2012-08-11, 02:06
Medlem
brum brums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerbJon
Ja, för att dödsstraff har ju en dokumenterat avskräckande effekt? Pinsamt resonerat av en pinsam liten stackare.

Det kan jag iof hålla med om lite.. Capital punishment har inte avskräckt i den bemärkelse som är tänkt i US.. Jag tycker det är underligtfaktiskt...

Kommer inte ihåg vart jag läste det, men det talas om primitiva saker som parning inom de lägre sammhällstånden. De får ligga mycket under tiden de gör brott och de djuriskalustarna väger tyngre än CP..
Citera
2012-08-11, 15:20
Medlem
Är väl skitsamma om dödstraff är avskräckande?

Avrättar man gärningsmannen löser man iaf det problemet. Då kan den personen aldrig begå ett brott längre. Ett människoliv är inte mycket värt.
Citera
2012-08-11, 15:36
Medlem
Cimmerians avatar
Citat:
Ja, för att dödsstraff har ju en dokumenterat avskräckande effekt? Pinsamt resonerat av en pinsam liten stackare.

Hur vet du att dödsstraff INTE har en avskräckande effekt? Visa mig det dokumenterade underlaget för detta, tack.
Citera
2012-08-11, 15:48
Medlem
videosvars avatar
Citat:

Ingen avskräckande effekt säger du.
I USA gjorde man ett test med ett tjugotal domare.
Alla dessa domare hade delat ut dödsstraff en eller flera gånger.
Frågan till dessa löd:

- Hade du fortsatt dela ut dödsstraff om du själv måste ta straffet om det visar sig att person var oskyldig?

Samtliga domare svarade NEJ.

Ingen avskräckande effekt var det?
Citera
2012-08-12, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cimmerian
Hur vet du att dödsstraff INTE har en avskräckande effekt? Visa mig det dokumenterade underlaget för detta, tack.

Inga undersökningar som gjorts i USA har visat på en avskräckande effekt. Man tycker att där åtminstone borde dyka upp i några fall, men än så länge har man ej kunnat etablera något sammanband. Detta kan man väl härleda till att dödsstraff allt som oftast delas ut för grövre brott och även brott som ej alltid är så väldigt genomtänkta. Eventuellt kanske det skulle kunna ha en avskräckande effekt tex om man genomförde dödsstraff på snatteri som man ändå allt som oftast tänker igenom innan man gör det. men inte ens du skulle väl vilja leva i ett sådant samhälle? Eller du kanske anser dig vara så perfekt att det inte spelar någon roll? "Har man ingenting att dölja..." jargongen?
Citera
2012-08-12, 15:07
Medlem
Cimmerians avatar
Citat:
Inga undersökningar som gjorts i USA har visat på en avskräckande effekt. Man tycker att där åtminstone borde dyka upp i några fall, men än så länge har man ej kunnat etablera något sammanband. Detta kan man väl härleda till att dödsstraff allt som oftast delas ut för grövre brott och även brott som ej alltid är så väldigt genomtänkta. Eventuellt kanske det skulle kunna ha en avskräckande effekt tex om man genomförde dödsstraff på snatteri som man ändå allt som oftast tänker igenom innan man gör det. men inte ens du skulle väl vilja leva i ett sådant samhälle? Eller du kanske anser dig vara så perfekt att det inte spelar någon roll? "Har man ingenting att dölja..." jargongen?

Vad jag efterlyste var källor. Samt en förklaring till hur i hela fridens namn man undersöker en sådan sak? Att fråga de dömda är ju meningslöst - de har redan begått ett brott och har fått sin dödsdom. Frågan är ju om de är rädda INNAN domen ska verkställas?

Det är ju extremt svårt att ta reda på varför någon avhåller sig från brott. Det är därför jag vill se källor på hur man gick till väga.

Och om dödsstraff inte avskräcker - vad avskräcker DÅ från brott?

EDIT: här är två länkar som tar upp det jag talar om.

http://www.thepriceofliberty.org/04/05/07/adams.htm

http://deathpenaltycurriculum.org/student/c/about/arguments/argument1a.htm
Senast redigerad av Cimmerian 2012-08-12 kl. 15:17.
Citera
2012-08-12, 21:09
Medlem
Citat:
Vad jag efterlyste var källor. Samt en förklaring till hur i hela fridens namn man undersöker en sådan sak? Att fråga de dömda är ju meningslöst - de har redan begått ett brott och har fått sin dödsdom. Frågan är ju om de är rädda INNAN domen ska verkställas?

Det är ju extremt svårt att ta reda på varför någon avhåller sig från brott. Det är därför jag vill se källor på hur man gick till väga.

Och om dödsstraff inte avskräcker - vad avskräcker DÅ från brott?

EDIT: här är två länkar som tar upp det jag talar om.

http://www.thepriceofliberty.org/04/05/07/adams.htm

http://deathpenaltycurriculum.org/student/c/about/arguments/argument1a.htm

Ja, kanske undersökningar görs pga av att där finns människor som kämpar för att avskaffa just dödsstraff? Tänkte du inte så långt?

Och förstod du inte min poäng? Förstår du inte skillnaden på överlagda brott och så kallade crimes of passion? Samt att det inte bevisats åt någotdera håll, men i min bok pekar det mot att det ej avskräcker i de flesta fall då de brott allt som oftast utförs av någon som är psykiskt labil eller att dåden utförs i stundens hetta där det knappt finns utrymme för att tänka på några konsekvenser. Har du svårt att tänka själv eller vad är det frågan om?
Citera
2012-08-12, 21:24
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:

Mig veterligen finns det faktiskt underlag för att dödsstraff inte har en avskräckande effekt. Länder med oerhört höga straffsatser (i nästan 100% av fallen icke-vita sådana) har likförbannat en högre grad allvarliga brott än länder där straffsatserna är orimligt låga (Norden). I länder så som El Salvador, Colombia och Mexiko så begås ohyggliga brott trots de avskräckande straffsatserna - mest sannolikt på grund av befolkningens genetiska sammansättning. Jag kan inte visa dig något dokumenterat underlag för detta, men jag är säker på att du hittar mer information om du söker på det!

En poäng som någon tidigare skribent gjorde var att dödsstraff inte nödvändigtvis bör finnas till för att avskräcka brottslingar. Min uppfattning är att kriminalitetens karaktär i ett givet land, beror på populationens genetiska sammansättning. Det spelar således ingen roll om Colombia inför dödsstraff för att avskräcka våldsbrott - befolkningen kommer fortfarande vara tiotal gånger våldsammare än etniska populationer i Nordeuropa. Av samma anledning kommer dödsstraff inte i någon signifikant grad avskräcka exempelvis våldtäkter i Sverige. Dödsstraff behöver inte vara mer än det låter, ett straff. Ett straff för människor som genom sina handlingar förverkat sin rätt att leva. Det kan handla om barnvåldtäktspedofiler eller svenska integrationsministrar.
Senast redigerad av Skogsvatte 2012-08-12 kl. 21:29.
Citera
2012-08-12, 21:38
Medlem
Citat:
Vi rasister har uttömmande och ibland upprepade gånger svarat på frågor från er mångkulturalister i tråden "Fråga Rasisterna". Jag tänkte se om mångkulturalisterna är lika tillmötesgående som oss rasister, och om de kan svara lika utförligt som vi har gjort. Det finns nämligen ett par saker som vi rasister vill ha reda på om hur NI tänker och resonerar också. Jag kan börja med en enkel fråga:

Är ni medvetna om att invandringen från balkan-, arab- och negerländer ökar brottsligheten i landet? Om nej, anser ni att så inte är fallet? Om ja, hur är det tänkt att detta - rent konkret - ska lösas?

Finns det några vita länder på jorden som har lyckats komma tillrätta med detta problem? Om inte - hur ska Sverige klara det?

Som sagt, konkreta förslag till lösningar efterlyses.

NOT: jag förutsäger också att denna tråd aldrig kommer att komma i närheten av Fråga Rasisterna. Och vet ni varför jag kan förutspå detta? Jo, därför att ni mångkulturalister hatar att behöva svara på raka frågor, och ni hatar att behöva förtydliga vad NI står för. Kanske saknar ni övertygelse, kanske står ni egentligen inte för något? Vi får väl se.

Bevisa mig gärna fel angående min förutsägelse.

Är du medveten om att många rasister är kriminella?
Citera
2012-08-12, 22:59
Medlem
kakburks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsvatte
Mig veterligen finns det faktiskt underlag för att dödsstraff inte har en avskräckande effekt. Länder med oerhört höga straffsatser (i nästan 100% av fallen icke-vita sådana) har likförbannat en högre grad allvarliga brott än länder där straffsatserna är orimligt låga
Ja, jag tycker mig känna igen det där.
USA är ju en bra måttstock för de har ju brutalt mycket högre straff än Sverige. Detta biter inte direkt på negrerna, tvärtom så innebär det status, respekt och extra bling-bling när de återvänder till ghettot efter en volta.

Beträffande dödsstraff (och kanske straff generellt) så tror jag att negrer och liknande slumfolk har brist på konsekvensanalytisk förmåga i kombination med hög rovdjursdrift vilket gör att de våldtar och mördar oavsett vad det får för konsekvenser.

Däremot så tror jag att hårda straff har avskräckande förmåga för vita folkslag. Rent historiskt så var det fundamentalt för gruppen att hålla ihop. Existensen i ett tufft klimat krävde detta och bråkstakar som motarbetade gruppen straffades. Ett säkert dödsstraff kunde vara att man fördrevs vilket fick grava konsekvenser för den enskilda individen då man inte kunde klara sig på egen hand.
Detta medför att vita är mer framsynta och samhällsbyggande. En otrevlig bieffekt är altruismen som blir en akilleshäl i globaliseringens tidevarv men var livsavgörande på den tiden.
Citera
2012-08-12, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hiitsme
Är du medveten om att många rasister är kriminella?

Är du medveten om att 100% av de illegala invandrarna, är kriminella???
Där av namnet "illegala"

Det slår ditt rasistkort med hästlängder

Dessutom verkar du leva i någon slags hollywood dröm... Jag skulle nog påstå att ytterst få rasister är speciellt kriminella. Det är ju därför dom är så förbannade på just invandrare. För att invandrarna är kriminella och så.
Senast redigerad av Fredneck 2012-08-12 kl. 23:35.
Citera
2012-08-12, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fredneck
Är du medveten om att 100% av de illegala invandrarna, är kriminella???
Där av namnet "illegala"

Det slår ditt rasistkort med hästlängder

Dessutom verkar du leva i någon slags hollywood dröm... Jag skulle nog påstå att ytterst få rasister är speciellt kriminella. Det är ju därför dom är så förbannade på just invandrare. För att invandrarna är kriminella och så.
Han tror nog att American History X är en dokumentär.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in