Citat:
Ursprungligen postat av jean36
Hej,
Jag är bidragstagare och jag har varit sjuk i epilepsi.
Nu har det löst sig och nu ska jag ut och söka jobb. Jag hade tänkt visa framfötterna lite och gå med i en a-kassa för att snabbare uppfylla medlemsvillkoret på 12 mån så jag kan få inkomstrelaterad ersättning istället för grundersättningen ifall jag får sparken. Finns det någon a-kassa man kan gå med i som arbetslös? Om man har jobbat nästan inte alls de senaste 5 åren.
/Iggy
Har du någon gång haft ett anställningsförhållande, alltså enkelt uttryckt någon gång jobba i Sverige, så kan du söka medlemskap i en a-kassa.
De flesta kräver att du jobbat/jobbar i deras sektor/bransch, eller att du har en specifik utbildning, så utifrån vad du jobbat med förr ser möjligheterna att välja lite olika ut. Sedan finns den statliga Alfakassan, som inte har något medlemsvillkor, utan endast kräver att du jobbat ö.h.t. Ett tips är at titta på skillnaderna i medlemsavgift innan du bestämmer dig:
http://www.iaf.se/Fakta/Avgifter-i-arbetsloshetskassorna/
Citat:
Ursprungligen postat av Gizmo_Kvack
Jag slutade på mitt jobb i maj och har startat eget företag. Jag får i nuläget ingen inkomst från mitt företag.
Jag har aldrig varit med i någon a-kassa och förra året hade jag ca 380 000 kr i taxerad förvärvsinkomst. Har jag rätt till någon ersättning? Eller är det soc som gäller? Vet att det är jävligt klantigt att inte vara med i en a-kassa, men nu är jag i denna sits. Skulle vara mycket tacksam för svar.
Skriv in dig på Arbetsförmedlingen, sök ersättning från a-kassan, skicka in de dokument de begär, så får du svar på frågan. Den är omöjlig att svara på då man ej känner omständigheterna, men om du söker ersättning så ser du ju vilket svar du får.
Citat:
Ursprungligen postat av Intotherainbow
Får man sin akassa även om pengar finns sparade på kontot?
eller behöver man vara pank först?
Det spelar ingen roll, du kan vara miljardär om du så önskar, arbetslöshetsersättningen är inget försörjningsstöd, det är en tillfällig omställningsförsäkring du själv valt, med syfte att säkerställa att du ekononomiskt klarar dig mellan två anställningar.