Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-08-19, 11:57
  #4921
Medlem
Jag blev arbetslös den 15 aug 2012.

A-kassan tittar då 12 månaden tillbaka tom. 15 aug 2011.

Jag ska då ha jobbat 80 timmar per månad i 6 månader som inte behöver vara sammanhängande.

Efter att ha kollat alla timmar och de intyg jag begärt från arbetsgivare har jag jobbat 5 månader med minst 80 timmar samt en 6 månad med 70 timmar bara.

Det fattas alltså 10 timmar.

Kan jag på nåt sätt kringgå detta? Förslag?

Ni som inte har förslag kanske kan svara på den här frågan.

Farsan min har ett företag. Skulle han kunna skriva ut ett arbetsgivarintyg på 10 timmar? Om han skulle göra det. Kan A-kassan gå in mer specifikt och kolla om det är utbetalat osv?

Mvh
Citera
2012-08-19, 16:22
  #4922
Medlem
Vet flera som jobbar svart, dom gör så att du är där på praktik via AF men får svart lön
Citera
2012-08-19, 20:38
  #4923
Medlem
miklons avatar
Ah, my bad.
Citera
2012-08-20, 21:24
  #4924
Medlem
xobxs avatar
Hej!

Jag sa upp mig från mitt gamla jobb för att börja plugga. Nu funderar jag redan på att hoppa av
Om jag inte lyckas få tillbaka mitt gamla jobb kommer jag då ha rätt till akassa?
Eller kommer jag bli avstängd 45(?) dagar för jag sa upp mig
__________________
Senast redigerad av xobx 2012-08-20 kl. 21:27.
Citera
2012-08-21, 05:36
  #4925
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xobx
Hej!

Jag sa upp mig från mitt gamla jobb för att börja plugga. Nu funderar jag redan på att hoppa av
Om jag inte lyckas få tillbaka mitt gamla jobb kommer jag då ha rätt till akassa?
Eller kommer jag bli avstängd 45(?) dagar för jag sa upp mig


Eftersom du sa upp dig har du karenstid. Jag vet inte hur a-kassan ser på avhoppade studier.
Tänk också på att du kanske blir återbetalningsskyldig till CSN om du hoppar av.


Till nästa gång: se till att bli tjänstledig för studier.
Citera
2012-08-21, 13:57
  #4926
Medlem
Försäkringskassan har tagit del av min a-kassas uppgifter hur mycket jag fått som dagpenning för att nu kunna ge mig aktivitetsersättning p.ga jobb och utvecklingsgarantin (65% av min jobblön). Det verkar dock som att dom räknat fel på dagpenningen med cirka 90 kr plus. Hur kan det komma sig?
Citera
2012-08-21, 19:15
  #4927
Medlem
Har nu sagt upp mej från mitt jobb av diverse olika anledningar.
Har sparat pengar så jag ska klara mej dom där två "Straffmånaderna" man får när man säger upp sej själv.
Men nu till grejen när jag fick arbetsgivarintyget på posten igår så stod det att jag blev uppsagd pga tidsbegränsad anställning. Men så är ju inte fallet.

Då är min fråga kan jag skriva på A-kasse pappren att jag blev uppsagd iställe för att jag sa upp mej själv och på så vis kunna kringgå dom där två månaderna utan ersättning. Eller kommer A-kassan ringa till min fd.Chef och dubbelkolla?

Tack för svar.
Citera
2012-08-21, 20:19
  #4928
Medlem
arcen2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CannibalClown
Har nu sagt upp mej från mitt jobb av diverse olika anledningar.
Har sparat pengar så jag ska klara mej dom där två "Straffmånaderna" man får när man säger upp sej själv.
Men nu till grejen när jag fick arbetsgivarintyget på posten igår så stod det att jag blev uppsagd pga tidsbegränsad anställning. Men så är ju inte fallet.

Då är min fråga kan jag skriva på A-kasse pappren att jag blev uppsagd iställe för att jag sa upp mej själv och på så vis kunna kringgå dom där två månaderna utan ersättning. Eller kommer A-kassan ringa till min fd.Chef och dubbelkolla?

Tack för svar.

Grattis.

Om du bara anger på "anmälan om arbetslöshet" att du blev uppsagd så är det liten "risk" att du blir upptäckt. Men blir du det så kan du bli åtalad för bedrägeri.

Jag uppmanar sålunda inte till brott, men det är mycket ovanligt att a-kassan ringer och dubbelkollar en sån grej om det inte är rent stickprov.

Så du tar ju en risk och frågan är om det är värt den risken. Du har ju ändå så att du klarar dig och dessutom kan du sova gott och tänka på att du inte lurar a-kassan och samhället på pengar.
Citera
2012-08-21, 22:00
  #4929
Medlem
Betala till rätt A kassa?

Jobbade inom handels innan och har betalat a kassa till Handels i 13 månader nu. Dock bytte jag jobb för 3 månader sen och är i en helt annan bransch. Riskerar jag att missa ersätting nu ifall jag skulle bli arbetslös?
Citera
2012-08-21, 22:07
  #4930
Avstängd
Badbollen123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LosAngeles
Jobbade inom handels innan och har betalat a kassa till Handels i 13 månader nu. Dock bytte jag jobb för 3 månader sen och är i en helt annan bransch. Riskerar jag att missa ersätting nu ifall jag skulle bli arbetslös?

Tror inte det, man för bara över uppgifterna till den nya kassan.
Det finns säkert någon blankett för detta, ring din nya akassa och fråga.
Citera
2012-08-21, 22:10
  #4931
Medlem
Har dock inte skaffat någon ny.. problem där?
Citera
2012-08-21, 22:40
  #4932
Avstängd
Badbollen123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LosAngeles
Har dock inte skaffat någon ny.. problem där?
Nej, fråga din arbetsgivare vilken akassa de är anslutna till sen ringer du...de lixom tar över medlemsskapet och tiden du varit medlem.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback