2013-05-26, 21:19
Medlem
Tack för svaret! Ett annat scenario om jag skulle själv välja avsluta visstidsanställningen innan tiden (har möjlighet att göra detta) är det fortfarande 7 dagars karens eller är det 45 dagar då ?
Citera
2013-05-26, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DonnieDarko
Tack för svaret! Ett annat scenario om jag skulle själv välja avsluta visstidsanställningen innan tiden (har möjlighet att göra detta) är det fortfarande 7 dagars karens eller är det 45 dagar då ?
Då gäller givetvis 45 dagar.
Citera
2013-05-27, 00:46
Medlem
Ghandi_IIs avatar
Tror det är 45 plus de 7 dagarna då.
Citera
2013-05-27, 19:45
Medlem
pappa-fixars avatar
En fråga ang. Byggnads A-kassa.

När man säger upp sig själv från sitt jobb så får man de obligatoriska 45 karensdagar.

MEN, när dom är slut,, har då fått yttligare 45 avstängningsdagar eftersom mitt skäl till att jag sa upp mig själv inte var godkänt.

så runt 90 dagar utan ersättning,, kan detta verkligen stämma? Känns ju helt sjukt.
Citera
2013-05-28, 00:20
Medlem
Hej!

Jag går på "aktiviteter" via AF. Dessa aktiviteter går från 9-15. Om jag sedan jobbar samma dag, efter kl 15, visst kan jag fortfarande begära ersättning för den dagen? Är rätt säker på att det var så, är arbetet lagt efter 15 så ska det vara korrekt?

Kan någon bekräfta / dementera detta?

Tack på förhand!
Citera
2013-05-28, 01:14
Medlem
Ghandi_IIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pappa-fixar
så runt 90 dagar utan ersättning,, kan detta verkligen stämma? Känns ju helt sjukt.

Låter rimligt med tanke på att du själv valt att leva på samhället genom att säga upp dig på osakliga grunder. Det är mer konstigt att du får pengar alls.
Citera
2013-05-28, 08:41
Medlem
nilemas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zario
Hej!

Jag går på "aktiviteter" via AF. Dessa aktiviteter går från 9-15. Om jag sedan jobbar samma dag, efter kl 15, visst kan jag fortfarande begära ersättning för den dagen? Är rätt säker på att det var så, är arbetet lagt efter 15 så ska det vara korrekt?

Kan någon bekräfta / dementera detta?

Tack på förhand!

Enligt Försäkringskassan som betalar ut aktivitetsstödet, om det nu är det du har:

Hur fungerar det om jag arbetar?

Om du arbetar en dag istället för att delta i ditt program får du ingen ersättning för den dagen. Arbetar du istället för att delta i programmet en del av en dag så minskas ditt aktivitetsstöd. Om du arbetar vid sidan av programmet minskas inte ditt aktivitetsstöd.

Har du från A-kassan så gäller det inte
Citera
2013-05-28, 19:19
Medlem
1970-01-01s avatar
Avsluta allmän tillsvidare anställning, a-kassa

Jag har nu vart 2 år på en arbetsplats där arbetsförmedlingen betalar 80% av min lön.
Jag har hela tiden fått 6 månader i följd. och min nästa period går ut nu i Juni.

Vad händer med a-kassan om jag säger "Förläng inte min period"?
Det är väl ingen riktig uppsägning ifrån min sida då perioden ändå är tidsbestämd?
Och därför borde väl inte dom där 45 dagarna i karens komma som en chock?

Alla arbetskamrater får ca 6-7000 mer än mig för samma jobb, och känner nu att jag lika gärna kan vara arbetslös (Då jag har lika mkt pengar efter skatt som när jag var arbetslös, dvs inte värt att jobba där)

Jag har pratat med facket ett ANTAL gånger om min lön, men dom vill inte hjälpa mig alls. Jag har även pratat med arbetsgivaren (HR kontoret) men det är på gränsen till att dom skrattar åt en bara och ber en gå därifrån.

Bättre att jag får mer tid över till att söka andra jobb istället, jag vill iaf inte att perioden förlängs mer. Men vad händer då?
Senast redigerad av 1970-01-01 2013-05-28 kl. 19:31.
Citera
2013-05-28, 19:23
Medlem
Korneliuss avatar
Om jag inte minns helt fel så blir du av med ersättningen om du tackar nej till något jobb. Sedan om du kan komma överens med arbetsgivaren om att inte ge dig fortsatt tjänst kanske du kan slippa karensdagarna men annars verkar det nog kört.

I dagens sammhälle får man inte välja jobb, jobbet väljer dig. Vare sig du vill eller inte.
Citera
2013-05-28, 19:40
Medlem
1970-01-01s avatar
Jag vill kunna lämna ett papper i stil med:

Härmed avsäger jag mig att förlänga visstids kontraktet efter periodens slut.
Men om *företaget" vill skriva kontrakt på en vanlig anställning (Vilken anställningsform? Fast/vanlig etc) med en vettig normal lön så tar jag jobbet

Jag vet att det är utpressning, men när lönen är lika låg som när jag var arbetslös så spelar det lixom ingen roll, vinna eller fortsätta på samma inkomstnivå.
Senast redigerad av 1970-01-01 2013-05-28 kl. 19:43.
Citera
2013-05-28, 21:29
Medlem
Ghandi_IIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1970-01-01
Alla arbetskamrater får ca 6-7000 mer än mig för samma jobb, och känner nu att jag lika gärna kan vara arbetslös (Då jag har lika mkt pengar efter skatt som när jag var arbetslös, dvs inte värt att jobba där)

Precis därför vi måste sänka bidragen, för att folk inte ska välja att inte arbeta!
Citera
2013-05-29, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghandi_II
Precis därför vi måste sänka bidragen, för att folk inte ska välja att inte arbeta!

Eller plocka bort bidragen som gör att företagen väljer att inte anställa utan bara utnyttja?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in