Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Hej
Tack för snabbt svar.
Förstår att det handlar om enormt många beslut, precis som att det skulle bli enormt många domar vid exempelvis tingsrätterna om allt samlades i någon form av samlingsverk.
Det jag syftade på, alltså det jag skulle tycka var intressant att ta del av, är besluten i enskilda ärenden, för att lära sig hur praxis ser ut. Till exempel lär ni ju få in en duktig mängd ansökningar om ersättning från personer som sökt utbildning inför en kommande termin, vilket ju många gör för att hålla den möjligheten öppen utifall de ej hittar arbete...det vore intressant att ta del av hur ni beslutar i dessa ärenden, vad som krävs för att ni ska avslå ersättning med hänvisning till att en person "planerar studier", och likaledes vad som kan leda till att ni inte avslår, trots att personen sökt utbildning.
Du får förresten gärna berätta hur ni agerar i just sådana ärenden, när det gäller arbetssökande som sökt studier "utifall att" de ej hittar arbete, och även hur ni beslutar då en person som arbetat heltid blir arbetslös och söker ersättning från er, men det visar sig att personen pluggat på halvfart vid sidan av jobbet och vill fortsätta med det. Måste personen då avbryta pågående kurs, och först få godkänd från er, i enlighet med regelverket, att han/hon får pugga halvtid, eller kan personen fortsätta sina studier, eftersom personen i fråga bevisligen kan plugga och ta arbete?
Edit: kikade lite i en juridisk databas jag har tillgång till...en del bra info finns i de rättsfall som hänvisas till, men dessa avgöranden är ärenden som "ställts på sin spets", intressantare för gemene man är praxis vid mer rutinartade ärenden.
Nu tog det lite längre tid
De avgörande ärenden som finns är ändå rätt bra då de skapar praxis för hur beslut ska tas. Här finns 2 fall som redogör för hur man ska bedöma:
http://www.iaf.se/Lag-ratt/IAFs-regelsamlingar/Forsakringsbestammelser/Avsnitt-3/#tab-5
Det handlar alltså om hur ens avsikter är och huruvida studierna hänger ihop. Är det fortsättningsstudier så är det avslag direkt, t ex om det är ett och samma program eller om man läst en kandidatexamen i ekonomi och sen hoppar på ett masterprogram i ekonomi.
Har man däremot läst ett program i t ex maskinteknik och sen sökt in på en kurs i spanska så kan det vara ok.
Avsikten ska i första hand vara att få ett jobb så har man sökt utifall att man inte får jobb så kan det vara ok, om man inte sökt inom samma ämne.
Det handlar kanske om val av ord (du skrev det dessutom i citationstecken) men man får inte avslag för att man planerar studier utan för att man anses vara student när man söker, dvs är man mitt uppe i studier så har man inte rätt till ersättnign.
Det är nästan alltid en massa sådana ärenden som kommer in i mitten/slutet på juni, med beslut avslag. Som sedan resulterar i långa omprövningsköer hos rätt många kassor.
Sen skiljer det säkert mellan kassorna lite (även om det inte ska göra det), har pratat med en handläggare på en annan kassa som blev förvånad över ett beslut som vi tagit i ett ärende.
Har man studerat på halvfart vid sidan om arbete får man ansöka om deltidsstudier i samband med att man gör ersättningsansökan. Upp till 50% och man får inte ha sagt upp sig för att kunna studera. 15-17§ i förordningen reglerar detta.
Citat:
Ursprungligen postat av Recan
Får man dagpenning för lördag/söndag också?
Om pengarna från a-kassan inte räcker till hyra/räkningar vad ska man göra då?
1. Nej, max fem dagar i veckan.
2. Ring Soc.
Citat:
Ursprungligen postat av Solari
2010 jobbade jag 1maj - sista september
2011 kommer jag att ha jobbat 1maj - sista oktober
1/5-2010 - 30/9-2011 har jag betalat facklig avgift + a-kassa till IF Metall. 300kr månaderna jag varit arbetslös och 650kr resterade månader.
Hur kommer det att se ut med A-kassa för mig när jag med största sannolikhet får gå den sista oktober?
Observera att jag jobbar skift så antalet timmar varierar från månad till månad. Det är dock en heltids tjänst.
Edit: På arbetsförmedlingen kunde de inte ge mig ett riktigt svar utan tjatade bara om att jag skulle gå med i någon jobbgaranti. Slutade med att jag gick därifrån utan ett vettigt svar. jävla idioter
Söker du ersättning från 1 november kommer din ramtid förmodligen blir 1 nov 2010 - 30 oktober 2011. Har du jobbat heltid maj - oktober bör du ha ett arbetsbvilkor och få ersättning. Har du jobbat skift men haft en heltidsanställning så kommer varje månad schabloniseras till 176 timmar. Har du frånvaro kommer den dras bort från detta.
Två funderingar bara, har du haft ersättning fram till maj?
Varför skriver du att betalat till och med sista september? Kommer du inte betala för oktober?