2009-09-25, 00:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Okej. Lycka till.

Jag studerar idag på universitetet trots att jag ej är i deras system, har tillgång till handledare som fixar och donar med min rapport. Jag går ju upp med den när de anser att den är klar, alltså om ett år
Citera
2009-09-25, 01:30
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jesusss
Jag studerar idag på universitetet trots att jag ej är i deras system, har tillgång till handledare som fixar och donar med min rapport. Jag går ju upp med den när de anser att den är klar, alltså om ett år

"Okej. Lycka till."
Citera
2009-09-25, 11:25
Medlem
Citat:
Tycker mer synd om de som får dras med mig i ett år, tror de kommer se till att jag ej kommer dit så ofta..

tror de är ganska vana vid lata osolidariska människor där, hoppas du är medveten om att du ska informera om vilka jobb du sökt osv. ganska ofta när du är där och anser de att du är en slapp sak så kommer de nog vilja ha namn på personer du har varit i kontakt med på företaget, ser de då att du inte gör allt du kan eller på nåt sätt myglar så ryker din ersättning.
Citera
2009-09-25, 11:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av speedy_83
tror de är ganska vana vid lata osolidariska människor där, hoppas du är medveten om att du ska informera om vilka jobb du sökt osv. ganska ofta när du är där och anser de att du är en slapp sak så kommer de nog vilja ha namn på personer du har varit i kontakt med på företaget, ser de då att du inte gör allt du kan eller på nåt sätt myglar så ryker din ersättning.

lat? brukar jobba 60 timmars vecka, så jag är inte så lat av mig. Ja ryker ersättningen så får man väl jobba igen då, inte värre än det. Men jag är för bra för att de ska hitta mygel, eftersom jag inte kommer mygla, bara söka jobb som jag vet att jag ej får.
Citera
2009-09-25, 11:47
Bannlyst
Citat:
lat? brukar jobba 60 timmars vecka, så jag är inte så lat av mig. Ja ryker ersättningen så får man väl jobba igen då, inte värre än det. Men jag är för bra för att de ska hitta mygel, eftersom jag inte kommer mygla, bara söka jobb som jag vet att jag ej får.
Efter något år utanför arbetsmarknaden är du inte direkt efterfrågad av arbetsgivare, risken är uppenbar att du aldrig får ett riktigt jobb igen, utan du får knega på med gratis "arbetsträning" fram till pensionen. Kommer säkert kännas bra att inte kunna köpa nya saker eller åka på semester och knulla kan du glömma.
Citera
2009-09-25, 13:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gudrun.Schyman
Efter något år utanför arbetsmarknaden är du inte direkt efterfrågad av arbetsgivare, risken är uppenbar att du aldrig får ett riktigt jobb igen, utan du får knega på med gratis "arbetsträning" fram till pensionen. Kommer säkert kännas bra att inte kunna köpa nya saker eller åka på semester och knulla kan du glömma.

Jag har jobb när jag vill, det är inga problem, tänkte nu vara ledig i ett år, har pengar sparade så jag slipper leva alltför snålt, 11000 i månaden är ju bra men att späda ut det med 8-9 tusen extra gör ju att man kan leva fint ett år. Vad får man göra på mötena på arbetsförmedlingen? ser framemot detta, har aldrig förr varit på arbetsförmedlingen, ska bli spännande.
Citera
2009-09-26, 02:05
Medlem
Citat:
Jag har jobb när jag vill, det är inga problem, tänkte nu vara ledig i ett år, har pengar sparade så jag slipper leva alltför snålt, 11000 i månaden är ju bra men att späda ut det med 8-9 tusen extra gör ju att man kan leva fint ett år. Vad får man göra på mötena på arbetsförmedlingen? ser framemot detta, har aldrig förr varit på arbetsförmedlingen, ska bli spännande.
Skriva cw
Citera
2009-09-26, 06:40
Medlem
u_n_mes avatar
Citat:

Har du sett filmen "En på miljonen"? du får sitta i en lektionsal och säga i kör jag är inte värdelös jag kan få jobb.. nää kanske inte men typ. De förutsätter i allafall att alla som är där är totalt inkapabla att få ett job (vilket borde vara fallet) men jag gick på ett par sånna möten på grund av att de hade platsbristpå komvux under en termin och "valde" att inte jobba. Men visst sistter det folk där och är sjukt inne i det och är helt uppgivna med att få jobb och ser det som en utmärkt utbildning.. jaja hoppas de är lyckliga nu när de möjligtvis fått sob som städere eller något liknande som är strax över deras kapacitet
Citera
2009-09-26, 13:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av u_n_me
Har du sett filmen "En på miljonen"? du får sitta i en lektionsal och säga i kör jag är inte värdelös jag kan få jobb.. nää kanske inte men typ. De förutsätter i allafall att alla som är där är totalt inkapabla att få ett job (vilket borde vara fallet) men jag gick på ett par sånna möten på grund av att de hade platsbristpå komvux under en termin och "valde" att inte jobba. Men visst sistter det folk där och är sjukt inne i det och är helt uppgivna med att få jobb och ser det som en utmärkt utbildning.. jaja hoppas de är lyckliga nu när de möjligtvis fått sob som städere eller något liknande som är strax över deras kapacitet

låter spännande, hur ofta är mötena då?
Citera
2009-09-26, 14:54
Medlem
u_n_mes avatar
Det var en såndaär arbetslöshets åtgärd. Gick där bara i typ 3-4 veckor innan skolan började men då var det om inte 5 dagar i veckan så 3-4 iaf och man fick inte ersättning för de dagar man missade om man inte hade godtagbar ursäkt som arbets intervju eller liknande. Många sånna blev det.
Citera
2009-09-27, 17:24
Medlem
Även jag står i valet och kvalet. Är med i Alfa-kassan och betalat 450 kr i månaden. Har precis börjat plugga och kommer göra det i två år. Kommer alltså betala 10800 kr under min studietid. Funderar starkt på att gå ur men är det dumt? Har varit med i drygt ett år.
Citera
2009-09-27, 20:00
Medlem
mhns avatar
Jag ska börja plugga nästa år och funderar också på om jag ska gå ur a-kassan. Jag har ju ingen som helst användning för a-kassan när jag pluggar. Det kan dock vara bra att kunna få ersättning från a-kassan den dagen man är klar med studierna och ska söka jobb. Går man ur så får man ju (självklart) inte en krona, då får man leva på sparade slantar eller socialbidrag (i mitt fall är socialbidrag uteslutet då jag äger en bostadsrätt som jag kommer att bli tvungen att sälja innan jag blir berättigad till socialbidrag)

Kom ihåg att studier anses vara överhoppningsbar tid, vilket innebär att de baserar din ersättning på de tre månaderna innan du började plugga.

Dessutom, när du når 120 hp så kan du gå över till akademikernas a-kassa vars avgift ligger på under 100-lappen.

Jag kommer nog att fortsätta att betala till a-kassan. Den trygghet jag känner av att vara med i a-kassan är värd 300 kr i månaden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in