2006-09-12, 01:41
Bannlyst
Jag är också ung så jag är inte så insatt i det hela heller. Men måste man inte ha varit medlem i facket i ett år och jobbat ett halvår för att få a-kassa?
Citera
2006-09-12, 01:51
Medlem
roppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elgstigen
Jag är också ung så jag är inte så insatt i det hela heller. Men måste man inte ha varit medlem i facket i ett år och jobbat ett halvår för att få a-kassa?

Sitter med mina papper framför mig och jag sökte inträde till facket i April någon gång och beviljades både medlemskap i facket och kommunals arbetslöshetskassa den 1a Maj så det antar jag inte.

"För att få medlemskap i a-kassan ska du arbeta inom kassans verksamhetsområde, du måste arbeta under en sammanhängande period av fem veckor under fyra veckor ha arbetat i genomsnitt 17 timmar per vecka och fortfarande arbeta i minst den omfattningen.

Min arbetsgivare redovisade hur jag arbetat, jag skickade in lapparna och beviljades sedan medlemsskap. Mycket simpelt
Citera
2006-09-12, 02:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av roppan
Sitter med mina papper framför mig och jag sökte inträde till facket i April någon gång och beviljades både medlemskap i facket och kommunals arbetslöshetskassa den 1a Maj så det antar jag inte.

"För att få medlemskap i a-kassan ska du arbeta inom kassans verksamhetsområde, du måste arbeta under en sammanhängande period av fem veckor under fyra veckor ha arbetat i genomsnitt 17 timmar per vecka och fortfarande arbeta i minst den omfattningen.

Min arbetsgivare redovisade hur jag arbetat, jag skickade in lapparna och beviljades sedan medlemsskap. Mycket simpelt

Aha okej. Men kräver inte dom en på deg då?
Citera
2006-09-12, 02:13
Medlem
roppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrNilsson
Aha okej. Men kräver inte dom en på deg då?
Inte en på deg? Förstår inte ditt inlägg.
Citera
2006-09-12, 02:16
Medlem
tjaboooos avatar
deg = pengar.
Citera
2006-09-12, 02:41
Medlem
roppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjaboooo
deg = pengar.

Ja, självklart, det visste jag. Läste bara ut hans rad fel förut, nu ser jag vad det står. Skyller på trötthet

Jo, medlemsskapet kostar månadsvis. Min inkomst är inte direkt skyhög så jag betalar inte märkvärt. Det dras av en liten slant på min lön, ser det dock som att jag betalar en skitsumma för min hemförsäkring

Tjänar du;
1-1000 kr = 5 kr
5001-6000 = 59 kr
8001 - 9000 kr = 91 kr
13001 - 14000 = 144 kr
17001 - 18000 = 187 kr
25001 - 26000 = 273 kr

Där har du en liten hum om vad det kostar. Sen står det att det finns en grundavgift på 0 kr plus procentavgift 1.07%?
Citera
2006-09-12, 07:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av roppan

Bara för att du fått medlemskap i en A-kassa så innebär det inte att du får ersättning. Du måste ha varit medlem i en A-kassa 1 år och jobbat 6 månader under det året innan det kan bli Aktuellt med ersättning från A-kassan.

mvh/jimmi
Citera
2006-09-12, 08:21
Medlem
spatrics avatar
Det stämmer som hoffa säger.. För att BLI MEDLEM krävs det att man kan visa arbetsintyg för fem veckor á minst 17 timmar.. För att sedan FÅ ERSÄTTNING måste du ha varit medlem ett år och fått ihop minst 6 arbetade månader á 70 timmar..

edit: tror att sifforna stämmer ganska så bra :P
Citera
2006-09-12, 08:47
Medlem
ismyheadstillons avatar
Eh? Det är väl skillnad på allmänna grundersättningen som alla kan få, och den frivilliga inkomstbortfallsförsäkringen?

Grundersättning
Grundvillkor
Arbetsvillkor

Frivillig inkomstbortfallsförsäkring

Rätta mig gärna om jag har fel.
Citera
2006-09-12, 08:54
Medlem
Continental Ops avatar
"degen" den där avgiften kostar tjänar du in på nån månad sen om du blir arbetslös
Citera
2006-09-12, 08:55
Medlem
spatrics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ismyheadstillon
Eh? Det är väl skillnad på allmänna grundersättningen som alla kan få, och den frivilliga inkomstbortfallsförsäkringen?

Grundersättning
Grundvillkor
Arbetsvillkor

Frivillig inkomstbortfallsförsäkring

Rätta mig gärna om jag har fel.

Det stämmer kanske att man inte behöver ha varit medlem ett år.. Men man måste iallafall ha arbetat minst 6 månader á 70 timmar eller 6 sammanhängande månader á ~45 timmar (men minst 450 timmar totalt) för att få någon ersättning.. Eller studerat..

Vet inte hur det blir om man har studerat 4 månader och arbetat 4 månader dock..
Citera
2006-09-12, 09:02
Medlem
ismyheadstillons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spatric
Det stämmer kanske att man inte behöver ha varit medlem ett år.. Men man måste iallafall ha arbetat minst 6 månader á 70 timmar eller 6 sammanhängande månader á ~45 timmar (men minst 450 timmar totalt) för att få någon ersättning.. Eller studerat..

Vet inte hur det blir om man har studerat 4 månader och arbetat 4 månader dock..

Jo, det är sant.
Bra att få detta utrett eftersom jag troligtvis blir arbetslös i januari, men som tur är har jag jobbat heltid i drygt ett år vid det laget.

Vet du möjligtvis vad som inverkar på hur stor grundersättning man får per dag? Eftersom det på hemsidan står "Grundersättningen är högst 320 kronor per dag". Beror det på hur länge/i vilken omfattning man arbetat tidigare, hur stora ens levnadskostnader är, eller vilket lön man tidigare haft?

*edit* Eller om någon annan möjligtvis vet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in