2010-07-26, 10:36
Medlem
Germanofils avatar
Håller med om att detta är ett problem. Var tidigare deltidsarbetslös och medlem i alfakassan. Precis som du säger får man betala lika mycket oavsett om man jobbar 1 timme i veckan eller 40. Avgiften borde anpassas efter ens sysselsättningsgrad.

På senare år har jag dock blivit akademiker och är nu med i akademikernas a-kassa vilken kostar endast 90 kr i månaden. Så någon sorts belöning får man trots allt för sina studier.
Citera
2010-07-26, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sarajevo
Jag kommer alltså få kanske 4k för tre månaders arbetslöshet? Jävla apland. Inte för att jag inte är tacksam, men ska det dras 33% skatt på ersättningen från alfakassan? Trodde att den redan hade dragits.

En kompis till mig går direkt från studier ut i arbetslöshet och får 150kr/dagen i ungdomsgarantin, efter skatt. Men vi som arbetat ska få hälften av det.
Synd att man inte är neger och har 10 barn.

De som jobbat mer får mer i ersättning, men det är ju arbetslösa som behöver pengar. Borde vara tvärtom. Ta från de rika ge till de fattiga

Ta det med en nypa salt sa jag, det är skjutet från höften så in i helvete, jag vet ju inte hur din situation ser ut förutom det du skrivit här. Om du uppfyller ett arbetsvillkor och det är gjort en dagpenninghandläggning och sedan går in i ungdomsgarantin så ska du ha maxbeloppet enligt grundersättningen när du får aktivitetsstöd, dvs 320kr.

Citat:
Ursprungligen postat av m4r7in
Jaha.. men ska man inte betala in pengar? har för mig det var ca 100kr/månad ?

Du kan söka grundersättning utan att vara medlem. Ska uppfylla samma arbetsvillkor som för inkomstrelaterad ersättning.

Citat:
Ursprungligen postat av vote
Det spelar tydligen ingen roll om man jobbar fulltid eller en timme i veckan, ändå ska man betala 416 kr i månaden till det förbannade alfakassan. Det är en jäkligt saftig summa när man har annat att betala och kanske inte alltid tjänar så mycket.

Finns det (billigare) alternativ till alfakassan? Om jag inte jobbar nån dag i veckan så får jag stämpla i kassakorten som alfa skickar ut. Ska jag betala 416/månaden för det? Det är ett rån.

För övrigt undrar jag (som handelsanställd) om det finns bättre a-kassor att ansluta sig till? Jag är så jävla trött på alfa.

Det är inte upp till Alfakassan (eller någon annan a-kassa för den delen) att bestämma vem som betalar lägre avgift. Det är reglerat i lag, se 41 § i LAK.
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19970239.htm

Alla a-kassor ska bära delar av sina egna kostnader vilket innebär att de måste ta högre avgifter om de har fler arbetslösa och dyrare administration. De måste även förankra alla avgiftshöjningar hos IAF.

Kolla med handels a-kassa, den lär vara billigare. Alfakassan är väl bland de dyrare, om inte den dyraste. Om du söker övergång utan glapp får du tillgodoräkna medlemstiden från den gamla a-kassan.
Citera
2010-07-27, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kassamannen
Du kan söka grundersättning utan att vara medlem. Ska uppfylla samma arbetsvillkor som för inkomstrelaterad ersättning.

Vänta, va?

Jag får ju grundersättning från alfakassan men behöver alltså inte betala dessa 416 i månaden?
Citera
2010-07-27, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vote
Vänta, va?

Jag får ju grundersättning från alfakassan men behöver alltså inte betala dessa 416 i månaden?

https://www.alfakassan.se/main.asp?areaID=106

Du pröjsar visst 24 kr per utbetald ersättningsdag, de måste ha höjt, trodde det var 17kr.
Citera
2010-07-27, 21:53
Medlem
har gått med i unionens akassa betalar 237kr per månad vilket inte är så farligt om man får 80% av lönen om man blir arbetslös? har jag missat något eller gjort ett klokt val?
Citera
2010-07-27, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dignam
har gått med i unionens akassa betalar 237kr per månad vilket inte är så farligt om man får 80% av lönen om man blir arbetslös? har jag missat något eller gjort ett klokt val?

Frågar du mig är det ett bra val. Det är en ruskig skillnad att få grundersättning och inkomstrelaterad ersättning om du skulle tappa jobbet.
Citera
2010-07-27, 23:24
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dignam
Självklart ett bra val.

Däremot gäller inte ersättningen 80% av lönen för de med löner över 18 700 kronor. Taket i ersättningen är ju 680 kr/dag, vilket motsvarar 80% av just 18 700.

680 kr / dag är oförändrat sedan 2002 och det innebär naturligtvis att det i realiteten har skett en årlig sänkning då inte ens KPI följs. Därtill försvann ju det förhöjd beloppet (50 kr extra / dag de först 100 dagarna) 2007.

Här kan ni läsa mer om de senaste försämringarna. Själv hade jag missat att det är 7 karensdagar numera...
Kom ihåg att a-kassan var överfinansierad redan innan 2007...
Senast redigerad av Brain Damage 2010-07-27 kl. 23:36. Anledning: La till länk
Citera
2010-07-28, 13:22
Medlem
Bagghufvuds avatar
Avrundning av stämpeldagar?

Jag har gått arbetslös ett tag nu men nyligen fått ett extrajobb (timanställning) som kommer att ge mig (0), 10, 20, 30 eller 40 timmar per vecka. Varje pass är 10 timmar.

Vad jag har fattat så har jag nu hamnat i deltidsanställningsformen där jag bara kan stämpla i 75 dagar de veckor som jag jobbat, och så långt är jag med. Men hur räknar de av dagar då jag ex jobbat 20 timmar, dvs 2,5 dagar?

Får jag fyllnadsstämpla 2,5 dagar eller rundar de av till 2 dagar?
Citera
2010-07-28, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bagghufvud
Avrundning av stämpeldagar?

Jag har gått arbetslös ett tag nu men nyligen fått ett extrajobb (timanställning) som kommer att ge mig (0), 10, 20, 30 eller 40 timmar per vecka. Varje pass är 10 timmar.

Vad jag har fattat så har jag nu hamnat i deltidsanställningsformen där jag bara kan stämpla i 75 dagar de veckor som jag jobbat, och så långt är jag med. Men hur räknar de av dagar då jag ex jobbat 20 timmar, dvs 2,5 dagar?

Får jag fyllnadsstämpla 2,5 dagar eller rundar de av till 2 dagar?

Det kan bli halva dagar också. Observera att det är inte de dagar du jobbar utan de ersättningsdagar som räknas. Dvs om du får jobbar 20 timmar och får 2,5 ersättningsdagar (detta är beroende på ditt NA, vad har du i NA?) dras det 2,5 från 75 deltidsdagar. När du sedan kommit upp i 75 så måste du vara helt arbetslös för att få ut någon ersättning. Detta tittar man på vecka för vecka.

Edit: Här kan du räkna ut hur många ersättningsdagar du får beroende på NA, utbud (hur mycket du vill och kan arbeta) och hindertid (de timmar du jobbar på en vecka).

http://www.samorg.org/so/Index.aspx?id=137
Senast redigerad av Kassamannen 2010-07-28 kl. 17:47.
Citera
2010-07-28, 19:34
Medlem
Bagghufvuds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kassamannen
Det kan bli halva dagar också. Observera att det är inte de dagar du jobbar utan de ersättningsdagar som räknas. Dvs om du får jobbar 20 timmar och får 2,5 ersättningsdagar (detta är beroende på ditt NA, vad har du i NA?) dras det 2,5 från 75 deltidsdagar. När du sedan kommit upp i 75 så måste du vara helt arbetslös för att få ut någon ersättning. Detta tittar man på vecka för vecka.

Edit: Här kan du räkna ut hur många ersättningsdagar du får beroende på NA, utbud (hur mycket du vill och kan arbeta) och hindertid (de timmar du jobbar på en vecka).

http://www.samorg.org/so/Index.aspx?id=137

Tack! Hittade en sån uträkningstabell också. Halvdagar tycks stämma.
Citera
2010-07-29, 21:56
Medlem
broccoliheads avatar
hej, har en fråga ang a-kassa. Jag har nyligen köpt en långresa och ska vara borta i 4 månader, fått tjänstledigt och allt, men sen idag fick jag reda på att företaget jag jobbar på ska gå i konkurs. Jag ska åka om 3 månader och måste sluta jobba om en månad.

Till min fråga, kan jag få a-kassa i 2 månader, och sedan resa iväg och vara utan ersättning i 4 månader och sedan komma hem och börja stämpla igen? Vad är klokast att göra i mitt läge? Vill ju inte komma hem och inte kunna stämpla.

OBS: Jag har inte tänkt att stämpla när jag är borta
Citera
2010-07-29, 22:34
Medlem
safesexs avatar
Hej på er!
Har gått igenom denna tråden men kunde inte hitta något svar på min fråga.

Det är som så att från november 2007 - mars 2010 jobbade jag inom butiksförsäljning men var inte med i facket och blev plötsligt oväntat av med jobbet. Jag gav mig inte utan började plugga i april samma år fram tills nu den 25 juli då jag fick en ny heltidsanställning (vikariat) genom ett bemanningsföretag i en annan butik som säljare fram till sista december. Självklart hoppas jag på att få fast anställning där men om så inte blir fallet, har jag rätt till a-kassa då om jag går med i handels a-kassa imorgon?

Tacksam för svar.

MVH safesex
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in