2011-07-14, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nFarad
En sak jag alltid undrat är att man brukar ju efter att ha jobbat tolv månader vara berättigad a-kassa och på mitt jobb fick jag ett sex månaders kontrakt, följt av ytterligare ett likadant men jag anslöt mig inte till a-kassan förrän min andra månad. Alltså om kontraktet inte blir förlängt igen, kommer jag bara att ha elva månader "sparade".

Kan man då om man får ett nytt jobb, fortsätta på "de månaderna", alltså jobba en månad och sen vara berättigad a-kassa? Även om det skulle vara ett glapp pga att man man måste ju hitta nytt jobb.

Det brukar inte vara någonting, det är som jag kommer skriva nedan.

För att få ersättning ska du uppfylla ett arbetsvillkor, se länk: http://www.samorg.org/so/Index.aspx?id=316

Har du inte varit med i 12 månader ännu (t ex 11 månader) så får du grundersättning, du kan alltså få ersättning även om du ännu inte varit med i en a-kassa i 12 månader. Du behöver alltså inte jobba en månad till.

Om du fortfarande är arbetslös när du dagen då du varit med i 12 månader infaller så kommer kassan pröva om du har rätt till inkomstrelaterad ersättning. Om du uppfyller ovan nämnda arbetsvillkor inom den period du varit medlem så får du fortsatt inkomstrelaterad ersättning.
Citera
2011-07-18, 21:53
Medlem
Bunnys avatar
Hur går man tillväga om man vill lära sig mer om hur olika a-kassor beslutar i sina ärenden. Vart vänder man sig om man vill ta del av besluten, för att lära sig hur praxis ser ut. Syftar alltså inte på överklagan till förvaltningsrätten, utan helt vanliga beslut där a-kassor beviljat eller avslagit ersättning. Är de öht tillgängliga? Vad kan man ta del av? Var finns dom samlade? Hur går man tillväga? Finns de i rättssamlingar, precis som urval av avgöranden i domstolar, eller samlas de i volymer på annat sätt?
Citera
2011-07-18, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Hur går man tillväga om man vill lära sig mer om hur olika a-kassor beslutar i sina ärenden. Vart vänder man sig om man vill ta del av besluten, för att lära sig hur praxis ser ut. Syftar alltså inte på överklagan till förvaltningsrätten, utan helt vanliga beslut där a-kassor beviljat eller avslagit ersättning. Är de öht tillgängliga? Vad kan man ta del av? Var finns dom samlade? Hur går man tillväga? Finns de i rättssamlingar, precis som urval av avgöranden i domstolar, eller samlas de i volymer på annat sätt?

Ni kan ju ringa in på myndighetsnummer som finns, de flesta kassor har väl sådana men det är ju bara muntlig info om beslut.

Det finns handläggarstöd som SO ansvarar för, dessa vet jag inte hur offentliga de är men antar att AF bör kunna få ta del av dem. Där framgår det till viss del hur man ska handlägga. Sedan finns även regelboken på IAFs sidor, där finns det mesta i hur lagen ska tolkas, även praxis. Besluten i vanligt ersättningsärenden är inget som samlas någonstans, det skulle bli sjukt många, det fattas säkert flera tusentals beslut per vecka om man lägger samman alla kassors beslut.

http://www.iaf.se/Lag-ratt/IAFs-regelsamlingar/Forsakringsbestammelser/

Huruvida beslut och/eller beräkning m.m. är offentliga vet jag faktiskt inte, det kanske någon jurist kan svara på bättre, tror att dessa kan vara det. Där framgår inte nåt egentligt känsligt, eventuellt om man fått en avstängning så kanske det kan framgå något men det gör det sällan.

Men jag antar att det inte riktigt är vad du vill åt, du undrar mer över rent praktiskt handläggnignsarbete och t ex vad man rent praktiskt gör i ett ärende?

Edit: Kolla med dina chefer och föreslå ett studiebesök på någon kassa. Är inte möjligt att det går att ordna.
Citera
2011-07-18, 22:38
Medlem
ensockerbagares avatar
Efter missförstånd mellan mig och min arbetsgivare kommer jag i slutet av denna månaden få ut en månadslön (för juni) och ungefär lika mycket i semesterersättning. I slutet av augusti kommer jag inte få in mer än några hundralappar (jobbade bara några timmar i juli).

Innebär detta någon fara om jag i framtiden behöver söka a-kassa att jag bara får ut några hundralappar en månad?

(Nu menar jag chansen att få a-kassa om jag skulle bli arbetslös inom några månader.)
Citera
2011-07-19, 01:44
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kassamannen
Ni kan ju ringa in på myndighetsnummer som finns, de flesta kassor har väl sådana men det är ju bara muntlig info om beslut.

Det finns handläggarstöd som SO ansvarar för, dessa vet jag inte hur offentliga de är men antar att AF bör kunna få ta del av dem. Där framgår det till viss del hur man ska handlägga. Sedan finns även regelboken på IAFs sidor, där finns det mesta i hur lagen ska tolkas, även praxis. Besluten i vanligt ersättningsärenden är inget som samlas någonstans, det skulle bli sjukt många, det fattas säkert flera tusentals beslut per vecka om man lägger samman alla kassors beslut.

http://www.iaf.se/Lag-ratt/IAFs-regelsamlingar/Forsakringsbestammelser/

Huruvida beslut och/eller beräkning m.m. är offentliga vet jag faktiskt inte, det kanske någon jurist kan svara på bättre, tror att dessa kan vara det. Där framgår inte nåt egentligt känsligt, eventuellt om man fått en avstängning så kanske det kan framgå något men det gör det sällan.

Men jag antar att det inte riktigt är vad du vill åt, du undrar mer över rent praktiskt handläggnignsarbete och t ex vad man rent praktiskt gör i ett ärende?

Edit: Kolla med dina chefer och föreslå ett studiebesök på någon kassa. Är inte möjligt att det går att ordna.

Hej
Tack för snabbt svar.
Förstår att det handlar om enormt många beslut, precis som att det skulle bli enormt många domar vid exempelvis tingsrätterna om allt samlades i någon form av samlingsverk.

Det jag syftade på, alltså det jag skulle tycka var intressant att ta del av, är besluten i enskilda ärenden, för att lära sig hur praxis ser ut. Till exempel lär ni ju få in en duktig mängd ansökningar om ersättning från personer som sökt utbildning inför en kommande termin, vilket ju många gör för att hålla den möjligheten öppen utifall de ej hittar arbete...det vore intressant att ta del av hur ni beslutar i dessa ärenden, vad som krävs för att ni ska avslå ersättning med hänvisning till att en person "planerar studier", och likaledes vad som kan leda till att ni inte avslår, trots att personen sökt utbildning.

Du får förresten gärna berätta hur ni agerar i just sådana ärenden, när det gäller arbetssökande som sökt studier "utifall att" de ej hittar arbete, och även hur ni beslutar då en person som arbetat heltid blir arbetslös och söker ersättning från er, men det visar sig att personen pluggat på halvfart vid sidan av jobbet och vill fortsätta med det. Måste personen då avbryta pågående kurs, och först få godkänd från er, i enlighet med regelverket, att han/hon får pugga halvtid, eller kan personen fortsätta sina studier, eftersom personen i fråga bevisligen kan plugga och ta arbete?

Edit: kikade lite i en juridisk databas jag har tillgång till...en del bra info finns i de rättsfall som hänvisas till, men dessa avgöranden är ärenden som "ställts på sin spets", intressantare för gemene man är praxis vid mer rutinartade ärenden.
Senast redigerad av Bunny 2011-07-19 kl. 01:53.
Citera
2011-07-23, 15:26
Medlem
Får man dagpenning för lördag/söndag också?

Om pengarna från a-kassan inte räcker till hyra/räkningar vad ska man göra då?
Citera
2011-07-23, 21:34
Medlem
A-kassa!

Hej!

Jag har fått begärt att skicka in komplettering av mitt arbetsgivarintyg vad jag har gjort i maj & juni vilket jag fick ut nu på ett arbetsgivarintyg som min chef skickade hemifrån, eftersom hon har semester.

Nu till grejen.

Tiderna hur mycket jag arbetat för dem månaderna syns. Men vissa saker hamnade utanför när jag skrev ut i Excel, dumma program.

Tar dem hänsyn till detta och ber en skicka in på nytt då dem redan har ett tidigare papper som är perfekt, bara att dem ser på detta att jag har jobbat i maj och juni.

Hoppas ni förstår, lite ovanligt fall.
Citera
2011-07-23, 21:41
Medlem
Spreztozcs avatar
Vad är det som hamna utanför?

Citat:
Tar dem hänsyn till detta och ber en skicka in på nytt då dem redan har ett tidigare papper som är perfekt

Hur menar du? Menar du att dom ber dig skicka in papper på nytt om det är oläsligt?
Citera
2011-07-23, 21:43
Medlem
Det som hamna utanför var väl egentligen från förra året vilken månad det var, inte detta år..

ja att det skulle vara oläsligt. Personnummer finns med, underskrift med osv.

och att jag har timlön och den uträknade timlönen samt inkl. semesterersättning.
Citera
2011-07-23, 21:57
Medlem
Spreztozcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av golgol88
Det som hamna utanför var väl egentligen från förra året vilken månad det var, inte detta år..

ja att det skulle vara oläsligt. Personnummer finns med, underskrift med osv.

och att jag har timlön och den uträknade timlönen samt inkl. semesterersättning.

Kan tänka mig att dom vill ha kompletta uppgifter, då dom inte gärna betalar ut.. Men finns all annan information som du säger, så kan det gå bra.
Citera
2011-07-24, 06:16
Medlem
Solaris avatar
2010 jobbade jag 1maj - sista september

2011 kommer jag att ha jobbat 1maj - sista oktober

1/5-2010 - 30/9-2011 har jag betalat facklig avgift + a-kassa till IF Metall. 300kr månaderna jag varit arbetslös och 650kr resterade månader.

Hur kommer det att se ut med A-kassa för mig när jag med största sannolikhet får gå den sista oktober?

Observera att jag jobbar skift så antalet timmar varierar från månad till månad. Det är dock en heltids tjänst.

Edit: På arbetsförmedlingen kunde de inte ge mig ett riktigt svar utan tjatade bara om att jag skulle gå med i någon jobbgaranti. Slutade med att jag gick därifrån utan ett vettigt svar. jävla idioter
Senast redigerad av Solari 2011-07-24 kl. 06:18.
Citera
2011-07-25, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Hej
Tack för snabbt svar.
Förstår att det handlar om enormt många beslut, precis som att det skulle bli enormt många domar vid exempelvis tingsrätterna om allt samlades i någon form av samlingsverk.

Det jag syftade på, alltså det jag skulle tycka var intressant att ta del av, är besluten i enskilda ärenden, för att lära sig hur praxis ser ut. Till exempel lär ni ju få in en duktig mängd ansökningar om ersättning från personer som sökt utbildning inför en kommande termin, vilket ju många gör för att hålla den möjligheten öppen utifall de ej hittar arbete...det vore intressant att ta del av hur ni beslutar i dessa ärenden, vad som krävs för att ni ska avslå ersättning med hänvisning till att en person "planerar studier", och likaledes vad som kan leda till att ni inte avslår, trots att personen sökt utbildning.

Du får förresten gärna berätta hur ni agerar i just sådana ärenden, när det gäller arbetssökande som sökt studier "utifall att" de ej hittar arbete, och även hur ni beslutar då en person som arbetat heltid blir arbetslös och söker ersättning från er, men det visar sig att personen pluggat på halvfart vid sidan av jobbet och vill fortsätta med det. Måste personen då avbryta pågående kurs, och först få godkänd från er, i enlighet med regelverket, att han/hon får pugga halvtid, eller kan personen fortsätta sina studier, eftersom personen i fråga bevisligen kan plugga och ta arbete?

Edit: kikade lite i en juridisk databas jag har tillgång till...en del bra info finns i de rättsfall som hänvisas till, men dessa avgöranden är ärenden som "ställts på sin spets", intressantare för gemene man är praxis vid mer rutinartade ärenden.

Nu tog det lite längre tid

De avgörande ärenden som finns är ändå rätt bra då de skapar praxis för hur beslut ska tas. Här finns 2 fall som redogör för hur man ska bedöma:
http://www.iaf.se/Lag-ratt/IAFs-regelsamlingar/Forsakringsbestammelser/Avsnitt-3/#tab-5

Det handlar alltså om hur ens avsikter är och huruvida studierna hänger ihop. Är det fortsättningsstudier så är det avslag direkt, t ex om det är ett och samma program eller om man läst en kandidatexamen i ekonomi och sen hoppar på ett masterprogram i ekonomi.

Har man däremot läst ett program i t ex maskinteknik och sen sökt in på en kurs i spanska så kan det vara ok.
Avsikten ska i första hand vara att få ett jobb så har man sökt utifall att man inte får jobb så kan det vara ok, om man inte sökt inom samma ämne.

Det handlar kanske om val av ord (du skrev det dessutom i citationstecken) men man får inte avslag för att man planerar studier utan för att man anses vara student när man söker, dvs är man mitt uppe i studier så har man inte rätt till ersättnign.

Det är nästan alltid en massa sådana ärenden som kommer in i mitten/slutet på juni, med beslut avslag. Som sedan resulterar i långa omprövningsköer hos rätt många kassor.

Sen skiljer det säkert mellan kassorna lite (även om det inte ska göra det), har pratat med en handläggare på en annan kassa som blev förvånad över ett beslut som vi tagit i ett ärende.

Har man studerat på halvfart vid sidan om arbete får man ansöka om deltidsstudier i samband med att man gör ersättningsansökan. Upp till 50% och man får inte ha sagt upp sig för att kunna studera. 15-17§ i förordningen reglerar detta.

Citat:
Ursprungligen postat av Recan
Får man dagpenning för lördag/söndag också?

Om pengarna från a-kassan inte räcker till hyra/räkningar vad ska man göra då?

1. Nej, max fem dagar i veckan.
2. Ring Soc.

Citat:
Ursprungligen postat av Solari
2010 jobbade jag 1maj - sista september

2011 kommer jag att ha jobbat 1maj - sista oktober

1/5-2010 - 30/9-2011 har jag betalat facklig avgift + a-kassa till IF Metall. 300kr månaderna jag varit arbetslös och 650kr resterade månader.

Hur kommer det att se ut med A-kassa för mig när jag med största sannolikhet får gå den sista oktober?

Observera att jag jobbar skift så antalet timmar varierar från månad till månad. Det är dock en heltids tjänst.

Edit: På arbetsförmedlingen kunde de inte ge mig ett riktigt svar utan tjatade bara om att jag skulle gå med i någon jobbgaranti. Slutade med att jag gick därifrån utan ett vettigt svar. jävla idioter

Söker du ersättning från 1 november kommer din ramtid förmodligen blir 1 nov 2010 - 30 oktober 2011. Har du jobbat heltid maj - oktober bör du ha ett arbetsbvilkor och få ersättning. Har du jobbat skift men haft en heltidsanställning så kommer varje månad schabloniseras till 176 timmar. Har du frånvaro kommer den dras bort från detta.

Två funderingar bara, har du haft ersättning fram till maj?

Varför skriver du att betalat till och med sista september? Kommer du inte betala för oktober?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in