2010-07-14, 17:53
Medlem
SweTechs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av burfogel
Kommunal.

Om hon är medlem i Kommunal ja, annars är det ju alfa kassan.
Citera
2010-07-14, 17:53
Medlem
Trumpeters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nikkiisiixx
Hejsan. Någon som kan hjälpa mig att ta reda på vilken A-kassa min flickvän ska vara med i som jobbar som städare. snabbt svar uppskattas ha det!

Beror på vilken arbetsgivare hon har. Sannolikt Kommunal som bufogel säger, men inte säkert
Citera
2010-07-14, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SweTech
Om hon är medlem i Kommunal ja, annars är det ju alfa kassan.

Hon behöver inte vara med i facket Kommunal för att vara med i deras a-kassa, hon kan välja att endast vara med i a-kassan.

Men hon kan så klart ansöka om medlemskap Alfakassan, de är väl öppna för alla yrkeskategorier.

Edit: För att svara på frågan så tror jag Fastighetsanställdas a-kassa kan passa.

Edit2: Här finns en komplett lista på alla kassor som finns i Sverige.
http://www.samorg.org/so/index.aspx?id=446
Senast redigerad av Kassamannen 2010-07-14 kl. 19:27.
Citera
2010-07-14, 19:27
Medlem
Jag är en klant...
Citera
2010-07-14, 19:55
Medlem
Hur funkar det med akassa för den som jobbar i norge, man är automatiskt med här, men när man flyttar hem är det bara att skriva in och få ut akassa då? jag vet om blanketterna som ska skickas in, tänkte mer att jag var ej medlem innan pga av studier, jobbat nu i flera år i norge. Är det inge krav på mig att ha varit med i facket då en viss tid innan?
Citera
2010-07-14, 20:48
Medlem
Matteh87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tronisee
Med de uppgifter du har lämnat här får du 0 kr. Du får förtydliga hur du har arbetat och vad din inkomst har varit, samt om det finns frånvaro, hur mycket frånvaro mm. Dock kommer du inte få mer än 320 kr. Om du nu blir beviljad ersättning.
Arbetat med markanläggning som vuxenlärling i 2 år. Frånvaro det här året har ju varit en hel del pga skadorna, men innan det så har det inte varit så mycket. Har väl fått ut runt 16-17.000 efter skatt i månaden.
Citera
2010-07-14, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kriscenter
Hur funkar det med akassa för den som jobbar i norge, man är automatiskt med här, men när man flyttar hem är det bara att skriva in och få ut akassa då? jag vet om blanketterna som ska skickas in, tänkte mer att jag var ej medlem innan pga av studier, jobbat nu i flera år i norge. Är det inge krav på mig att ha varit med i facket då en viss tid innan?

Facket finns det aldrig ett krav att vara med i.

Om du jobbat i Norge och betalat skatt har du med största sannolikhet varit försäkrad där och bör då kunna tillgodoräkna det arbetet för att få ersättning i Sverige. Anmäl dig på AF så fort som möjligt och kontakta din a-kassa, eller Alfakassan om du inte har någon.
Vill du ha möjlighet till inkomstrelaterad måste du söka medlemskap i svensk a-kassa så att du kan tillgodoräkna tiden i Norge för medlemsvillkoret.
Citera
2010-07-14, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matteh87
Arbetat med markanläggning som vuxenlärling i 2 år. Frånvaro det här året har ju varit en hel del pga skadorna, men innan det så har det inte varit så mycket. Har väl fått ut runt 16-17.000 efter skatt i månaden.

Lönen spelar ingen roll då du inte är medlem. Du kan endast få grundersättning och den baseras på arbetat tid.

Har du haft styrkt sjukdom kan den tiden bli överhoppningsbar så man tittar på tidigare arbete. Som Tronisee skrev så kan man inte säga vad du får utan att få se på hela ditt ärende, man måste veta ganska exakt hur mycket du jobbat, vilken frånvaro du haft, om du haft sjukpenning eller om det finns läkarintyg på att du inte kunnat jobba m.m. Alltså allt för mycket info som du inte uppgivit vilket gör det omöjligt.
Citera
2010-07-14, 22:38
Medlem
Matteh87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kassamannen
Lönen spelar ingen roll då du inte är medlem. Du kan endast få grundersättning och den baseras på arbetat tid.

Har du haft styrkt sjukdom kan den tiden bli överhoppningsbar så man tittar på tidigare arbete. Som Tronisee skrev så kan man inte säga vad du får utan att få se på hela ditt ärende, man måste veta ganska exakt hur mycket du jobbat, vilken frånvaro du haft, om du haft sjukpenning eller om det finns läkarintyg på att du inte kunnat jobba m.m. Alltså allt för mycket info som du inte uppgivit vilket gör det omöjligt.
Okej. Men vad borde jag göra då? Vill ju gärna få någon sorts ersättning av nått slag då jag inte kan jobba direkt, försäkringskassan slänger tydligen över mig till arbetsförmedlingen då jag kan åtminstone använda min mun...

Socialbidrag? Spelar det roll om man har besparade pengar?
Citera
2010-07-14, 22:52
Medlem
Citat:
Okej. Men vad borde jag göra då? Vill ju gärna få någon sorts ersättning av nått slag då jag inte kan jobba direkt, försäkringskassan slänger tydligen över mig till arbetsförmedlingen då jag kan åtminstone använda min mun...

Socialbidrag? Spelar det roll om man har besparade pengar?

Hur det funkar med Soc vågar jag inte säga nåt om.

Det du bör och kan göra är att anmäla dig på AF så fort som möjligt, skicka in kassakort, anmälan om arbetslöshet och arbetsgivarintyg på arbete minst 12 månader innan du blev arbetslös. Kassakort skickas till dig när a-kassan får signal från AF att du är påanmäld.

Om du inte är med i någon kassa får du vända dig till Alfakassan. De har rätt långa handläggningstider, iofs inte som förra året men längre än alla andra a-kassor. Om du jobbar någonstans nu och kan bli medlem i den a-kassa som lämpar sig för det yrket kan du slippa Alfa, det är samma regler så du ska få samma ersättning men handläggnignstid och avgift kan skilja sig åt.

Kika på den länken jag infogade ovan så ser du vilka kassor det finns att välja på.
Citera
2010-07-14, 23:06
Medlem
Matteh87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kassamannen
Hur det funkar med Soc vågar jag inte säga nåt om.

Det du bör och kan göra är att anmäla dig på AF så fort som möjligt, skicka in kassakort, anmälan om arbetslöshet och arbetsgivarintyg på arbete minst 12 månader innan du blev arbetslös. Kassakort skickas till dig när a-kassan får signal från AF att du är påanmäld.

Om du inte är med i någon kassa får du vända dig till Alfakassan. De har rätt långa handläggningstider, iofs inte som förra året men längre än alla andra a-kassor. Om du jobbar någonstans nu och kan bli medlem i den a-kassa som lämpar sig för det yrket kan du slippa Alfa, det är samma regler så du ska få samma ersättning men handläggnignstid och avgift kan skilja sig åt.

Kika på den länken jag infogade ovan så ser du vilka kassor det finns att välja på.
Hmm jag är inte 100% säker på att jag kommer bli av med jobbet, men 95% kanske. Värt att anmäla sig till arbetsförmedlingen ändå?

Om jag går med i en A-kassa just nu, så tar det väl upp emot ett år innan jag får ut något utav det? Känns som att jag kan behöva varje slant nu och är rätt så säker på att jag lyckas skaffa ett säljarjobb inom ett år. Tack för svaren
Citera
2010-07-15, 22:07
Medlem
Citat:
Hmm jag är inte 100% säker på att jag kommer bli av med jobbet, men 95% kanske. Värt att anmäla sig till arbetsförmedlingen ändå?

Om jag går med i en A-kassa just nu, så tar det väl upp emot ett år innan jag får ut något utav det? Känns som att jag kan behöva varje slant nu och är rätt så säker på att jag lyckas skaffa ett säljarjobb inom ett år. Tack för svaren
Ingen fara

Anmäla dig på AF gör du när du blir arbetslös.

För att få inkomstrelaterad ersättning måste du ha varit med i 12 månader samt uppfylla arbetsvillkoret inom medlemstiden.

Du kan söka grundersättning på Alfakassan utan att vara medlem i någon a-kassa. Tror du betalar någon avgift per ersättningsdag åt dem om du inte är medlem.
Har du gått med i en annan a-kassa och inte varit med i 12 månader kan du söka grundersättning i den a-kassan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in