Citat:
Ursprungligen postat av zayex
Jo
Nu är det så att jag har a-kassa och då får man inte jobba vid sidan om när man har eget företag.
Jag har ett företag där jag redovisat 0 kr inkomst.
Men nu har jag fått ett jobb där jag kommer jobba 1 timme på kvällen(3-4ggr månaden) hemifrån och få 2-3000 kr.
Jag vill självklart betala skatt på detta.
Men då antar jag att Skatteverket kommer att rapportera detta till A-kassan och sedan blir jag avstängd/återbetalningsskyldig?
Jag tycker det är löjligt att jag måste tacka nej till detta jobb då det inte påverkar min övriga tid då Jag hinner söka jobb mm.
Vill alltså kringgå detta på nåt sätt så jag kan ta jobbet!
tips?
Skatteverket kommer inte att rapportera något till akassan. Men akassan begär ut uppgifter från skatteverket vilket är en standardiserad process, så de vet att du talar sanning. Bara för att man jobbar så betyder inte det att man blir av med akassan. Däremot ska man deklarera på sina kassakort att man inte är arbetssökanden, datumen då man inte är arbetssökande. Sen är väl kontrollen lite si så där.
Det är en jävla skillnad på om du jobbar och får ut 300tkr per år och har redovisat arbetssökande på dina akassekort, då hamnar du i Tingsrätten för bidragsfusk. En helt annan sak om du har lite små inkomster, som dessutom inte ens är under normal arbetstid som akassan beräknar på. Har mycket svårt att tänka mig att de överhuvudtaget bryr sig om din 1 timme på kvällen några gånger i veckan. Men ja, ringer du och säger det så kommer de förmodligen att anteckna det i systemet. Men ingenting händer förrens de får uppgifterna från skatteverket.
Du vet, statliga myndigheter kollar upp saker och ting, de måste ha bevis. Om du deklarerar att du har 500 miljarder så detta finnas med på deklarationen. Vidare process så ska det finnas med på kontoutdrag etc om skattemyndigheten begär det. Se det som en extra inkomst. Om jag minns rätt så får man dessutom tjäna en viss summa och samtidigt behålla full akassa, tror du passar in i det facket, däremot inte försörjningsstöd.