2009-11-11, 15:02
Medlem
pappa-statens avatar
Hur får a-kassan reda på hur mycket man jobbat? Tittar de på lönespec eller arbetsintyg?
Citera
2009-11-11, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Nu är det så att det går alldeles utmärkt att söka jobb även när man studerar. Hur hade du tänkt att kassan skulle veta att du inte studerade om du inte meddelat detta? Det du behöver göra är att övertyga kassan att du inte har studerat. Intyg från de kurser du sökt till som visar att du ej deltagit, till exempel. Eget intygande om avslutade kurser/studier (vill minnas att det finns blanketter för det). Japp! https://www.internetkassan.com/62/filer.aspx?typ=dokument&id=-16333186462767
Men jag håller helt med om att handläggningstiderna är åt helvete. Den består till stor del av alliansens "regelförkrångling" för några år sedan samt att kassorna fått ökat tryck i lågkonjunkturen utan att ha ekonomi för nyanställning av personal.

Jo, det jag glömde att skriva i föregående inlägg var att jag skickade in sådana intyg till Alfakassan i samband med att jag tog examen. Jag fick även biträdande studierektorn att skriftligen vidimera dessa intyg om att jag avslutat mina studier. Svart på vitt med underskrift och allt. Ändå väljer Alfakassan att gå på linjen att avslå min ansökan med motiveringen att jag "deltar i studier", vilket jag bara inte kan acceptera.
Senast redigerad av ibugulaz 2009-11-11 kl. 16:59.
Citera
2009-11-11, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ibugulaz
Jo, det jag glömde att skriva i föregående inlägg var att jag skickade in sådana intyg till Alfakassan i samband med att jag tog examen. Jag fick även biträdande studierektorn att skriftligen vidimera dessa intyg om att jag avslutat mina studier. Svart på vitt med underskrift och allt. Ändå väljer Alfakassan att gå på linjen att avslå min ansökan med motiveringen att jag "deltar i studier", vilket jag bara inte kan acceptera.

Hade du ansökt studiemedel i samband med dessa studier? A-kassor får nämligen information från CSN om det finns studiemedel ansökan.

Men de tog ett beslut allt för snabbt. Det som skulle ha gjorts här var att fråga huruvida du verkligen hade tänkt studera eller om du kommer ta tillbaka din ansökan.

De kan inte neka dig ersättning av den grunden.
Citera
2009-11-11, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pappa-staten
Hur får a-kassan reda på hur mycket man jobbat? Tittar de på lönespec eller arbetsintyg?

Är det ett stort eller litet företag du arbetar på?
Citera
2009-11-11, 19:05
Medlem
pappa-statens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tronisee
Är det ett stort eller litet företag du arbetar på?

Litet.
Citera
2009-11-11, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pappa-staten
Litet.

Man begär in ett arbetsgivarintyg som din arbetsgivare ska fylla i. Detta utesluter inte att kassorna begär in dina lönespecifikationer.
Citera
2009-11-12, 19:50
Medlem
FabianBengtssons avatar
Citat:
Nej då, det är förstårligt att du undrar. Det är fyra till fem veckor tills du får pengarna. Men sedan måste du ta hänsyn till vilken din regionala kontor är. Det skiljer sig nämligen beroende till kontoret. Vilken är det du tillhör?

Region Stockholm.
Citera
2009-11-12, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FabianBengtsson
Region Stockholm.

Det ska vara helt okej hos Region Stockholm. Annars ring och dubbelkolla med dem.

Men som sagt, se till att skicka fullständiga uppgifter så blir inte handläggningstiden lika lång.
Citera
2009-11-13, 15:49
Medlem
Ok, jag har en fråga:

Jag är timanställd på ett bemanningsföretag och jobbar vid behov. Vad jag förstått får man INTE stämpla upp de dagar man är arbetslös, om man t ex jobbat mån, ons fred får man inte stämpla upp tis, tors. Men om man är arbetslös en hel vecka eller 14 dagar, får man stämpla upp det? Jag är medlem i handels men jobbar som lastbilschaufför. Kärringen på handels visste inte, men sa att jag skulle testa att få det prövat, typ.

Rätt svar vinner en het date med vem ni vill.
Citera
2009-11-13, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chopper Read
Ok, jag har en fråga:

Jag är timanställd på ett bemanningsföretag och jobbar vid behov. Vad jag förstått får man INTE stämpla upp de dagar man är arbetslös, om man t ex jobbat mån, ons fred får man inte stämpla upp tis, tors. Men om man är arbetslös en hel vecka eller 14 dagar, får man stämpla upp det? Jag är medlem i handels men jobbar som lastbilschaufför. Kärringen på handels visste inte, men sa att jag skulle testa att få det prövat, typ.

Rätt svar vinner en het date med vem ni vill.

Hur ser ditt anställningsavtal ut med bemanningsföretaget?
Det är så att vissa har en garantilön samt garantitid men jag förmodar att du inte har det.

Om du har en tillsvidareanställning så anses du inte vara arbetslös och är därmed inte berättigad till arbetslöshetsersättning.

Men som sagt - hur ser ditt anställningsavtal ut?
Citera
2009-11-13, 16:38
Bannlyst
Hur ser dom om man fuskar, säg 25 timmar på en månad ?

Ger man fan i att meddela att man har jobbat som timvikarie på nå skitjobb utanför det område man egentligen arbetar med så borde det väl vara enklast att bara ge fan i att säga nåt om det jobbet. Annars kanske det blir strul och så står man där med 2800 kr istället för 9800 kronor i slutet av månaden.

Vad tror ni ?
Citera
2009-11-13, 16:51
Medlem
Citat:
Hur ser ditt anställningsavtal ut med bemanningsföretaget?
Det är så att vissa har en garantilön samt garantitid men jag förmodar att du inte har det.

Om du har en tillsvidareanställning så anses du inte vara arbetslös och är därmed inte berättigad till arbetslöshetsersättning.

Men som sagt - hur ser ditt anställningsavtal ut?

Jag har ingen garantilön. Utan jobbar vid behov. Det kan vara heltid, men den här veckan blev det bara 10 tim. Och då får jag deg för 10 tim. Vissa veckor är det noll timmar. Jag har inte stämplat i hela mitt liv och har noll koll.

Min arbetsgivare säger att jag får stämpla upp hela veckor. Men han har nog inte överdriven koll. Tanten på handels hade heller ingen direkt koll

Trist att säga upp sig när man ibland ligger på 55 tim/v men säg att det inte bli ett smack på 2 v. Då blir ju månadsinkomsten skit ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in