2012-03-24, 16:20
Medlem
Solaris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Jobbgarantin för ungdomar är ett arbetsmarknadspolitiskt program. Programmet kan innehålla olika insatser, exempelvis praktik eller kortare utbildning. Det är dock inte alltid det gör det, eftersom det inte alltid är, som det är lämpligt, praktiskt genomförbart eller, som det heter, "arbetsmarknadspolitiskt motiverat". Har du jobb klart från första maj (andra maj egentligen antar jag, den första är vänsterns helgdag, den är i dubbel bemärkelse röd) så är det förmodligen varken motiverat med praktik eller utbildning. Insatserna är dock givetvis inte bara motiverade av tid till förfogande, till exempel kan du ha jobbat längre tid inom en bransch men får på grund av bristande utbildning bara kortare anställningar eller timanställningar. Då kan utbildning vara motiverat, även om chansen är stor att du kan hitta jobb (tillfälligt) utan den. På samma sätt kan ju den sökande vilja ha praktik (hör och häpna, det trodde ingen på FB där alla ser det som onödigt slaveri) för att få in en fot i en bransch eller för att etablera sig efter sjukskrivning.

På det hela taget har många arbetssökande en, enligt min uppfattning, en alltför negativ inställning till praktik. Dom som tänker lite längre, vet att använda den på rätt sätt, till exempel genom att göra 2-4 veckors praktik på 4-8 större företag i sin bransch på orten, och sen ger dom järnet under praktiken. Dom blir oftast inte långvariga i arbetslöshet. Dom som har den genomsnittliga FB-inställningen pustar och stönar och uppvisar alla tecken på ovilja och letar inte själva upp sina praktikplatser, och blir följaktligen placerade på nåt ställe som AF ordnar fram, och går då och drar benen efter sig där i tre månader, vilket resulterar i en kontakt med arbetsmarknaden, och inte en som dom initierat själva. Hur skulle du som arbetsgivare agera inför en sådan arbetssökande, där AF kontaktat dig och övertalat dig att ta emot en person, jämfört med den arbetssökande som själv söker upp dig, gör en kortare praktik med gott intryck och sen tar med sig sin energi och förmåga till en konkurrent i branschen?

Ja det är väl en självklarhet att det är positivt och kan ge något för vissa. Jag hade mycket hellre anställt någon som visade framfötterna än någon som tvingats dit.. men jag förstår inte vad det har med mig att göra? eller du kanske bara pratar i allmänhet? : )

Jag har ca 4 veckor tills jag börjar jobba igen. Hade jag inte gillar mitt jobb och velat göra något annat så hade jag förmodligen sökt en praktik nu under dessa veckorna, men så är inte fallet..

Alt1 - Jag går in på willys (eller vad som helst) på måndag och fixar kanske 3 veckors praktik. Jag gör vad jag ska + lite till och skaffar kontakter som skulle kunnat hjälpa mig senare i livet om jag velat komma tilllbaka. Jag får inte betalt och innerst inne vill jag inte vara där, men jag gör det ändå bara för att. Good will??

Alt2 - Jag passar på att göra saker som jag aldrig hade haft tid med annars. Hjälper föräldrarna med huset, ger flickvännen och vännerna mera tid, spenderar otaliga timmar på flashback forum osv osv.. Jag får lika mycket betalt och jag kommer tillbaka till jobbet utvilad och reda för nya tag!

Jag vet inte vad du hade valt, men för mig är det inget svårt val. Kalla mig lat och omogen om du vill men aldrig i helvete att jag väljer alt1 bara för att kunna gå rakryggad genom stan och berätta hur duktig jag är!

Jag hör dig och förstår vad du menar, så hoppas du kan ha lite förståelse för mig med?

Jag vill bara försäkra mig om att jag inte kommer bli återbetalningsskyldig eller något annat bajs.
Senast redigerad av Solari 2012-03-24 kl. 16:23.
Citera
2012-03-24, 18:53
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solari
Ja det är väl en självklarhet att det är positivt och kan ge något för vissa. Jag hade mycket hellre anställt någon som visade framfötterna än någon som tvingats dit.. men jag förstår inte vad det har med mig att göra? eller du kanske bara pratar i allmänhet? : )

Jag har ca 4 veckor tills jag börjar jobba igen. Hade jag inte gillar mitt jobb och velat göra något annat så hade jag förmodligen sökt en praktik nu under dessa veckorna, men så är inte fallet..

Alt1 - Jag går in på willys (eller vad som helst) på måndag och fixar kanske 3 veckors praktik. Jag gör vad jag ska + lite till och skaffar kontakter som skulle kunnat hjälpa mig senare i livet om jag velat komma tilllbaka. Jag får inte betalt och innerst inne vill jag inte vara där, men jag gör det ändå bara för att. Good will??

Alt2 - Jag passar på att göra saker som jag aldrig hade haft tid med annars. Hjälper föräldrarna med huset, ger flickvännen och vännerna mera tid, spenderar otaliga timmar på flashback forum osv osv.. Jag får lika mycket betalt och jag kommer tillbaka till jobbet utvilad och reda för nya tag!

Jag vet inte vad du hade valt, men för mig är det inget svårt val. Kalla mig lat och omogen om du vill men aldrig i helvete att jag väljer alt1 bara för att kunna gå rakryggad genom stan och berätta hur duktig jag är!

Jag hör dig och förstår vad du menar, så hoppas du kan ha lite förståelse för mig med?

Jag vill bara försäkra mig om att jag inte kommer bli återbetalningsskyldig eller något annat bajs.

Ja jag svävade iväg en del, å ser att jag inte svarade på din fråga
Nej du blir inte återbetalningsskyldig, det var det jag egentligen skulle skriva, men flöt iväg till en massa annat. Du deltar i programmet och insatserna kan variera, men eftersom det är svårt att tänka sig att någon av insatserna förutom att söka jobb är lämpliga, så är det nog bara det som blir aktuellt för din del. Du deltar i programmet, och det är därför du har ersättning, den är inte beroende av det ena eller andra innehållet.
Citera
2012-03-24, 23:10
Medlem
A-kassa i Norge

Lever och jobbar just nu i Oslo, och har fått sommarvikariat tills September.
Har hört om svenskar som efter sina sommarjobb anmäler sig till NAV (Arbetsförmedlingen i Norge) för att på så sätt få ut 80% av sin lön under några månader medans de reser/jobbar svart eller helt enkelt ligger på soffan.

Någon som har någon erfarenhet av detta? Är det ett smidigt? Är det något man bör tänka på, osv?

Tacksam om någon vill dela med sig av sina erfarenheter kring detta.

Hade!
Citera
2012-03-24, 23:13
Medlem
peligrossos avatar
Finns inte så mycket att veta det funkar som alla annan a-kassa, du måste ha tjänat en viss summa sen är du berättigad.
Och ja det är smidigt, iaf enklare än hemma men dom kan va lite dryga med papper och sånt men det brukar ju norrmän vara =)
Du behöver iaf: jobbkontrakt, slutattest lr likn där det bekräftas att du ej har mer jobb samt den sista lönespecifikationen och that´s it!
Senast redigerad av peligrosso 2012-03-24 kl. 23:43.
Citera
2012-03-25, 00:04
Medlem
provocative77s avatar
Jag fick ETT papper från min chef när jag blev tvungen att sluta. Det räckte för att NAV skulle betala ut utan ett ord om något mer.
Men min chef använde säkert RÄTT papper då Norges byråkrati är en tornado jämfört med Sveriges friska bris.
Citera
2012-03-25, 10:43
Medlem
Okej, så härligt!
Tack för bra svar.

Tänkte bara kolla om dagsersättningen börjar direkt, eller när handläggaren har godkänt (vilket tydligen ska ta flera veckor?)

Hade!
Citera
2012-03-25, 14:02
Medlem
provocative77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Catchen
Okej, så härligt!
Tack för bra svar.

Tänkte bara kolla om dagsersättningen börjar direkt, eller när handläggaren har godkänt (vilket tydligen ska ta flera veckor?)

Hade!
Det är ju Norge vi pratar om. Räkna med handläggningstid
Citera
2012-03-25, 18:47
Medlem
Hej! Frågor, svara gärna!!!

1. Är det någon skillnad på arbetslöshetsförsäkring och arbetslöshetsersättning?

2. Läste nånstans att facket tar hand om a-kassan, men nån annanstans att de inte gjorde det, Hur ligger det till?

3. Sammanfattningsvis, hur fungerar allt detta? Hur är det uppbyggt?
Citera
2012-03-26, 07:50
Medlem
Solaris avatar
En (förhoppningsvis) sista fråga! Det slog mig nu när jag skulle betala räkningarna att jag inte fått något från IF Melall sedan jag blev inskriven i UGA. Annars har jag ju alltid betalat minimumbelopp på 225kr till a-kassan. Är detta som det ska? Hur kommer det påverka mig nästa gång jag blir arbetslös?
Citera
2012-03-26, 08:53
Medlem
nsbmras avatar
Nu börjar det att dra ihop sig för eventuella sommarjobb.
Då är det såhär att jag började stämpla a-kassa 1 mars och undrar egentligen vad som händer om jag tar ett sommarjobb?
Fortsätter man skicka kassakort som vanligt eller man skrivs ur och sen får skicka in nytt arbetsgivareintyg? För i så fall är det väl stor risk för att ersättningen blir mindre i och med att jag då varit arbetslös en tid innan man får sommarjobb?
Citera
2012-03-26, 21:05
Medlem
Jag har varit arbetslös sen den 18 januari. Direkt efter det anmälde jag mig som arbetslös till min a-kassa och började samla ihop arbetsgivarintyg från f.d. jobb. Det senaste helt enkelt ignorerade mig när jag vid upprepade tillfällen ringde dit och ville ha ett intyg så jag fick blanda in facket som lovade att höra av sig när de pratat med företaget.
Ingen hörde av sig till mig så det sista datumet jag hade på mig innan ärenden skulle stängas skickade jag in alla papper och papper om att jag studerar på distans en liten 50 timmars kurs utspridd över 6 månaders tid. Detta hade jag ringt och frågat om det var okej och i telefonen fick jag svaret att så länge det inte hindrar mig från att söka jobb och jag skulle ta ett jobb om jag fick det skulle det vara lugnt eftersom kursen bara var på 11%.

Nu idag fick jag avslag från a-kassan pga studier och det kunde omprövas ifrån den 21 mars då jag skickade in studiepapperna (som jag hade väntat på att skicka in till sista dag).

Då jag redan i över 2 månader betalat hyra och mat utan en krona i inkomst är jag helt blank och detta beskedet innebär att jag inte kommer att klara hyra etc. Alltså kommer jag bli vräkt eller sätta mig i skuld på ett lån eller hur det nu blir av detta.

Får dom göra såhär?
Citera
2012-03-26, 22:25
Medlem
papperskulas avatar
Har haft anställning i många år och varit medlem facket inkl a-kassa hela tiden... Nu funderar jag på att helt byta bransch där dom har ett annat fack och a-kassa, räknas tiden från tidigare a-kassa om jag skulle råka bli av med nya jobbet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in