2011-07-31, 22:30
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjukisrumpan
Någon kanske har ställt den här frågan förut men i alla fall. Om man har a-kassa, kan man då t.ex. vistas i USA för att söka jobb där, eller måste man hela tiden befinna sig i Sverige?

Nej, men du kan under vissa förutsättningar behålla din ersättning om du reser inom EU/EES. Du hittar mer info på valfri a-kassas hemsida, samt hos IAF, där du också hittar blankett för ansökan http://www.iaf.se/Intyg/

Även på Arbetsförmedlingens hemsida finns info om detta: http://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Stod-och-service/Ersattning-vid-arbetsloshet/Inom-EU-EES-och-Schweiz.html
Citera
2011-08-01, 09:51
Medlem
Hej,

Jag är bidragstagare och jag har varit sjuk i epilepsi.
Nu har det löst sig och nu ska jag ut och söka jobb. Jag hade tänkt visa framfötterna lite och gå med i en a-kassa för att snabbare uppfylla medlemsvillkoret på 12 mån så jag kan få inkomstrelaterad ersättning istället för grundersättningen ifall jag får sparken. Finns det någon a-kassa man kan gå med i som arbetslös? Om man har jobbat nästan inte alls de senaste 5 åren.

/Iggy
Citera
2011-08-01, 14:36
Medlem
Gizmo_Kvacks avatar
Jag slutade på mitt jobb i maj och har startat eget företag. Jag får i nuläget ingen inkomst från mitt företag.

Jag har aldrig varit med i någon a-kassa och förra året hade jag ca 380 000 kr i taxerad förvärvsinkomst. Har jag rätt till någon ersättning? Eller är det soc som gäller? Vet att det är jävligt klantigt att inte vara med i en a-kassa, men nu är jag i denna sits. Skulle vara mycket tacksam för svar.
Citera
2011-08-01, 16:16
Medlem
A-kassa / Facket ?

Hej

Jobbar som Konsult på en bemannings företag som IT-Tekniker och undrar vilken Fack eller A-kassa jag ska registrera mig på?
Bemanningen som anställt mig är med i Unionen.
Har hört att det finns en A-kassa som heter www.unionensakassa.se men där måste man vara medlem i 12mån för att få garantin. I vissa a-kassa räknas varje månad som två, dvs 6månader ska man vara medlem för att få garantin.
Vad gäller Facket har jag noll koll! ;P

Tack på förhand
Citera
2011-08-01, 16:19
Medlem
Jag skulle rekommendera att gå med i SIF. Sen tycker jag även att du ringer och kollar upp vad som är bäst för just dig
Citera
2011-08-01, 19:30
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raidan
Jag skulle rekommendera att gå med i SIF. Sen tycker jag även att du ringer och kollar upp vad som är bäst för just dig
Jag tror dock att chansen att någon svarar när man ringer dit är större på Unionen än på SIF.

Till TS: Om bemanningsföretaget har kollektivavtal med Unionen så ser jag ingen anledning att vända mig till någon annan. När det gäller a-kassor är reglerna för ersättning desamma för alla a-kassor. Det är 12 månader som gäller för att få full ersättning. Men var har du hört att man kan få räkna varje månad som två? Jag har inte hört talas om det och visste inte att en a-kassa fick ge sådana erbjudanden.
Citera
2011-08-01, 23:40
Medlem
Rodes avatar
Säger upp mig från arbete, Få A-kassa direkt ?

Hejsan,

Ska säga upp mig från jobbet imorgon för att jag inte får någon lön på 3 månader och får a-kassa snabbare då jag får efter 45 dagar, Så är ju tvungen att säga upp mig. Man blir ju avstängd i 45 dagar från a-kassan om man säger upp sig själv. Men kan man slippa de 45 dagarna på något sätt ? Någon här på flashback som har sagt upp sig själv och fått akassa direkt.

någon som har något knep så man slipper bli avstängd 45 dagar ?
Citera
2011-08-01, 23:44
Medlem
Tråknicks avatar
försök bli uppsagd istället, då får man väl pengar hyfsat snart. Men det blir ju ett väldans liv.
Citera
2011-08-01, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rode
Hejsan,

Ska säga upp mig från jobbet imorgon för att jag inte får någon lön på 3 månader och får a-kassa snabbare då jag får efter 45 dagar, Så är ju tvungen att säga upp mig. Man blir ju avstängd i 45 dagar från a-kassan om man säger upp sig själv. Men kan man slippa de 45 dagarna på något sätt ? Någon här på flashback som har sagt upp sig själv och fått akassa direkt.

någon som har något knep så man slipper bli avstängd 45 dagar ?

Har du inget jobb i 3 månader så får du ju akassa direkt.
Citera
2011-08-01, 23:53
Medlem
Varför ingen lön?
Citera
2011-08-02, 00:01
Medlem
MrKirs avatar
Jobbar du på Saab kanske?
Citera
2011-08-02, 00:01
Medlem
Rodes avatar
Jag jobbar inom bemmaning och tackade nej till en arbetsintervju och då är det så att man inte får lön så länge uppdraget skulle hållt på. Och dom kan inte säga upp mig har dom sagt för att då ifrågasätter facket dom och då blir det diskussioner där.
Men går det inte skriva till A-kassan att man har en djup deprission osv ? och man är tvungen och sluta. Nått borde man ju kunna dra till med ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in