2006-10-19, 18:34
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cool
Tjena.

Har planer på att öppna upp ett företag, enskild firma.
Just nu går jag på A-kassa och jag hade tänkt höra om det här kan ställa till det något?

Det var nämligen så att när jag skickade in A-kasseansökan så skulle man kryssa i ifall man hade någon egen verksamhet etc.

Nu hade jag ju inte tänkt börja tjäna några pengar direkt utan bara tänkt starta upp företaget och ha det "vilande".

Hejs

Som sagt, så fort du tar ut en F-skattsedel så mister du a-kassan.
Citera
2006-10-19, 23:35
Medlem
Glöm företag. Så fort du startar företag är du helt borta ur Sveriges sociala skyddsnät - AMS gör inget, FK bryr sig inte, Soc bryr sig inte.

Och det där med "vilande" finns inte (ja, jag har faktiskt frågat Skatteverket): antigen jobbar du med företaget eller så gör du inte det och då vill de att man lägger ner skiten.

(Och med "AMS gör inget" så menar jag "AMS gör ännu mindre än vad de brukar göra - ingenting". Har du F-skatt så anser AMS att du är "arbetsgivare", trots att du inte har anställda.)
Citera
2006-10-20, 22:46
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Three47
Glöm företag. Så fort du startar företag är du helt borta ur Sveriges sociala skyddsnät - AMS gör inget, FK bryr sig inte, Soc bryr sig inte.

Och det där med "vilande" finns inte (ja, jag har faktiskt frågat Skatteverket): antigen jobbar du med företaget eller så gör du inte det och då vill de att man lägger ner skiten.

(Och med "AMS gör inget" så menar jag "AMS gör ännu mindre än vad de brukar göra - ingenting". Har du F-skatt så anser AMS att du är "arbetsgivare", trots att du inte har anställda.)

Njae, stämmer nog inte riktigt. Har du F-skattsedel när du blir arbetslös från ett lönejobb, dvs anställd, så kan du om jag förstått rätt få a-kassa. Men då måste du ha haft den en längre tid. Men så fort du börjar "använda" den om du uppbär a-kassa så riskerar du att mista kassan.
Citera
2006-10-20, 23:39
Medlem
Driva företag och ha A-kassa samtidigt

Man kan driva företag per uppdrag istället via bolagskraft och ha kvar A-kassa utan att ha f-skatt.

Dom kan svara på vilka a-kassor som godtar eller är skeptiska till lösningen.

http://www.bolagskraft.se/xl/?type=content&id=20050414072834
Citera
2006-10-24, 20:25
Medlem
wolframs avatar
Studerande villkoret för A-kassa

Efter man har studerat så är man tydligen berättigad till A-kassa. Vilken a-kassa är det man får dessa pengar ifrån, vilka krav ska man ufylla för att få dem, och hur mycket blir det per månad?
Citera
2006-10-25, 02:05
Medlem
Alfakassa, anmäl dig hos arbetsförmedlingen fortast möjligt efter att du tagit examen, från dagen att du anmäler dig som arbetslös till arbetsförmedlingen är det tre månader tills du är berättigad till alfakassa. Du får 1225 kr per vecka, utbetalat en gång per månad så oftast får du 4 x 1225 = 4900 kr i månaden, en och annan månad får du lite mer eftersom varje månad är lite mer än fyra veckor.
Kraven är ganska låga första året iallafall, du ska söka jobb och rapportera in dem en gång per halvår.
Citera
2006-10-25, 02:24
Medlem
Å snart ær det borta.

http://62.119.189.4/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=547&a=583182&previousRenderType=6

Høg tid.
Citera
2006-10-25, 10:07
Medlem
wolframs avatar
....

När blir försvinner denna möjlighet? Hur kan alfakassan egentligen hålla reda på om man studerar eller inte studerar?
Citera
2006-10-25, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wolfram
När blir försvinner denna möjlighet? Hur kan alfakassan egentligen hålla reda på om man studerar eller inte studerar?

du måste även ha fyllt 20 innan du får nåra pengar.
Citera
2006-10-28, 14:37
Medlem
Cools avatar
A-kassa, sen börja jobba, hur blir det med pengarna?

Hej.

Detta är bara ett exempel.

Blir arbetslös första januari, fem karensdagar, första utbetalning 26e januari.
Den utbetalning blir då inte direkt hög p.g.a karensdagarna och att a-kassan gör klart sin ekonomi den 20e januari. Jag har då 6st "innestående" dagar.

Men, om jag börjar knega den 1 februari, hur blir det då med stålarna? A-kassan lär ju inte vara så pigg på att betala ut pengar då jag jobbar, samtidigt som jag inte får någon lön förens den 25e mars.
Vart är det tänkt att man skall få pengar för att överleva under tiden?
Eller skall man inte anmäla till a-kassan att man börjat jobba?

Hoppas ni förstår min fråga.
Citera
2006-10-28, 21:33
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cool
Hej.

Detta är bara ett exempel.

Blir arbetslös första januari, fem karensdagar, första utbetalning 26e januari.
Den utbetalning blir då inte direkt hög p.g.a karensdagarna och att a-kassan gör klart sin ekonomi den 20e januari. Jag har då 6st "innestående" dagar.

Men, om jag börjar knega den 1 februari, hur blir det då med stålarna? A-kassan lär ju inte vara så pigg på att betala ut pengar då jag jobbar, samtidigt som jag inte får någon lön förens den 25e mars.
Vart är det tänkt att man skall få pengar för att överleva under tiden?
Eller skall man inte anmäla till a-kassan att man börjat jobba?

Hoppas ni förstår min fråga.

De resterande 6 dagarna, som inte hinner med att registreras för utbetalning i januari kommer naturligvis i slutet av februari med den utbetalningsrundan.

Vad du skall leva på? Den sistuation du hamnar i är ju inte unik, många som börjar på nytt jobb får ju vänta i två månader på första lönen och många tar ut ett förskott på lönen helt enkelt.

Att inte anmäla till akassan att du börjar jobba är inte så lyckat, om de kommer på dig så blir du dels återbetalningsskyldig och kan de påvisa uppsåt så kan de nog göra rättssak av det hela också.
Citera
2006-10-28, 22:29
Medlem
Cools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hisper
De resterande 6 dagarna, som inte hinner med att registreras för utbetalning i januari kommer naturligvis i slutet av februari med den utbetalningsrundan.

Vad du skall leva på? Den sistuation du hamnar i är ju inte unik, många som börjar på nytt jobb får ju vänta i två månader på första lönen och många tar ut ett förskott på lönen helt enkelt.

Att inte anmäla till akassan att du börjar jobba är inte så lyckat, om de kommer på dig så blir du dels återbetalningsskyldig och kan de påvisa uppsåt så kan de nog göra rättssak av det hela också.

Tack för svaret, det är alltså att begära förskott som gäller.
Hade faktiskt tänkt anmäla till a-kassan så fort jag får jobb.
Men, en fråga bara, hur kan dem komma på en annars?
Kanske när man deklarerar sen?
Mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in