2011-11-29, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Illuzionz
Sist var just innan jag gick på jobb och det gjorde jag 12 juni. Kanske misstämmer med någon dag. Sen jobbade jag till september ut. Heltid. 5 maj, alltså före jag gick på jobb så hade jag varit medlem i ett år och under den tiden så hade jag jobbat ihop 6 månader. Då höjdes också min ersättning.

Så jag har sökt ersättning från och med 1 oktober och om man då går tillbaka ett år från det datumet så har jag inte jobbat ihop 6 månader och det är därför som jag inte får ersättning baserad på min lön.

Det jag inte fattar är varför jag inte bara kan fortsätta på min senaste ersättning jag hade från akassan innan jag gick på jobb?! Att jag jobbade dessa månader under sommarn förstörde ju bara för mig gällande det. Hade jag vetat det så vettefan om jag hade tagit dom månaderna, men det känns ju jävligt dumt att säga nej till jobb även om det bara är någon månad.

Jag visste ju att min ersättning inte skulle höjas men trodde då fan aldrig att den skulle gå tillbaka till min gamla!!

Något är galet, antingen ger du mig fel information eller så har a-kassan gjort fel.

Hade du ersättningsdagar kvar när du slutade i juni? I så fall ska du få en påanmälan på tidigare ersättningsperiod och få samma ersättning som du hade när du slutade i juni. Det kan inte vara så att du nu har förbrukat 200 dagar och får 70 % av din tidigare inkomst?

Citat:
Ursprungligen postat av Sichti
Jag har varit medlem i A- kassan i tio år minst(Alfa kassan).

Blev arbetslös för 3 månader sedan och efter att ha skickat i arbetsgivarintyg anser a- kassan att jag inte arbetat tillräckligt mycket för att ha rätt till ersättning. Jag var timanställd på ett bemannings företag innan jag blev arbetslös.

Jag sitter med andra ord i en för jävlig sits. Vad har jag för rättigheter och vart kan jag vända mig. Socialen är uteslutet?

Utesluter du socialen så utesluter du nog den sista chansen till försörjning om du inte har ett jobb...
Citera
2011-11-29, 21:56
Medlem
Illuzionzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kassamannen
Något är galet, antingen ger du mig fel information eller så har a-kassan gjort fel.

Hade du ersättningsdagar kvar när du slutade i juni? I så fall ska du få en påanmälan på tidigare ersättningsperiod och få samma ersättning som du hade när du slutade i juni. Det kan inte vara så att du nu har förbrukat 200 dagar och får 70 % av din tidigare inkomst?

Ja något är galet. Jag ger dig helt korrekt information. Och ja jag hade dagar kvar när jag började jobba i juni och på min utbetalningsspecifikation står det 80% så.
Vem ska man vända sig till om dom vägrar erkänna att dom gjort fel?
Citera
2011-12-02, 02:24
Medlem
Tänkte kika lite här i tråden om det är någon som har koll på eller som har stämplat A-kassa som timanställd samtidigt som man reser/är utomlands?

och om man måste gå på en massa jävla möten och sånt skit?
Citera
2011-12-02, 23:00
Medlem
JohanVeteraNs avatar
Hej nu är det så att jag har en bra fråga som någon som har kommit ut i arbetslivet brukar ställa säkert eller den som inte har brytt sig om a-kassa för man har bott hemma!

Nu är det så att jag lever ensam och börjat tänka mycket på detta med a-kassa, som jag har sätt är a-kassan väldigt viktig ifall du blir arbetslös osv. Men nu är det så att jag har varit på Unionen.se hemsida och läst lite och tydligen är det ingen a-kassa där utan ett fack, om jag nu har förstått det rätt.

Saken är att när man går med i a-kassan hur många procent av sin lön får man och går man med i facket där i unionen står det att man kan få upp till 80% av sin lön? men för att det ska "funka" så måste man vara med i a-kassa sen med unionen för att det ska funka, kan någon ge mig en bra förklaring hur det går till lite kort? för tydligen låter det viktigt att vara med i a-kassan och i unionen då man "tydligen" får en högre procent av sin lön när man jobbade då man blir arbetslös.

fattar nada så hoppas ingen tycker jag är korkad osv vill bara få ett svar. (räcker det annars med bara a-kassa eller ska man köra på båda?)
Citera
2011-12-03, 22:36
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanVeteraN
Hej nu är det så att jag har en bra fråga som någon som har kommit ut i arbetslivet brukar ställa säkert eller den som inte har brytt sig om a-kassa för man har bott hemma!

Nu är det så att jag lever ensam och börjat tänka mycket på detta med a-kassa, som jag har sätt är a-kassan väldigt viktig ifall du blir arbetslös osv. Men nu är det så att jag har varit på Unionen.se hemsida och läst lite och tydligen är det ingen a-kassa där utan ett fack, om jag nu har förstått det rätt.

Saken är att när man går med i a-kassan hur många procent av sin lön får man och går man med i facket där i unionen står det att man kan få upp till 80% av sin lön? men för att det ska "funka" så måste man vara med i a-kassa sen med unionen för att det ska funka, kan någon ge mig en bra förklaring hur det går till lite kort? för tydligen låter det viktigt att vara med i a-kassan och i unionen då man "tydligen" får en högre procent av sin lön när man jobbade då man blir arbetslös.

fattar nada så hoppas ingen tycker jag är korkad osv vill bara få ett svar. (räcker det annars med bara a-kassa eller ska man köra på båda?)

Det finns både ett fackförbund som heter Unionen och en Unionens a-kassa.
Fackförbundet hittar du här: www.unionen.se
A-kassan hittar du här: www.unionensakassa.se

Hur hög arbetslöshetsersättning du får från a-kassan om du blir arbetslös är helt obereoende av facket och ditt eventuella medlemskap där. Däremot kan man teckna inkomstförsäkring via facket, men det är en helt annan sak.

Arbetslöshetsersättningen består av två delar, ett grundbelopp och en inkomstrelaterad del. Grundbeloppet kan du få från den första dagen du är medlem i a-kassan, den inkomtrelaterade ersättning fordrar 12 mån medlemskap. Resterande information kring detta hittar du på Unionens a-kassas hemdia, den är väldigt informativ så bara att läsa rubrik för rubrik: http://www.unionensakassa.se/arbetslos/villkor/
Citera
2011-12-03, 22:47
Medlem
Bunnys avatar
Fråga till Kassamannen:

Har några frågor deltidsarbete/deltidsstämpling. Fått olika bud kring detta, och informationen på nätet varierar också litegrann, och det skiljer på äldre och nyare information, så vänder mig direkt till kunskapen ....

Om jag jobbar heltid varannan vecka, och söker ersättning på heltid varannan vecka, kommer a-kassan då utgå från vad jag i genomsnitt jobbar per vecka, så att jag stämplar 20 timmar per vecka, eller kan jag stämpla varannan vecka och undivka deltisbegränsningen?

Om a-kassan räknar ut genomsnittet, gäller det i så fall oavsett hur mycket jag i genomsnitt jobbar? Till exempel kan jag markera heltidsarbete varannan vecka och halvtid varannan vecka. Kommer det då resultera i 75% varje vecka, och att jag förbrukar 10 timmar från mina deltidsdagar varje vecka?

(Ytterligare följdfråga) Om a-kassan räknar ut ett genomsnitt, gäller det i så fall bara vid deltidsanställning, eller även vid timanställning då jag rings in för arbete?
Citera
2011-12-04, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Fråga till Kassamannen:

Har några frågor deltidsarbete/deltidsstämpling. Fått olika bud kring detta, och informationen på nätet varierar också litegrann, och det skiljer på äldre och nyare information, så vänder mig direkt till kunskapen ....

Om jag jobbar heltid varannan vecka, och söker ersättning på heltid varannan vecka, kommer a-kassan då utgå från vad jag i genomsnitt jobbar per vecka, så att jag stämplar 20 timmar per vecka, eller kan jag stämpla varannan vecka och undivka deltisbegränsningen?

Om a-kassan räknar ut genomsnittet, gäller det i så fall oavsett hur mycket jag i genomsnitt jobbar? Till exempel kan jag markera heltidsarbete varannan vecka och halvtid varannan vecka. Kommer det då resultera i 75% varje vecka, och att jag förbrukar 10 timmar från mina deltidsdagar varje vecka?

(Ytterligare följdfråga) Om a-kassan räknar ut ett genomsnitt, gäller det i så fall bara vid deltidsanställning, eller även vid timanställning då jag rings in för arbete?

Om man är anställd på 50% men har arbetstiden förlagd till 40 h varannan vecka så ska man alltid deklarera 50% på kassakorten varje vecka. Man ska alltså titta på anställningens omfattning och deklarera sysselsättningsgraden varje vecka oavsett om man har ett rullande schema som innebär 0 timmar vissa veckor. Detta innebär att det ska dras samma antal deltidsdagar varje vecka.

När det gäller timanställning så ska man deklarera timmarna på de dagar man jobbar och då räknar vi inte på något genomsnitt.

I ditt exempel så blir det precis som du skriver, 75% varje vecka och 10 h arbetslös tid att ersätta (om man har NA 40.)

I teorin kanske man kan faktiskt vara anställd 40 h varannan vecka och sakna anställning varannan vecka men det scenariot är nog inte så troligt.
Citera
2011-12-05, 09:31
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kassamannen
Om man är anställd på 50% men har arbetstiden förlagd till 40 h varannan vecka så ska man alltid deklarera 50% på kassakorten varje vecka. Man ska alltså titta på anställningens omfattning och deklarera sysselsättningsgraden varje vecka oavsett om man har ett rullande schema som innebär 0 timmar vissa veckor. Detta innebär att det ska dras samma antal deltidsdagar varje vecka.

När det gäller timanställning så ska man deklarera timmarna på de dagar man jobbar och då räknar vi inte på något genomsnitt.

I ditt exempel så blir det precis som du skriver, 75% varje vecka och 10 h arbetslös tid att ersätta (om man har NA 40.)

I teorin kanske man kan faktiskt vara anställd 40 h varannan vecka och sakna anställning varannan vecka men det scenariot är nog inte så troligt.

Okej. Tack för snabbt svar
Har två följdfrågor också:
- Hur avgör ni om en person har deltids- eller timanställning. Begär ni alltid in anställningsavtal så snart dom markerar arbete på kassakortet, eller har ni andra tillvägagångssätt?
- Har ni alltid räknat ut ett genomsnitt ända sedan regeln med deltidsbegränsning infördes, eller har det kommit senare? Letar man på internet och hittar äldre information, så skrivs det mycket om att man kan komma runt regeln, och från LO-förbundens a-kassor förespråkas det nästintill. Antar att jag kan hitta info om detta på IAF och andra ställen, men tänkte att jag passar på att fråga när jag ändå börjat...
Senast redigerad av Bunny 2011-12-05 kl. 09:38.
Citera
2011-12-05, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Okej. Tack för snabbt svar
Har två följdfrågor också:
- Hur avgör ni om en person har deltids- eller timanställning. Begär ni alltid in anställningsavtal så snart dom markerar arbete på kassakortet, eller har ni andra tillvägagångssätt?
- Har ni alltid räknat ut ett genomsnitt ända sedan regeln med deltidsbegränsning infördes, eller har det kommit senare? Letar man på internet och hittar äldre information, så skrivs det mycket om att man kan komma runt regeln, och från LO-förbundens a-kassor förespråkas det nästintill. Antar att jag kan hitta info om detta på IAF och andra ställen, men tänkte att jag passar på att fråga när jag ändå börjat...

Precis, vi begär in anställningsavtal när den sökande deklarerar arbete på kassakortet, tror det är när den sökande deklarerar arbete 2 veckor i rad eller minst 10 h en vecka som det skapas en begäran om detta. Kan vara någon variabel till som gör att systemet reagerar och begär.

Andra frågan är jag osäker på, jag började året efter det ändrades (ändringen kom 2008) så jag har inte jobbat med det gamla sättet men det fanns säkert någon liknande funktion.

Tror inte någon kassa idag vill ge sökanden sätt att försöka komma runt den då vi en gång i halvåret begär in arbetsgivarintyg och skulle den sökande då ha deklarerat fel, dvs de har deklarerat som en timanställning så kan det bli återkrav och korrigering av deltidsdagarna så det skulle bara skapa merarbete.
Citera
2011-12-06, 17:30
Medlem
Zokals avatar
Fått Kicken, fråga ang A-Kassa

Tjenare! Blev uppsagd av adecco igår, ang "brist på arbete"

Har jobbat i 10 månader och varit inskriven i a kassan i 10 månader.

Min genomsnittslön har legat på 18 500:-

Som sagt har jag bara varit medlem i akassan i 10 månader (kravet ligger väl på 1 år)

Men jag har pengar från innestående lön + semesterersättning så jag kan betala hyra
och mat o sånt till och med Början av April (har då varit medlem i a kassan över 1 år)

Kommer jag kunna stämpla då, och isf hur mycket kommer jag få?

Kommer jag få 80% av min lön, eller minimum belopp?
Citera
2011-12-06, 18:00
Medlem
Zokals avatar
Fan va kluddigt jag skriver, sammafattad fråga;

Om jag arbetat heltid (160 Tim./Månad) i 10 månader, och varit inskriven i
A-Kassan i strax över 12 Månader.

Vad för ersättning har jag rätt till då?

a) 80% av min förra inkomst
b) minimum belopp på bara några tusenlappar/månad?

mvh en orolig patrick
Citera
2011-12-06, 18:08
Bannlyst
Jag sket i min a-kassa, det var för mycket papper, stämpla ett par månader, sen fick det vara nog.
Du ska kunna stämpla heltid, baserat på lönen du fick, hur många procent det var frågan om har jag glömt.
Så du får väll tacka för upplysningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in