2010-06-20, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SlappLapp
Ok, det jag syftade på var om man inte har någon ersättningsperiod utan får en "förstagångsprövning" eller vad det heter.

Ska kolla med honom så att han inte sitter och tar beslut som inte har stöd i lagen

Edit: Tack förresten

Ja, vid en förstagångsprövning kanman inte få en nedsättning.

lol jo det kan vara bra att kolla att han faktiskt tar beslut som har stöd i lagen =)
Citera
2010-06-20, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tronisee
Syftar du på inkomsten från din bisyssla?

Jo precis.. En inkomst från en bisyssla som är något högre än den får vara.. Kanske kan justera ner den under gränsen men inte säker.
Citera
2010-06-20, 16:06
Medlem
zevera.maleks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kassamannen
Får jag gissa att du är född sent 80-tal eller 90-tal?

https://www.internetkassan.com/ifmetall/Index.aspx?id=150

Citat från LAK "När medlemskap i arbetslöshetskassan beviljas anses inträdet i kassan ha skett första dagen i den kalendermånad när ansökan om medlemskap gjordes."

Vilket betyder att om du inkommer med ansökan i juni månad får du medlemskap från 1 juni.

Edit: Vad har lägenhetsbestyren med medlemskap i en a-kassa att göra?
Det var som jag misstänkte att man måste ringa och be dem skicka hem papper som man ska fylla i och blir därmed medlem därefter.

Jag hade hoppats på att man kunde fylla i dem online och på så sätt skynda processen men tydligen så går det inte.
Citera
2010-06-20, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Envy
Jo precis.. En inkomst från en bisyssla som är något högre än den får vara.. Kanske kan justera ner den under gränsen men inte säker.

Hur mycket högre är den på ett ungefär? Överstiger den 1920 kr så gör man ett avdrag. Dock måste man utreda huruvida det har övergått till något annat än en bisyssla.

Du kan inte bluffa inkomsten då denna måste kontrolleras. Och får man veta att du inte informerat kassan så kan du bli återbetalningsskyldig och sanktion kan göras mot dig. Det blir ännu viktigare att informera kassan då det står i beslutet att det är av vikt att du omgående informerar dem om något förändras, din informationsskyldighet.
Citera
2010-06-20, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zevera.malek
Det var som jag misstänkte att man måste ringa och be dem skicka hem papper som man ska fylla i och blir därmed medlem därefter.

Jag hade hoppats på att man kunde fylla i dem online och på så sätt skynda processen men tydligen så går det inte.

Som Kassamannen skrev - vad har medlemskapet i akassan med lägenhetsbytet?
Citera
2010-06-20, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zevera.malek

Vad vill du påskynda? Skickar du in ansökan så den kommer till kassan senast 30 juni blir du medlem från och med 1 juni, dvs för medlemskapets räkning finns tid kvar för att få medlemskap från och med juni.

De måste kunna mejla en pdf eller liknande till dig, annat vore konstigt i mina ögon. Förstår dock inte varför IF Metall är så hemliga att de inte kan ha blanketten på webbplatsen.
Citera
2010-06-21, 00:45
Medlem
Handels A-kassa?

hur mkt måste man jobba och hur länge för att ha rätt till sin a-kassa?

Ringde till min a-kassa häromdagen och hon babblade upp en mass siffror som jag inte ens hann uppfatta, så någon här kanske kan hjälpa mig?

Har letat i de flesta A-kassa trådar men hittar inte riktigt det jag söker efter.
Citera
2010-06-21, 02:39
Medlem
För att vara berättigad till a-kassa så måste du jobbat minst 80 timmar/månad i minst sex av de senaste tolv kalendermånadrna innan du blev arbetslös. Den maximala tiden du kan få a-kassa är 300 arbetsdagar, dock minskar ersättningen efter 200 arbetsdagar. Exakt hur mycket du får beror på flera faktorer, som hur länge du varit medlem i a-kassan, exakt hur mycket du jobbat och vad du haft för lön.

Finns för övrigt en tråd för a-kassefrågor, hade nog varit bättre om du skrivit i den.
Citera
2010-06-21, 21:14
Medlem
BlinkBlinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mk89
hur mkt måste man jobba och hur länge för att ha rätt till sin a-kassa?

Ringde till min a-kassa häromdagen och hon babblade upp en mass siffror som jag inte ens hann uppfatta, så någon här kanske kan hjälpa mig?

Har letat i de flesta A-kassa trådar men hittar inte riktigt det jag söker efter.

För rätt till inkomstrelaterad ersättning ska du ha varit medlem i minst 12 månader och dessutom ha uppfyllt ett arbetsvillkor efter inträdet. För att uppfylla ett arbetsvillkor ska du ha arbetat minst 80 timmar per månad under 6 månader. De sex månaderna behöver inte ligga i rad utan ska finnas inom en kalendertid om 12 månader innan du anmälde dig på AF. Den högsta dagpenningen är 680 kr om du har jobbat heltid. En ersättningsperiod är 300 ersättningsdagar. Du kan maximalt få ut fem ersättningsdagar per vecka.

Hur mycket har du jobbat och vad har du haft för lön?
Citera
2010-06-22, 19:17
Medlem
fhoshos avatar
Hej.

Har tagit studenten för cirka en vecka sedan, gick ut som Elektriker och just nu är det omöjligt att få jobb, >alla< företag håller fortfarande på och sparkar folk eller jobbar på halvlön(mindre företagen).

Så att få jobb som elektriker nu är omöjligt för tillfället, sökt jobb till bemanningsföretag såsom lagerarbetare osv men sådär dött det med där jag bor.

Så undrar nu ifall det är på något sätt att jag kan få pengar? Är 19 och vill helst flytta hemifrån asap!

Det är inte så att jag tänker leva på bidrag eller dylikt och skita i att söka jobb forever utan att få ekonomiskt stöd medans jag söker jobb.

Tittat runt på a-kassa på arbetsförmedingen men fattar ju noll. Vad jag dock har fattat så måste man ha jobbat i 6 månader innan man kan få a-kassa eller? Finns det några andra bidrag eller whatever att få?

Och igen, ifall det spelar någon roll så söker jag inte bidrag för att enbart leva på staten utan medans jag har fått jobb!
Citera
2010-06-22, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fhosho
Hej.

Har tagit studenten för cirka en vecka sedan, gick ut som Elektriker och just nu är det omöjligt att få jobb, >alla< företag håller fortfarande på och sparkar folk eller jobbar på halvlön(mindre företagen).

Så att få jobb som elektriker nu är omöjligt för tillfället, sökt jobb till bemanningsföretag såsom lagerarbetare osv men sådär dött det med där jag bor.

Så undrar nu ifall det är på något sätt att jag kan få pengar? Är 19 och vill helst flytta hemifrån asap!

Det är inte så att jag tänker leva på bidrag eller dylikt och skita i att söka jobb forever utan att få ekonomiskt stöd medans jag söker jobb.

Tittat runt på a-kassa på arbetsförmedingen men fattar ju noll. Vad jag dock har fattat så måste man ha jobbat i 6 månader innan man kan få a-kassa eller? Finns det några andra bidrag eller whatever att få?

Och igen, ifall det spelar någon roll så söker jag inte bidrag för att enbart leva på staten utan medans jag har fått jobb!

Tyvärr omfattas du inte av arbetslöshetsförsäkringen i och med att du inte uppfyller ett arbetsvillkor. Det du omgåendeskall göra är att anmäla dig som arbetslös på Arbetsförmedlingen. Nu är jag inte så insatt beträffande Arbetsförmedlingens arbete beträffande ungdomsgarantin. Men om jag inte är helt ute och cyklar så skall man vara "arbetslös" i tre månader innan man skrivs in i UGA, ungdomsgarantin.

Kontakta AF omgående och fråga.
Citera
2010-06-22, 19:48
Medlem
fhoshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tronisee
Text

Tack för ditt svar.
Skriver in mig på deras sida just nu men vad jag inte kan förstå är varför det inte finns att välja att jag har pluggat till elektriker o.O

http://data.fuskbugg.se/skalman01/elektrikeruhh.JPG

de fuk!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in