Citat:
Ursprungligen postat av Tronisee
Fast här måste jag korrigera dig lite. För jag hoppas att du pratade med en akassa för företagare eller på kassans företagsgrupp. I och med att du redan har en pågående ersättningsperiod så måste man pröva dig rätten till fortsatt ersättning i och med att du nu registrerar F-skatt. Därav har du skickat in en "verksamhetsplan/beskrivning" till skatteverket och påsåsätt påbörjat förberedelser för att bedriva näringsverksamhet. Vad mer har du gjort? Vad för typ av verksamhet ska du bedriva?
Och som BlinkBlink skriver så är det ointressant huruvida du får/tar ut en inkomst, det är tiden du lägger ner på företaget.
Jag har totalt gjort tre saker för att "starta mitt företag".
1. Fyllt i blanketter på företagsregistrering.se
2. Skrivit ut dem
3. Postat breven
Det är allt arbete jag har lagt ner på detta företag. Inte en enda minut mer. Några veckor senare trillade in två kuvert en från bolagsverket att namnet är reggat och den andra från skatteverket att jag nu har FA skatt. Det är ungefär allting
Till skatteverket har jag meddelat att ingen inkomst kommer att genereras alls från företaget och har därför (enligt ök med skatteverket) inte heller momsregistrerat firman. Det handlar förresten om ett enskilt bolag.
Men förklara gärna vad du menar med "arbetat i företaget" för sånt finns det inte i mitt fall