Citat:
Ursprungligen postat av Office
"Hur gör jag för att inte behöva leva på 0 kr/dag
innan jag hittar ett arbete?".
Tack för informationen!
Jepp, att skaffa jobb tänker jag allt göra, jag har ingen lust alls att leva på bidrag resten av livet. Men som jag har förstått saken så är det inte alltid man får jobb bara sådär i dessa tider, inte ens om man söker hos farbror Rånald McDonald.
Edit: Hittade detta på hemsidan: "
Tänk på att... du inte har möjlighet att ansluta dig när du är arbetslös." Nähe? Förstår inte riktigt, det är väl när man är arbetslös som man har nytta av Alfakassan, men då får man inte ansluta sig?
Nä att skaffa jobb är inte det enklaste nu för tiden. Speciellt inte som nyutgången student. Beror ju helt klart på vart man sätter ribban, städjobb (läs: lokalvårdare) finns det gott om. Förvånar mig inte om det krävs erfarenhet á 4 år för det också. Men, det finns jobb.. gäller bara att hitta dem först! Hursomhelst kommer du inte få några pengar från arbetsförmedlingen innan 90 dagar f.o.m inskrivning. Under dessa 90 dagar så har du nog fixat dig ett jobb om du följer deras krav, som exempelvis kan lyda "Sök 18 jobb inom 4 dagar". Nu vet jag ingenting om dig men detta bör du klara utan ams hjälp, jag menar.. du behärskar ju uppenbarligen det svenska språket, vilket är mer än vad många gör i detta land numera. Med lite självdiciplin kommer du garanterat göra ett likvärdigt, om inte bättre jobb än sur******** på ams.
Det sista du nämner tror jag enbart gäller om du går direkt till alfa-kassan, alltså inte via arbetsförmedlingen.
Men som sagt, räknar du med att skaffa bidrag innan du skaffar ett jobb kan du även räkna med att inte ha någon inkomst under de närmsta 90 dagarna.
Go hunt!