2010-04-19, 11:19
Medlem
burfogels avatar
Eftersom royalty räknas som arbetsinkomst anser de nog att det är ett jobb och a-kassan ligger pyrt till.
Citera
2010-04-19, 11:33
Medlem
Miller418s avatar
Ja.
Men om man leker med tanken att jag går ur A-kassan 2 veckor, för att "skriva klart min bok", sedan går jag med igen när jag skrivit klart. Royaltyn kommer sedan i Oktober. I detta överbyråkratiska samhälle känns det ändå som att detta sätt skulle fungera.
Citera
2010-04-19, 11:44
Medlem
burfogels avatar
Fast då måste du ju vänta x antal månader innan du har rätt till a-kassa igen?
Citera
2010-04-19, 11:52
Medlem
Miller418s avatar
OK, gå ur var kanske lite överdrivet. Jag skriver i mina kassakort att jag har jobb, dvs jobbar med mitt manus. Låt säga två veckor, sedan skriver jag att jag är arbetslös igen. Jag undrar om det funkar.
Citera
2010-04-19, 13:13
Medlem
Lättast är nog att kontrollera med a-kassan istället för att få svar på din fråga.
Vet inte hur mycket du får per bok såld så, men kan tänka mig att det är inte en stor summa.
Citera
2010-04-19, 13:35
Medlem
leprasjuklings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilogic
Lättast är nog att kontrollera med a-kassan istället för att få svar på din fråga.
Vet inte hur mycket du får per bok såld så, men kan tänka mig att det är inte en stor summa.
Misstänker att TS är lite rädd för att ringa och kolla med a-kassan.
Om han berättar att han suttit x månader på heltid och skrivit en bok så kommer de kanske att kräva tillbaka a-kassan retroaktivt för de månaderna.
Citera
2010-04-19, 13:38
Medlem
Komam undan avstängning från a-kassa

Jag trivs inte på mitt jobb, vill säga upp mig, men vill inte bli avstängd från a-kassa i 3 månader för det.

Kan man komma undan det igenom t.ex säga upp mig från fast anställning och börjar på en tidsbestämd projektanställning. Efter det blir man ju automatisk arbetslös och kan börja få a-kassa direkt.

Funkar det så nån som vet?

p.s. jag vill inte gå på a-kassa o slöa i ostämd tid, utan vill bara sluta på mitt nuvarande jobb omgående, och letar efter nåt bättre medans jag har a-kassa.
Citera
2010-04-19, 14:51
Medlem
Miller418s avatar
Ja jag har mejlat A-kassa lite anonymt
Men de tar ju evigheter på sig att svara.
Vill inte ringa heller eftersom jag vill ha svaret skriftligt ifall det blir något tjafs senare.

De siffror jag läst och hört andra nämna är efter skatt, ca 3-4 kronor per pocket och 13-15 kronor per inbunden. Men det beror ju väldigt mycket på vad det är för bok, hur många sidor, med mera.
Dessutom är det en förhandlingsfråga. Royaltyn ligger på mellan 25-30% av f-priset för inbundna och 12,5-14% på pocket F-priset. F-priset är bokhandlarnas inköpspris för boken.

Det är ju inga monstruösa summor vi talar om.
I mitt fall skulle det kanske bli som mest cirka 150 000 kronor efter skatt
Men ganska bra för 4-5 månaders jobb, och väldigt bra för att vara debutant.
Bäst av allt att få ge ut en bok är att det blir lättare att ge ut nästa bok.
Citera
2010-04-19, 15:05
Medlem
attifs avatar
Ett sätt bör väl vara att nå en överenskommelse med din ag. om att du blir uppsagd pga. arb brist eller liknande, kanske inte ser så bra ut i framtida cv dock.
Citera
2010-04-19, 15:20
Medlem
det skulle inte funka. Jobbar på ett stort företag, de lär inte gå med på det.

Citat:
Ursprungligen postat av attif
Ett sätt bör väl vara att nå en överenskommelse med din ag. om att du blir uppsagd pga. arb brist eller liknande, kanske inte ser så bra ut i framtida cv dock.
Citera
2010-04-19, 16:00
Medlem
Stina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uanpire
Jag trivs inte på mitt jobb, vill säga upp mig, men vill inte bli avstängd från a-kassa i 3 månader för det.

Kan man komma undan det igenom t.ex säga upp mig från fast anställning och börjar på en tidsbestämd projektanställning. Efter det blir man ju automatisk arbetslös och kan börja få a-kassa direkt.

Funkar det så nån som vet?

p.s. jag vill inte gå på a-kassa o slöa i ostämd tid, utan vill bara sluta på mitt nuvarande jobb omgående, och letar efter nåt bättre medans jag har a-kassa.

Har du hört talas om att härda? Om det är alltför jävligt är det väl bara att ta vilket jobb som helst tills du hittar det du vill ha? Ser väldigt mycket bättre ut i CV:et för övrigt än att gå på a-kassa.
Citera
2010-04-19, 16:21
Medlem
härdar går ju, men helst vill slippa. Varför inte ta tillbaka lite av mina betalda skattepengar att göra livet enklare.

Citat:
Ursprungligen postat av Stina08
Har du hört talas om att härda? Om det är alltför jävligt är det väl bara att ta vilket jobb som helst tills du hittar det du vill ha? Ser väldigt mycket bättre ut i CV:et för övrigt än att gå på a-kassa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in