2012-12-05, 16:46
Medlem
M0ngots avatar
varför får du inte ersättning innan dess? Det är väl bara skicka in alla papper dag 1 så att dem kommer igång med ditt ärende?
Citera
2012-12-05, 16:54
Medlem
25TaLifes avatar
Mycket märkligt, anmäl dig på arbetsförmedlingen din första arbetslösa dag och kontakta din a-kassa så ska du se att det går snabbare än så!
Citera
2012-12-05, 17:23
Medlem
Har en fråga... jag har blivit arbetslös nydligen och har bara varit med i facket i 10 månader, alltså det fattas 2 månader för att jag ska få full ersättning, kommer jag nu få lägsta ersättningen och ingen möjlighet att söka ny ersättning då jag varit medlem i 12 månader? är det så att jag måste uppfylla ett nytt arbetsvilkår, alltså jobba i 6 månader för att ha möjliget att få högre ersättning?

/tacksam för svar
Citera
2012-12-05, 17:27
Medlem
Akassa, medlem i 10 månader har ej rätt till ersättning?

Har en fråga... jag har blivit arbetslös nydligen och har bara varit med i facket i 10 månader, alltså det fattas 2 månader för att jag ska få full ersättning, kommer jag nu få lägsta ersättningen och ingen möjlighet att söka ny ersättning då jag varit medlem i 12 månader? är det så att jag måste uppfylla ett nytt arbetsvilkår, alltså jobba i 6 månader för att ha möjliget att få högre ersättning?

/tacksam för svar
Citera
2012-12-05, 17:35
Medlem
Minsta ersättning tror jag inte du kommer få och inte högsta heller. för att få söka ny ersättning så ska man ha jobbat 80 timmar i månaden i minst 6 månader sedan dagen du blev medlem i akassan
Citera
2012-12-05, 19:13
Medlem
Men det jag menar är att jag tror då jag bara varit med i facket i 10 månader att jag bara har rätt till grundbeloppet som är högst 320kr per dag, istället för den högsta dagspenningen som är inkomstrelaterad som jag skulle fått om jag hade varit med i 12 månader som är 680kr per dag. är det så?
Citera
2012-12-05, 20:54
Medlem
Jag är trött på mitt jobb. Sjukt omotiverad, släpar mig dit på rutin och känner att jag kastar bort mitt liv. Jobbat mer än 4 år på samma ställe. Jättebra kollegor men verkligen tröttnat på jobbet.

Känner för att jobba med någonting annat, men vill inte hoppa på något nytt direkt utan vill ha en liten paus först, andas ut och vila upp mig.

Har varit med i a-kassan säkert mer än två år. När man säger upp sig själv får man ju dessa 45 arbetsdagar karens innan man har rätt att börja stämpla. Under denna karenstid, får jag åka utomlands då? Eller har akassan något emot det?

Missförstå mig rätt, min tanke är inte att gå och dega hemma och strunta i att söka jobb. Min tanke är att sluta där jag jobbar nu för att sen kunna jobba någon annan stans. Men att ta en paus emellan.

Värt att tillägga är att jag varit tjänstledig en stund det senaste året, spelar det in på vad akassan ger för ersättning eller är det de senaste 6 månaderna som räknas?

Så, har jag rätt till ersättning när jag kommer hem?

Svar om att detta är moraliskt fel osv undanbedes. Kommer inte få mig på andra tankar ändå.

Tack o hej!
Citera
2012-12-05, 23:09
Medlem
Såg nu att jag gjorde två identiska trådar... krångligt att använda flashback i mobilen.

Problemet är att jag inte varit med i A-kassan tillräckligt länge förrän i februari (ett år då), men arbetat tillräckligt länge under tiden för att få ersättning (6 månader)
Citera
2012-12-05, 23:35
Medlem
Bör du inte få semesterlön för det halvåret som du jobbat när du slutar?

Ett halvårs semesterlön plus decemberlönen bör du kunna hanka dig fram på tills A-kassan kickar in.
Citera
2012-12-05, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brollio
Bör du inte få semesterlön för det halvåret som du jobbat när du slutar?

Ett halvårs semesterlön plus decemberlönen bör du kunna hanka dig fram på tills A-kassan kickar in.

Jo, det får jag väl, men jag har en låg lön med hög och mycket OB. Dvs, utan OB:n klarar jag mig inte en månad och jag får inte ut någon OB på semesterlönen antar jag, så det blir svårt ändå.
Citera
2012-12-05, 23:50
Medlem
A kassa

Hej!

I slutet av januari går mitt kontrakt ut på jobbet. Är säker på att få förlängning då min chef har sagt detta till mig. Dock känner jag att jag är i fel branch och vill göra något annat. Låt oss säga att jag inte skriver på nya papper när kontraktet löper ut, har jag då rätt till a kassa?

Jag vet att om man säger upp sig självmant blir du frusen från a kassa i 45 dagar. Men om mitt kontrakt löper ut och jag inte skriver på ett nytt?
Citera
2012-12-06, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gokudo
Jo, det får jag väl, men jag har en låg lön med hög och mycket OB. Dvs, utan OB:n klarar jag mig inte en månad och jag får inte ut någon OB på semesterlönen antar jag, så det blir svårt ändå.

jag sa inte att det skulle bli lätt men går brukar det göra. Sen har jag för mig att du får semesterlön för all Ob du haft också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in