Citat:
Ursprungligen postat av vote
Hej Kassamannen. Jag startade en tråd om Alfa-kassan i Augusti och har nu väckt frågan gällande medlemsskap till liv igen!
https://www.flashback.org/t1261020
Jag har betalat medlemsavgiften till Alfakassan i snart två år. Av dessa två år så har jag pluggat i över ett år. Några månader arbetslös och några månader jobb.
Jag antar att kravet för att få inkomstrelaterad ersättning bygger på att man ska ha jobbat ca 40 timmar/vecka i ett år för att kunna få den ersättningsnivån?
Nu har jag börjat plugga igen, och ska göra det till sommaren. Nu funderar jag på gå ur alfa-kassan p.g.a avgiften. Och för att jag känner att jag inte har nytta av medlemsskapet.
Vad kan bli nackdelarna om man går ur? Även om jag efter mina studier fixar ett jobb över sommaren som kanske avslutas i augusti så lär ju inte det leda till nån inkomstrelaterad ersättning. Med andra ord, om man ser nyktert på saken: Så har jag ingen "glädje" av mitt medlemsskap fram till Augusti/September? Då kan man ju fråga sig varför man ska betala 3-400 i månaden för nånting som inte gör en nytta?
Hallå hej, lång fråga
Kravet för att kunna få IBF (inkomstrelaterad ersättning) är att du varit med i minst 12 månader och uppfyller arbetsvillkoret inom medlemstiden, så du behöver inte ha jobbat heltid. Studierna kan bli överhoppade om du har fyllt 25 när de avslutas eller jobbar 5 månader sammanhängande heltid innan studierna, under förutsättning att de är avslutade eller definitivt avbrutna och varit på heltid.
Om vi tar ett exempel.
Du har varit medlem sedan 1 januari 2009, fått några månader ersättning och sedan jobbat några månader, 3 månader. Efter detta börjar du studera. Sen jobbar du lite direkt efter dina studier, 4 månader.
Om du sedan blir arbetslös och söker ersättning kommer kassan att pröva dig för IBF, de tre månaderna du jobbat innan studierna och de 4 efter blir tillasmmans arbetsvillkoret om studierna blir överhoppade.
För att ge ett exakt svar måste man veta exakt vad du gjort månad för månad efter att du blivit medlem, hur mycket du jobbat varje månad, när du fått ersättning, hur gammal du är (är du under 25 måste man veta om du jobbat heltid någon gång innan studierna) osv.
Citat:
Ursprungligen postat av vote
Ett annat scenario (efter att ha gått ur Alfa): Jag hoppar av mina studier om en månad och inte har ett jobb: har jag möjlighet att få grundersättning då?
Så vitt jag förstår behöver man inte ens vara medlem i en a-kassa för att få basbeloppet. Däremot ska man "betala" en administrativ avgift på ~70-80 kr per dag har jag för mig. Hur ligger det till egentligen? Under de två år jag har varit med i akassan så jobbade jag typ ett halvår och ansökte därefter om inkomstrel. ersättning. Det fick jag inte. Efter uträkning hade jag jobbat ca 30-35 timmar i veckan.
Uppskattar din syn på saken!
Har du gått ur Alfa kan du fortfarande få en påanmälan på din tidigare ersättnignsperiod om studierna blir överhoppningsbara. Då betalar du 24 kr/ utbetald ersättningsdag i en administrativ avgift. Eftersom du verkar ha haft grundersättning tidigare lär det bli samma ersättning, om det däremot blir som mitt scenario ovan så kan du eventuellt få IBF.
"Typ ett halvår" måste ha varit mindre än 6 månaders med 80 timmars arbete inom en 12 månadersperiod inom medlemstiden. (Krånglig mening men förstår du?)
Citat:
Ursprungligen postat av _Jago_
Om jag nyttjar alfakassan för ersättning, hur fungerar det om jag vill läsa en kurs på högskolan. Kursen i fråga är på 25%, 7.5 poäng (en kväll var tredje vecka ca). Jag söker givetvis inget studiemedel från csn.
Du måste ansöka om det, annars riskerar du att få återkrav om det framkommer att du studerar utan att säga till. Det är normalt inga problem att få detta beviljat.
https://www.alfakassan.se/virtupload/alfakassan/content/45/forsakran_deltid_16_06.pdf
Skicka in denna och schema eller studieplan och glöm inte att få blanketten underskriven av din arbetsförmedlare. Gör det innan studierna påbörjas.