Citat:
Ursprungligen postat av Kassamannen
Som arcen2011 skrev så uppfyller du redan ett arbetsvillkor enligt alternativregeln så det behöver du inte oroa dig för. Semesterersättning räknas inte som arbetad tid, där har du fått fel information. Betald semester gör däremot det, om du har haft ledigt med semesterlön.
Vilken dagpenning du får beror på en del omständigheter som du inte har skrivit här. Har du under den senaste tolvmånadersperioden varit inne i jobb- och utvecklingsgarantin eller jobbgaranti för undgdomar? I så fall kan du få 65 % av din gamla inkomst, har du inte det så blir det en vanligt förstgångsprövning, dvs man tar inkomsten som du haft under senaste 12 månaderna. Arbetslöshetsersättningen räknas inte som inkomst.
Okej, låt oss säga att jag 1 Oktober till 14 Oktober, jobbar 80 timmar. Sedan är jag utan arbete. Ska jag anmäla mig på arbetsförmedlingen som arbetslös då? har nämligen sagt till chefen att han ska betala ut all semesterersättning nu i Oktober. Och jag har trott att den kommer räknas som semester/arbetad tid och således kan jag ej anmäla mig som arbetslös.
Jupp, fram till April var jag i jobb och utvecklingsgarantin. Fick ersättning på 65% från F-kassan och blev utstämplad från A-kassan i Januari. Gick en utbildning via Arbetsförmedlingen från Juni förra året till December. Då borde jag ha gått på aktivitetsstöd i 11 månader.
Så den ersättningen räknas in då de beräknar hur stor min dagersättning blir? I så fall är det ju bra för med alla Ob, övertid och lön så har jag tjänat långt över 30.000 kr/mån senaste månaderna och då borde snittinkomsten över en 12 månaders period bli ganska hög kan jag tänka mig.. eller ja.. hög och hög. Iaf bättre än de 498 kr jag hade på 65%