Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Jobbgarantin för ungdomar är ett arbetsmarknadspolitiskt program. Programmet kan innehålla olika insatser, exempelvis praktik eller kortare utbildning. Det är dock inte alltid det gör det, eftersom det inte alltid är, som det är lämpligt, praktiskt genomförbart eller, som det heter, "arbetsmarknadspolitiskt motiverat". Har du jobb klart från första maj (andra maj egentligen antar jag, den första är vänsterns helgdag, den är i dubbel bemärkelse röd) så är det förmodligen varken motiverat med praktik eller utbildning. Insatserna är dock givetvis inte bara motiverade av tid till förfogande, till exempel kan du ha jobbat längre tid inom en bransch men får på grund av bristande utbildning bara kortare anställningar eller timanställningar. Då kan utbildning vara motiverat, även om chansen är stor att du kan hitta jobb (tillfälligt) utan den. På samma sätt kan ju den sökande vilja ha praktik (hör och häpna, det trodde ingen på FB där alla ser det som onödigt slaveri) för att få in en fot i en bransch eller för att etablera sig efter sjukskrivning.
På det hela taget har många arbetssökande en, enligt min uppfattning, en alltför negativ inställning till praktik. Dom som tänker lite längre, vet att använda den på rätt sätt, till exempel genom att göra 2-4 veckors praktik på 4-8 större företag i sin bransch på orten, och sen ger dom järnet under praktiken. Dom blir oftast inte långvariga i arbetslöshet. Dom som har den genomsnittliga FB-inställningen pustar och stönar och uppvisar alla tecken på ovilja och letar inte själva upp sina praktikplatser, och blir följaktligen placerade på nåt ställe som AF ordnar fram, och går då och drar benen efter sig där i tre månader, vilket resulterar i en kontakt med arbetsmarknaden, och inte en som dom initierat själva. Hur skulle du som arbetsgivare agera inför en sådan arbetssökande, där AF kontaktat dig och övertalat dig att ta emot en person, jämfört med den arbetssökande som själv söker upp dig, gör en kortare praktik med gott intryck och sen tar med sig sin energi och förmåga till en konkurrent i branschen?
På det hela taget har många arbetssökande en, enligt min uppfattning, en alltför negativ inställning till praktik. Dom som tänker lite längre, vet att använda den på rätt sätt, till exempel genom att göra 2-4 veckors praktik på 4-8 större företag i sin bransch på orten, och sen ger dom järnet under praktiken. Dom blir oftast inte långvariga i arbetslöshet. Dom som har den genomsnittliga FB-inställningen pustar och stönar och uppvisar alla tecken på ovilja och letar inte själva upp sina praktikplatser, och blir följaktligen placerade på nåt ställe som AF ordnar fram, och går då och drar benen efter sig där i tre månader, vilket resulterar i en kontakt med arbetsmarknaden, och inte en som dom initierat själva. Hur skulle du som arbetsgivare agera inför en sådan arbetssökande, där AF kontaktat dig och övertalat dig att ta emot en person, jämfört med den arbetssökande som själv söker upp dig, gör en kortare praktik med gott intryck och sen tar med sig sin energi och förmåga till en konkurrent i branschen?
Ja det är väl en självklarhet att det är positivt och kan ge något för vissa. Jag hade mycket hellre anställt någon som visade framfötterna än någon som tvingats dit.. men jag förstår inte vad det har med mig att göra? eller du kanske bara pratar i allmänhet? : )
Jag har ca 4 veckor tills jag börjar jobba igen. Hade jag inte gillar mitt jobb och velat göra något annat så hade jag förmodligen sökt en praktik nu under dessa veckorna, men så är inte fallet..
Alt1 - Jag går in på willys (eller vad som helst) på måndag och fixar kanske 3 veckors praktik. Jag gör vad jag ska + lite till och skaffar kontakter som skulle kunnat hjälpa mig senare i livet om jag velat komma tilllbaka. Jag får inte betalt och innerst inne vill jag inte vara där, men jag gör det ändå bara för att. Good will??
Alt2 - Jag passar på att göra saker som jag aldrig hade haft tid med annars. Hjälper föräldrarna med huset, ger flickvännen och vännerna mera tid, spenderar otaliga timmar på flashback forum osv osv.. Jag får lika mycket betalt och jag kommer tillbaka till jobbet utvilad och reda för nya tag!
Jag vet inte vad du hade valt, men för mig är det inget svårt val. Kalla mig lat och omogen om du vill men aldrig i helvete att jag väljer alt1 bara för att kunna gå rakryggad genom stan och berätta hur duktig jag är!
Jag hör dig och förstår vad du menar, så hoppas du kan ha lite förståelse för mig med?
Jag vill bara försäkra mig om att jag inte kommer bli återbetalningsskyldig eller något annat bajs.
Senast redigerad av Solari 2012-03-24 kl. 16:23.
Senast redigerad av Solari 2012-03-24 kl. 16:23.