Citat:
Ursprungligen postat av Skogsvatte
Mig veterligen finns det faktiskt underlag för att dödsstraff inte har en avskräckande effekt. Länder med oerhört höga straffsatser (i nästan 100% av fallen icke-vita sådana) har likförbannat en högre grad allvarliga brott än länder där straffsatserna är orimligt låga
Ja, jag tycker mig känna igen det där.
USA är ju en bra måttstock för de har ju brutalt mycket högre straff än Sverige. Detta biter inte direkt på negrerna, tvärtom så innebär det status, respekt och extra bling-bling när de återvänder till ghettot efter en volta.
Beträffande dödsstraff (och kanske straff generellt) så tror jag att negrer och liknande slumfolk har brist på konsekvensanalytisk förmåga i kombination med hög rovdjursdrift vilket gör att de våldtar och mördar oavsett vad det får för konsekvenser.
Däremot så tror jag att hårda straff har avskräckande förmåga för vita folkslag. Rent historiskt så var det fundamentalt för gruppen att hålla ihop. Existensen i ett tufft klimat krävde detta och bråkstakar som motarbetade gruppen straffades. Ett säkert dödsstraff kunde vara att man fördrevs vilket fick grava konsekvenser för den enskilda individen då man inte kunde klara sig på egen hand.
Detta medför att vita är mer framsynta och samhällsbyggande. En otrevlig bieffekt är altruismen som blir en akilleshäl i globaliseringens tidevarv men var livsavgörande på den tiden.