2011-08-02, 00:09
Medlem
Nathurams avatar
Prata med facket och be dom om hjälp.
Citera
2011-08-02, 00:13
Medlem
yeahgrrs avatar
är du med i facket så be dom om hjälp så kanske dom säger upp dig istället och du får den kortare karensen....

är du inte med i facket så är du nog rövknullad för du kommer inte att få någon kortare karens av A-kassan, dom är stenhårda
Citera
2011-08-02, 00:35
Medlem
Rodes avatar
Haha fan då, är inte med i facket.
Citera
2011-08-02, 00:37
Medlem
Nathurams avatar
eh..... ja då kan du ju...... eh..... stämma chefen?
Citera
2011-08-02, 01:08
Medlem
ugglor-i-mossens avatar
Tror du måste ha varit anställd i två år för att berättigas a-kassa. Kolla upp reglerna först, googla!
https://www.internetkassan.nu/51/Index.aspx?id=109&JavascriptCheck=on&IsJavascriptE nabled=true&ScreenWidth=1366&ScreenHeight=768&logi n:inloggningTypHidden=0&loginersonnummer=&login: losenord=&
Citera
2011-08-02, 04:07
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ugglor-i-mossen
Tror du måste ha varit anställd i två år för att berättigas a-kassa. Kolla upp reglerna först, googla!
https://www.internetkassan.nu/51/Index.aspx?id=109&JavascriptCheck=on&IsJavascriptE nabled=true&ScreenWidth=1366&ScreenHeight=768&logi n:inloggningTypHidden=0&loginersonnummer=&login: losenord=&

För att vara ersättningsberättigad ska man ha uppfyllt ett arbetsvillkor:
http://www.a-kassa.nu/arbetsvillkor.html

Har man varit medlem i någon a-kassa kortare tid än 12 månader kan man endast få ersättning i form av grundbelopet. Har man varit medlem längre än 12 månader kan man även få inkomstrelaterad ersättning: http://www.unionensakassa.se/arbetslos/ersattning/ersattningens-storlek-enligt-grundforsakringen/
Citera
2011-08-02, 05:18
Medlem
Megadeths avatar
jag gick på dagen från ett fast jobb en gång i tiden. det tog 3 månader innan a-kassan betalade ut något. så det vart 3 månader till att leva på dem tillgångar jag redan hade. det vart jobbigt på slutet vill jag lova. samma regel gäller tydligen om man bajsar på chefens skrivbord och får sparken.

en stämning fick jag på mig också. så jag vart kallad till möte med dem högsta cheferna för att förklara mig. då drog dem tillbaka stämningen. mycket ska man vara med om här i livet.
Citera
2011-08-02, 06:08
Medlem
Nathurams avatar
Om du blir uppsagd av personliga skäl så räknas det som om du sagt upp dig skälv enligt a-kassan eftersom du bidragit till din uppsägning.
Citera
2011-08-02, 08:13
Medlem
felstavadds avatar
felpost, ursäkta
Citera
2011-08-02, 11:03
Medlem
Intotherainbows avatar
Får man sin akassa även om pengar finns sparade på kontot?
eller behöver man vara pank först?
Senast redigerad av Intotherainbow 2011-08-02 kl. 11:11.
Citera
2011-08-02, 11:33
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jean36
Hej,

Jag är bidragstagare och jag har varit sjuk i epilepsi.
Nu har det löst sig och nu ska jag ut och söka jobb. Jag hade tänkt visa framfötterna lite och gå med i en a-kassa för att snabbare uppfylla medlemsvillkoret på 12 mån så jag kan få inkomstrelaterad ersättning istället för grundersättningen ifall jag får sparken. Finns det någon a-kassa man kan gå med i som arbetslös? Om man har jobbat nästan inte alls de senaste 5 åren.

/Iggy

Har du någon gång haft ett anställningsförhållande, alltså enkelt uttryckt någon gång jobba i Sverige, så kan du söka medlemskap i en a-kassa.

De flesta kräver att du jobbat/jobbar i deras sektor/bransch, eller att du har en specifik utbildning, så utifrån vad du jobbat med förr ser möjligheterna att välja lite olika ut. Sedan finns den statliga Alfakassan, som inte har något medlemsvillkor, utan endast kräver att du jobbat ö.h.t. Ett tips är at titta på skillnaderna i medlemsavgift innan du bestämmer dig: http://www.iaf.se/Fakta/Avgifter-i-arbetsloshetskassorna/

Citat:
Ursprungligen postat av Gizmo_Kvack
Jag slutade på mitt jobb i maj och har startat eget företag. Jag får i nuläget ingen inkomst från mitt företag.

Jag har aldrig varit med i någon a-kassa och förra året hade jag ca 380 000 kr i taxerad förvärvsinkomst. Har jag rätt till någon ersättning? Eller är det soc som gäller? Vet att det är jävligt klantigt att inte vara med i en a-kassa, men nu är jag i denna sits. Skulle vara mycket tacksam för svar.

Skriv in dig på Arbetsförmedlingen, sök ersättning från a-kassan, skicka in de dokument de begär, så får du svar på frågan. Den är omöjlig att svara på då man ej känner omständigheterna, men om du söker ersättning så ser du ju vilket svar du får.

Citat:
Ursprungligen postat av Intotherainbow
Får man sin akassa även om pengar finns sparade på kontot?
eller behöver man vara pank först?

Det spelar ingen roll, du kan vara miljardär om du så önskar, arbetslöshetsersättningen är inget försörjningsstöd, det är en tillfällig omställningsförsäkring du själv valt, med syfte att säkerställa att du ekononomiskt klarar dig mellan två anställningar.
Citera
2011-08-02, 18:51
Medlem
Bunny! Jag återkommer i ett separat inlägg

Citat:
Ursprungligen postat av -=Magnus=-
Hej!

Case: Jag hade blivit uppsagt, gick på a-kassa all fine. Jag fick erbjudande om jobb utanför Sverige inom EU och drog iväg. Innan jag åkte meddelade jag både AF och A-kassan detta och kryssade i 'semester' i brist på annan passande text.

Nu har jag jobbat i snart två månader men ännu inte fått klart med papper här i nya landet. Min arbetsgivare är en god vän, jag bor i hans jättelägenhet under tiden han är i Sverige och på grund av detta goda förtroende och p.g.a. lite andra omständligheter så har både jag som arbetstagare och företaget som arbetsgivare inte ordnat klart med pappersformalian.

Nu vill AF träffa mig igen, vilket jag meddelat att jag inte kan eftersom jag fått jobb och börjat arbeta i utlandet.

Hur löser jag det bäst med AF m.m. och även framtida A-kassa (jag är lite hänglsen och livrem person i övrigt).

Kan jag uppge att jag började arbeta för två månader sedan - vilket jag gjorde och då jag meddelade AF och A-kassa 'Semester' för att söka jobb utomlands. Vad behövs för det annat än underskrift från min arbetsgivare om anställningsform, tid osv? Jag arbetar inte för ett svenskt företag om det nu har någon påverkan.

Citat:
Jag fyllde i semester - eftersom det verkade vara det man skulle fylla i när man gjorde avbrott i sin a-kassa utan att ha ett nytt jobb. Sen har tiden gått och jag har varken rapporterat något mer till AF eller A-kassan. Jag har alltså inte försökt få ut någon ersättning eller fått det.

Oh well, jag får rapportera in att jag arbetar, vilket jag borde rapporterat in redan. Sen får jag höra med min nya arbetsgivare vilket startdatum som går att sätta.

Jag är alltså inte ute efter att blåsa någon, få bidrag eller undvika skatt om någon nu var av den uppfattningen.

Citat:
Svaret står i min första post. Pappersarbetet på plats har inte varit klart från arbetsgivarens håll.

Är det vitt arbete kommer du med största sannolikhet kunna tillgodoräkna det för ersättning i Sverige. Beroende på vilket land det är så måste du kanske söka inträde i en a-kassa i det land du arbetar. Du behöver med andra ord kanske inte göra så mycket utan låta AF avanmäla dig till a-kassan men det lär redan vara gjort om det var 2 månader sedan du var där.

Åker du utomlands ska du deklarera förhindrad på kassakorten, är det en längre period behöver d inte skicka in kassakort, avanmäl dig på AF istället och påanmäl dig vid hemkosmt.

Citat:
Ursprungligen postat av ensockerbagare
Jag råkade betala in lite för lite till a-kassan den här månaden (det visade sig att jag tjänade lite mer än vanligt) och ska enligt tabellen betala in några tio extra. Är det bara att betala in mellanskillnaden eller måste man ringa dit?

Tror du måste syfta till facket då a-kassans avgifter inte påverkas av hur mycket du tjänar. Antingen betalar du grundavgift och arbetslöshetsavgift eller bara grundavgift. Ring för säkerhets skull.

Citat:
Ursprungligen postat av zebra121
Ett jättebra ämne/tråd som undertecknad VERKLIGEN HOPPAS kunna få hjälp rörande en sits jag hamnat i. Snälla, hjälp mig:

Jag var arbetslös från 1 Februari 2010 fram tills att jag avanmälde mig från A-kassan 6/11-2010. Fram tills dess hade jag fått ersättning. Från 6/11 och fram till 31/1 jobbade jag åt ett helt nystartat företag med fokus på yrkestrafik. De månaderna var fruktansvärda och något schema var det inte tal om och inga lönespecar delades heller ut. Jag flydde i tid och fick ett nytt jobb på annan ort från 1/2 och nu den 31/7 går min anställning ut och jag blir arbetslös igen.

Grejen är att jag kommer få ett rätt skrivet arbetsgivarintyg från mitt senaste arbete. Däremot är det så illa med jobbet jag hade i tre månader att det väntar på konkurs och i stort sett är där nu + att ansvarige personen har fullständigt tappat kollen på intyg och hur man skriver sådana - jag kommer ALDRIG att kunna få ut ett intyg, det är han inte kapabel till att skriva. Chefen är dessutom sjuk och går på sjukhuset regelbundet. Lönen fick jag ut men det var efter hot. Ni hör själv.

Jag var delvis sjukskriven i 2 av dessa 3 månader och fick bland annat nekad sjukpenning hos F-kassan.

Jag har ett skrivet brev på 6 sidor handskrivet här hemma där jag vädjar till A-kassan att bortse från dessa hemska tre månader och bara grunda inkomsten på mitt senaste arbete (6 månader) bara de bortser och räknar bort jobbet innan, även om det handlar om mindre pengar. Ni förstår själva att jag inte orkar eller kan få ut ett intyg, det är helt omöjligt med tanke på skicket hos ledaren och att konkurs är ett faktum vilken dag som helst. Skulderna är stora som elefanter.

Mitt liv/ekonomi kommer gå under fullständigt om A-kassan ändå kräver ett intyg för de tre futtiga månader jag jobbat som förare. Jag kommer då att överväga något väldigt drastiskt och det har jag informerat bland annat min mamma om. SÅ ILLA ÄR DET! I brevet jag skrivit står precis vad jag känner och att jag grät flera gånger under anställningen.

Kan A-kassan bortse från dessa tre månader när jag böner och ber och troligen tar mitt liv om detta inte blir godkänt.
Jag bryr mig inte om att jag får mindre pengar, bara jag kan lämna kaoset bakom mig!

Jag kommer dö om inte A-kassan gör detta och går med på det.
Snälla, hjälp mig!

/zebra

Ring kassan och be att få prata med din handläggare. Alla kassor gör säkert lite olika (skiljer säkert från handläggare till handlägagre inom kassorna också) men man kan skicka in andra intyg om man inte får tag på arbetsgivarintyg eller kunna bortse från tiden. Egentligen måste det in men man måste ju även se från situation till situation.

Citat:
Ursprungligen postat av Gizmo_Kvack
Jag slutade på mitt jobb i maj och har startat eget företag. Jag får i nuläget ingen inkomst från mitt företag.

Jag har aldrig varit med i någon a-kassa och förra året hade jag ca 380 000 kr i taxerad förvärvsinkomst. Har jag rätt till någon ersättning? Eller är det soc som gäller? Vet att det är jävligt klantigt att inte vara med i en a-kassa, men nu är jag i denna sits. Skulle vara mycket tacksam för svar.

Du kan söka ersättning av Alfakassan om du inte är med i någon a-kassa dock kommer du behöva avveckla företaget eller göra ett tillfälligt uppehåll. Med tillfälligt uppehåll menas att man inte bedriver någon som helst verksamhet i företaget.

http://www.samorg.org/so/Index.aspx?id=318
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in