2011-01-25, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C8H11N
Hur är det med socialbidrag? Om jag säger att jag inte kan bo kvar, för att mina föräldrar inte har råd med mig och det bor för många där så alla bråkar. Vad har jag för chanser här?

Det tar du förslagsvis i den tråd jag länkat till nedan då de flesta (nåja, jag och 2 till) som diskuterar i den här tråden kan a-kasseregler.

https://www.flashback.org/t1345419
Citera
2011-01-27, 21:26
Medlem
En jag känner har betalat Akassa i 4 år så började h*n studera och frågar då 3! ggr på A kassan vad h*n bör göra då de kändes lite dyrt betala.
Ja det va ju ingen ide att ha A kassa när man studerade OPS.. hur blir det sen då, när h*n studerat klart?
Nu har h*n visserligen tjänstledigt från ett halvtidsjobb, men om inget sommarjobb kan fås hur går de då? Eller får man inte stämpla alls om man är tjänstledig för studier?

Hur de än är tycker jag h*n blivit lurad gå ut Akassan.. har jag fel i det?
Citera
2011-01-27, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sana
En jag känner har betalat Akassa i 4 år så började h*n studera och frågar då 3! ggr på A kassan vad h*n bör göra då de kändes lite dyrt betala.
Ja det va ju ingen ide att ha A kassa när man studerade OPS.. hur blir det sen då, när h*n studerat klart?
Nu har h*n visserligen tjänstledigt från ett halvtidsjobb, men om inget sommarjobb kan fås hur går de då? Eller får man inte stämpla alls om man är tjänstledig för studier?

Hur de än är tycker jag h*n blivit lurad gå ut Akassan.. har jag fel i det?

Man kan inte få ersättning mellan terminer, sommarloven får man hitta sommarjobb på och inte gå på a-kassa.

Utan att veta exakt vad som sades vid samtalen är det omöjligt att säga om personen blivit lurad, jag hör dagligen hur sökande missar informationen och tror sig höra både det ena och det andra. Så om du har fel eller ej vågar jag inte sia.
Citera
2011-01-28, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kassamannen
För att du ska få ut nåt av ditt medlemskap i en a-kassa ska du ha varit medlem i 12 månader och uppfylla ett arbetsvillkor under medlemstiden. Då kan du få inkosmtrelaterad ersättning.

Ska du börja studera nu kanske det inte är jättenödvändigt att gå med i en a-kassa. Om du går med nu och sedan pluggar i några år så kommer du ju inte att uppfylla arbetsvillkoret inom medlemstiden och då inte ha nytta av ditt medlemskap.

Hej Kassamannen. Jag startade en tråd om Alfa-kassan i Augusti och har nu väckt frågan gällande medlemsskap till liv igen!

https://www.flashback.org/t1261020

Jag har betalat medlemsavgiften till Alfakassan i snart två år. Av dessa två år så har jag pluggat i över ett år. Några månader arbetslös och några månader jobb.
Jag antar att kravet för att få inkomstrelaterad ersättning bygger på att man ska ha jobbat ca 40 timmar/vecka i ett år för att kunna få den ersättningsnivån?
Nu har jag börjat plugga igen, och ska göra det till sommaren. Nu funderar jag på gå ur alfa-kassan p.g.a avgiften. Och för att jag känner att jag inte har nytta av medlemsskapet.

Vad kan bli nackdelarna om man går ur? Även om jag efter mina studier fixar ett jobb över sommaren som kanske avslutas i augusti så lär ju inte det leda till nån inkomstrelaterad ersättning. Med andra ord, om man ser nyktert på saken: Så har jag ingen "glädje" av mitt medlemsskap fram till Augusti/September? Då kan man ju fråga sig varför man ska betala 3-400 i månaden för nånting som inte gör en nytta?

Ett annat scenario (efter att ha gått ur Alfa): Jag hoppar av mina studier om en månad och inte har ett jobb: har jag möjlighet att få grundersättning då?
Så vitt jag förstår behöver man inte ens vara medlem i en a-kassa för att få basbeloppet. Däremot ska man "betala" en administrativ avgift på ~70-80 kr per dag har jag för mig. Hur ligger det till egentligen? Under de två år jag har varit med i akassan så jobbade jag typ ett halvår och ansökte därefter om inkomstrel. ersättning. Det fick jag inte. Efter uträkning hade jag jobbat ca 30-35 timmar i veckan.

Uppskattar din syn på saken!
Citera
2011-01-28, 17:43
Medlem
_Jago_s avatar
Om jag nyttjar alfakassan för ersättning, hur fungerar det om jag vill läsa en kurs på högskolan. Kursen i fråga är på 25%, 7.5 poäng (en kväll var tredje vecka ca). Jag söker givetvis inget studiemedel från csn.
Citera
2011-01-29, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vote
Hej Kassamannen. Jag startade en tråd om Alfa-kassan i Augusti och har nu väckt frågan gällande medlemsskap till liv igen!

https://www.flashback.org/t1261020

Jag har betalat medlemsavgiften till Alfakassan i snart två år. Av dessa två år så har jag pluggat i över ett år. Några månader arbetslös och några månader jobb.
Jag antar att kravet för att få inkomstrelaterad ersättning bygger på att man ska ha jobbat ca 40 timmar/vecka i ett år för att kunna få den ersättningsnivån?
Nu har jag börjat plugga igen, och ska göra det till sommaren. Nu funderar jag på gå ur alfa-kassan p.g.a avgiften. Och för att jag känner att jag inte har nytta av medlemsskapet.

Vad kan bli nackdelarna om man går ur? Även om jag efter mina studier fixar ett jobb över sommaren som kanske avslutas i augusti så lär ju inte det leda till nån inkomstrelaterad ersättning. Med andra ord, om man ser nyktert på saken: Så har jag ingen "glädje" av mitt medlemsskap fram till Augusti/September? Då kan man ju fråga sig varför man ska betala 3-400 i månaden för nånting som inte gör en nytta?

Hallå hej, lång fråga

Kravet för att kunna få IBF (inkomstrelaterad ersättning) är att du varit med i minst 12 månader och uppfyller arbetsvillkoret inom medlemstiden, så du behöver inte ha jobbat heltid. Studierna kan bli överhoppade om du har fyllt 25 när de avslutas eller jobbar 5 månader sammanhängande heltid innan studierna, under förutsättning att de är avslutade eller definitivt avbrutna och varit på heltid.

Om vi tar ett exempel.

Du har varit medlem sedan 1 januari 2009, fått några månader ersättning och sedan jobbat några månader, 3 månader. Efter detta börjar du studera. Sen jobbar du lite direkt efter dina studier, 4 månader.
Om du sedan blir arbetslös och söker ersättning kommer kassan att pröva dig för IBF, de tre månaderna du jobbat innan studierna och de 4 efter blir tillasmmans arbetsvillkoret om studierna blir överhoppade.

För att ge ett exakt svar måste man veta exakt vad du gjort månad för månad efter att du blivit medlem, hur mycket du jobbat varje månad, när du fått ersättning, hur gammal du är (är du under 25 måste man veta om du jobbat heltid någon gång innan studierna) osv.

Citat:
Ursprungligen postat av vote
Ett annat scenario (efter att ha gått ur Alfa): Jag hoppar av mina studier om en månad och inte har ett jobb: har jag möjlighet att få grundersättning då?
Så vitt jag förstår behöver man inte ens vara medlem i en a-kassa för att få basbeloppet. Däremot ska man "betala" en administrativ avgift på ~70-80 kr per dag har jag för mig. Hur ligger det till egentligen? Under de två år jag har varit med i akassan så jobbade jag typ ett halvår och ansökte därefter om inkomstrel. ersättning. Det fick jag inte. Efter uträkning hade jag jobbat ca 30-35 timmar i veckan.

Uppskattar din syn på saken!

Har du gått ur Alfa kan du fortfarande få en påanmälan på din tidigare ersättnignsperiod om studierna blir överhoppningsbara. Då betalar du 24 kr/ utbetald ersättningsdag i en administrativ avgift. Eftersom du verkar ha haft grundersättning tidigare lär det bli samma ersättning, om det däremot blir som mitt scenario ovan så kan du eventuellt få IBF.

"Typ ett halvår" måste ha varit mindre än 6 månaders med 80 timmars arbete inom en 12 månadersperiod inom medlemstiden. (Krånglig mening men förstår du?)

Citat:
Ursprungligen postat av _Jago_
Om jag nyttjar alfakassan för ersättning, hur fungerar det om jag vill läsa en kurs på högskolan. Kursen i fråga är på 25%, 7.5 poäng (en kväll var tredje vecka ca). Jag söker givetvis inget studiemedel från csn.

Du måste ansöka om det, annars riskerar du att få återkrav om det framkommer att du studerar utan att säga till. Det är normalt inga problem att få detta beviljat.

https://www.alfakassan.se/virtupload/alfakassan/content/45/forsakran_deltid_16_06.pdf

Skicka in denna och schema eller studieplan och glöm inte att få blanketten underskriven av din arbetsförmedlare. Gör det innan studierna påbörjas.
Citera
2011-01-30, 16:47
Medlem
svastis avatar
Hej!
Ska jobba i Norge , arbete är tidsbegränsad till sex månader.Är medlem i Transports A-kassa
här i Sverige.Arbetslös.
Vet att man bli direkt medlem i a kassan i Norge den dagen man börjar arbetet.
Min fråga är -
Ska jag gå ur Transports A-kassa eller inte?.Ska jobba i andra bransch dvs jordbruk
Vad händer när jag återkommer till Sverige.Ska jag bli berättigat till a-kassan,
300 ersättningsdagar?

,
Citera
2011-01-30, 19:59
Medlem
BlinkBlinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svasti
Hej!
Ska jobba i Norge , arbete är tidsbegränsad till sex månader.Är medlem i Transports A-kassa
här i Sverige.Arbetslös.
Vet att man bli direkt medlem i a kassan i Norge den dagen man börjar arbetet.
Min fråga är -
Ska jag gå ur Transports A-kassa eller inte?.Ska jobba i andra bransch dvs jordbruk
Vad händer när jag återkommer till Sverige.Ska jag bli berättigat till a-kassan,
300 ersättningsdagar?

,

Du kan välja om du vill stå kvar i a-kassan här i Sverige eller inte. Det är inget måste att fortsätta vara medlem, så länge du är arbetslöshetsförsäkrad i Norge (vilket man blir automatiskt). Det viktigaste är att du ser till att du inte får något "glapp" i din medlemstid. Om du går ur nu, se till att gå med direkt när du inte jobbar i Norge längre.

Om du jobbar sex månader i Norge, så uppfyller du ju ett arbetsvillkor och bör bli berättigad till ersättning här hemma. Den arbetade och försäkrade tiden i Norge ska styrkas på intyg E 301 och begärs av din svenska a-kassa från NAV i Norge.
Citera
2011-01-31, 00:03
Medlem
Jag har fått 250dagars ersättning från a kassa och jag har inte klarat arbetsvillkoren för en ny ersättningsperiod. Ni som har mer erfarenhet förklara gärna hur ska man gå tillväga efter avslutat period. Jag har typ 50dagar kvar. Aktivitestöd har jag hört talas om men hur funkar det? Är det garanterat att man kommer in och vad menas med aktivitestöd? Är det någon slags pratikarbete?

Tack på förhand!
Citera
2011-01-31, 14:40
Medlem
Hej alla, ja hade a kassa innnan ja började jobba, och har nu jobbat 5 månader, vad ska ja nu göra? anmälde mig precis på arbetsförmedlnigen? mvh
Citera
2011-01-31, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dannydarko
Jag har fått 250dagars ersättning från a kassa och jag har inte klarat arbetsvillkoren för en ny ersättningsperiod. Ni som har mer erfarenhet förklara gärna hur ska man gå tillväga efter avslutat period. Jag har typ 50dagar kvar. Aktivitestöd har jag hört talas om men hur funkar det? Är det garanterat att man kommer in och vad menas med aktivitestöd? Är det någon slags pratikarbete?

Tack på förhand!

Har du inte barn under 18 så kommer du bli utförsäkrad när dina dagar tar slut. Det är viktigt att meddela din handläggare på AF så de kan skriva in dig i utvecklingsgarantin, vad jag har förstått så skrivs man alltid in där om dagarna tar slut och är således garanterad detta. Då kommer du få aktivitetsstöd av FK.

Bäst är att kolla med din handläggare eller möjligtvis fråga i denna tråd.
https://www.flashback.org/t1118383

Citat:
Ursprungligen postat av robinho_
Hej alla, ja hade a kassa innnan ja började jobba, och har nu jobbat 5 månader, vad ska ja nu göra? anmälde mig precis på arbetsförmedlnigen? mvh

Du ska skicka in anmälan om arbetslöshet, kassakort och arbetsgivarintyg för det jobb du haft till din a-kassa så kan du får en påanmälan.
Citera
2011-02-01, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kassamannen
Har du inte barn under 18 så kommer du bli utförsäkrad när dina dagar tar slut. Det är viktigt att meddela din handläggare på AF så de kan skriva in dig i utvecklingsgarantin, vad jag har förstått så skrivs man alltid in där om dagarna tar slut och är således garanterad detta. Då kommer du få aktivitetsstöd av FK.

Bäst är att kolla med din handläggare eller möjligtvis fråga i denna tråd.
https://www.flashback.org/t1118383

Du ska skicka in anmälan om arbetslöshet, kassakort och arbetsgivarintyg för det jobb du haft till din a-kassa så kan du får en påanmälan.

Jaha jaa ja får vänta på arbetsgivarintyget då, den har ännu ej kommit

Men vad ska ja göra efter de? kollar dem upp det sen eller? för vad ja vet så när man är med i ungdomsgarantin så skickar inte a kassan ut ersättningen utan det blir försäkringskassan, så ja förstår inte om ja ska skicka kassakort eller inte?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in