2010-06-16, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daxman24
Det du säger stämmer på inget sätt.

Pratade precis med min a-kassan och enligt dom kan man bli ersättningsberättigad även om man har F/FA skatt. Detta har att göra med att dom vill se vilka inkomster du har haft och hur du bedriver din verksamhet sam hur mycket tid du inversterar i verksamheten. Så du var lite för snabb där.

Sedan sa dom också att dom kan kräva att man återkallar sitt F skatt sålänge man har ersättning från a-kassa vilket i mitt fall inte skulle vara något problem.

Glad att jag ringde till A-Kassan och inte lyssnade på dig

Fast här måste jag korrigera dig lite. För jag hoppas att du pratade med en akassa för företagare eller på kassans företagsgrupp. I och med att du redan har en pågående ersättningsperiod så måste man pröva dig rätten till fortsatt ersättning i och med att du nu registrerar F-skatt. Därav har du skickat in en "verksamhetsplan/beskrivning" till skatteverket och påsåsätt påbörjat förberedelser för att bedriva näringsverksamhet. Vad mer har du gjort? Vad för typ av verksamhet ska du bedriva?

Och som BlinkBlink skriver så är det ointressant huruvida du får/tar ut en inkomst, det är tiden du lägger ner på företaget.
Citera
2010-06-16, 11:53
Medlem
Daxman24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tronisee
Fast här måste jag korrigera dig lite. För jag hoppas att du pratade med en akassa för företagare eller på kassans företagsgrupp. I och med att du redan har en pågående ersättningsperiod så måste man pröva dig rätten till fortsatt ersättning i och med att du nu registrerar F-skatt. Därav har du skickat in en "verksamhetsplan/beskrivning" till skatteverket och påsåsätt påbörjat förberedelser för att bedriva näringsverksamhet. Vad mer har du gjort? Vad för typ av verksamhet ska du bedriva?

Och som BlinkBlink skriver så är det ointressant huruvida du får/tar ut en inkomst, det är tiden du lägger ner på företaget.

Jag har totalt gjort tre saker för att "starta mitt företag".

1. Fyllt i blanketter på företagsregistrering.se
2. Skrivit ut dem
3. Postat breven

Det är allt arbete jag har lagt ner på detta företag. Inte en enda minut mer. Några veckor senare trillade in två kuvert en från bolagsverket att namnet är reggat och den andra från skatteverket att jag nu har FA skatt. Det är ungefär allting

Till skatteverket har jag meddelat att ingen inkomst kommer att genereras alls från företaget och har därför (enligt ök med skatteverket) inte heller momsregistrerat firman. Det handlar förresten om ett enskilt bolag.

Men förklara gärna vad du menar med "arbetat i företaget" för sånt finns det inte i mitt fall
Citera
2010-06-16, 12:21
Medlem
Giggis avatar
Jag ska prata med dem så får vi se vad som händer. Tack för hjälpen iaf.
Citera
2010-06-16, 12:22
Medlem
Citat:
Jag har totalt gjort tre saker för att "starta mitt företag".

1. Fyllt i blanketter på företagsregistrering.se
2. Skrivit ut dem
3. Postat breven

Det är allt arbete jag har lagt ner på detta företag. Inte en enda minut mer. Några veckor senare trillade in två kuvert en från bolagsverket att namnet är reggat och den andra från skatteverket att jag nu har FA skatt. Det är ungefär allting

Till skatteverket har jag meddelat att ingen inkomst kommer att genereras alls från företaget och har därför (enligt ök med skatteverket) inte heller momsregistrerat firman. Det handlar förresten om ett enskilt bolag.

Men förklara gärna vad du menar med "arbetat i företaget" för sånt finns det inte i mitt fall

I och med att du har gjort det via Bolagsverkets och Skatteverkets gemensamma sida så har du sökt om F/FA-skatt. Det är något du aktivt har gjort. Det är inte så att du, oj surprise - nu har jag fått FA-skatt och jag har inte ens sökt det..... Den handlingen måste utredas vad avsikten är med registreringen. Hänger du med?

Du måste observera här att detta gäller med dagens gällande lagstiftning.

Vad är tanken med verksamheten?
Citera
2010-06-16, 12:32
Medlem
Daxman24s avatar
Citat:
I och med att du har gjort det via Bolagsverkets och Skatteverkets gemensamma sida så har du sökt om F/FA-skatt. Det är något du aktivt har gjort. Det är inte så att du, oj surprise - nu har jag fått FA-skatt och jag har inte ens sökt det..... Den handlingen måste utredas vad avsikten är med registreringen. Hänger du med?

Du måste observera här att detta gäller med dagens gällande lagstiftning.

Vad är tanken med verksamheten?

Jag förstår för fullt vad du menar.

Tanken med verksamheten var/är att jag skulle arbeta extra för mig själv vid sidan om mitt fasta arbete (inom IT) och utveckla det vidare men då fick man höra att avdelningen flyttar till norge och så är man ute Sitter nu med a-kassa grejen som skall undersökas mm mm. Så man får se. Har som sagt inte haft några uppdrag själv som egen företagare.

Sedan har du rätt i att det inte var "Whoops heeey nu har jag FA Skatt" men jag kommer meddela kassan att jag kan begära återkallelse av min Fskatt om det gör dem nöjda. Är ingen HRM-lag expert så vet inte hur allt fungerar egentligen.

We shall see but as always. Que Serra Serra
Citera
2010-06-16, 14:13
Medlem
Citat:
Jag förstår för fullt vad du menar.

Tanken med verksamheten var/är att jag skulle arbeta extra för mig själv vid sidan om mitt fasta arbete (inom IT) och utveckla det vidare men då fick man höra att avdelningen flyttar till norge och så är man ute Sitter nu med a-kassa grejen som skall undersökas mm mm. Så man får se. Har som sagt inte haft några uppdrag själv som egen företagare.

Sedan har du rätt i att det inte var "Whoops heeey nu har jag FA Skatt" men jag kommer meddela kassan att jag kan begära återkallelse av min Fskatt om det gör dem nöjda. Är ingen HRM-lag expert så vet inte hur allt fungerar egentligen.

We shall see but as always. Que Serra Serra

När fick du din ersättningsperiod beviljad?
Citera
2010-06-16, 14:48
Medlem
Citat:
1. Hur många timmar lägger du ner på att skriva boken?

2. Du måste på något sätt "fastställa" när du påbörjade skrivningen. Från Idé till "resultatet" (vet att det inte är klart)

3. Hur länge har du gått på akassa?

4. Vad gjorde du innan du blev arbetslös?

5. När det är dags för royaltin, om detta sker till dig som privatperson så skattas det troligtvis som kapitalvinst.

Det som blir viktigt är att ta reda på hur länge du har skrivit på boken och hur många timmar du lägger ner på att skriva boken. Vad gör du annars på dagarna. Du är ju inte anställd som författare och du "livnärar" dig inte som författare (än).

Detta fall är rätt speciell - du kommer att få föra en rejäl dialog med din akassa för handläggningen.

Stämmer inte. Som förläggare är jag skyldig att betala arbetsgivaravgift och skatt på royalty om författaren inte har f-skattsedel. Som en vanlig lön med andra ord.
Citera
2010-06-16, 14:59
Medlem
Miller418s avatar
För er som är intresserade så kan ni få facit här.
Royalty påverkar inte A-kassan och i mitt fall behöver jag bara skriva att jag har jobb i A-kassekorten, sedan kan jag skriva på boken. När jag sedan släpper boken och får min royalty utbetald så påverkar det inte min A-kassa.
Citera
2010-06-16, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Readbooksedit
Stämmer inte. Som förläggare är jag skyldig att betala arbetsgivaravgift och skatt på royalty om författaren inte har f-skattsedel. Som en vanlig lön med andra ord.

Såpass! Tack för informationen.
Citera
2010-06-16, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Miller418
För er som är intresserade så kan ni få facit här.
Royalty påverkar inte A-kassan och i mitt fall behöver jag bara skriva att jag har jobb i A-kassekorten, sedan kan jag skriva på boken. När jag sedan släpper boken och får min royalty utbetald så påverkar det inte min A-kassa.

Tack för den uppdateringen.
Citera
2010-06-16, 15:06
Medlem
Miller418s avatar
Mycket skatt blir det.
Men som Mona säger, "Det är häftigt att betala skatt".
Citera
2010-06-16, 15:11
Medlem
Daxman24s avatar
Citat:
När fick du din ersättningsperiod beviljad?

fick det beviljad för knappt tre veckor sedan men glömde som sagt att meddela dem om företaget eftersom jag helt enkelt inte har gjort nåt med det. Har inte marknadsfört nåt mm mm.

Ringde dem idag och berättade så jag har precis skickat in arbetsgivarintyg för företagare som de skulle ha med info om firman. Hoppas verkligen jag inte får problem med ersättningen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in