2006-11-24, 11:13
Medlem
Miss_Marys avatar
Vad händer när den förlängda ersättningsperioden är slut? (A-kassa)

För några dagar sedan fick jag ett brev från A-kassan där det står att min ersättningsperiod håller på att ta slut, och att jag inte får någon ny. När mina 300 dagar tog slut förra gången så var det inga inga problem för mig att uppfylla ett nytt arbetsvilkor. (Jag har under lång tid arbetat och stämplat om vartannat.) Denna gången har jag dock ingen aning om vad jag kan vänta mig.

I brevet står följande att läsa:

"När ersättningsperioden är slut kan den förlängas med ytterligare 300 dagar, om du inte uppfyller ett nytt arbetsvillkor och inte heller enligt arbetsförmedlingen bör erbjudas en plats i aktivitetsgarantin. Om du redan har fått en förlängning med 300 dagar av din nu pågående ersättningsperiod, så kan du inte få ytterligare en förlängning."

Vad händer nu? Jag skulle vilja ha lite bättre koll på det här innan jag snackar med arbetsförmedlingen. Blir det någon slags aktivitet för mig? Skall jag öva på att skriva ansökningar, lära känna mig själv, och umgås med andra arbetslösa, eller finns det något vettigare alternativ? Jag blir väldigt glad för all information ni kan ge mig, eftersom detta är något jag verkligen oroar mig över.

Citera
2006-11-24, 12:00
Medlem
Hur mycket har du jobbat senaste året? Räcker detta till en ny period? Om det inte gör detta får du säkert någon åtgärd som gör att du får samma pengar som a-kassan. Nog för att det ska minskas ner på detta, men ändå.
Citera
2006-11-24, 13:46
Medlem
http://www.flashback.org/showthread.php?t=404380
Citera
2006-11-24, 13:53
Medlem
Miss_Marys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VEMDÅJAG
Hur mycket har du jobbat senaste året? Räcker detta till en ny period? Om det inte gör detta får du säkert någon åtgärd som gör att du får samma pengar som a-kassan. Nog för att det ska minskas ner på detta, men ändå.
Det står bara att jag enligt nuvarande regler inte klarar ett nytt arbetsvilkor. Exakt varför jag inte klarar det vet jag inte. Skulle vilja höra från någon som varit i min situation, eller som av annan anledning vet vad som gäller.
Citera
2006-11-24, 13:55
Medlem
Miss_Marys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stephen Hendry
http://www.flashback.org/showthread.php?t=404380
Hur skall jag tolka den länken? Menar du att jag riskerar jag utförsäkring?
Citera
2006-11-24, 15:51
Medlem
hmmms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miss_Mary
Vad händer när den förlängda ersättningsperioden är slut? (A-kassa)

Du skaffar ett jobb...
Citera
2006-11-24, 16:43
Medlem
Miss_Mary:

Grejen är att ingen vet som händer. Inte ens handläggarna. Tyvärr. Alla väntar på direktiv från högre ort. Som det ser ut i dagsläget är det socialbidrag som gäller, eftersom aktivitetsstöd, kurser, starta eget-bidrag och dylikt för tillfället är helt fryst minst tills dess att nya, mer specificerade direktiv kommer.

OBS att jag inte är helt 100 på detta, så kontakta myndigheterna för att ta reda på "det senaste".
Citera
2006-11-25, 11:27
Medlem
Miss_Marys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stephen Hendry
Miss_Mary:

Grejen är att ingen vet som händer. Inte ens handläggarna. Tyvärr. Alla väntar på direktiv från högre ort. Som det ser ut i dagsläget är det socialbidrag som gäller, eftersom aktivitetsstöd, kurser, starta eget-bidrag och dylikt för tillfället är helt fryst minst tills dess att nya, mer specificerade direktiv kommer.

OBS att jag inte är helt 100 på detta, så kontakta myndigheterna för att ta reda på "det senaste".
Hu! Det där låter ju riktigt obehagligt. Jag vill verkligen inte behöva gå till socialen.

Jag ställde frågan på Passagen också, och fick det här svaret:

Citat:
Nästa år får du 65 % av den lön som din nuvarande A-kassa baseras på. Om du då blir satt i en aktivitet eller inte, vet ingen ännu, men pengarna får du iaf.

Någon som vet om det stämmer eller bara är chansningar?
Citera
2006-11-25, 15:05
Medlem
Herodess avatar
Citat:
Någon som vet om det stämmer eller bara är chansningar?

Yes Miss Mary. Din platsförmedlare på AF skickar en signal till din A-kassa om att du är uppsatt i kö till aktivitetsgarantin (som ju skrotas vid årsskiftet).
Då beviljar din A-kassa dig, per automatik, 300 nya dagar i väntan på en plats i aktivitetsgarantin. Så fort du får en plats i aktivitetsgarantin så övergår "betalningsansvaret" till F-kassan och dina resterande akassedagar fryser inne och upphör att existera. De nya 300 dagarna är alltså bara en temporär lösning tills det finns plats i aktivitetsgarantin.
Tror i.a.f. inte att du skall tvingas söka hjälp på ditt socialkontor.

Det jag skrev ovan gällde så sent som för 2 månader sedan, och den rutinen torde inte skrotas förrän tidigast vid årsskiftet. Det finns dock inga som helst garantier.

Förvirringen är stor.

Tanken är att aktivitetsgarantin skall byta namn till jobb & utvecklingsgaranti (införs 1 Juli 2007), vilket i praktiken har samma innebörd och mening som föregångaren. Förvaring, i väntan på........jobb eller utbildning(?), i stället för att skicka folk till soc.

Slappna av Mary, men räkna inte med några vettiga alternativ i de kommande åtgärderna. Det ultimata är att skaffa en anställning.

Läs mer här:
http://www.ams.se/arbetsmarknaden/newspapers_article.aspx?al=69928
Citera
2006-11-26, 08:06
Medlem
Miss_Marys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herodes
Yes Miss Mary. Din platsförmedlare på AF skickar en signal till din A-kassa om att du är uppsatt i kö till aktivitetsgarantin (som ju skrotas vid årsskiftet).
Då beviljar din A-kassa dig, per automatik, 300 nya dagar i väntan på en plats i aktivitetsgarantin. Så fort du får en plats i aktivitetsgarantin så övergår "betalningsansvaret" till F-kassan och dina resterande akassedagar fryser inne och upphör att existera. De nya 300 dagarna är alltså bara en temporär lösning tills det finns plats i aktivitetsgarantin.
Tror i.a.f. inte att du skall tvingas söka hjälp på ditt socialkontor.

Det jag skrev ovan gällde så sent som för 2 månader sedan, och den rutinen torde inte skrotas förrän tidigast vid årsskiftet. Det finns dock inga som helst garantier.

Förvirringen är stor.

Tanken är att aktivitetsgarantin skall byta namn till jobb & utvecklingsgaranti (införs 1 Juli 2007), vilket i praktiken har samma innebörd och mening som föregångaren. Förvaring, i väntan på........jobb eller utbildning(?), i stället för att skicka folk till soc.

Slappna av Mary, men räkna inte med några vettiga alternativ i de kommande åtgärderna. Det ultimata är att skaffa en anställning.

Läs mer här:
http://www.ams.se/arbetsmarknaden/newspapers_article.aspx?al=69928
Tack så jättemycket! Nu känner jag mig lugnare igen. Och tack för merläsningen. Det var precis vad jag undrade över. Jag röstade ju själv upp högern i makten, så jag hoppas verkligen att det här kommer att hjälpa mig att komma ut i arbetslivet på riktigt.

Apropå vettiga alternativ så hörde jag något knystas om körkortsutbildning. Det vore suveränt om man kunde få till något sånt... Men det får jag snacka med min arbetsförmedlare om.

Tack igen!
Citera
2006-11-26, 18:06
Bannlyst
Citat:
Tack så jättemycket! Nu känner jag mig lugnare igen. Och tack för merläsningen. Det var precis vad jag undrade över. Jag röstade ju själv upp högern i makten, så jag hoppas verkligen att det här kommer att hjälpa mig att komma ut i arbetslivet på riktigt.

Apropå vettiga alternativ så hörde jag något knystas om körkortsutbildning. Det vore suveränt om man kunde få till något sånt... Men det får jag snacka med min arbetsförmedlare om.

Tack igen!

Vad jag vet så finns det ingen hjälp att få från AMS gällande Körkortet.
Citera
2006-11-28, 16:41
Medlem
Byta A-kassa när man byter bransch?

Låt säga att jag jobbar som butiksbiträde och bli medlem i handels-akassa. 4 månader senare jobbar jag som köksbiträde. Måste jag byta A-kassa då?
Till restaurang? Bli inte det väldigt krånligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in