2012-09-30, 12:00
Medlem
friflygares avatar
Studera i 2 år, ska jag fortsätta betala a-kassa?

Hej FB, har börjat studera på distans heltid och sagt upp mig från mitt jobb. Var fast anställd i 5 år som mekaniker och vart med i a-kassan 9 år tillbaks med fastanställning hela tiden.

Jag ringde a-kassan-metall och frågade om dem tyckte jag skulle gå ur a-kassan men dem tyckte jag skulle vara kvar såklart. När jag studerat färdigt kommer det nog dröja några månader innan jag får jobb och det blir inte inom samma bransch. Har aldrig varit arbetslös så vet inte riktigt hur detta funkar och kärringen på telefon var inte så himla pratsugen.

Vad är ert råd (fördelar, nackdelar) ska jag fortsätta betala a-kassan 217:- i månaden i 2 år 5208:- eller ska jag hoppa ur?
Citera
2012-09-30, 12:18
Medlem
Vindens avatar
När jag studerade fick jag betala en närmast symbolisk summa för att vara kvar. Det borde finnas nåt liknande. Inte ska du väl behöva betala fullt pris iaf.
Citera
2012-09-30, 12:58
Medlem
John-Pauls avatar
Du ska givetvis inte betala för en försäkring som hanterar en risk som du inte har.
Det enda kruxet är väl att det är en karens vid inträdet, det är kanske 6 månader, så frågan blir väl då, ska du betala i 2 år för något som du inte behöver för att slippa risken att vara oförsäkrad i 6 månader senare.
Citera
2012-09-30, 13:01
Medlem
friflygares avatar
Okej och tack för tipsen. Ska kolla upp med Metall om man kan få en lägre avgift vid studier och sedan överlägga om man ska fortsätta eller inte.......
Citera
2012-09-30, 13:18
Medlem
John-Pauls avatar
Det handlar väl om karensen och hur du ser på risken att vara oförsäkrad mot arbetslöshet.
Är du villig att vara utan a-kasseförsäkring eller inte när du om drygt 2 år börjar arbeta igen kontra beloppet du ska betala för att kvarstå i försäkringen och därmed slippa karensen. Det handlar som sagt om max 6 månader som du kan tvingas vara oförsäkrad.
För övrigt är A-kasseförsäkring är en ganska dassig försäkring, stel och klumpig, ålderdomlig osv.
Citera
2012-09-30, 14:00
Medlem
Du ska fortsätta att betala och så anmäler du dig som arbetslös på loven om du inte finner jobb vill säga. Kolla bara så att det inte är andra regler för de medlemmar som betalar studerande avgift.

När jag pluggade för lite över 10 år sedan var jag arbetslös varje sommar och betalade in avgift för full medlem (dvs icke studerande avgiften) och kunde då lyfta a-kasseersättning på loven. Sen när terminerna var igång så fick jag upp tid igen och kunde så hålla mig flytande.
Citera
2012-09-30, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kassamannen
Som arcen2011 skrev så uppfyller du redan ett arbetsvillkor enligt alternativregeln så det behöver du inte oroa dig för. Semesterersättning räknas inte som arbetad tid, där har du fått fel information. Betald semester gör däremot det, om du har haft ledigt med semesterlön.

Vilken dagpenning du får beror på en del omständigheter som du inte har skrivit här. Har du under den senaste tolvmånadersperioden varit inne i jobb- och utvecklingsgarantin eller jobbgaranti för undgdomar? I så fall kan du få 65 % av din gamla inkomst, har du inte det så blir det en vanligt förstgångsprövning, dvs man tar inkomsten som du haft under senaste 12 månaderna. Arbetslöshetsersättningen räknas inte som inkomst.

Okej, låt oss säga att jag 1 Oktober till 14 Oktober, jobbar 80 timmar. Sedan är jag utan arbete. Ska jag anmäla mig på arbetsförmedlingen som arbetslös då? har nämligen sagt till chefen att han ska betala ut all semesterersättning nu i Oktober. Och jag har trott att den kommer räknas som semester/arbetad tid och således kan jag ej anmäla mig som arbetslös.

Jupp, fram till April var jag i jobb och utvecklingsgarantin. Fick ersättning på 65% från F-kassan och blev utstämplad från A-kassan i Januari. Gick en utbildning via Arbetsförmedlingen från Juni förra året till December. Då borde jag ha gått på aktivitetsstöd i 11 månader.

Så den ersättningen räknas in då de beräknar hur stor min dagersättning blir? I så fall är det ju bra för med alla Ob, övertid och lön så har jag tjänat långt över 30.000 kr/mån senaste månaderna och då borde snittinkomsten över en 12 månaders period bli ganska hög kan jag tänka mig.. eller ja.. hög och hög. Iaf bättre än de 498 kr jag hade på 65%
Citera
2012-09-30, 23:56
Medlem
Vivasativas avatar
Tjo! jag avslutade min anställning i juli och varit utomlands sedan augusti. hade 3månader karens på akassan och om jag på rätt väg vill behålla min akassa nu när jag kommer vara utomlands behöver jag ett egentligen ett intyg som kallas för U2. vilket ger mig möjlighet att söka jobb inom europa och därav få akassa ifrån sverige till landet jag är i.
Jag undrar om det finns någon med erfarenhet och kan svara på om jag skall låta dem veta att jag är arbetssökande utomlands eller låtsas som att jag är det hemma i sverige vilket jag inte tror ska vara några svårigheter då jag kan göra allt från en dator. jag måste någon gång i framtiden fysiskt in till arbetsförmedlingen för avstämning på min handlingsplan för att kvarstå som arbetssökande.
Det verkar i mina ögon enklare att låtsas som att jag är kvar i sverige.
är helt ny som arbetslös och planerar att resa framöver och försörja mig genom volontärarbete och dylikt. jag har redan varit i spanien nu i drygt 2 månader och knappt behövt öppna plånboken. jag bor och äter gratis på detta sättet. jag har min lägenhet uthyrd hemma och har i tanke att det är ju inte helt fel med en inkomst i form av akassa i detta läget, för att ge mig en smidigare start.

Kom gärna med frågor eller tips o tricks så att jag kan göra det bästa av situationen.
Peace
Citera
2012-10-01, 13:01
Medlem
friflygares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a0rta
När jag pluggade för lite över 10 år sedan var jag arbetslös varje sommar och betalade in avgift för full medlem (dvs icke studerande avgiften) och kunde då lyfta a-kasseersättning på loven. Sen när terminerna var igång så fick jag upp tid igen och kunde så hålla mig flytande.

Om min googling stämmer så verkar detta alternativ vara borta då dem tagit bort det om man har studie uppehåll över sommar eller vinter och tänker fortsätta plugga efter lovet/uppehållet. Men klart jag ska kolla upp det med a-kassan!
Citera
2012-10-01, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av a0rta
Du ska fortsätta att betala och så anmäler du dig som arbetslös på loven om du inte finner jobb vill säga. Kolla bara så att det inte är andra regler för de medlemmar som betalar studerande avgift.

Citat:
Ursprungligen postat av friflygare
Om min googling stämmer så verkar detta alternativ vara borta då dem tagit bort det om man har studie uppehåll över sommar eller vinter och tänker fortsätta plugga efter lovet/uppehållet. Men klart jag ska kolla upp det med a-kassan!

Det stämmer bra, man kan inte få ersättning längre under studieuppehåll dvs du kommer att få avslag under sommarloven om du söker ersättning.

För att kunna få inkomstrelaterad ersättning efter studierna (om du inte hittar jobb så klart) måste du ha varit med i a-kassan. Dock borde du byta till AEA, studerar du en utbildning för att kunna ta ut 180 hp så ska du få gå med hos dem, kostar endast 90 kr i månaden.

De som vissa skriver om studentpriser stämmer inte, inte när det gäller a-kassan. Endast arbetslösa kan få betala en lägre avgift, se 41a § i LAK.
Citera
2012-10-01, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lufttork
Okej, låt oss säga att jag 1 Oktober till 14 Oktober, jobbar 80 timmar. Sedan är jag utan arbete. Ska jag anmäla mig på arbetsförmedlingen som arbetslös då? har nämligen sagt till chefen att han ska betala ut all semesterersättning nu i Oktober. Och jag har trott att den kommer räknas som semester/arbetad tid och således kan jag ej anmäla mig som arbetslös.

Jupp, fram till April var jag i jobb och utvecklingsgarantin. Fick ersättning på 65% från F-kassan och blev utstämplad från A-kassan i Januari. Gick en utbildning via Arbetsförmedlingen från Juni förra året till December. Då borde jag ha gått på aktivitetsstöd i 11 månader.

Så den ersättningen räknas in då de beräknar hur stor min dagersättning blir? I så fall är det ju bra för med alla Ob, övertid och lön så har jag tjänat långt över 30.000 kr/mån senaste månaderna och då borde snittinkomsten över en 12 månaders period bli ganska hög kan jag tänka mig.. eller ja.. hög och hög. Iaf bättre än de 498 kr jag hade på 65%

Du ska anmäla dig på arbetsförmedlingen första vardagen efter du slutat arbeta. Din semesterersättning kommer INTE att räknas som arbete, den kommer inte heller att vara ett problem för att ha rätt till ersättning. Den kan du se som en "bonus" eller något.

OK, då kommer man kunna välja vilken dagpenning som blir högst, dvs 80% av din dagsförtjänst under 12 månader tillbaka i tiden eller om man kan ta 65% av din tidigare dagsfötjänst. Man väljer det som blir förmånligast för dig.

Citat:
Ursprungligen postat av Vivasativa
Tjo! jag avslutade min anställning i juli och varit utomlands sedan augusti. hade 3månader karens på akassan och om jag på rätt väg vill behålla min akassa nu när jag kommer vara utomlands behöver jag ett egentligen ett intyg som kallas för U2. vilket ger mig möjlighet att söka jobb inom europa och därav få akassa ifrån sverige till landet jag är i.
Jag undrar om det finns någon med erfarenhet och kan svara på om jag skall låta dem veta att jag är arbetssökande utomlands eller låtsas som att jag är det hemma i sverige vilket jag inte tror ska vara några svårigheter då jag kan göra allt från en dator. jag måste någon gång i framtiden fysiskt in till arbetsförmedlingen för avstämning på min handlingsplan för att kvarstå som arbetssökande.
Det verkar i mina ögon enklare att låtsas som att jag är kvar i sverige.
är helt ny som arbetslös och planerar att resa framöver och försörja mig genom volontärarbete och dylikt. jag har redan varit i spanien nu i drygt 2 månader och knappt behövt öppna plånboken. jag bor och äter gratis på detta sättet. jag har min lägenhet uthyrd hemma och har i tanke att det är ju inte helt fel med en inkomst i form av akassa i detta läget, för att ge mig en smidigare start.

Kom gärna med frågor eller tips o tricks så att jag kan göra det bästa av situationen.
Peace

Jag vet ganska bra vad du skulle kunna göra men om du tror att jag kommer hjälpa dig att försvåra mitt jobb är du ute och cyklar. Gör rätt för dig istället.
Citera
2012-10-01, 20:33
Medlem
Vivasativas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kassamannen
Jag vet ganska bra vad du skulle kunna göra men om du tror att jag kommer hjälpa dig att försvåra mitt jobb är du ute och cyklar. Gör rätt för dig istället.

har knegat allt för länge och gjort rätt för mig, för att inte förtjäna en bättre situation. o det är andra som fular sig rätt mycket mer än mig för att försvåra ditt jobb, vad du nu än sysslar med för att bli direkt påverkad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in