Citat:
Ursprungligen postat av robinho_
Jobbat 40+timmar i veckan

3 skift, men jag har rätt till inkomstreleteradersättning maj månad om jag varit medlem sen 2009-09-01 och jobbat 80 timmar minst per månad från och med 2009-09-01 - 2010-02-28.
MVH
Tronisee kanske kan du hjälpa lite?
MVH
Jo jag kan hjälpa - dock är detn information du skriver inte tillräckligt. Du har nu fått avslag vilket innebär på grund av att du inte är 20 år och inte uppfyller kravet som ger dig rätt till grundförsäkringen. Det är ett dilemma där som jag personligen inte förstår varför de har gjort så. I alla fall.
1. I och med att du blev medlem i Alfa-kassan den 1 september 2009 så kommer du att uppfylla medlemsvillkoret redan slutet av april 2010. Som de tidigare har skrivit till dig så är det i maj 2010 som du kan bli prövad på nytt. Här är det viktigt att komma ihåg att det gäller att uppfylla arbetsvillkoret under medlemstiden. Och när man räknar på arbetsvillkoret går man från det datum du påanmälde dig på arbetsförmedlingen.
2. När anmälde du dig som arbetslös på Arbetsförmedlingen?
3. När du på nytt gör anspråk på ersättning så kommer troligtvis din ramtid vara: maj 2009 - april 2010. Vad gjorde du under maj - 17 augusti 2009? För du skriver att du började jobba den 18 augusti. Det är arbetstid som kommer att räknas med. Om vi ska grovberäkna enligt den beräkning som jag tror att Alfa räknar så kommer det troligt att vara: 56, 78 timmar.
Nedan är ett grovt exempel - observera att det nu inte har tagits hänsyn till frånvaro som exempelvis sjuk mm. Allt detta måste jag veta för att kunna ge ett korrekt svar. Likaså lönen.
Maj = 0 ( vad har du gjort då?)
Juni = 0 ( vad har du gjort då?)
Juli = 0 ( vad har du gjort då?)
Aug = 56, 78 tim
Sep = 176
Okt = 176
Nov = 176
Dec = 176
Jan = 176
Feb = 176
Mars = 0 (vet ej vad du gör nu)
April = 0 (vet ej vad du gör nu)
Som vi ser så kan vi hitta sex månader med minst 80 timmars arbete under en 12 månaders period och du uppfyller därmed arbetsvillkoret inom ramtiden. Dock kommer din NA inte att bli så bra.
Arbetslöshetskassan kommer att ersätta dig för 21 arbetslösa timmar. Det vill säga, du kommer att få NA 21. Detta är extremt grovberäknat. Har inte mer än informationen du skrivit här. Hur mycket du får kan jag inte svara på förrän jag vet vad din inkomst har varit.