2012-05-18, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Tänkte höra med reglerna kring studier. Jag blev beviljad a-kassa nyligen, har planer att studera till hösten. Kan detta bli problem? Dvs har jag rätt till a kassa om jag ska börja i höst?

Det beror på, har du tidigare studerat så kan det påverka men har du inte studerat så är det lugnt.

Citat:
En till fråga, hur kontrollerar a kassan att jag inte arbetar?

Den får du fundera på själv.
Citera
2012-05-18, 22:04
Medlem
Christopher.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kassamannen
Det beror på, har du tidigare studerat så kan det påverka men har du inte studerat så är det lugnt.

Den får du fundera på själv.

Alltså bäst att ljuga? Var visserligen ett par år sedan jag pluggade sist.

Angående "det får du fungera på själv" så är det väl självklart att ni tar uppgifter från skatteverket. Men mig veterligen så står det inte vilka datum man arbetat på deklerationen.
Citera
2012-05-18, 22:40
Medlem
Citat:
Alltså bäst att ljuga? Var visserligen ett par år sedan jag pluggade sist.

Angående "det får du fungera på själv" så är det väl självklart att ni tar uppgifter från skatteverket. Men mig veterligen så står det inte vilka datum man arbetat på deklerationen.

Ljuga är ingen idé, vi hämtar uppgifter från CSN.

Men å andra sidan, är det flera år sedan spelar det ingen roll. Då är det ok.
Citera
2012-05-21, 15:10
Bannlyst
Om man ska studera till höst och är just nu på a-kassa (aktivitetsstöd från FK -.-) hur blir det då? De kan inte skicka ut mig på praktik då jag studerar heltid, någon som vet hur det ligger till? Jobbgaranti för ungdomar, jävla skojar grej.
Citera
2012-05-22, 15:54
Medlem
Ifall jag blir erbjuden anställning hos en arbetsgivare som annonerat ut tjänsten på platsbanken, meddelar då arbetsgivaren i fråga AF att de erbjudit mig anställning? Hoppas frågan är tydlig nog...
Citera
2012-05-22, 22:48
Medlem
jag hade a-kassa under senare delen av förra året, men avanmälde mig sedan eftersom jag fick jobb. i mars i år anmälde jag mig till a-kassan återigen och skickade in blanketterna som behövdes. trots att handläggning fortfarande äger rum kommer jag få en utbetalning nu på torsdag. det är en retroaktiv summa för veckor under denna vår.

hur kan det komma sig att jag får en utbetalning trots att de handlägger min återanmälan? för grejen är att jag i dag fick papper om att de kräver komplettering av det jag skickade in. men samtidigt får jag pengar nu på torsdag.

kan någon svara?
Citera
2012-05-26, 13:39
Medlem
BRZMs avatar
Om man blir avanmäld på AF och sen reggar sig som arbetssökande igen någon dag efter, måste man ändå skicka in blanketten Anmälan om arbetslöshet till sin a-kassa då?
Citera
2012-05-27, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lamela
Om man ska studera till höst och är just nu på a-kassa (aktivitetsstöd från FK -.-) hur blir det då? De kan inte skicka ut mig på praktik då jag studerar heltid, någon som vet hur det ligger till? Jobbgaranti för ungdomar, jävla skojar grej.

Det är en fråga bättre lämpad för https://www.flashback.org/t1118383

Låter dock udda att studera heltid samtidigt som du är inne i UGA.

Citat:
Ursprungligen postat av stålflisa
Ifall jag blir erbjuden anställning hos en arbetsgivare som annonerat ut tjänsten på platsbanken, meddelar då arbetsgivaren i fråga AF att de erbjudit mig anställning? Hoppas frågan är tydlig nog...

Samma här, fråga i ovan nämnda tråd.

Citat:
Ursprungligen postat av ohtheseshallowdays
jag hade a-kassa under senare delen av förra året, men avanmälde mig sedan eftersom jag fick jobb. i mars i år anmälde jag mig till a-kassan återigen och skickade in blanketterna som behövdes. trots att handläggning fortfarande äger rum kommer jag få en utbetalning nu på torsdag. det är en retroaktiv summa för veckor under denna vår.

hur kan det komma sig att jag får en utbetalning trots att de handlägger min återanmälan? för grejen är att jag i dag fick papper om att de kräver komplettering av det jag skickade in. men samtidigt får jag pengar nu på torsdag.

kan någon svara?

Ring och kolla, omöjligt att svara på utan att se ditt ärende.

Kan vara så att handläggaren gjort något misstag i handläggningen och råkat släppa på ersättning innan beslut är fattat.

Citat:
Ursprungligen postat av BRZM
Om man blir avanmäld på AF och sen reggar sig som arbetssökande igen någon dag efter, måste man ändå skicka in blanketten Anmälan om arbetslöshet till sin a-kassa då?

Eventuellt, ring och kolla. Många gör förmodligen olika så det kan man inte svara exakt på. Jag tycker inte det ska behövas men det kanske sitter en nitisk handläggare och har fått ditt ärende.

Det är inte heller säkert att de ens kommer märka det, om det bara är några dagar.
Citera
2012-05-27, 13:53
Bannlyst
Citat:
Det är en fråga bättre lämpad för https://www.flashback.org/t1118383

Låter dock udda att studera heltid samtidigt som du är inne i UGA.

Samma här, fråga i ovan nämnda tråd.

Ring och kolla, omöjligt att svara på utan att se ditt ärende.

Kan vara så att handläggaren gjort något misstag i handläggningen och råkat släppa på ersättning innan beslut är fattat.

Eventuellt, ring och kolla. Många gör förmodligen olika så det kan man inte svara exakt på. Jag tycker inte det ska behövas men det kanske sitter en nitisk handläggare och har fått ditt ärende.

Det är inte heller säkert att de ens kommer märka det, om det bara är några dagar.

Skrev att jag skulle börja studera heltid och har inte gjort det än men ska fråga i den tråden, tack.
Citera
2012-05-27, 18:48
Medlem
BRZMs avatar
Citat:

Fick ett "standardbrev" där det stod att jag skulle skicka in Anmälan och intyg, dessa har dom redan sen förut givetvis. Men ska ringa ändå för att höra.
Citera
2012-05-30, 09:44
Medlem
Tja!

Hade inte rätt till full a-kassa så ska nu få aktivitetsersättning efter 3 månader, dock så skickar min a kassa fortfarande ut kassakort till mig för kommande månader samtidigt som jag har fått information från försäkringskassan 2 gånger om hur jag ska gå tillväga för att få aktivitetsstöd från dem.

Förstår att jag ska gå via försäkringskassan nu men varför skickar fortfarande min a kassa ut kassakort?

Blir jag återbetalnings skyldig ifall jag skickar in till båda?
Citera
2012-05-30, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BRZM
Fick ett "standardbrev" där det stod att jag skulle skicka in Anmälan och intyg, dessa har dom redan sen förut givetvis. Men ska ringa ändå för att höra.

Det är med stor sannolikhet ett automatiskt brev som går iväg när din a-kassa får en elektronisk påamälan från AF, vilket de får om du blivit avanmäld och sen påanmäld igen. Det brukar normalt räcka att skicka in en anmälan om arbetslöshet och eventuellt ett brev eller ringa och uppge vad man gjort under de dagar man varit avanmäld. Eventuellt räcker anmälan om du skickat in kassakort och där uppgett att du t ex varit arbetslös.

Citat:
Ursprungligen postat av bassebanan
Tja!

Hade inte rätt till full a-kassa så ska nu få aktivitetsersättning efter 3 månader, dock så skickar min a kassa fortfarande ut kassakort till mig för kommande månader samtidigt som jag har fått information från försäkringskassan 2 gånger om hur jag ska gå tillväga för att få aktivitetsstöd från dem.

Förstår att jag ska gå via försäkringskassan nu men varför skickar fortfarande min a kassa ut kassakort?

Blir jag återbetalnings skyldig ifall jag skickar in till båda?

Om du ska få aktivitetsstöd så har AF avanmält dig från din a-kassa och du ska inte riskera att få någon felaktig utbetalning, a-kassan har rätt bra koll på det där. Kassakorten kommer automatiskt om du får utbetalningar och har valt att inte använda dig av internetkassan. Skickar du inte in fler kort och inte får någon utbetalning så kommer korten att sluta skickas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in