2006-08-22, 18:46
Medlem
Om man har Alfakassa kan man iaf ansöka om rätt att deltidsstudera, förutsatt att man är redo att avbryta studierna om man erbjuds ett jobb. Nu vet jag inte hur det är med andra a-kassor, men reglerna borde inte diffa så jävla mycket? Så svaret är förstås.. kolla med din a-kassa.
Citera
2006-08-22, 19:04
Medlem
brevmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shrugged
Så svaret är förstås.. kolla med din a-kassa.
Jovisst, grejen är bara att en bankomat är mer serviceminded än vad de är så jag hoppas att någon här vet. Jag är med i seko:s a-kassa men reglerna skiljer väl sig inte så mycket mellan de olika kassorna?
Citera
2006-08-22, 19:46
Awaiting Email Confirmation
tackar för svaren!
Citera
2006-08-22, 23:02
Medlem
SvaMp_s avatar
ingen som kan svara på min fråga?
Citera
2006-08-23, 19:15
Medlem
DrPhilifjonkans avatar
Gäller samma sak med socialbidrag och heltidsstudier på högskola samtidigt? Kollar soc på Ladok? Gör AMS det och rapporterar till Soc?
Citera
2006-08-29, 18:14
Bannlyst
resa när man är på A-kassa??

Kan man resa bort under en längre tid om man går på A-kassa?? måste man söka jobb på den plats man är då ? hur fungerar det??
Citera
2006-08-29, 18:23
Medlem
SirBerits avatar
Klart du får resa om du går på a-kassa och nej du behöver inte ha ett jobb i det landet du reser till om du inte känner för det själv.
Citera
2006-08-29, 18:29
Bannlyst
ok nu syfta jag inte på att söka å ha jobb i det landet utan om jag måste rapportera att man sökt jobb osv tillbaka hit till hemlandet för att få betalning från akassan?
Citera
2006-08-29, 18:35
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twitch
Kan man resa bort under en längre tid om man går på A-kassa?? måste man söka jobb på den plats man är då ? hur fungerar det??

Om jag fattat rätt så får du inte resa riktigt hur du vill, resor utomlands är inte OK enligt "min" a-kassa i alla fall.

Men kan du påvisa att du kan fortsätta söka jobb och din resa inte inverkar på din förmåga att ta ett jobb så kan kanske säga OK. Varför inte kolla med a-kassan direkt?
Citera
2006-08-29, 19:07
Medlem
cavalls avatar
vet att vissa a-kassor kan godkänna resor om man frågar.
Citera
2006-08-29, 19:44
Medlem
Kvackelikvacks avatar
Du skall "stå till arbetsmarknadens förfogande" dvs kunna ta ett jobb med kort varsel. De flesta A-kassor tolkar det som om att man inte kan resa utomlands, undantaget en kortare "semester"-resa.
Citera
2006-08-29, 21:50
Medlem
brevmannens avatar
Jag har nyss varit utomlands och fyllde då i "förhindrad" på kassa-kortet. Har för mig att om de kommer på att man har varit utomlands men fyllt i "arbetslös" på kortet kan de som straff dra in en del av eller hela ersättningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in