2011-08-02, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rode
Hejsan,

Ska säga upp mig från jobbet imorgon för att jag inte får någon lön på 3 månader och får a-kassa snabbare då jag får efter 45 dagar, Så är ju tvungen att säga upp mig. Man blir ju avstängd i 45 dagar från a-kassan om man säger upp sig själv. Men kan man slippa de 45 dagarna på något sätt ? Någon här på flashback som har sagt upp sig själv och fått akassa direkt.

någon som har något knep så man slipper bli avstängd 45 dagar ?

Citat:
Ursprungligen postat av Rode
Jag jobbar inom bemmaning och tackade nej till en arbetsintervju och då är det så att man inte får lön så länge uppdraget skulle hållt på. Och dom kan inte säga upp mig har dom sagt för att då ifrågasätter facket dom och då blir det diskussioner där.
Men går det inte skriva till A-kassan att man har en djup deprission osv ? och man är tvungen och sluta. Nått borde man ju kunna dra till med ?

Det går tyvärr inte att dra till med något. Ska du slippa måste du ha läkarintyg på att du av hälsoskäl måste säga upp dig. Detta ska även vara daterat INNAN du säger upp dig.

http://www.iaf.se/Lag-ratt/IAFs-regelsamlingar/Forsakringsbestammelser/Avsnitt-12/#tab-7

En bit ner i denna länk finns lite mer info om giltiga skäl.

Citat:
Ursprungligen postat av Nathuram
Om du blir uppsagd av personliga skäl så räknas det som om du sagt upp dig skälv enligt a-kassan eftersom du bidragit till din uppsägning.

Nästan rätt. Blir du uppsagd är det ännu värre, då får man 60 dagar.
Citera
2011-08-02, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Kassamannen, hur ser din uppfattning ut i frågan om utformningen av den framtida arbetslöshetsförsäkringen ut?

Det diskuteras ju om huruvida vi även framgent ska ha fristående a-kassor som nu, eller om en statlig variant är att föredra, Vad anser du, och framförallt VARFÖR? Vilka för- och nackdelar ser du med de olika alternativen?

Själv lutar jag nog åt den statliga varianten. Är medveten om att vi har väldigt väl fungerande a-kassor, med snabb och korrekt handläggning, men jag kan inte se logiken i systemet, varför det bör se ut som det gör. Om vi skulle bygga upp ett generellt försäkringssystem från grunden, så är det vi har idag knappast det vi skulle konstruera. Det jag syftar på är att när det gäller sjukdom, föräldraledighet osv, har vi en statlig variant i form av Försäkringsassan. Sen när det gäller försäkring för en person som är arbetsför och inte gör annat än söker arbete, då har vi istället drygt 30 olika privata/civila alternativ.

Orsaken till att systemet ser ut som det gör är inte svår att räkna ut, man behöver bara se till arbetslöshetskassornas historia och ursprung. Problemet , som jag uppfattar det, är att det blir ett "glapp" mellan de personer som i Försäkringskassans mening är sjuka och dem som arbetat tillräckligt för att uppfylla ett arbetsvillkor. De som hamnar däremellan, till exempel de som just slutat gymnasiet eller som inte jobbat inom Sverige (eller EU/EES) förr, har en väldigt svår situation.

Ytterligare en sak jag vänder mig mot med nuvarande system är sammanblandningen av privat och statligt. Till exempel en sådan sak som att a-kassorna faktiskt bedömer vissa frågor olika, men om man inte är nöjd med a-kassans beslut, så kan man ta det vidare till förvaltningsrätten ...det blir enligt min mening jättemärkligt, a-kassornas belsut hamnar då i samma ställning som beslut från myndigheter och kommunala nämnder, även fast a-kassorna inte är en del av det offentliga/gemensamma utan snarare privata sammanslutningar som inte alla har tillträde till.

En annan aspekt av ovanstående stycke som jag vänder mig mot är att medlemskap i a-kassa medför rätt att erhålla högre ersättning från staten. Det jag syftar å är alltså aktivistetsstöd. Blir ungefär som att jag får rätt till flerbarnstillägg endast om jag är medlem i den lokala schakklubben

Men, jag skrev ju för att jag vill veta vad du anser, du som kan ge ett innifrånperspektiv på frågan. Du får gärna vara av helt annan åsikt, de intressanta är hur du motiverar det.

Förresten får du gärna berätta vilken bakgrund ni som jobbar som handläggare på a-kassan har. Är någon utbildningsbakgrund helt dominant (t.ex. jurist) eller är det blandat? Vad består blandningen av i så fall? Eller handlar det bara om att man ska ha rätt partibok

Jag har nog egentligen inte funderat så mycket på a-kassans utformning. Visst kan jag hålla med om att det kanske är udda att det inte är en statlig instans som betalar ut ersättning vid arbetslöshet likt FK gör vid sjukdom och liknande. Man ska dock tänka på att det till största del är statliga medel som utgör ersättningen, det är i princip bara administrationen som bekostas av medlemsavgifter.

Jag kan kanske tycka att det är bra med olika inriktningar då vissa kassor har bättre koll på vissa delar av arbetsmarknaden och på så sätt lättare kan handlägga ärenden som rör detta. Men på samma gång skulle ju en statlig myndighet kunna utveckla något liknande.

En positiv sak som jag tro följer är att information, regeländringar och liknande lättare sprids i organisationen om det är mindre sådana, vet bara hur man ibland får höra av sökanden att de fått felaktig/gammal info av t ex FK och AF som rör försäkringen, informationsvägarna är långa i stora organisationer som många statliga myndigheter är.

Sen ska man även tänka på att det gör kanske inte så stor skillnad att med en eventuell statlig a-kassa om man inte också ändrar reglerna. Som jag ser det så har ju reglerna stramats åt en hel del och många tror att det blir rätsida i arbetslöshetsförsäkringen bara det bilr statligt men faktum kvarstår att reglerna är svåra och många får avslag. T ex måste vi begära komplettering på 90% av alla ansökningar och i de allra flesta fall är det arbetsgivarintygen som är felaktigt ifyllda. En följd av att reglerna är så invecklade att blanketten är mastig att fylla i.

Alla har tillträde till en a-kassa. Alla som jobbar någonstans kan gå med i en a-kassa som passar dess verksamhetsområde eller så finns Alfa-kassan som är öppen för alla. Jag tycker dock att det bör vara samma avgift för alla kassor, det är lite orättvisst att vissa kassor har betydligt lägre avgift än andra. AEA (som du säkert är med i) tillsammans med Finans har ju lägst avgift, 90 resp 85 tror jag.

De som jobbar på a-kassorna är nog alla examinerade från universitet med någon typ av samhällsvetenskaplig examen. Statsvetare är ganska vanligt, just jurister som "vanliga" handläggare är nog inte så jättevanligt, de jobbar snarare som omprövare eller jurister och har hand om överklagningar och liknande. Har inte alls känslan att partiboken styr, de flesta (alla) på min kassa har garanterat fått jobb pga sin utbildning och erfarenhet (inte politisk erfarenhet då )
Citera
2011-08-02, 21:17
Medlem
zebra121s avatar
[/quote] Ring kassan och be att få prata med din handläggare. Alla kassor gör säkert lite olika (skiljer säkert från handläggare till handlägagre inom kassorna också) men man kan skicka in andra intyg om man inte får tag på arbetsgivarintyg eller kunna bortse från tiden. Egentligen måste det in men man måste ju även se från situation till situation[/quote]

Tack för dina ord och att du tog dig tid gällande detta. Jättebra att veta. Detta är fruktansvärt jobbigt.
Låter väldigt skönt att höra att man bortse från tiden. Jag ska kontakta de och förklara så bra det går. Har aldrig varit så här orolig.
Citera
2011-08-03, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Men var har du hört att man kan få räkna varje månad som två? Jag har inte hört talas om det och visste inte att en a-kassa fick ge sådana erbjudanden.
Det var bara under början av finanskrisen då väldigt många hade gått ur A-Kassan precis för att folk skulle gå med igen.
Citera
2011-08-03, 22:54
Medlem
Bunnys avatar
Samma regler gäller för alla a-kassor: för att få ersättning både i form av grundbelopp och inkomstrelaterad ersättning ska man ha varit medlem i 12 månader, men grundbeloppet kan man få från den första dag man är medlem.
Citera
2011-08-04, 05:38
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kassamannen
Jag har nog egentligen inte funderat så mycket på a-kassans utformning. Visst kan jag hålla med om att det kanske är udda att det inte är en statlig instans som betalar ut ersättning vid arbetslöshet likt FK gör vid sjukdom och liknande. Man ska dock tänka på att det till största del är statliga medel som utgör ersättningen, det är i princip bara administrationen som bekostas av medlemsavgifter.

Jag kan kanske tycka att det är bra med olika inriktningar då vissa kassor har bättre koll på vissa delar av arbetsmarknaden och på så sätt lättare kan handlägga ärenden som rör detta. Men på samma gång skulle ju en statlig myndighet kunna utveckla något liknande.

En positiv sak som jag tro följer är att information, regeländringar och liknande lättare sprids i organisationen om det är mindre sådana, vet bara hur man ibland får höra av sökanden att de fått felaktig/gammal info av t ex FK och AF som rör försäkringen, informationsvägarna är långa i stora organisationer som många statliga myndigheter är.

Sen ska man även tänka på att det gör kanske inte så stor skillnad att med en eventuell statlig a-kassa om man inte också ändrar reglerna. Som jag ser det så har ju reglerna stramats åt en hel del och många tror att det blir rätsida i arbetslöshetsförsäkringen bara det bilr statligt men faktum kvarstår att reglerna är svåra och många får avslag. T ex måste vi begära komplettering på 90% av alla ansökningar och i de allra flesta fall är det arbetsgivarintygen som är felaktigt ifyllda. En följd av att reglerna är så invecklade att blanketten är mastig att fylla i.

Alla har tillträde till en a-kassa. Alla som jobbar någonstans kan gå med i en a-kassa som passar dess verksamhetsområde eller så finns Alfa-kassan som är öppen för alla. Jag tycker dock att det bör vara samma avgift för alla kassor, det är lite orättvisst att vissa kassor har betydligt lägre avgift än andra. AEA (som du säkert är med i) tillsammans med Finans har ju lägst avgift, 90 resp 85 tror jag.

De som jobbar på a-kassorna är nog alla examinerade från universitet med någon typ av samhällsvetenskaplig examen. Statsvetare är ganska vanligt, just jurister som "vanliga" handläggare är nog inte så jättevanligt, de jobbar snarare som omprövare eller jurister och har hand om överklagningar och liknande. Har inte alls känslan att partiboken styr, de flesta (alla) på min kassa har garanterat fått jobb pga sin utbildning och erfarenhet (inte politisk erfarenhet då )

Hej
Tack för ett utförligt svar

Hur ser uppfattningen bland handläggare på den a-kassa du arbetar ut denna fråga, är det något ni diskuterar?

Ser man till vad som diskuteras i media, när det gäller a-kassan, så handlar det oftast om att genomsnittslönerna sprungit ifrån ersättningsnivåerna, och somliga tycker att det är ett stort problem, andra inte.

Frågan om vad de ska leva av som inte är sjuka och kan få ersättning från FK (och inte heller tillräckligt friska för att söka arbete), och de som inte arbetat tillräckligt tidigare för att uppfylla ett arbetsvillkor, verkar inte alls diskuteras, vilket jag personligen tycker är märkligt, eftersom det handlar om ett ganska ordentligt glapp mellan olika välfärdslösningar. Tydligast syns ju detta hos yngre personer, vars enda skyddsnät utgörs av försörjningsstöd.

Passar även på att skicka med en mer konkret fråga:
- Hur definierar ni bemanningsföretag? Det jag undrar är alltså var ni drar gränsen för vad som är ett bemanningsföretag eller ej. Handlar det om vilken näringsgren företaget registrerat hos bolagsverket, eller handlar det om det enskilda anställningsförhållandet, om den som söker de facto är uthyrd från det företag han/hon är anställd av eller ej? Eller har ni någon annan definition?
Citera
2011-08-04, 19:38
Medlem
Citat:
Hej
Tack för ett utförligt svar

Hur ser uppfattningen bland handläggare på den a-kassa du arbetar ut denna fråga, är det något ni diskuterar?

Näe inte direkt nåt som diskuteras. Blir det förändringar som innebär att organiseringen förändras (läs: förstatligas eller vad man nu ska säga) så är det så oerhört långt borta så just nu känns det itne aktuellt för oss.

Citat:
Ser man till vad som diskuteras i media, när det gäller a-kassan, så handlar det oftast om att genomsnittslönerna sprungit ifrån ersättningsnivåerna, och somliga tycker att det är ett stort problem, andra inte.

Frågan om vad de ska leva av som inte är sjuka och kan få ersättning från FK (och inte heller tillräckligt friska för att söka arbete), och de som inte arbetat tillräckligt tidigare för att uppfylla ett arbetsvillkor, verkar inte alls diskuteras, vilket jag personligen tycker är märkligt, eftersom det handlar om ett ganska ordentligt glapp mellan olika välfärdslösningar. Tydligast syns ju detta hos yngre personer, vars enda skyddsnät utgörs av försörjningsstöd.

Det håller jag med om, de utförsäkrade har hamnat mellan stolarna rätt rejält i många fall. Det var till och med så illa att vi som jobbar med det inte riktigt visste hur vi skulle hantera vissa situationer efter att regleländingarna trätt i kraft (nu kommer jag inte på nåt exempel bara). Sen har det brustit i informationen från vår sida, er sida (jag räknar dig till AF) och FK just beroende på att det skedde så mycket förändringar för samtliga och det fanns inte tid att lära sig allt. Många har nog gått från en sjukersättning på en rätt ok (men så klart låg) summa varje månad till att få grundersättning i form av arbetslöshetsersättning då de itne varit med i en kassa.

Sen kommer det ju en ny "kull" utförsäkrade som inte heller omfattas av de gamla specialreglerna gällande att det räcker med 3 månaders medlemskap för att få IBF. Fram till årsskiftet 2010/2011 så fanns ju den regeln att om man varit med i en kassa mellantidigare och fått ett utträde mellan 16 oktober 2006 - 30 september 2009 så räckte det med 3 månader. Detta finns inte längre kvar.

Dessa hamnar mellan stolarna, helt klart. Vi får väl se vad som kommer av jätteutredningen som görs men innan något förändras så kommer många få hänvisas till försörjningsstöd för att överleva.

Citat:
Passar även på att skicka med en mer konkret fråga:
- Hur definierar ni bemanningsföretag? Det jag undrar är alltså var ni drar gränsen för vad som är ett bemanningsföretag eller ej. Handlar det om vilken näringsgren företaget registrerat hos bolagsverket, eller handlar det om det enskilda anställningsförhållandet, om den som söker de facto är uthyrd från det företag han/hon är anställd av eller ej? Eller har ni någon annan definition?

Vi bryr oss inte om det är registrerat som ett bemanningsföretag eller ej, har aldrig varit med om att man ens utrett detta. Det som är av vikt är anställningsförhållandet, huruvida man uppfyller 9§ och står till arbetsmarknadens förfogande. Man får alltså inte bara kunna ta jobb av bemanningsföretaget.

9:an säger ju att du ska vilja och kunna ta 17 h arbete vilket innebär att du teoretiskt kan stå till ett bemanningsföretags förfogande på 23 timmar och ha ett utbud på 17. Men det lär bara finnas i teorin, man står ju nästan alltid till 0% eller 100% till förfogande åt ett bemanningsföretag.
Citera
2011-08-04, 22:23
Medlem
Computervilles avatar
Hej!

Jag blev medlem i IF Metall och deras A-kassa den 1:a augusti och mitt arbete tar slut nu den 28:e augusti, dvs 5 månader.

Nu undrar jag vad som krävs för A-kassa, stämmer det att jag har ett år på mig att arbeta en månad till innan jag kan få ut någon A-kassa? Dvs. om jag arbetar en månad till någon gång fram tills 1:a april 2012 så kommer jag ha rätt till A-kassa?
Citera
2011-08-04, 23:17
Medlem
travas avatar
A-Kassa/Facket/Försäkringskassan

Jag har fått from den 8 Augusti en provanställning på 6 Månader. Det jag nu undrar över är detta:

Vilken A-Kassa ska jag gå med i, hur fungerar det och hur går jag med?
Vad händer om jag blir sjuk, vart får jag pengar och anmäler jag det själv?
Måste man vara fackligt ansluten?

Tack på förhand
Citera
2011-08-04, 23:56
Medlem
wildhorsess avatar
A-kassan organiserar utifrån branschtillhörighet. Arbetar du på dagis gäller Kommunals a-kassa, butik - Handels a-kassa, Restaurang - HRF a-kassa osv.

Det görs åtskillnad mellan a-kassa och fack, och du söker inträde per respektive organisation. Medlemskap är frivilligt, men allmänt kan sägas att det är tillrådligt att söka medlemskap i såväl fack som a-kassa.

Blir du sjuk skall du sjukanmäla dig till arbetsgivaren. Arbetsgivaren bör rimligen informera dig närmare om rutinerna för sjukanmälan. Arbetsgivaren betalar sjuklön de första 14 dagarna (första dagen avgår i karens) därefter ersätter Försäkringskassan med sjukpenning vid fortsatt sjukfrånvaro.
Citera
2011-08-05, 06:14
Medlem
Nathurams avatar
Fack och A-kassa beror på vad du jobbar med men dom är båda viktiga att ha.
Citera
2011-08-05, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Computerville
Hej!

Jag blev medlem i IF Metall och deras A-kassa den 1:a augusti och mitt arbete tar slut nu den 28:e augusti, dvs 5 månader.

5 månader? Omformulera och återkom, jag förstår tyvärr inte vad du menar. Gick du med i Metall 1 augusti har du varit med i 28 dagar den 28:e augusti, ingenting annat.

Citat:
Ursprungligen postat av Computerville
Nu undrar jag vad som krävs för A-kassa, stämmer det att jag har ett år på mig att arbeta en månad till innan jag kan få ut någon A-kassa? Dvs. om jag arbetar en månad till någon gång fram tills 1:a april 2012 så kommer jag ha rätt till A-kassa?

Du ska uppfylla ett arbetsvillkor inom en ramtid på 12 månader (kan i vissa fall förlängas beroende på vad du gjort under de senaste 12 månaderna). Vad ett arbetsvillkor är hittar du här:
http://www.samorg.org/so/Index.aspx?id=316

Om du varit med i a-kassan i 12 månader och uppfyller detta arbetsvillkor inom den tiden du varit med så får du inkomstrelaterad ersättning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in