkringskassan. Kan jag gå ur facket och ändå få maxbelopp? kan jag även gå ur a.kassan?

Tacksam för svar

Om du vill behålla samma dagpenning ska du stanna kvar i a-kassan.
Facket kan du däremot gå ur.
Citera
2013-06-27, 18:35
Medlem
Bemannig, akassa vad betalar du per månad?

Jag är anställd av Palm & Partner och min lön varierar ganska mycket per månad.

Jag har varit medlem i Kommunal 4 år (3 år banarbetare på golfbana, 1 år industri).

Nu sist fick jag 25500kr (brutto) Kommunal ville ha 492kr. Förra månaden fick jag 24330kr brutto och då fick jag betala 481kr

Jag undrar bara vad ni betalar /månaden, behöver jag fack nu när jag är via bemanning?

//Tack
Citera
2013-06-27, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av threefifty
Jag är anställd av Palm & Partner och min lön varierar ganska mycket per månad.

Jag har varit medlem i Kommunal 4 år (3 år banarbetare på golfbana, 1 år industri).

Nu sist fick jag 25500kr (brutto) Kommunal ville ha 492kr. Förra månaden fick jag 24330kr brutto och då fick jag betala 481kr

Jag undrar bara vad ni betalar /månaden, behöver jag fack nu när jag är via bemanning?

//Tack
Varför är du med i facket? Akassa är en sak men fucket?
Citera
2013-06-27, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av toolmate
Vill bara meddela att det har löst sig nu men vilket jävla ringande hit och dit. Så här har det gått till:
Arbetsförmedlingen skulle ha skickat en signal till min arbetslöshetskassa som i sin tur skickar till försäkringskassan att jag har 680 kr per dag. Och nu i fredags fick jag veta att det har blivit ett "tekniskt fel" som har gjort att det blivit helt galet. Då frågade jag min handläggare om detta var vanligt och hon sa att hon har skickat in såna här uppgifter över tusen gånger men aldrig har detta hänt. Då kan man ju ställa sig frågan som jag även ställde till henne, om det är hon som har klantat sig eller är det verkligen ett tekniskt fel? Detta låter väldigt konstigt och jag undrar om man kan anmäla detta? För jag får ju inga pengar nu tack vare detta och måste vänta med att betala räkningar.

Hehe en liten vit lögn kanske? Nä då, det händer att det blir tekniska fel men det är inte så vanligt. Oftast är det nog mänskliga faktorn som spökar (nobody's perfect). Därför ska man alltid ligga på och tjata. Ring.
Citera
2013-06-28, 16:30
Medlem
rezzs avatar
Hej, har fått ett jobb i slutet på Augusti. När skall jag meddela A-kassan och AMS??
Citera
2013-06-28, 16:43
Medlem
Acidiferouss avatar
Det där måste väl ändå vara både fackavgift och a-kassa? Jag betalar 93kr i a-kassa per månad. Resten (vad det nu är... har inte koll på det) är fackavgift. Det är Ledarna jag är med i.
Citera
2013-06-28, 17:07
Medlem
Ghandi_IIs avatar
Jag hade meddelat båda direkt och sagt vilket datum du börjar.
Citera
2013-06-28, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Acidiferous
Det där måste väl ändå vara både fackavgift och a-kassa? Jag betalar 93kr i a-kassa per månad. Resten (vad det nu är... har inte koll på det) är fackavgift. Det är Ledarna jag är med i.
Om du är chef (liksom jag själv) så undrar jag varför du är med i ett fackförbund? Vad kan de göra för dig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in