2011-03-14, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oslocityyy
hej jag undrar en sak ifall man säger upp sig själv så får man ju 45dagar+7dagar karens och ifall man slutar 1 januari till ex så borde karensen va klar nån gång i mitten på mars?? men när får man första utbetalningen??måste man skicka in kassakort för 4 veckor till för att få en ubetalning???

45 dagars avstängning, 5 dagar/vecka innebär 9 veckors avstängning om du är helt arbetslös. Och sen 7 dagars karens på det så mitten på mars låter rimligt.

När du får utbetalning måste du kolla med din kassa, tidigast veckan efter du skickat in kassakorten.

Den allra sista meningen fattar jag inte.
Citera
2011-03-15, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kassamannen
45 dagars avstängning, 5 dagar/vecka innebär 9 veckors avstängning om du är helt arbetslös. Och sen 7 dagars karens på det så mitten på mars låter rimligt.

När du får utbetalning måste du kolla med din kassa, tidigast veckan efter du skickat in kassakorten.

Den allra sista meningen fattar jag inte.
det jag undra va i fall min karens tar slut till ex 15mars får jag nån utbetalning kort därefter eller måste jag skicka in 4veckors kassakort till för att få en första utbetalning o isåfall så kommer den i slutet på april om jag fattat rätt?om det är så kan man ju säga att det tar ca 4mån innan man får en 1a utbetalning av akassan om man slutar utan giltigt skäl.tur att man börjar jobba i sommar igen
Citera
2011-03-15, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oslocityyy
det jag undra va i fall min karens tar slut till ex 15mars får jag nån utbetalning kort därefter eller måste jag skicka in 4veckors kassakort till för att få en första utbetalning o isåfall så kommer den i slutet på april om jag fattat rätt?om det är så kan man ju säga att det tar ca 4mån innan man får en 1a utbetalning av akassan om man slutar utan giltigt skäl.tur att man börjar jobba i sommar igen

Jaha, du menar så. Ersättningen som utbetalas är baserad på de uppgifter du deklarerar på kassakorten så du får utbetalt för perioder som redan passerat så du lär kanske få första utbetalningen i april beroende på hur ofta din kassa har utbetalning.

Ett förslag är ju att inte säga upp dig, det är det enklaste sättet att inte bli avstängd. Så länge du jobbar kvar bör du få lön.
Citera
2011-03-16, 16:11
Medlem
Hej
Jag undra bara om man får avslag på inträde i t.ex IF Metalls a-kassa, på grund av att man inte begärt utträde ur sin förra. Vad händer då? Kan man lika enkelt begära inträde igen senare, eller?

Jag har inte riktigt råkat ut för detta men har fått påminnelse om att jag måste begära utträde innan jag får gå med.
Men jag har bara anställning till sista mars nu, så tycker att det kanske är lite onödigt att byta från alfakassan när jag inte vet var jag ska jobba härnäst.

/S
Citera
2011-03-16, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shroome
Hej
Jag undra bara om man får avslag på inträde i t.ex IF Metalls a-kassa, på grund av att man inte begärt utträde ur sin förra. Vad händer då? Kan man lika enkelt begära inträde igen senare, eller?

Jag har inte riktigt råkat ut för detta men har fått påminnelse om att jag måste begära utträde innan jag får gå med.
Men jag har bara anställning till sista mars nu, så tycker att det kanske är lite onödigt att byta från alfakassan när jag inte vet var jag ska jobba härnäst.

/S

Vill du få utträde så skicka in en anmälan om utträde och uppge till Alfakassan att du vill ha utträde från 1 april. Skulle det skita sig med IF Metall har du hela april 2011 att inkomma med en ny ansökan om medlemskap till Alfakassan, dvs du kan skicka en ansökan så den inkommer senast 30 april så får du inträde i Alfa igen.

Men som du säger så är det kanske ingen idé, skiljer ju iofs lite i avgifterna. Genomströmningstiderna är det nog lite skillnad på också.
Citera
2011-03-16, 19:30
Medlem
Sopgubbes avatar
Hej.

Har jobbat i Norge i 6 månader och ska ha rätt till alfakassa vad jag förstått. Befinner mig i Sverige nu.

Ansöker om blankett E301 för tillfället.

På alfakassans hemsida står det att "Anmälan om arbetslöshet", Arbetsgivarintyg och Kassakort behöver skickas in för att ansöka om inträde i Alfakassan. Detta plus blankett E301 då antar jag?

Men ersätter E301 behovet av arbetsgivarintyg? I ansökan om E301 behövde man nämligen skicka med motsvarande vad jag tror är norskt arbetsgivarintyg, "Bekreftelse om ansattelseforhold". Såg väldigt lika ut.
Eller ska mina norska arbetsgivare även försöka fylla ut ett svenskt arbetsgivarintyg?

Tacksam för svar.
Citera
2011-03-18, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sopgubbe
Hej.

Har jobbat i Norge i 6 månader och ska ha rätt till alfakassa vad jag förstått. Befinner mig i Sverige nu.

Ansöker om blankett E301 för tillfället.

På alfakassans hemsida står det att "Anmälan om arbetslöshet", Arbetsgivarintyg och Kassakort behöver skickas in för att ansöka om inträde i Alfakassan. Detta plus blankett E301 då antar jag?

Men ersätter E301 behovet av arbetsgivarintyg? I ansökan om E301 behövde man nämligen skicka med motsvarande vad jag tror är norskt arbetsgivarintyg, "Bekreftelse om ansattelseforhold". Såg väldigt lika ut.
Eller ska mina norska arbetsgivare även försöka fylla ut ett svenskt arbetsgivarintyg?

Tacksam för svar.

Dina norska arbetsgivare ska inte fylla i ett svenska arbetsgivarintyg utan ditt arbete i Norge ska intygas på en E301 som NAV utfärdar. Så man kan säga att E301 ersätter arbetsgivairtyget. HAr du innan du jobbat i Norge arbetat i Sverige så skicka in arbetsgivarintyg på detta.

PS, du söker inte inträde i Alfakassan på detta sätt utan du söker ersättning, det är 2 helt skilda saker.

Söker du inträde så söker du medlemskap och ska skicka in en annan blankett.

https://www.alfakassan.se/virtupload/alfakassan/content/47/AnsAnsl201102.pdf

Det heter att man är ansluten till Alfakassan men det är motsvarande att vara medlem i en annan a-kassa, se 86 § i LAK:

"86 § Såväl arbetstagare som företagare kan hos kassan försäkra sig mot inkomstbortfall. En sådan försäkrad benämns ansluten."

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19970239.htm
Citera
2011-03-21, 16:23
Medlem
Overminds avatar
Blir arbetslös snart, kan jag få a-kassa?

Tjenis!

Det är så att jag varit visstids anställd på ett industriföretag sedan 27 September 2010. Skrev in mig på förbundet 1 Oktober 2010. Nu fick jag inte förlängd prövo anställning utan för gå hem 27 Mars (Söndagen, jobbar 12 timmar natt). Jag har då varit med i förbundet 6 månader.

Då undrar jag, kan jag få a-kassa? Någon slags inkomst måste jag ha. Full ersättning tror jag ligger på runt 10.000 kr? Jag kanske bara får 7000 för jag inte varit medlem hos förbundet i 1 år? Tror det är 1 år man skall ha varit medlem för att få full ersättning från a-kassan.

Jag skall till Arbetsförmedlingen på Måndagen då jag blir arbetslös men tänkte höra med er först ifall ni vet något?
Citera
2011-03-21, 16:30
Medlem
Wazupfbs avatar
Nja det är lite olika från a-kassa till a-kassa men standard är att du ska vara med 1år för att få någon ersättning överhuvudtaget.

Men du kan ju söka alfa kassa, annars blir det trevliga soc
Citera
2011-03-21, 16:56
Medlem
MB-Hasses avatar
Du får grundbeloppet, ca 80% av din normalarbetstid gånger 320kr
Senare när du varit med 1 år får du inkomstrelaterad ersättning.
Citera
2011-03-21, 17:00
Medlem
Core.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MB-Hasse
Du får grundbeloppet, ca 80% av din normalarbetstid gånger 320kr
Senare när du varit med 1 år får du inkomstrelaterad ersättning.

Är det inte ett minimum belopp på typ 3000 innan första året? Har för mig att det är så, iallafall för mig.
Citera
2011-03-21, 17:07
Medlem
MB-Hasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Core.
Är det inte ett minimum belopp på typ 3000 innan första året? Har för mig att det är så, iallafall för mig.

Det blir säkert ett liknande minimumbelopp av ren automatik då det krävs:

- Man har arbetat minst 80 timmar 6 månader under de senaste 12 månaderna
- ca 480 timmar/6 månader sammanhängande enligt det alternativa arbetsvillkoret

TS har arbetat från september till mars? Det är 7 kalendermånader. Exakt hur timmarna summeras och divideras vet jag inte
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in