2009-04-30, 13:07
Medlem
Om du är 18-24 och inte har jobbat men har ett avgångsbetyg från gymnasiet så kan du gå med i "Jobbgaranti för ungdomar" via arbetsförmedlingen och få utvecklingsbidrag, ca 134:-/dag, från försäkringskassan.
Senast redigerad av Doq 2009-04-30 kl. 13:11.
Citera
2009-05-04, 18:56
Medlem
Fick hem mitt beslut om ersättning från Alfa idag. Jag har tidigare arbetat heltid i över 12 månader men sa upp mig själv i september förra året för att åka ut på en lite längre resa och sedan komma hem och plugga. Men kom inte in på utbildningen jag sökte detta år så skrev in mig på Arbetsförmedlingen i januari och har sedan sökt jobb aktivt.

Min ersättning blir 192 kr/dagen (vilket jag tror är standard för Alfa!?) men min genomsnittliga arbetstid är fastställd till 24h/vecka. Borde jag inte få mer eftersom jag har jobbat heltid över 12 månader innan? 24h i veckan är väl inte allt för lätt att leva på.

Eller beror det på att jag sa upp mig själv och sedan var ute ur landet några månader?

Det står att det går att begära en omprövning av mitt ärende, men tänkte fråga lite här om det ens är värt att begära en sådan. Vad tror ni, kört att få mer pengar?

Lite surt att få lite över 2000 kr i månaden istället för 5000 som jag trodde att jag skulle få nu när jag väntat i 4,5 (!) månader på bara det här beslutet.
Senast redigerad av Köttbulle 2009-05-04 kl. 19:03.
Citera
2009-05-05, 12:11
Medlem
Masingas avatar
Bump

Är det ngn som lyckats att ladda ner Pdf - filer på internetkassan? Står att det ska gå men för mig funkar det ej. Är det ngn inställning man måste göra?
Citera
2009-05-05, 16:48
Bannlyst
Så här står det på Alfakassans hemsida:

Citat:
Förändringar i försäkringen 2009
En tillfällig ändring av medlemsvillkoret föreslås att gälla under 2009.
Förslaget innebär att kravet på tolv månaders medlemskap för att få inkomstrelaterad ersättning sänks till sex månader. Detta innebär att du kan få inkomstrelaterad ersättning redan efter 6 månaders medlemskap under förutsättning att du uppfyller övriga villkor.

Det låter väl bra, men mycket prat. När kan denna "tillfälliga ändring" tänkas börja gälla? Det kan ju ta flera månader innan de ens röstar igenom förslaget.

Citat:
Ursprungligen postat av Köttbulle
Min ersättning blir 192 kr/dagen (vilket jag tror är standard för Alfa!?) men min genomsnittliga arbetstid är fastställd till 24h/vecka. Borde jag inte få mer eftersom jag har jobbat heltid över 12 månader innan? 24h i veckan är väl inte allt för lätt att leva på.

Lite surt att få lite över 2000 kr i månaden istället för 5000 som jag trodde att jag skulle få nu när jag väntat i 4,5 (!) månader på bara det här beslutet.

Hur räknar du egentligen? Man får väl betalt för 22 vardagar i månaden. 192 kr/per dag gånger 22 dagar blir 4224 kr. Och så mycket skatt kan det inte bli på den lilla summan.
Citera
2009-05-05, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RSX
Så här står det på Alfakassans hemsida:

Det låter väl bra, men mycket prat. När kan denna "tillfälliga ändring" tänkas börja gälla? Det kan ju ta flera månader innan de ens röstar igenom förslaget.

Hur räknar du egentligen? Man får väl betalt för 22 vardagar i månaden. 192 kr/per dag gånger 22 dagar blir 4224 kr. Och så mycket skatt kan det inte bli på den lilla summan.

Nja, det står att jag enbart kommer få betalt för 24 timmar per vecka (24*4=96 timmar per månad), och en hel arbetsmånad är 160 timmar per månad. Då missar jag ju 64 timmar vilket är ganska mycket.

Men jag kan ju ha missuppfattat situationen. Får se hur utbetalningen ser ut.
Tack för svaret i alla fall.
Citera
2009-05-05, 18:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Köttbulle
Nja, det står att jag enbart kommer få betalt för 24 timmar per vecka (24*4=96 timmar per månad), och en hel arbetsmånad är 160 timmar per månad. Då missar jag ju 64 timmar vilket är ganska mycket.

Men jag kan ju ha missuppfattat situationen. Får se hur utbetalningen ser ut.
Tack för svaret i alla fall.

Jag hoppas för min egen skull att jag har räknat rätt. Någon får gärna rätta oss båda.
Citera
2009-05-05, 19:38
Medlem
han ska få 192kr om dagen * 22 dagar..
Citera
2009-05-08, 15:22
Medlem
nordhens avatar
Komplettering

jaha då fick man sin tredje komplettering idag, är det någon som vet vad fan det är för fel på idioterna som handlägger ärenden på alfakassan.

Grejjen är den att jag har arbetat skift förmiddagar, eftermiddagar, nätter och helger vilket gör att en månad kan ja arbeta ungefär 190-200 timmar och nästa månad 80-120 timmar pga av ledighetsveckor och så vidare.

Och nu får man ett brev från alfa kassan att arbetsgivarintryget måste kompletteras pga av att timmarna skiljer sig från månad till månad och att de måste fattas frånvarotimmar anser dem!

Har inte haft någon frånvaro alls och att jag arbetat skift framgår på arbetsgivarintyget.

Någon som haft samma problem elr? När ni arbetat skift?
Citera
2009-05-15, 17:15
Medlem
Ny avgift Alfa-kassan

Fick hem månadens räkning för Alfa-kassan idag och tydligen har dom höjt avgiften till totalt 450 kr/månad nu för oss med arbete. Tycker det är väl i överkant och funderar nu om man ska byta.

Hur funkar det om jag vill byta till exempelvis Handels? Har jag kvar de månader jag betalat hos Alfa eller börjar jag från scratch? Kommer avgiften kanske även höjas hos handels så det inte är nån mening alls att ens byta?
Citera
2009-05-16, 18:15
Medlem
Är det någon som vet om alfa-kassans grundersättning är en rättighet man har?

Grejen är att jag har precis fått arbete och börjar på måndag.

Hörde av min nya arbetskamrat, som också är ganska nyanställd, att när han fick arbete precis innan hans första utbetalning skulle komma retroaktivt så fick han beskedet via kundtjänst att dom lagt ner hans ärende då han nu hade fått arbete.

Dom sa då att ''men du behöver ju ingen ersättning nu när du fått en ny inkomst!''.

Detta verkar ju helt sjukt, jag som sett fram emot att kunna stämpla ut från arbetsförmedlingen nu när jag fått beskedet om anställning då dom är på en som hökar och försöker skriva ut en för minsta lilla.

Men om det är på det viset så måste man väll antagligen ljuga och trixa till man fått sin ersättning som jag iallafall tycker är ens rättighet! Man har ju dragit på sig en hel del skulder nu som sagt för att kunna leva och ersättningen skulle precis ha räckt till att betala av det då jag snålat som en gud. Kul att få spendera sina första löner med o sanera skulder.

Så frågan är, kan jag skriva ut mig från Af o va lugn eller måste jag trixa för att få ut mina pengar?
Citera
2009-05-18, 18:51
Medlem
Gen78s avatar
Tja!

Är det någon här som varit medlem i IF metall och gått ur facket och bara varit medlem i deras Akassa, går det? Och hur lätt är det, på min arbetsplats säger fackgubbarna att det inte går, man får vända sig till Alfakassan enligt dem men jag är misstänksam. Hur ligger det till?
Citera
2009-05-18, 19:32
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gen78
Tja!

Är det någon här som varit medlem i IF metall och gått ur facket och bara varit medlem i deras Akassa, går det? Och hur lätt är det, på min arbetsplats säger fackgubbarna att det inte går, man får vända sig till Alfakassan enligt dem men jag är misstänksam. Hur ligger det till?
Då tycker jag du ska fråga gubbjävlarna varför de ljuger dig rakt upp i ansiktet? På IF-metalls a-kassas webbplats framgår det att man enbart kan vara med i a-kassan, men det kostar några kronor extra.

"Medlemsavgift

Som medlem i kassan betalar du en medlemsavgift. Den ska täcka
arbetslöshetskassans kostnader för administrationen och finansieringavgiften
som kassan betalar till staten. Är du medlem i såväl förbund som
arbetslöshetskassa är medlemsavgiften till kassan en del av den totala
medlemsavgiften. Medlemsavgiften till kassan är då f n 84 kronor per månad.
Är du enbart medlem i a-kassan är medlemsavgiften något högre, f n 101
kronor per månad
anledningen den högre avgiften är den ökade administrativa
kostnaden som uppstår."

https://www.internetkassan.com/ifmetall/Index.aspx?id=152

Edit: En länk till

http://www.ifmetall.se/ifmetall/home/home.nsf/LUUnique/a-kassan

"A-kassan har handläggning på alla IF Metalls 52 avdelningskontor. Det är dit
du som är medlem i IF Metall ska vända dig för att få hjälp.

Här finns adress och telefonnummer till ditt avdelningskontor.

Den som endast är medlem i IF Metalls a-kassa ska vända sig till den centrala
a-kassan.
Telefon 0771-28 00 29
Telefontid mellan klockan 12.30 - 14.30."
Senast redigerad av Kämpendahl 2009-05-18 kl. 19:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in