Alfa-kassan ja...
En gång när man blev sysslolös efter en 6 månaders säsongsanställning (dock för lite för vanlig a-kassa) och därefter skickar in till alfakassan så nästan förväntade man sig få det beviljat.
Sedan 4 månader senare - när man var mitt uppe i ett nytt jobb - får man hem beskedet från kassan att det inte hade beviljats. 4 månader!
Tänk om man inte hade haft något annat och sen fyra månader senare (vad man nu levt på) får beskedet att man inte ska få några pengar.
Nej, om det är något jag absolut inte förstår mig på så är det detta med bidrag. Alla säger att det är så lätt att få bidrag och leva på det och slacka på soffan hela livet, men det är inte den verkligheten jag har sett.
Under de perioder mellan studier eller mellan olika jobb jag haft har jag
aldrig fått någon form av bidrag eller ersättning. Det har aldrig beviljats på grund av de mest underliga skäl.
Så det kan inte vara kul att vara beroende av de där risiga systemen. En alkis som suttit på en bänk i 15 år och varje månad söker jobb som diplomat och fullkomligt garvar åt frågan om att vilja jobba har många gånger större rätt att ta ut pengar i form av bidrag än en ung arbetslös student som
vill jobba.
Rekordmånga unga tar väl ut socialbidrag nu dessutom? Kul att hamna där som tonåring bara för att folk vid makten inte klarar av sina jobb
Vad är det som fungerar i samhället egentligen..