Citat:
Ursprungligen postat av Alteregorandom
Hejsan
Jag blev medlem i unionens a kassa den 1 oktober och riskerar att bli uppsagd mitten på mars vilket gör att jag jobbar 6 månader och varit medlem i a kassan
har jag rätt till ersättning då? vet att det var 1 år när jag pluggade men vi träffade facket och dom pratade om det ändrats eller ska ändras.
vad är kraven av förbundet när man får ersättning?
Jag blev medlem i unionens a kassa den 1 oktober och riskerar att bli uppsagd mitten på mars vilket gör att jag jobbar 6 månader och varit medlem i a kassan
har jag rätt till ersättning då? vet att det var 1 år när jag pluggade men vi träffade facket och dom pratade om det ändrats eller ska ändras.
vad är kraven av förbundet när man får ersättning?
För att bli berättigad till arbetslöshetsersättning skall du uppfylla ett arbetsvillkor. Detta gör du på fyra (4) olika sätt.
1. Genom att, inom en 12 månadersperiod, ha arbetat minst 80 timmar i mån i sex månader.
2. Genom att, inom en 12 månadersperiod, ha arbetat minst 50 timmar i sex sammanhängande månader där totala arbetstiden är 480 timmar.
3. Genom att, inom en 12 månadersperiod, ha arbetat minst 80 timmar i fyra månader och har högst 2 månaders föräldrapenning/Totalförsvarsplikt.
4. Genom att, inom en 12 månadersperiod, ha arbetat minst 330 timmar av de 480 angivna timmarna under minst 4 månader med minst 50 timmars arbete under dessa fyra månader samt höst två månader av föräldrapenning/totalförsvarsplikt.
Om du uppfyller dessa vilkor så kan du vara berättigad till ersättning. Dock - då du enbart har varit medlem i sju (7) månader (idag januari samt att varje månad under 2009 räknas dubbelt) så kommer du enbart ha 9 månaders medlemskap i mars 2010 vilket gör att du inte blir berättigad till inkomstbortfallsförsäkringen utan kan enbart få grundersättningen. Vilket ligger på max 320 kr per dag. Kan bli färre i och med att det verkar som om du enbart varit anställd sedan oktober 2009.