2010-11-30, 22:48
Medlem
er

Vad händer när dom 365 dagar sersättning tar slut? Är det försäkringskassan som tar över ärendet? Enligt min polare det är försäkringskassan som tar över ärendet. Stämmer det? Varför försäkringskassan?

Tack på förhand.
Senast redigerad av dannydarko 2010-11-30 kl. 22:49. Anledning: er
Citera
2010-12-01, 00:48
Medlem
hobbithandss avatar
Plugga Utomlands. Behålla A-kassa? Hjälp de som kan om Bidrag och A-kassa

Jag ska flytta utomlands och plugga i Januari 2011.

-Så nu har jag jobbat sen Februari 2010 och varit med i akassan sen Aprill 2010. (Alltså 6 månader har gått då jag jobbat fulltid och är berättigad A-kassa om jag skulle bli arbetslös) Detta är livsmedelsarbetarnas kassa. Kostar 319 sek i månaden.

-Jag vet inte exakt hur länge jag kommer bli i Kina. Minst ett halvår till 2 år.
Och nästa gång jag ska jobba upp ett kapital har jag planer på Norge, Australien, Nya Zeeland, England. Hur som helst vad som helst förutom Sverige.

-Men jag vet ju inte om man får hemlängtan i framtiden. Eller om pengarna tar slut totalt.
När jag ringde a-kassan sa dom att jag kunde vara med 5 år samtidigt som jag studerar och ändå bli berättigad det jag jobbade ihop 2010, när jag blir arbetslös.

-Men a 319 x 24 = 7656 sek. Fan mycket pengar i Kina.
Vad jag har förstått ska jag ha rätt till 680 kr per arbetsdag. Om jag blir arbetslös nu. 13 000 sek ungefär i månaden.

Dessutom jag har väll ändå rätt till socialbidrag + Uga (är under 25år) om jag skulle komma hem till Sverige totalt pank? Och vad är det ca 6000 kr i månaden?

Planerar nu på att gå ur och skita i betala.

Finns det någon kunnig som kan säga mig varför jag inte ska gå ur skiten?
Senast redigerad av hobbithands 2010-12-01 kl. 01:11.
Citera
2010-12-01, 00:55
Medlem
Så länge du pluggar så tror jag inte att du kan få något som helst från A-kassan.
Själv så studerar jag i USA nu och var medlem i A-kassan till dess att sommaren började. Jag hade ringt 4 månader innan sommaren och kollat med dem om det var värt att fortsätta betala eftersom jag inte längre jobbade. Dem sa att jag kunde få bidrag under sommaren hemma i Sverige om jag inte fick tag på ett jobb så därför valde jag att fortsätta betala in. Men när jag sedan ringde och kollade igen med dem i somras så sa dem att jag inte kunde få något så det visade sig att jag betalade A-kassa fyra månader i onödan. Riktigt fult gjort tycker jag.
Citera
2010-12-01, 01:02
Medlem
hobbithandss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bilbo den store
Så länge du pluggar så tror jag inte att du kan få något som helst från A-kassan.
Själv så studerar jag i USA nu och var medlem i A-kassan till dess att sommaren började. Jag hade ringt 4 månader innan sommaren och kollat med dem om det var värt att fortsätta betala eftersom jag inte längre jobbade. Dem sa att jag kunde få bidrag under sommaren hemma i Sverige om jag inte fick tag på ett jobb så därför valde jag att fortsätta betala in. Men när jag sedan ringde och kollade igen med dem i somras så sa dem att jag inte kunde få något så det visade sig att jag betalade A-kassa fyra månader i onödan. Riktigt fult gjort tycker jag.

Det är inte glasklart det är med A-kassa. Har hört andra som blivit blåsta och blivit tvingade att ta UGA iställe för A-kassan. Nej tror och vet att man inte får när man pluggar men låt oss säga om 2 år och jag kommer hem till Sverige. Var det värt de?
Citera
2010-12-01, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rabulist
Antar att två stycken missade räkningar under perioden av ett år inte anses som skäligt. Då anledningen enbart är att jag glömt skiten. Men vad vet jag? Kanske är möjligt?

Misstänker dock att det lönlöst så är väl bara att slänga in en ansökan.

Fast det där stämmer inte. För att åka ur akassan på grund av bristande betalning så har du inte betalat dina tre senaste räkningar. Det vill säga, att du tre månader på raken inte har betalat. Försök inte få det att låta att du enbart msisat två stycken under en period av ett år !!!

Du har alltid möjlighet att begära omprövning, men du ska definitivt söka inträde på nytt.
Citera
2010-12-01, 12:01
Medlem
Så här ligger det till.

Om du inte är medlem i någon akassa och du skulle bli inskriven i någon typ av arbetsmarknadspolitiskt program så får du det absolut lägsta, det vill säga, max 223 kr. Siffran kan vara annorlunda gällande UGA.

Studier är överhoppningsbartid, det är det din akassa menar. Om och när du avslutat din utbildning så kan man hoppa över den tiden och se om du uppfyller ett arbetsvillkor och det kan vara så att man hamnar på utfört arbete under 2010.

Om du ska ha möjlighet att uppbära maxdagpenningen från akassan, dvs 680 kr dag, så måste du uppfylla ett arbetsvillkor inom medlemstiden.

Är det på högskolenivå du ska studera i Kina? För går du med AEA så betalar du enbart 90 kr i månaden och skulle kunna betala in detta i förskott och ha det garderat.
Citera
2010-12-01, 12:40
Medlem
BlinkBlinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannydarko
Vad händer när dom 365 dagar sersättning tar slut? Är det försäkringskassan som tar över ärendet? Enligt min polare det är försäkringskassan som tar över ärendet. Stämmer det? Varför försäkringskassan?

Tack på förhand.

En ersättningsperiod är på 300 ersättningsdagar, inte 365 (om du har barn under 18 år är perioden på 450 ersättningsdagar).

Om du har uppfyllt ett nytt arbetsvillkor under ersättningsperioden, har du rätt till en ny ersättningsperiod när den gamla tar slut. Har du inte uppfyllt ett nytt villkor kan du skrivas in i jobb- och utvecklingsgarantin (via AF). Ersättning under tid i JOB:en betalas ut av FK.
Citera
2010-12-01, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tronisee
Håll mig uppdaterad.

Kan med rent samvete svara nej

Det var som du sa ! Dagen efter tog dem nytt beslut 465 brutto Tackar.
Citera
2010-12-01, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenne1985
Det var som du sa ! Dagen efter tog dem nytt beslut 465 brutto Tackar.

Varsågod
Citera
2010-12-01, 18:09
Medlem
Efter att ha läst i den här tråden så anser jag att a-kassa inte lönar sig.
Det är indirekt bortkastade pengar.
Jag har aldrig varit med i kassan då jag aldrig har haft problem med jobb.
Men skulle jag mot förmodan bli arbetslös så skulle jag enkelt sjukskriva mig (djup depprision) gå till läkare och enkelt få det på papper.
Det jag kommer få ut från fk + bostadsbidrag och så vidare är näst intill lika mycket som det man får ut via a-kassan. Eller är jag helt fel ute?
Citera
2010-12-01, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piketbussAB
Efter att ha läst i den här tråden så anser jag att a-kassa inte lönar sig.
Det är indirekt bortkastade pengar.
Jag har aldrig varit med i kassan då jag aldrig har haft problem med jobb.
Men skulle jag mot förmodan bli arbetslös så skulle jag enkelt sjukskriva mig (djup depprision) gå till läkare och enkelt få det på papper.
Det jag kommer få ut från fk + bostadsbidrag och så vidare är näst intill lika mycket som det man får ut via a-kassan. Eller är jag helt fel ute?

Detta är ett beslut du själv måste ta. Ingen kan ta det ifrån dig. Dock måste du förstå att det inte längre är lika lätt att sjukskriva sig som det var en gång i tiden. För idag så tittar man inte på sjukskrivningen enbart utifrån det yrke du hade innan sjukskrivningen utan man tittar mot hela arbetsmarknaden. Och det är det man försöker göra idag, att komma ut i arbetslivet, för att undgå dessa "psykiska besvär". lol

Som sagt, ett beslut du själv måste ta.
Citera
2010-12-01, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tronisee
Detta är ett beslut du själv måste ta. Ingen kan ta det ifrån dig. Dock måste du förstå att det inte längre är lika lätt att sjukskriva sig som det var en gång i tiden. För idag så tittar man inte på sjukskrivningen enbart utifrån det yrke du hade innan sjukskrivningen utan man tittar mot hela arbetsmarknaden. Och det är det man försöker göra idag, att komma ut i arbetslivet, för att undgå dessa "psykiska besvär". lol

Som sagt, ett beslut du själv måste ta.
Jo precis, men en försäkring ska vara en trygghet, trygghet i sig är det, dock inte fullt ut beroende på vem man frågar.
Ponera att jag har en lön på 60 000 i månaden och blir arbetslös. Jag har lärt mig leva efter denna månadslön och har självfallet utgifter som är mer än normalsvensson, skulle jag helt plötsligt låt säga gå vidare till 680 kr/dag brutto så är det indirekt självmord ekonomiskt. Det skapar inte trygghet, inte för mig iaf därav har jag avstått från a-kassan. men den blir väl obligatorisk snart
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in