2010-01-25, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alteregorandom
Hejsan

Jag blev medlem i unionens a kassa den 1 oktober och riskerar att bli uppsagd mitten på mars vilket gör att jag jobbar 6 månader och varit medlem i a kassan

har jag rätt till ersättning då? vet att det var 1 år när jag pluggade men vi träffade facket och dom pratade om det ändrats eller ska ändras.

vad är kraven av förbundet när man får ersättning?

För att bli berättigad till arbetslöshetsersättning skall du uppfylla ett arbetsvillkor. Detta gör du på fyra (4) olika sätt.

1. Genom att, inom en 12 månadersperiod, ha arbetat minst 80 timmar i mån i sex månader.
2. Genom att, inom en 12 månadersperiod, ha arbetat minst 50 timmar i sex sammanhängande månader där totala arbetstiden är 480 timmar.
3. Genom att, inom en 12 månadersperiod, ha arbetat minst 80 timmar i fyra månader och har högst 2 månaders föräldrapenning/Totalförsvarsplikt.
4. Genom att, inom en 12 månadersperiod, ha arbetat minst 330 timmar av de 480 angivna timmarna under minst 4 månader med minst 50 timmars arbete under dessa fyra månader samt höst två månader av föräldrapenning/totalförsvarsplikt.

Om du uppfyller dessa vilkor så kan du vara berättigad till ersättning. Dock - då du enbart har varit medlem i sju (7) månader (idag januari samt att varje månad under 2009 räknas dubbelt) så kommer du enbart ha 9 månaders medlemskap i mars 2010 vilket gör att du inte blir berättigad till inkomstbortfallsförsäkringen utan kan enbart få grundersättningen. Vilket ligger på max 320 kr per dag. Kan bli färre i och med att det verkar som om du enbart varit anställd sedan oktober 2009.
Citera
2010-01-25, 15:40
Medlem
Alteregorandoms avatar
Jag blev anställd mitten på agusti men medlem i akassan 1 oktober.
Citera
2010-01-25, 15:57
Medlem
Citat:
Jag blev anställd mitten på agusti men medlem i akassan 1 oktober.

Okej, vad för typ av anställning hade du? Heltid? Deltid? Tim? Har du arbetat så pass mycket under denna period?
Citera
2010-01-25, 18:41
Medlem
Alteregorandoms avatar
Det är heltid och 8 timmar varje dag.
Citera
2010-01-25, 22:23
Medlem
Citat:
Det är heltid och 8 timmar varje dag.

Utan någon frånvaro sedan augusti 09?
Citera
2010-01-26, 08:56
Medlem
Alteregorandoms avatar
Någon dag frånvaro men inte mycket.
Citera
2010-01-26, 09:21
Medlem
Citat:
Någon dag frånvaro men inte mycket.

Men det påverkar siffrorna.
Citera
2010-01-26, 18:40
Medlem
Alteregorandoms avatar
men totalt 480 timmar om jag fattat det rätt?
Citera
2010-01-26, 19:53
Medlem
Citat:
men totalt 480 timmar om jag fattat det rätt?

I sex sammanhängande månader. Det är alternativregeln.
Citera
2010-01-27, 12:12
Medlem
Mindtrecks avatar
A-kassan avstängning

Jag sa upp mig från mitt jobb i november för att jag vantrivdes och räknade med att jag skulle få a-kassa efter 45 karensdagar. Nu har det gått ett antal månader och jag har fått ett beslut från a-kassan där det står följande:

"Sökande som slutat ett arbete på egen begäran utan godtagbara skäl ska avstängas från rätten till ersättning. Du har slutat en anställning på egen begäran. A-kassan har inte funnit att du haft giltigt skäl därtill"

Och det fortsätter med följande:

"Ramtiden för avstängningen är 112 kalenderdagar..."

Jag trodde att det var 45 karensdagar oavsett vilken anledning man haft och detta känns ju inte helt rätt. Någon som vart med om liknande situation? Är det värt att överklaga och vad säger man då?
Citera
2010-01-27, 13:27
Medlem
burfogels avatar
Är det inte tre månader om man säger upp sig själv?
Citera
2010-01-27, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mindtreck
Jag sa upp mig från mitt jobb i november för att jag vantrivdes och räknade med att jag skulle få a-kassa efter 45 karensdagar. Nu har det gått ett antal månader och jag har fått ett beslut från a-kassan där det står följande:

"Sökande som slutat ett arbete på egen begäran utan godtagbara skäl ska avstängas från rätten till ersättning. Du har slutat en anställning på egen begäran. A-kassan har inte funnit att du haft giltigt skäl därtill"

Och det fortsätter med följande:

"Ramtiden för avstängningen är 112 kalenderdagar..."

Jag trodde att det var 45 karensdagar oavsett vilken anledning man haft och detta känns ju inte helt rätt. Någon som vart med om liknande situation? Är det värt att överklaga och vad säger man då?

1. Det är inte karensdagar. En medlem har enbart 7 karensdagar. Det är 45 ersättningsdagar du blir avstängd från.

2. Dessa 112 kalenderdagar är inte avstängningsdagar utan att du gjort anspråk på ersättning inom 112 dagar efter att du sagt upp dig, därmed undgår du inte avstängning. Hade du sökt ersättning efter 112 dagar så hade du inte blivit avstängd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in