2006-09-12, 18:34
Medlem
taskigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ismyheadstillon
Jo, det är sant.
Bra att få detta utrett eftersom jag troligtvis blir arbetslös i januari, men som tur är har jag jobbat heltid i drygt ett år vid det laget.

Vet du möjligtvis vad som inverkar på hur stor grundersättning man får per dag? Eftersom det på hemsidan står "Grundersättningen är högst 320 kronor per dag". Beror det på hur länge/i vilken omfattning man arbetat tidigare, hur stora ens levnadskostnader är, eller vilket lön man tidigare haft?

*edit* Eller om någon annan möjligtvis vet?

Grunderästtningen som är löjligt låg (320?) får man om man jobbat i sex månader och varit medlem, har man kommit över året äre väl en hel del högre om jag inte har helt fel?

Var nyss arbetslös i en månad och började kolla på det där, men lycklgitvis fick jag ett nytt jobb snabbt som fan.
Citera
2006-09-13, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taskig
Grunderästtningen som är löjligt låg (320?) får man om man jobbat i sex månader och varit medlem, har man kommit över året äre väl en hel del högre om jag inte har helt fel?

Var nyss arbetslös i en månad och började kolla på det där, men lycklgitvis fick jag ett nytt jobb snabbt som fan.

Helt rätt. för att få grund ersättningen (max 320kr/dag)skall man ha jobbat minst 6 månader. Men för att få inkomstbaserad ersättning (80% av lönen) så skall man ha varit medlem i ett år i en A-Kassa och jobbat minst 6 månader. dock finns det ett tak på 730kr dvs max belopp man kan få ut per dag. de är under de första 100 arbetslösa dagarna därefter är summan 680 kr/dag.

mvh/jimmi
Citera
2006-09-16, 16:36
Medlem
Okej. Ni ska ha tack för hjälpen. Blir nog att man går med ändå. Om det skulle krisa med jobb.
Citera
2006-10-13, 07:43
Medlem
Fortsatt medlemskap i a-kassan vid utlandsvistelse

Jag funderar på att flytta till London på obestämdt tid, dock längst ett år.
Jag är inte ute efter att få ut ersättning från a-kassan eller så men jag vill kvar mitt medlemskap tills jag kommer tillbaka.
Det känns onödigt att tappa mina två år bara för det här.

Kan jag fortfarande vara med i a-kassan när jag är utomlands?
Jag har hört något om vilande medlem, vad innebär det?

Jaja, jag är ett blåbär på det här så all hjälp är bra hjälp.
Citera
2006-10-13, 08:22
Medlem
Salorms avatar
Ring din A-kassa och prata med dom. Jag flyttade till Frankrike förut och då hoppade jag av och det kanske är ett av mina största ekonomiska misstag jag gjort då jag hade oerhörda problem att få någon som helst inkomst när jag väl flyttade tillbaks till Sverige utan jobb.
Citera
2006-10-13, 17:37
Medlem
Knipa: Akassa och komvux

Hej,

Har klantat mig lite tror jag. Har varit arbetslös sedan sommaren då jag flyttade tillbaka från utlandet, sökte akassa i början av sommaren men har p.g.a diverse strul med papper och Alfakassans allmänna inkompetens inte fått ett korvöre än, troligtvis dimper det ner något om några veckor.

Som en spontangrej hoppade jag på en komvux kurs på 100 poäng och fick idag ett brev från CSN om att jag anmält mig till 450 poäng komvux och de undrar om jag inte vill ta studiebidrag (vilket jag inte vill).

Kommer akassan att mosa mig för att jag gått den här kursen tror ni? Rapporteras komvuxpoäng till Ladok?

Jag vill inte fuska med bidraget och har väl tänkt att eftersom jag inte fått en spänn från akassan så är det lugnt, men om jag nu får en klumpsumma retroaktivt antar jag att jag kan sitta i skiten.

Några tips?

Tack!
Citera
2006-10-13, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lord Nelson
Hej,

Har klantat mig lite tror jag. Har varit arbetslös sedan sommaren då jag flyttade tillbaka från utlandet, sökte akassa i början av sommaren men har p.g.a diverse strul med papper och Alfakassans allmänna inkompetens inte fått ett korvöre än, troligtvis dimper det ner något om några veckor.

Som en spontangrej hoppade jag på en komvux kurs på 100 poäng och fick idag ett brev från CSN om att jag anmält mig till 450 poäng komvux och de undrar om jag inte vill ta studiebidrag (vilket jag inte vill).

Kommer akassan att mosa mig för att jag gått den här kursen tror ni? Rapporteras komvuxpoäng till Ladok?

Jag vill inte fuska med bidraget och har väl tänkt att eftersom jag inte fått en spänn från akassan så är det lugnt, men om jag nu får en klumpsumma retroaktivt antar jag att jag kan sitta i skiten.

Några tips?

Tack!

För det första du har inte rätt till A-kassa under din studietid om det är det som är frågan. du har enbart rätt till ersättning från den tiden du inte studerade.

A-kassa är en förkortning av arbetslöshetskassa alltså en försäkring som träder in när du är arbetslös och står till arbetsmarknadens förfogande.

mvh//jimmi
Citera
2006-10-13, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aelrik
Jag funderar på att flytta till London på obestämdt tid, dock längst ett år.
Jag är inte ute efter att få ut ersättning från a-kassan eller så men jag vill kvar mitt medlemskap tills jag kommer tillbaka.
Det känns onödigt att tappa mina två år bara för det här.

Kan jag fortfarande vara med i a-kassan när jag är utomlands?
Jag har hört något om vilande medlem, vad innebär det?

Jaja, jag är ett blåbär på det här så all hjälp är bra hjälp.

skall du jobba eller vad??

mvh/jimmi
Citera
2006-10-13, 18:12
Medlem
Nej det förstår jag väl med. Frågan var hur jag ska ta mig ur knipan inte om jag har rätt till akassa.

Jag tror nog att jag hoppar av utbildningen på måndag, då borde jag väl inte få några poäng antar jag. Sen vänta tills jag skaffat jobb och hoppa på den igen.
Citera
2006-10-13, 18:16
Medlem
inga problem

jag flyttade till london i lite över ett år och det fungerar så fint att du är automatiskt arbetsförsäkrad om du jobbar och betalar skatt i London. Du ska INTE vara med i någon svenska akassa under tiden men du blir automatiskt beviljad inträde såfort du flyttar tillbaka. Kolla med din akassa att det stämmer men det gäller iaf för alfakassan (alltså inte bara för grundersättning utan riktig 80% ersättning). Sen om du stannar för länge finns det risk att du inte får något men om du är borta upp till 1,5 år ska det inte vara några problem (och du haft anställning i London).
Citera
2006-10-13, 21:29
Medlem
Hispers avatar
Som det skrvits tidigare så tror jag inte att du måste vara med i a-kassan när du arbetar utomlands.

Men det du bör kolla upp är hur det fungerar när du kommer hem till Sverige igen. Antag att du kommer hem och inte hittar något jobb utan vill ha pengar från a-kassan, är det inte någon regel om att man måste ha varit medlem si och så länge för att bli beviljad pengar. Har du då varit "ut" från kassan medan du var utomlands så kanske det blir problem?

Bäst är att ringa din a-kassa för det är ju definitivt inget unikt med din situation så de kan med all sannolikhet svara direkt.
Citera
2006-10-14, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jimmi hoffa
skall du jobba eller vad??
mvh/jimmi

Jepp.

Citat:
Ursprungligen postat av Lord Nelson
jag flyttade till london i lite över ett år och det fungerar så fint att du är automatiskt arbetsförsäkrad om du jobbar och betalar skatt i London. Du ska INTE vara med i någon svenska akassa under tiden men du blir automatiskt beviljad inträde såfort du flyttar tillbaka. Kolla med din akassa att det stämmer men det gäller iaf för alfakassan (alltså inte bara för grundersättning utan riktig 80% ersättning). Sen om du stannar för länge finns det risk att du inte får något men om du är borta upp till 1,5 år ska det inte vara några problem (och du haft anställning i London).

Men hur fungerar det mer exakt, är alla arbetsplatser anslutna?
Jag kommer förmodligen ta ett pubjobb eller liknande så jag räknar inte med att få försäkringar etc. "på köpet".

Jag pratade med a-kassan och de svarade att jag, så fort jag fått jobb, anmäler byte av a-kassa. När jag sedan är på väg tillbaka ber jag om blankett 301 och skickar in den till svenska a-kassan då jag kommer hem.

Det enda jag är lite konfunderad över är vad Englands motsvarighet till a-kassa är.
(Lite svårt att kolla upp om man är ansluten när man inte vet vad den kallas )
Har du koll?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in