Jag har två jobb, men ena jobbet förlorar jag den här månaden. Och det jobbet gjorde så jag kunde klara hyran och diverse utgifter. Jag gick med i A-kassan för första gången i mitt liv när jag fick jobb, men det var bara ett ca 6 månaders jobb. Nu kvarstår bara det andra jobbet där jag får ut ca: 3500 kr i månaden, 1h/dag. Jag har bott i samma lägenhet i över 2 år och innan jobb så var det soc.
Så hur ska jag göra, jag har rätt till kommunals a-kassa. Men dom kommer ge mig max 320kr per dag. Eftersom det finns ett ''max-belopp'' så kommer jag därför kanske få mindre än 320kr per dag.
Jag har dessa val just nu i skallen och behöver tips av er.
1. Säga upp mig från andra jobbet, i hopp om att få maxbeloppet på 320kr per dag.
2. Behålla andra jobbet och samtidigt kanske få en bättre månadsinkomst. Men jag får bara arbeta 75 dagar, vilket motsvarar 2 månader ungefär sen måste jag hur som helst säga upp mig från mitt andra och den enda jobbet.
3. Jobba svart genom att endast skicka in 1 av 2 arbetsintyg från mina arbetsgivare.
Det värsta är att A-kassan inte kan berätta hur mycket jag får i månaden om jag hamnar hos dom.
Ja, hur ska man ''hustla'' dom? Jag har som sagt inte så mycket erfarenheter utav de här skitet.
Nej, jag vill inte söka ett nytt jobb då jag vill slappna av och bara ta det lungt i ca 2 månader. Jag har inte tagit någon semester och jobbat alla röda dagar 24/7 och till och med har en övertid på arbetsplatsen där ingen i närheten kan komma ikapp.
Och återigen Nej, jag ska bo kvar i min lägenhet för jag har ingen familj/vänner i närheten.
Jag måste få in minst 6500 kr i månaden för att leva, dock bryr jag mig inte om maten för den räknade jag inte in i summan.
Diverse frågor:
- Kan A-kassan se om jag får in pengar i kontot från ett annat ställe?
- Kan A-kassan se om jag har ett jobb där jag inte har meddelat dom om?
- Ni som har tagit del av A-kassan med grundbeloppet, hur mycket fick ni? 320kr per dag?
Eller ni som överhuvudtaget har haft A-kassa.
Vad satans---- ska jag göra? Tack på förhand