2010-04-01, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xex
Vilken A-kassa är du med i och vilket exakt datum blev du medlem i denna?

Vilket datum började du jobba? (Vilken anställningstid fr.o.m. ÅÅÅÅMMDD t.o.m. ÅÅÅÅMMDD står det i ditt Arbetsgivarintyg?)

1 september blev ja medlem vad ja kom ihåg från juli till december förra året räknades en månad som dubbla (alfakassan)

japp de står i arbetsintyget från 18 augusti till 28 februari, jobbade skift helger nyår allt, blev mer än 40 timmar i veckan.

MVH
Citera
2010-04-01, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av robinho_
1 september blev ja medlem vad ja kom ihåg från juli till december förra året räknades en månad som dubbla (alfakassan)

japp de står i arbetsintyget från 18 augusti till 28 februari, jobbade skift helger nyår allt, blev mer än 40 timmar i veckan.

MVH
Ok, du uppfyller arbetsvillkoret men inte medlemsvillkoret för inkomstbortfallsförsäkringen:

"Medlemsvillkoret uppfyller du om du har varit medlem i en a-kassa under en sammanhängande period om minst 12 månader."

För din del blir det alltså 4 * 2 = 8 medlemsmånader 2009 + 2 medlemsmånader 2010.

Totalt alltså endast 10 månader

Och, som sagt: Grundbeloppet kan tidigast betalas ut från och med den dagen du fyller 20 år. Inkomstbortfallsförsäkring har ingen lägre åldersgräns.

Läs mer här: https://www.internetkassan.nu/14/Index.aspx?id=431
Citera
2010-04-01, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xex
Ok, du uppfyller arbetsvillkoret men inte medlemsvillkoret för inkomstbortfallsförsäkringen:

"Medlemsvillkoret uppfyller du om du har varit medlem i en a-kassa under en sammanhängande period om minst 12 månader."

För din del blir det alltså 4 * 2 = 8 medlemsmånader 2009 + 2 medlemsmånader 2010.

Totalt alltså endast 10 månader

Och, som sagt: Grundbeloppet kan tidigast betalas ut från och med den dagen du fyller 20 år. Inkomstbortfallsförsäkring har ingen lägre åldersgräns.

Läs mer här: https://www.internetkassan.nu/14/Index.aspx?id=431

Är lite efter här nu, men tack för hjälpen hjälp uppskattas och om ja låter otrevlig får du grna ursäkta mig för jag är riktigt sur. heeh=)

Men för att få a kassa måste jag vara medlem i 12 månader och ja har endast varit medlem i 10 månader. Men varför får jag ingen grundersättning? svaret påå det verkar vara att jag inte är 20?
alltså måste man vara 20 för en grundersättning, men en vanlig ersättning spelar inte åldern någon roll? Kan man inte se någonstans hur länge ja varit medlem? då ja faktist jobbade 80 timmar i augusti med 80 timmar= 1 månad*2 eftersom de var 2009 alltså + 2 månader där med?

Kan ja kanske vänta 2 månader till och sen få min ersättning?

MVH
Citera
2010-04-02, 15:15
Medlem
Citat:
Är lite efter här nu, men tack för hjälpen hjälp uppskattas och om ja låter otrevlig får du grna ursäkta mig för jag är riktigt sur. heeh=)

Men för att få a kassa måste jag vara medlem i 12 månader och ja har endast varit medlem i 10 månader. Men varför får jag ingen grundersättning? svaret påå det verkar vara att jag inte är 20?
alltså måste man vara 20 för en grundersättning, men en vanlig ersättning spelar inte åldern någon roll? Kan man inte se någonstans hur länge ja varit medlem? då ja faktist jobbade 80 timmar i augusti med 80 timmar= 1 månad*2 eftersom de var 2009 alltså + 2 månader där med?

Kan ja kanske vänta 2 månader till och sen få min ersättning?

MVH
Ring din a-kassa och fråga, alternativt logga på om de har någon medlemsportal, där bör det stå hur länge du varit medlem.

6 och 7 § i ALF svarar på din fråga.
http://www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/19970238.htm

När du varit medlem i 12 månader kan du få inkomstrelaterad ersättning. Inte förrän den dag då du är 20 kan du bli beviljad grundersättning då man måste ha fyllt 20 för att få detta.

Som xex skriver lär du uppfylla arbetsvillkoret och när du uppfyller medlemsvillkoret (vilket bör bli maj, pga dubbla medlemsmånader under 2009, om du blev medlem 1 september) kan du få ersättning från Alfakassan. Du lär kanske inte få en jättehög ersättning om du endast arbetat mellan augusti - februari då den inkomsten du tjänade under dessa 6 månader slås ut på 12 månader men det lär väl vara bättre än inget.
Citera
2010-04-02, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SlappLapp
Ring din a-kassa och fråga, alternativt logga på om de har någon medlemsportal, där bör det stå hur länge du varit medlem.

6 och 7 § i ALF svarar på din fråga.
http://www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/19970238.htm

När du varit medlem i 12 månader kan du få inkomstrelaterad ersättning. Inte förrän den dag då du är 20 kan du bli beviljad grundersättning då man måste ha fyllt 20 för att få detta.

Som xex skriver lär du uppfylla arbetsvillkoret och när du uppfyller medlemsvillkoret (vilket bör bli maj om du blev medlem 1 september) kan du få ersättning från Alfakassan. Du lär kanske inte få en jättehög ersättning om du endast arbetat mellan augusti - februari då den inkomsten du tjänade under dessa 6 månader slås ut på 12 månader men det lär väl vara bättre än inget.

Jävla snällt för du svara så 1 maj ska ja skicka in papper igen (tror inte de skickar ut papper och säger välkommen till a kassan du får ersättning nu:P)

men 1 maj ska jag skicka in mitt papper alltså och då få svar, MEN är ni säkra på att förra året räknades en månad som dubbla för medlemsavtalet med eller bara själva hur länge man jobbat.
Alltså för grundersättning måste man vara 20 men för inkomstrelateradersättning måste man varas 18+ och jobbat 6 månader de senaste 12 månaderna man har varit medlem.

njaa, kommer nog få ganska bra, för har tjänat rätt bra pengar

Tack för hjälpen.
Citera
2010-04-02, 15:33
Medlem
Citat:
Jävla snällt för du svara så 1 maj ska ja skicka in papper igen (tror inte de skickar ut papper och säger välkommen till a kassan du får ersättning nu:P)

men 1 maj ska jag skicka in mitt papper alltså och då få svar, MEN är ni säkra på att förra året räknades en månad som dubbla för medlemsavtalet med eller bara själva hur länge man jobbat.
Alltså för grundersättning måste man vara 20 men för inkomstrelateradersättning måste man varas 18+ och jobbat 6 månader de senaste 12 månaderna man har varit medlem.

njaa, kommer nog få ganska bra, för har tjänat rätt bra pengar

Tack för hjälpen.

Ja, 100% säker på att de räknas dubbelt för att uppfylla medlemsvillkoret, sedan måste du även uppfylla arbetsvillkoret inom medlemstiden men det ska nog inte vara något problem för dig om du skrivit sanningsenliga uppgifter här i tråden.
Citera
2010-04-02, 15:35
Medlem
Citat:
Ja, 100% säker på att de räknas dubbelt för att uppfylla medlemsvillkoret, sedan måste du även uppfylla arbetsvillkoret inom medlemstiden men det ska nog inte vara något problem för dig om du skrivit sanningsenliga uppgifter här i tråden.

Kollade igenom gammla papper, välkommen till aflakassan 2009-09-01 (började jobba 18 augusti till slutet av februari) ftf medlem.

Så va tror du? fyller dock år i augusti. (20 år)

Tack för hjälpen MVH
Citera
2010-04-02, 16:25
Medlem
Citat:
Kollade igenom gammla papper, välkommen till aflakassan 2009-09-01 (började jobba 18 augusti till slutet av februari) ftf medlem.

Så va tror du? fyller dock år i augusti. (20 år)

Tack för hjälpen MVH

Om du arbetat mer än 80h varje månad under september-februari så uppfyller du ett arbetsvillkor och då ska du kunna få ersättning. Vilken dagpenning du får vågar jag inte svara på, så insatt är jag inte, det kanske Tronisee kan svara på.
Citera
2010-04-02, 16:40
Medlem
Citat:
Om du arbetat mer än 80h varje månad under september-februari så uppfyller du ett arbetsvillkor och då ska du kunna få ersättning. Vilken dagpenning du får vågar jag inte svara på, så insatt är jag inte, det kanske Tronisee kan svara på.

Jobbat 40+timmar i veckan 3 skift, men jag har rätt till inkomstreleteradersättning maj månad om jag varit medlem sen 2009-09-01 och jobbat 80 timmar minst per månad från och med 2009-09-01 - 2010-02-28.

MVH

Tronisee kanske kan du hjälpa lite?

MVH
Citera
2010-04-03, 09:38
Medlem
Citat:
Jobbat 40+timmar i veckan 3 skift, men jag har rätt till inkomstreleteradersättning maj månad om jag varit medlem sen 2009-09-01 och jobbat 80 timmar minst per månad från och med 2009-09-01 - 2010-02-28.

MVH

Tronisee kanske kan du hjälpa lite?

MVH

Jo jag kan hjälpa - dock är detn information du skriver inte tillräckligt. Du har nu fått avslag vilket innebär på grund av att du inte är 20 år och inte uppfyller kravet som ger dig rätt till grundförsäkringen. Det är ett dilemma där som jag personligen inte förstår varför de har gjort så. I alla fall.

1. I och med att du blev medlem i Alfa-kassan den 1 september 2009 så kommer du att uppfylla medlemsvillkoret redan slutet av april 2010. Som de tidigare har skrivit till dig så är det i maj 2010 som du kan bli prövad på nytt. Här är det viktigt att komma ihåg att det gäller att uppfylla arbetsvillkoret under medlemstiden. Och när man räknar på arbetsvillkoret går man från det datum du påanmälde dig på arbetsförmedlingen.

2. När anmälde du dig som arbetslös på Arbetsförmedlingen?

3. När du på nytt gör anspråk på ersättning så kommer troligtvis din ramtid vara: maj 2009 - april 2010. Vad gjorde du under maj - 17 augusti 2009? För du skriver att du började jobba den 18 augusti. Det är arbetstid som kommer att räknas med. Om vi ska grovberäkna enligt den beräkning som jag tror att Alfa räknar så kommer det troligt att vara: 56, 78 timmar.

Nedan är ett grovt exempel - observera att det nu inte har tagits hänsyn till frånvaro som exempelvis sjuk mm. Allt detta måste jag veta för att kunna ge ett korrekt svar. Likaså lönen.

Maj = 0 ( vad har du gjort då?)
Juni = 0 ( vad har du gjort då?)
Juli = 0 ( vad har du gjort då?)
Aug = 56, 78 tim
Sep = 176
Okt = 176
Nov = 176
Dec = 176
Jan = 176
Feb = 176
Mars = 0 (vet ej vad du gör nu)
April = 0 (vet ej vad du gör nu)

Som vi ser så kan vi hitta sex månader med minst 80 timmars arbete under en 12 månaders period och du uppfyller därmed arbetsvillkoret inom ramtiden. Dock kommer din NA inte att bli så bra.

Arbetslöshetskassan kommer att ersätta dig för 21 arbetslösa timmar. Det vill säga, du kommer att få NA 21. Detta är extremt grovberäknat. Har inte mer än informationen du skrivit här. Hur mycket du får kan jag inte svara på förrän jag vet vad din inkomst har varit.
Citera
2010-04-03, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tronisee
Jo jag kan hjälpa - dock är detn information du skriver inte tillräckligt. Du har nu fått avslag vilket innebär på grund av att du inte är 20 år och inte uppfyller kravet som ger dig rätt till grundförsäkringen. Det är ett dilemma där som jag personligen inte förstår varför de har gjort så. I alla fall.

1. I och med att du blev medlem i Alfa-kassan den 1 september 2009 så kommer du att uppfylla medlemsvillkoret redan slutet av april 2010. Som de tidigare har skrivit till dig så är det i maj 2010 som du kan bli prövad på nytt. Här är det viktigt att komma ihåg att det gäller att uppfylla arbetsvillkoret under medlemstiden. Och när man räknar på arbetsvillkoret går man från det datum du påanmälde dig på arbetsförmedlingen.

2. När anmälde du dig som arbetslös på Arbetsförmedlingen?

3. När du på nytt gör anspråk på ersättning så kommer troligtvis din ramtid vara: maj 2009 - april 2010. Vad gjorde du under maj - 17 augusti 2009? För du skriver att du började jobba den 18 augusti. Det är arbetstid som kommer att räknas med. Om vi ska grovberäkna enligt den beräkning som jag tror att Alfa räknar så kommer det troligt att vara: 56, 78 timmar.

Nedan är ett grovt exempel - observera att det nu inte har tagits hänsyn till frånvaro som exempelvis sjuk mm. Allt detta måste jag veta för att kunna ge ett korrekt svar. Likaså lönen.

Maj = 0 ( vad har du gjort då?)
Juni = 0 ( vad har du gjort då?)
Juli = 0 ( vad har du gjort då?)i
Aug = 56, 78 tim
Sep = 176
Okt = 176
Nov = 176
Dec = 176
Jan = 176
Feb = 176
Mars = 0 (vet ej vad du gör nu)
April = 0 (vet ej vad du gör nu)

Som vi ser så kan vi hitta sex månader med minst 80 timmars arbete under en 12 månaders period och du uppfyller därmed arbetsvillkoret inom ramtiden. Dock kommer din NA inte att bli så bra.

Arbetslöshetskassan kommer att ersätta dig för 21 arbetslösa timmar. Det vill säga, du kommer att få NA 21. Detta är extremt grovberäknat. Har inte mer än informationen du skrivit här. Hur mycket du får kan jag inte svara på förrän jag vet vad din inkomst har varit.

Är du säker på att förra året räknades en månad som dubbla månader för medlemsvillkoret med?

svar på frågan 2=
Arbetslös blev jag den 26 februari(fredag) anmälde mig 1 mars(måndag)

fråga 3, svar= Jag hade sommarlov, innan sommaren gick jag i skolan. Augusti månad jobbade jag 80 timmar=en månad=dubbelmånad blev dock medlem 1 september.

Maj = 0 ( vad har du gjort då?)Skolan
Juni = 0 ( vad har du gjort då?)inget=sommarlov
Juli = 0 ( vad har du gjort då?)inget=sommarlov
Aug = 56, 78 tim=jobb 18 augusti=80 timmar.
Sep = 176
Okt = 176
Nov = 176
Dec = 176
Jan = 176
Feb = 176
Mars = 0 (vet ej vad du gör nu)Arbetslös och är medlem i arbetsförmedlnigen(Arbetssökande)
April = 0 (vet ej vad du gör nu)Arbetslös och är medlem i arbetsförmedlnigen(Arbetssökande)

Du kan få reda på min inkomst, men hur kollar jag det?
Jag jobbar ju skift så kommer aldirg under 20 tusen efter skatt i månaden. på de 6 månader jag jobbade tjänade jag ihop runt en 140-150 tusen efter skatt.

Sist men inte minst, kommer jag få a kassa (kunna stämpla) maj månad osv?
MVH

TACK för hjälpen.
Senast redigerad av robinho_ 2010-04-03 kl. 15:22.
Citera
2010-04-03, 15:37
Medlem
Tronisee

Kollade igenom lite papper här har du mina timmar ja jobbat.

Augusti=80=9000kr
September=201=31000kr
oktober=179=30000kr
november=177=29000kr
december=184=30000kr
januari=160=30000kr
februari=160=39000kr

(OBS OBS Grov räknat på lönen avrundat neråt osv +SKATT är det med)

Men jag vet inte riktigt om de räknade in dubbla månader i medelmsvillkoret med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in