2010-12-16, 19:56
Medlem
Smurfkonto2010s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tronisee
Det vet man aldrig. För har kalle, under en månad, mer sjuktid, än arbetad tid, så är den månaden överhoppningsbar. Innebär att man kan komma längre bak i tiden och räkna med månader då kalle kanske arbetade heltid.

Exempel:

Januari: 80h arbetad tid.
Februari: 80h arbetad tid.
Mars: 80h arbetad tid.
April: 80h arbetad tid.
Maj: 80h arbetad tid.
Juni: 40h arbetad tid.
Juli: 80h arbetad tid.
Augusti: 70h arbetad tid.
September: 80h arbetad tid.
Oktober: 80h arbetad tid.
November: 80h arbetad tid.
December: 80h arbetad tid.

Här menar du alltså att man kan hoppa över juni och augusti och ändå få stämpla?
Citera
2010-12-16, 22:19
Medlem
Sichtis avatar
A-kassa

Tjena Flashback!

Jag jobbar som behovsanställ på Proffice. Jag trivs inte med mitt arbete och vill sluta på det jobbet som jag arbetar på nu. Har ett timanställningskontrakt som sträcker sig ett halvår framöver. Har jag rätt till a-kassa om jag väljer att bli arbetssökande som det så fint heter eller måste jag bli sparkad?

Jag har uppnått det krav som ställs på en arbetare att man ska ha jobbat deltid i ett halvår för att ha rätt till a-kassa!
Citera
2010-12-16, 22:59
Medlem
Nivarts avatar
Vilken fackförening är du med i? Det kan finnas information på deras hemsida. Det gjorde det på akademikernas
Senast redigerad av Nivart 2010-12-16 kl. 23:02.
Citera
2010-12-17, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smurfkonto2010
Exempel:

Juni: 40h arbetad tid.

Här menar du alltså att man kan hoppa över juni och augusti och ändå få stämpla?

Nej jag menar inte så.

Juni får man hoppa över och räkna med en annan månad. Men inte augusti, i och med att det innehåller mer än 50 timmars arbete.

Kalles ramtid blir då så här (detta helt förutsatt att kalle har 50 procent sjukskrivning:

December: (x-timmar arbetad tid )

Citera
2010-12-18, 14:22
Medlem
Sichtis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nivart
Vilken fackförening är du med i? Det kan finnas information på deras hemsida. Det gjorde det på akademikernas

Jag medlem i ALFA kassan!
Citera
2010-12-19, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Me_Feat_You
men fortfarande är min fråga att jag ska ta akassa och läsa en ky utbildning på heltid utan att de vet om det, de godkänner inte det för heltidsstudier. så min fråga var: kan de upptäcka det? isåfall hur? har de samarbete med ky skolorna?

Jag tvivlar på att akassan samarbetar med skolorna som ger ut KY utbildngar. Däremot bör du undvika att ansöka om studiemedel ifrån CSN eftersom de och akassan har nog ett bra systematiskt samarbete. Ta reda på vad som händer ifall du skulle bli upptäckt av akassan. Förmodligen blir du återbetalningsskyldig men kan du få något straff ?
Citera
2010-12-19, 15:23
Medlem
Fritidsledare, vikariat (sex månader), halvtid; vilken a-kassa rekommenderar ni?

Ska bli medlem redan från dag ett så jag får en a-kassa i fall att jag inte får jobb direkt efter. Finns Alfakassan etc. men vad tycker ni jag borde välja?

Ev. fördelar och nackdelar mellan olika förbund?
Senast redigerad av FuckingYee 2010-12-19 kl. 15:27.
Citera
2010-12-20, 10:58
Medlem
Någon måste väl ha viss kunskap?
Citera
2010-12-20, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fötrollande
Jag tvivlar på att akassan samarbetar med skolorna som ger ut KY utbildngar. Däremot bör du undvika att ansöka om studiemedel ifrån CSN eftersom de och akassan har nog ett bra systematiskt samarbete. Ta reda på vad som händer ifall du skulle bli upptäckt av akassan. Förmodligen blir du återbetalningsskyldig men kan du få något straff ?

Utöver återkravet blir det sanktion i form av uteslutning eller frånkännande samt polisanmälan.
Citera
2010-12-20, 19:12
Medlem
Hej
har en kompis som ska söka a-kassa baserat på ett jobb 1 år tillbaka i tiden. Det vet man ju att, A.kassan vill ha intyg om det.

Men vi förstår inte varför a-kassan även vill ha intyg på tidigare jobb hon hade innan, typ för 2 år sen.

vet ni??
Citera
2010-12-20, 19:25
Medlem
i sådanafall ska du studera utan CSN-medel, och vara beredd på att avsluta studierna när arbetsförmedlingen kommer med ett jobberbjudande eller annan åtgärd för att du ska få behålla din a-kassa. Eller så när dom kommer med en åtgärd, säger du att du vill börja plugga istället, och så avanmäler du dig hos a-kassan och söker CSN därefter.
Jag har gjort så - nästan. Jag pluggade flex/distans under tiden jag hade a-kassa. men jag kunde även ta "jobbet" jag blev anvisad utan att behöva "erkänna" att jag pluggade samtidigt.
Citera
2010-12-20, 19:41
Medlem
kommunal är många med i som jobbar med barn och ungdomar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här