2021-08-12, 22:01
Medlem
Du kan få stämpla, upp till 60 veckor sen är det kört.

https://www.a-kassa.se/vanliga-fragor/a-kassa-deltidsarbete
Citera
2021-08-12, 22:09
Medlem
Och så måste du ju såklart försöka skaffa dig mer jobb. Har du bett din nuvarande arbetsgivare om att få jobba mer? Har du sökt andra jobb med större tjänstgöringsgrad?
Citera
2021-08-12, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sydsidan
Och så måste du ju såklart försöka skaffa dig mer jobb. Har du bett din nuvarande arbetsgivare om att få jobba mer? Har du sökt andra jobb med större tjänstgöringsgrad?

Ärligt?
Jag vill inte jobba mer.
30h/v är perfect och jag trivs med mitt jobb.
Citera
2021-08-12, 23:38
Medlem
killawifes avatar
Du KAN stämpla upp för tiden du inte arbetar men det kräver att du har med arbetsförmedlingen att göra och det gör man inte frivilligt. Avstå om du kan.
Citera
2021-08-13, 01:26
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eyecreate
Hej

Jag jobbar sedan några år tillbaks endast 75% dvs 30h/v. Betalat avgiften till a-kassan i alla år.
Det slog mig härom dagen, kan jag söka A-kassa för de 25% jag inte jobbar genom att helt enkelt skriva in mig på arbetsförmedlingen som arbetssökande efter ett extrajobb och därefter ansöka om A-kassa?
Hur funkar det?

Tack!
Läs på regelverket och räkna ut hur mycket pengar det skulle handla om för din del.
https://www.a-kassa.se/vanliga-fragor/ersattning-a-kassa
https://www.a-kassa.se/vanliga-fragor/a-kassa-deltidsarbete
Citera
2021-08-24, 01:30
Medlem
Röksopps avatar
Stämplar just nu och är antagen till högskola till hösten. Vad händer om man känner att studierna var inget för en, och avbryter dom? Får man börja stämpla igen? (Kommer såklart inte stämpla under studietiden).
Citera
2021-08-25, 13:26
Medlem
freeworldTVs avatar
Kan a-kassan eller Arbetsförmedlingen se om jag tar ett jobb utomlands men fortsätter stämpla?

Jobbet skulle isf vara i ett annat EU-land.

Jag vet ju också att när man slutar stämpla så begär a-kassan/AF intyg på nytt jobb eller utdrag från Skatteverket (minns ej riktigt nu).
Citera
2021-08-29, 10:39
Medlem
Lekus avatar
ska stämpla nu för första gången. behöver söka 6-20 jobb men vill inte få ett jobb då jag behöver hålla på med annat typ 2 månader till nu. vad ska jag söka för jobb så jag inte får dom? jag har bara gymnasieutbildning, inget körkort. är mellan 20-23.
Citera
2021-08-31, 00:19
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Röksopp
Stämplar just nu och är antagen till högskola till hösten. Vad händer om man känner att studierna var inget för en, och avbryter dom? Får man börja stämpla igen? (Kommer såklart inte stämpla under studietiden).
https://www.unionensakassa.se/regler-och-villkor/studier/
Citera
2021-08-31, 00:30
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freeworldTV
Kan a-kassan eller Arbetsförmedlingen se om jag tar ett jobb utomlands men fortsätter stämpla?

Jobbet skulle isf vara i ett annat EU-land.
Jag jobbar inte på någon av a-kassorna så kan inte säga något med säkerhet, men det vore osannolikt att a-kassorna inte inhämtar sådan information, eftersom de inhämtar så mycket annan information.
Citat:
Ursprungligen postat av freeworldTV
Jag vet ju också att när man slutar stämpla så begär a-kassan/AF intyg på nytt jobb eller utdrag från Skatteverket (minns ej riktigt nu).
Varför skulle dom göra det? Jag har aldrig läst eller hört talas om något sådant, och har ändå jobbat i en verksamhet där man måste vara hyffsat påläst på a-kassornas regelverk.
Citera
2021-08-31, 00:42
Medlem
De efterfrågar intyg på att man har fått nytt jobb och det är för att man ska bevisa att man inte haft ett jobb ett tag redan och samtidigt lyft a-kassa. Sedan finns det även skäl att bevisa hur länge man har jobbat så att man uppfyller kraven för att få a-kassa när man blivit arbetslös.
Senast redigerad av idontknowmyself 2021-08-31 kl. 00:44.
Citera
2021-09-02, 08:25
Medlem
Nihennas avatar
Meddelar man A-kassan dagen man blir uppsagd, eller dagen man får gå?

Pratade buffertar med en kompis, och något jag inte tänkt på innan är handläggningstiderna, som även utan Corona kan vara 4-5 veckor och det är därför det är bra med en buffert så man klarar en månad mellan jobb och A-kassa.

Det jag dock funderar på är detts; msn får ju, iaf om man inte får sparken utan bara blir uppsagd, ofta ett datum längre fram där man slutar jobba. Kan man då inte bara meddela a-kassan dagen man får reda på beslutet så får man gjort handläggningstiden medans man fortfarande jobbar?

Sen är ju väldigt många jobb byggda så att man får sin lön nästkommande månad, i alla fall är mitt sånt. Så även om man blir arbetslös borde msn ju bara rätt safe i alla fall en månad efter det att man fått sluta.

Så var egentligen finns behovet av en buffert för oväntad arbetslöshet? En buffert är alltid bra att ha, men just biten att ha den mot oväntad arbetslöshet har jag svårt att förstå, då i alla fall de jobb jag varit på vsrit byggda så att man ska kunna klara i alla fall en månad med nästkommande lön.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in