2011-08-19, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ahees
Tejna, är arbetslös och är med i byggnads a kassa och har varit det ca 8 månader nu. Hur blir det om jag får jobb på bemmaningsförtag nu. Hur länge måste jag jobba innan jag kan få ut 80% av a kassan?

Tejna!

Som lepra skriver så är max 680 bagis per dag. Du ska ha haft en genomsnittlig inkomst på ca 18700 varje månad under hela ramtiden (12 månader) för att kunna få det.

Att söka ersättning baserat på arbete i bemanningsföretag går utmärkt, det räknas på samma sätt. Om du däremot jobbar åt ett bemanningsföretag när du uppbär ersättning så kan det innebära problem.
Citera
2011-08-19, 20:40
Medlem
Hur är det, jag har varit med i byggnads i flera år, men jobbade med annat under förra året, men är nu tillbaka på banan igen. Behöver man ringa och säga det till akassan eller?
Citera
2011-08-19, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olympius
Hej!

Jag ska gå med i a-kassan nu äntligen tänkte jag. Sist jag tänkte på det var det ett år sedan så nu ska jag göra slag i saken.

Jag jobbar på ett lager som sysslar med transport, är därför behörig att gå med i transport-akassan. Jag kan även välja att gå med i Alfakassan om jag har förstått det hela rätt. Hur vet man vilken man skall välja? Gissar att transport är bäst eftersom den är specifik.

Är det någon skillnad på de två?

Bäst och bäst? Samma regler gäller för båda , Transport har säkert lägre avgift, Alfakassan brukar alltid ligga högt.

Om arbetsmarknaden brakar åt helvete så kommer säkert Alfakassan få det hett om öronen som de fick förra gången och då kan det vara bra att vara medlem i Transport istället så behöver man nite vänta 4 år på att få ut ersättningen.
Citera
2011-08-19, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pangkaka
Hur är det, jag har varit med i byggnads i flera år, men jobbade med annat under förra året, men är nu tillbaka på banan igen. Behöver man ringa och säga det till akassan eller?

Så länge du inte söker ersättning behöver du inte rapprotera det till kassan. Du jobbar alltså med Byggnadsrelaterade grejer igen?
Citera
2011-08-19, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av User1980
Jag påbörjade en tillsvidareanställning (heltid) förra månaden inom kommunal verksamhet. Nu undrar jag om någon kan redogöra för för- och nackdelar med att ansluta sig till ett fackförbund, alternativt nöja sig med att bli medlem i en A-kassa.

Min plan är att bli medlem i Akademikernas a-kassa (AEA) eller någon annan lämplig sådan. Men innan jag gör detta vill jag veta om det är något viktigt jag går miste om, då jag väljer att inte gå med i ett fackförbund (SACO, ST, SKTF, Unionen?) utan nöjjer mig med medlemskap i en a-kassa. Tjänsten är inom IT-branschen.

Jag kan också nämna det att jag har diskuterat detta med personalansvarig. Denna person hade inga direkta synpunkter utan sade att det helt är upp till mig hur jag vill göra. En stor andel av de anställda var dock medlem i ett specifikt fackförbund.

En snabb titt på fackförbunden imponerar mig inte ett smack. Samma rättigheter här som a-kassor vid eventuell arbetslöshet (inkomstförsäkring 80% etc.) samt vissa andra, för mig ointressanta, förmåner (jobbguider, folkuniversitetsutbildningar (lol1), 5% rabatt på adlibris (lol2), rabatt på råd&rön (lol3) osv.)

Fackförbunden verkar också ta bra mycket mer i månadskostnad än exempelvis AEA.

Men, vill som sagt höra vad någon insatt har att säga i frågan innan jag kör på.

Inkomstförsäkringen kan vara lönsam, du får ju 80% av vad du tjänade, kassan ger dig bara 80 % upp till 680 per dag, dvs tjänar du mer än 18700 så slår du i taket.

http://www.inkomstforsakring.com/jusek/
Citera
2011-08-19, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kassamannen
Tejna!

Som lepra skriver så är max 680 bagis per dag. Du ska ha haft en genomsnittlig inkomst på ca 18700 varje månad under hela ramtiden (12 månader) för att kunna få det.

Att söka ersättning baserat på arbete i bemanningsföretag går utmärkt, det räknas på samma sätt. Om du däremot jobbar åt ett bemanningsföretag när du uppbär ersättning så kan det innebära problem.

Okej tack, kommer inte ha så jätte bra lön runt 105-110/ h så lär inte hamna över 18700.

Hörde av henne som jobbar på a kassan förut över telefon att det räckte med att jobba 6 månader för att få ut A-kassan
i fall jag varit med i akassan när jag varit arbetslös. Stämmer inte de?
Senast redigerad av ahees 2011-08-19 kl. 21:30.
Citera
2011-08-19, 21:17
Medlem
Citat:
Så länge du inte söker ersättning behöver du inte rapprotera det till kassan. Du jobbar alltså med Byggnadsrelaterade grejer igen?

Jo jag jobbade inom livs under ett år, men var fortfarande kvar i byggnads fack och akassa.

Ligger kvar på ungefär samma lön som tidigare, men om 1 eller 2 månader kommer jag att gå upp i lön, ska sånt rapporteras eller får dom in sånt automatiskt?

Edit : Slutade tidigare igår och hade tänkt ringa och höra, men dom stängde 15.00 och jag var hemma 15.30.

Tänkte ringa till veckan, men fb brukar alltid ha svar på allt så prövar här först.
Senast redigerad av pangkaka 2011-08-19 kl. 21:30.
Citera
2011-08-19, 21:18
Medlem
Citat:
Inkomstförsäkringen kan vara lönsam, du får ju 80% av vad du tjänade, kassan ger dig bara 80 % upp till 680 per dag, dvs tjänar du mer än 18700 så slår du i taket.

http://www.inkomstforsakring.com/jusek/

OK, i så fall är ju ett förbund mer intressant. Frågan är bara vilken. Verkar finnas 2-3 st som är lämpliga.
Citera
2011-08-19, 21:29
Medlem
En kompletterande fråga om inkomstförsäkring blir aktuellt: Ponera att man arbetar i 2-3 år där lönen har ökat vid tre tillfällen. Säg 40K -> 42K -> 44K. Beräknas ersättning vid ev. arbetslöshet enligt inkomstförsäkring på 44K, 42K eller någon variant?
Citera
2011-08-19, 21:32
Medlem
Citat:
OK, i så fall är ju ett förbund mer intressant. Frågan är bara vilken. Verkar finnas 2-3 st som är lämpliga.

Tyvärr har jag ingen aning själv vilken som är att föredra, kan bara arbetslöshetsförsäkringen

Citat:
En kompletterande fråga om inkomstförsäkring blir aktuellt: Ponera att man arbetar i 2-3 år där lönen har ökat vid tre tillfällen. Säg 40K -> 42K -> 44K. Beräknas ersättning vid ev. arbetslöshet enligt inkomstförsäkring på 44K, 42K eller någon variant?

Samma som ovan, vet inte. Men det bör vara den senaste 12 månadersperioden, dvs samma som den som vi på a-kassan räknar på.

Edit: I och med att de får uppgift om inkomst från AEA så lär det vara ersättning baserad på den dagsförtjänst som a-kassan räknar fram. Se:

http://www.inkomstforsakring.com/jusek/default.aspx?FolderID=2824bd8b-4d42-491c-a6ab-b9d2152b91aa

Dagsförtjänst: http://www.sktfsakassa.se/Villkor/faq/nidf/
Senast redigerad av Kassamannen 2011-08-19 kl. 21:36.
Citera
2011-08-19, 21:37
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olympius
Hej!

Jag ska gå med i a-kassan nu äntligen tänkte jag. Sist jag tänkte på det var det ett år sedan så nu ska jag göra slag i saken.

Jag jobbar på ett lager som sysslar med transport, är därför behörig att gå med i transport-akassan. Jag kan även välja att gå med i Alfakassan om jag har förstått det hela rätt. Hur vet man vilken man skall välja? Gissar att transport är bäst eftersom den är specifik.

Är det någon skillnad på de två?

Om du vill jämföra medlemsavgifter, så finns förteckning här: http://www.iaf.se/Fakta/Avgifter-i-arbetsloshetskassorna/
Citera
2011-08-19, 21:39
Bannlyst
Var med i facket förr i tiden. Gick ur för de gjorde inte ett skit för mig. Bara varit med i akassan i 15 år nu. Funkar lika bra och är mycket billigare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in