2009-04-26, 18:14
Bannlyst
Nån som vet hur det retroaktiva fungerar? Skickar man in kassakort för 2 veckorsperioder och handläggningstiden är 10-12 veckor så ska man självklart ha pengarna retroaktivt när man väl beviljas ersättning.
Citera
2009-04-26, 20:01
Medlem
Sopgubbes avatar
Tackar, det var goda nyheter.

Hur är det med arbetsgivarintyget då? Ska den specifika blanketten fyllas i eller räcker det med ett vanligt?
Citera
2009-04-26, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sopgubbe
Tackar, det var goda nyheter.

Hur är det med arbetsgivarintyget då? Ska den specifika blanketten fyllas i eller räcker det med ett vanligt?

vad jag förstått så är det den specifika blanketten..

gör du fel, så har du 5 veckor extra väntan framför dig.. varför inte bara göra rätt å skicka in det?

det verkar dom om du inte fått tummen ur att skicka in det ännu.. kan bli seeega månader...
Citera
2009-04-27, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skoggy
vad jag förstått så är det den specifika blanketten..

gör du fel, så har du 5 veckor extra väntan framför dig.. varför inte bara göra rätt å skicka in det?

det verkar dom om du inte fått tummen ur att skicka in det ännu.. kan bli seeega månader...

Vad är ett specifikt blankett?
Citera
2009-04-27, 13:39
Medlem
Blankett (pappersfanskapet) på deras hemsida som man skall skriva ut och fylla i.

Hur går det med svenskan?
Citera
2009-04-27, 13:46
Medlem
Synergys avatar
Alfa-kassan ja...

En gång när man blev sysslolös efter en 6 månaders säsongsanställning (dock för lite för vanlig a-kassa) och därefter skickar in till alfakassan så nästan förväntade man sig få det beviljat.

Sedan 4 månader senare - när man var mitt uppe i ett nytt jobb - får man hem beskedet från kassan att det inte hade beviljats. 4 månader!

Tänk om man inte hade haft något annat och sen fyra månader senare (vad man nu levt på) får beskedet att man inte ska få några pengar.

Nej, om det är något jag absolut inte förstår mig på så är det detta med bidrag. Alla säger att det är så lätt att få bidrag och leva på det och slacka på soffan hela livet, men det är inte den verkligheten jag har sett.

Under de perioder mellan studier eller mellan olika jobb jag haft har jag aldrig fått någon form av bidrag eller ersättning. Det har aldrig beviljats på grund av de mest underliga skäl.

Så det kan inte vara kul att vara beroende av de där risiga systemen. En alkis som suttit på en bänk i 15 år och varje månad söker jobb som diplomat och fullkomligt garvar åt frågan om att vilja jobba har många gånger större rätt att ta ut pengar i form av bidrag än en ung arbetslös student som vill jobba.

Rekordmånga unga tar väl ut socialbidrag nu dessutom? Kul att hamna där som tonåring bara för att folk vid makten inte klarar av sina jobb

Vad är det som fungerar i samhället egentligen..
Citera
2009-04-27, 23:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Durken123
Har väntat 14 veckor nu, utan att ha fått ett beslut ifrån Alfakassan!
Hade min handläggare på arbetsförmedlingen gjort sitt jobb, hade jag fått klartecken redan när jag skrev in mig där 12 November 2008. Istället fick jag hjälp av en annan handläggare att jag hade rätt till Alfakassan. Har tidigare jobbat i 2 år och skickat in alla papper dom behöver (Arbetsgivarintyg, kompleteringar, 12 kassakort osv)

Dessa kompletteringar vore intressant att veta vad det är, kan du utveckla? Anmälan om arbetslöshet, arbetsgivarintyget med ifyllda uppgifter och kassakort ska väl räcka? Förklara gärna vilka kompletteringar du menar.

För övrigt undrar jag hur de räknar. Grundersättningen innebär max 320 kr om dagen. Jag har varit medlem hos dom i 5 månader, arbetat ihop över 1000 timmar de senaste 7 månaderna, borde inte jag kunna få dessa 320? Och får man ersättning för 5 dagar i veckan Mån-Fre eller Lör-Söndag också? Man kryssar ju i Lör-Söndag i kassakortet så man börjar undra.
Citera
2009-04-28, 09:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RSX
Dessa kompletteringar vore intressant att veta vad det är, kan du utveckla? Anmälan om arbetslöshet, arbetsgivarintyget med ifyllda uppgifter och kassakort ska väl räcka? Förklara gärna vilka kompletteringar du menar.

För övrigt undrar jag hur de räknar. Grundersättningen innebär max 320 kr om dagen. Jag har varit medlem hos dom i 5 månader, arbetat ihop över 1000 timmar de senaste 7 månaderna, borde inte jag kunna få dessa 320? Och får man ersättning för 5 dagar i veckan Mån-Fre eller Lör-Söndag också? Man kryssar ju i Lör-Söndag i kassakortet så man börjar undra.

A-kasse reglerna är väldigt krångliga särskilt nu på grund av alla nya regler.
Du får betalt för 22 dagar i månaden och din grundersättning räknas ut hur mycket du har jobbat (ARBETAD-Frånvaro=Ersättning). Det räcker med att man har varit borta någon obetald dag eller haft en karens dag så kan det sjunka lite. Med så många timmar så bör du hamna på runt 300-320 kanske beroende på frånvaro osv.
Citera
2009-04-29, 18:51
Medlem
Ser att vissa pratar om att skicka in kassakort. Vad menas egentligen med detta? De lönespecar man har fått eller?
Citera
2009-04-29, 19:14
Medlem
Sopgubbes avatar
Någon som har tillgodoräknat sig arbete i Norge? Har hört att det ska vara möjligt. Hur gick ni till väga?
Citera
2009-04-29, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RSX
Man måste styrka ens sysselsättning 12 månader innan arbetslösheten. Får man en begäran om komplettering innebär det att det saknas arbetsgivarintyg eller andra uppgifter som ligger till grund för ens beslut.

Citat:
Ursprungligen postat av Kendouy
Ser att vissa pratar om att skicka in kassakort. Vad menas egentligen med detta? De lönespecar man har fått eller?
Kassakort är de kort man får från sin arbetslöshetskassa där man kryssar för arbetslösa dagar och skickar in.
Citera
2009-04-29, 22:54
Medlem
Exabytes avatar
Aldrig betalat A-kassa - arbetslös - bidrag?

Halloj.

Om man är över 20 år, aldrig betalat A-kassa och står som arbetslös - Vad är det då för bidrag man har rättighet till? Jag har för mig att det finns något speciellt bidrag för ungdomar över 20 som inte betalat A-kassa tidigare. Kan ju dock ha väldigt fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in