2010-08-05, 22:58
Medlem
Jag gillar inte Alfakassans ockeravgift på 416 kr i månaden. Är mest inne på unionen, men har lite svårt att skilja på att vara med i deras fackförening, och att vara med i deras a-kassa.

Kan nån reda ut skillnaderna, nån här som är med i Unionen? Sägs vara Sveriges största fackförbund.

Tacksam för svar, och dryga kommentarer undanbedes, något som man får lite för ofta här.
Citera
2010-08-07, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vote
Jag gillar inte Alfakassans ockeravgift på 416 kr i månaden. Är mest inne på unionen, men har lite svårt att skilja på att vara med i deras fackförening, och att vara med i deras a-kassa.

Kan nån reda ut skillnaderna, nån här som är med i Unionen? Sägs vara Sveriges största fackförbund.

Tacksam för svar, och dryga kommentarer undanbedes, något som man får lite för ofta här.

Att gå med i en a-kassa är att teckna en försäkring för att kunna få inkomstrelaterad ersättning om du skulle bil arbetslös. Facket kan hjälpa dig med arbetsrättsliga frågor.

Du kan välja att endast vara med i facket, endast a-kassan eller båda två. Jag vet att vissa a-kassor fack brukar uttrycka sig som att man måste vara med i facket för att kunna vara med i a-kassan. Om de hävdar det så är det helt felaktigt. Medlemskapet i a-kassan styrs av LAK 1997:239 och a-kassan stadgar. A-kassan är formellt en fristående organisation från facket även om visst samarbete finns.
Citera
2010-08-11, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kassamannen
Att gå med i en a-kassa är att teckna en försäkring för att kunna få inkomstrelaterad ersättning om du skulle bil arbetslös. Facket kan hjälpa dig med arbetsrättsliga frågor.

Du kan välja att endast vara med i facket, endast a-kassan eller båda två. Jag vet att vissa a-kassor fack brukar uttrycka sig som att man måste vara med i facket för att kunna vara med i a-kassan. Om de hävdar det så är det helt felaktigt. Medlemskapet i a-kassan styrs av LAK 1997:239 och a-kassan stadgar. A-kassan är formellt en fristående organisation från facket även om visst samarbete finns.

Med andra ord: Att studera och samtidigt betala avgift till a-kassan är helt och hållet slöseri med pengar? För jag gjorde det ett helt år...

Jag funderar på Unionen, framförallt med tanke på att de reglerar månadsavgiften beroende på ens inkomst - precis så logiskt som det skall vara. Alfakassan är en bunt idioter som drar alla över samma kam.

Nån som är med i Unionen och kan dela med sig av info?
Citera
2010-08-11, 11:46
Medlem
Citat:
Med andra ord: Att studera och samtidigt betala avgift till a-kassan är helt och hållet slöseri med pengar? För jag gjorde det ett helt år...

Nej, det är inte slöseri, det kan vara det men behöver inte vara det. För att kunna få inkomstrelaterad ersättning måste du ha varit med i minst 12 månader och fortsatt vara med. Studier kan i vissa fall vara överhoppningsbara så man kikar på jobb innan studierna och då måste du ju ha varit med innan och under studietiden.

Citat:
Jag funderar på Unionen, framförallt med tanke på att de reglerar månadsavgiften beroende på ens inkomst - precis så logiskt som det skall vara. Alfakassan är en bunt idioter som drar alla över samma kam.

Nån som är med i Unionen och kan dela med sig av info?

Fel, ingen a-kassa reglerar avgiften beroende på inkomst. Facket kan göra det men inte a-kassorna. De flesta a-kassor har en grundavgift och en arbetslöshetsavgift. Vissa villkor ska uppfyllas för att ses som arbetslös och ha rätt till att endast behöva betala grundavgiften. Se nedan.

Citat:
Ursprungligen postat av LAK 1997:239
Medlemsavgifter och särskild uttaxering

41 § En arbetslöshetskassa ska ta ut medlemsavgifter som i förening med andra inkomster får antas täcka kassans förvaltningskostnader, betalningen av finansieringsavgift och arbetslöshetsavgift samt övriga utgifter. En arbetslöshetskassa får besluta om olika medlemsavgifter för olika medlemskategorier, om det finns skäl för det.
En arbetslöshetskassa får dock inte för att täcka kostnaderna för arbetslöshetsavgiften ta ut
1. någon avgift av en medlem som är arbetslös i den mening som avses i 41 a §, eller
2. mer än 300 kronor i månaden i avgift per medlem av övriga medlemmar. Lag (2008:410).

41 a § Med arbetslös avses i 41 § en person som för den kalendermånad, eller del därav, som arbetslöshetsavgiften avser fått
1. arbetslöshetsersättning,
2. aktivitetsstöd,
3. utvecklingsersättning,
4. sjukpenning,
5. rehabiliteringspenning,
6. aktivitetsersättning, eller
7. tidsbegränsad sjukersättning,
och som under den månaden inte utfört förvärvsarbete och inte heller ska anses ha utfört förvärvsarbete enligt 13 § lagen (1997:238) om arbetslöshetsförsäkring.
Den som fått ersättning enligt första stycket 4-7 ska, för att anses som arbetslös, även under hela den aktuella månaden- ha saknat anställning, och
- om personen är företagare i den mening som avses i 34 § lagen om arbetslöshetsförsäkring, ha varit arbetslös i den mening som avses i 35 § samma lag. Lag (2008:410).

Edit: Mod kanske kan slänga in denna i rätt tråd.
Senast redigerad av Kassamannen 2010-08-11 kl. 11:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in