2011-02-13, 14:47
Medlem
Varför anses det inte lika fult att gå på A-kassa?

Pratar man med folk ute på stan så har de inga bekymmer med att säga att de stämplar, men det är få som säger att man lever på socialen.

I själva verket är det ju precis samma sak, man lever på skattebetalarna.

Visst för att få berättigat a-kassa så måste man haft ett jobb innan, vilket kan anses vara "finare".

Många anser att det är ens rättighet att gå hemma och dra sig i ett år och leva på skattebetalarna bara det heter a-kassa, men kallas det försörjningsstöd då är man minsann en parasit.

Jag tror folk i största allmänhet tror att man får a-kassa pengarna från den avgift man betalat till a-kassan medan man arbetade. Men så är ju inte fallet.

Tycker ni också det är helt okej så länge man stämplar? Eller är det lika jävligt som försörjningsstöd? Nu finns det ju dock parasiter som inte vill ha ett jobb, men det finns också många som inte lyckas få ett av olika anledningar.

Edit; Det jag vill betona i frågan är att folk inte verkar tro att det är skattepengar som de lever på när de går på a-kassa. De tror att de har betalat in en avgift till a-kassan som ska täcka alla kostnader om de blir arbetslösa.

Sen att utlänningar och andra svenssons som utnyttjar systemet och inte har en tanke på att jobba de som smutsat ner begreppet socialstöd. Som gör att ingen vågar erkänna var de får sina pengar ifrån.

Jag har en polare som säger han gått på a-kassa i snart 2 år. Hur kan det gå till? Självklart ljuger han för det är ett smutsigt ord.
Senast redigerad av NickLidstrom 2011-02-13 kl. 15:05.
Citera
2011-02-13, 14:52
Medlem
Tycker inte du att det är värre när det kommer hit folk från andra länder som inte gjort något för vårat land, och vi får betala för dom, skatten måste höjas och skolbudgeten sänks och skolbarnen får äta stenhård potatis och rester från förra veckan.

De ska vara glada att de får komma hit o bo här. Har de inget jobb kan de väl jobba för Svensk direktreklam, bättre än inget.. A-kassan kan man ju gå på i 1 år.. Men invandrarna kan ju leva hela livet gratis.
Citera
2011-02-13, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IJustCame
Tycker inte du att det är värre när det kommer hit folk från andra länder som inte gjort något för vårat land, och vi får betala för dom, skatten måste höjas och skolbudgeten sänks och skolbarnen får äta stenhård potatis och rester från förra veckan.

De ska vara glada att de får komma hit o bo här. Har de inget jobb kan de väl jobba för Svensk direktreklam, bättre än inget.. A-kassan kan man ju gå på i 1 år.. Men invandrarna kan ju leva hela livet gratis.
https://www.flashback.org/f226
Citera
2011-02-13, 14:55
Medlem
theoones avatar
Citat:

Fast svenskar kan ju också leva hela livet gratis? Frågan är om någon vill, vem fan vill leva på existensminimum genom att leva på soc hela livet lixom....snacka om lowlife.
Citera
2011-02-13, 14:55
Medlem
Det är inte fint att gå på A-kassa men precis som du säger så har man då iaf jobbat och betalat in pengar för den försäkring man får. Man har inte bara pillat ludd och slöat sig. Man har jobbat i iaf ett halvår samt att A-kassan sjunker ganska drastiskt och du kan i regel bara utnyttja den ett år.

Sen är det inte rena skattepengar som finansierar det, det är alla som betalar in avgift men som har jobb.

Går man på Soc är det ett teckan på att man inet har gjort något vettigt i sitt liv, man vill inte göra något vettigt och man har ingen skam i kroppen. Det är det lägsta slöddert i världen som går där och vad mig anbelangar skulle man gärna dra in det och bespara oss skattebetalare många miljarder som går till lata, dumma och onödiga människor.
Citera
2011-02-13, 14:56
Medlem
Citat:

Det finns ju tyvärr mängder med svenskar som älskar att leva på soc. Och har som plan att göra det så länge de lever.
Citera
2011-02-13, 15:00
Medlem
Ganska klumpig trådstart iaf hur jag uttryckte mig, men det jag vill veta mer om är att det inte verkar som att folk som får a-kassa tror att det är pengar från skattebetalarna. Det känns som att många är naiva och tror att de har nån jävla rätt att glida i ett år för att de betalat 300kr i månaden för någon a-kassa avgift.

Sen angående alla invandrare som kommer hit och utnyttjar systemet, de får inte räknas med. De borde skickas hem om de inte lever under hot.
Citera
2011-02-13, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NickLidstrom
Ganska klumpig trådstart iaf hur jag uttryckte mig, men det jag vill veta mer om är att det inte verkar som att folk som får a-kassa tror att det är pengar från skattebetalarna. Det känns som att många är naiva och tror att de har nån jävla rätt att glida i ett år för att de betalat 300kr i månaden för någon a-kassa avgift.

Sen angående alla invandrare som kommer hit och utnyttjar systemet, de får inte räknas med. De borde skickas hem om de inte lever under hot.

Det är helt riktigt att de som anser sig ha rätt att gå på a-kassa utan att göra ansträngningar för att få nytt jobb är riktiga lowlife de med. Bara räkna ut och se om betalat in vad de får ut, Betalar du in 300/mån så betalr du in 3600 under ett år du måste alltså jobba fyra år för att få ihop en månads ersättning
Citera
2011-02-13, 15:52
Medlem
Man betalar mer än bara avgiften. På ens lön betalar arbetsgivaren 4.65% (över 1000 kr på en medellön) i arbetsmarknadsavgift som går till A-kassesystemet, lönegarantisystemet och lite till.

Så är man duktig och utbildad inom något vettigt kan med gott samvete kalla det försäkring. Genusvetare, skådespelare etc däremot bör använda någon synonym för parasiterande.
Citera
2011-02-13, 15:58
Medlem
AckaDemikers avatar
ENORM skillnad... som socialbidragsberoende är du ju enbart en parasit som lever på samhället, d.v.s. på dem som betalar skatt. Som A-kasseberoende har du ju jobbat och en arbetsgivare, och du, har betalat in pengar som nu löses ut. Sen är det ju så att min a-kassa enbart kostar 90/mån (AEA), så den täcker ju inte vad jag kostar - å andra sidan så blir man aldrig arbetslös med den typ av utbildning jag har. Att jag ändå är med beror endast på solidaritet med dem som ändå och tillfälligt råkar bli utan arbete pga t.ex nedskärningar lokalt.
Citera
2011-02-13, 17:13
Medlem
Tror att det finns färre regelrätta "bidragstattare" på A-kassa än på Soc. De flesta som går på A-kassa gör det nog p.g.a. faktorer de inte kan rå för (t.ex. uppsägning p.g.a. arbetsbrist) medan soc-fall i större utsträckning har högre "slackerbenägenhet" - en mer utbredd ovilja att "ta tag" i sina liv.
Citera
2011-02-13, 18:35
Medlem
Känner en som går på A-kassa han är så jävla lat just nu köper bara en massa godis och läsk och snus för pengarna går ut och käkar lunch/pizzeria söker inga nya jobb han anser att han gjort sitt genom det halvåret han jobbade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in