2019-09-06, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Skattar du i Norge eller Sverige?
Norge.
Citera
2019-09-06, 20:06
Medlem
Det gick att göra så, har några jobbar kompisar som gjort det.
Det här var ca 5 år sedan.
Om det går i dag vet jag ej.
Citera
2019-09-06, 20:38
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diar84
Jobbat på kassan, jobbar du 100% & men stämplar 50% (och du får ju inte sen stämpla när du e utomlands, bara för information). Men vi checkar av med skatteverket sen, kan ta nåt år eller två. Men vi kollar. Fejkar du med kassakorten eller nuvarande tidsrapporter: återbetalningsskyldig, anmälning och uteslutning för det mesta.

Får vi reda på din arbetsgivare så kommer kassan kräva arbetsgivarintyg, där det står exakta arbetade timmar per månad/lön. Utan ens ha frågat dig.

Vet inte hur många jag fått fast genom åren på kassan, men vi får uppgifter från skatteverket, FK & CSN direkt. Va försiktig!

Säg det till TS istället.
Citera
2019-09-06, 22:14
Medlem
killawifes avatar
Rent teoretiskt så skulle det nog fungera förutom en sak som du inte verka fatta. Om du är inskriven på arbetsförmedlingen och lyfter A-kassa så kan de när som helst kräva att du åker dit på nån meningslös åtgärd eller nåt möte, eller vilja att du går på en intervju eller nåt av allt annat skit de håller på med. Om man då bor i sverige så är det rätt jobbigt och omständigt på alla sätt och vis att detta händer men om man jobbar i sydostasien så är det en ren katastrof. Inte bara måste du lägga en massa tid, energi och pengar på att åka hem och tillbaka utan då måste också få företaget att acceptera att du gör detta, vilket leder oss in på nästa del.
Inget seriöst företag skulle föreslå en sån här sak. De kommer garanterat att blåsa dig och här kommer det förra påståendet åter igen. Om du blir blåst av ett företag i Sverige och exempelvis inte får nån lön på några månader så är det rätt jobbigt och omständigt på alla sätt och vis att detta händer men om man jobbar i sydostasien så är det en ren katastrof.

Men Å andra sidan så lever man bara ett oändligt antal gånger så varför inte?
Citera
2019-09-07, 00:44
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Rent teoretiskt så skulle det nog fungera förutom en sak som du inte verka fatta. Om du är inskriven på arbetsförmedlingen och lyfter A-kassa så kan de när som helst kräva att du åker dit på nån meningslös åtgärd eller nåt möte, eller vilja att du går på en intervju eller nåt av allt annat skit de håller på med. Om man då bor i sverige så är det rätt jobbigt och omständigt på alla sätt och vis att detta händer men om man jobbar i sydostasien så är det en ren katastrof. Inte bara måste du lägga en massa tid, energi och pengar på att åka hem och tillbaka utan då måste också få företaget att acceptera att du gör detta, vilket leder oss in på nästa del.
Inget seriöst företag skulle föreslå en sån här sak. De kommer garanterat att blåsa dig och här kommer det förra påståendet åter igen. Om du blir blåst av ett företag i Sverige och exempelvis inte får nån lön på några månader så är det rätt jobbigt och omständigt på alla sätt och vis att detta händer men om man jobbar i sydostasien så är det en ren katastrof.

Men Å andra sidan så lever man bara ett oändligt antal gånger så varför inte?
Som jag tolkade TS var utlandsjobbet inte aktuellt förrän om 3-5 månader, och att han då skulle ha slutat sin halvtidstjänst och gått upp till heltid, och alltså inte längre sökte ersättning från a-kassan...men det framgår inte glasklart hur TS menar, kanske är det som du skriver, att han planerar att åka iväg till Sydostasien under den tid han låtsas vara arbetslös, och då blir det naturligtvis trubbel, hehe .
Citera
2019-09-08, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bosse95
Det gick att göra så, har några jobbar kompisar som gjort det.
Det här var ca 5 år sedan.
Om det går i dag vet jag ej.

Tack, värt ett försök.
Citera
2019-09-22, 12:45
Medlem
Hej, Jag har betalt A kassa i 5 år och har nu sagt upp mig själv för att åka utomlands i några år. Har jag rätt till A kassa när jag kommer tillbaks eller måste jag fortfarande betala till a kassan dom här åren jag är utomlands?
Citera
2019-09-22, 23:21
Medlem
Fortsätt betala, är dock osäker om du kan få a-kassa när du kommer hem eftersom det baseras på jobb senaste året
Citera
2019-09-23, 04:26
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrkuuk1
Hej, Jag har betalt A kassa i 5 år och har nu sagt upp mig själv för att åka utomlands i några år. Har jag rätt till A kassa när jag kommer tillbaks eller måste jag fortfarande betala till a kassan dom här åren jag är utomlands?
Nej, du kommer inte få någon ersättning baserat på det arbete du har utfört nu, du kommer inte att uppfylla arbetsvillkoret när du kommer hem igen. Vad gäller medlemskapet är mitt förslag att du ringer din a-kassa och pratar med dem, så kan de förklara för- och nackdelar med att kvarstå som medlem respektive att inte kvarstå.
Citera
2019-10-02, 04:54
Medlem
Hej,
Skulle vilja stämma av med experterna här på forumet.

Medlem i a-kassa minst 1 år.
Arbetat följande timmar

April 65
Maj 100
Juni 80
Juli 88
Augusti 86
September 71
Oktober 20

Summa 520 timmar

Uppfyller man kravet om ett nytt arbetsvillkor enligt alternativregeln om att ha förvärvsarbetat i minst 480 timmar under sex sammanhängande kalendermånader. Alla månader måste innehålla minst 50 arbetade timmar?

Anställningsform : tidsbegränsad anställning

Tack på förhand
Beeo
Citera
2019-10-02, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beeo
Hej,
Skulle vilja stämma av med experterna här på forumet.

Medlem i a-kassa minst 1 år.
Arbetat följande timmar

April 65
Maj 100
Juni 80
Juli 88
Augusti 86
September 71
Oktober 20

Summa 520 timmar

Uppfyller man kravet om ett nytt arbetsvillkor enligt alternativregeln om att ha förvärvsarbetat i minst 480 timmar under sex sammanhängande kalendermånader. Alla månader måste innehålla minst 50 arbetade timmar?

Anställningsform : tidsbegränsad anställning

Tack på förhand
Beeo

Ja, med de där timmarna uppfyller du ett arbetsvillkor. Så länge de är under kvalifikationstiden (ramtiden).
Citera
2019-10-02, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrkuuk1

Ring a-kassan. Beroende på vilket land kanske du kan vara försäkrad utomlands, om du arbetar där så klart.

Sen finns det ett undantag (överhoppningsbar tid) där det inte finns någon begränsning på hur länge man kan vara borta och ändå få ersättning och det är om man är medföljande maka/make:

https://www.iaf.se/lag-ratt/regelsamlingar/forsakringsbestammelser/avsnitt-4---arbetsvillkor/

Citat:
Ursprungligen postat av 16 c §
När ramtid ska bestämmas räknas inte heller den tid då den sökande
1. vistats utomlands till följd av att han eller hon följt med sin make, maka eller sambo vid dennes arbete i utlandet under förutsättning att makens, makans eller sambons arbetsgivare har sitt säte i Sverige och att lönen betalas ut från Sverige,

2. utfört förvärvsarbete som arbetsgivaren finansierat med särskilt anställningsstöd, eller
3. deltagit i etableringsinsatser för vissa nyanlända invandrare. Lag (2017:587)

Citat:
Ursprungligen postat av 17 a §
Tid som enligt 16, 16 a, 16 b, 16 c, 16 d, 17 eller 23 § inte ska räknas in i ramtiden får omfatta högst fem år.

Detta gäller dock inte för en sökande som avses i 16 c § första stycket 1. Lag (2013:958) .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in