Citat:
Ursprungligen postat av Blygakatten
Bland invandrarna är det en högre andel som är egenföretagare än bland svenskar. Egenföretag är mycket viktigt för vårt lands ekonomi. Många invandrare har till exempel erfarenhet av att driva pizzerior, gatokök och diverse butiker.
När man lyssnar på exempelvis Maud Olofsson får man lätt intrycket att hon och likasinnade anser att etniska nordeuropéer helt saknar förmåga att driva företag och att utan invandrare så skulle alla affärslokaler stå tomma.
Vad tror du själv om ett sådant scenario?
Jag kan säga vad jag tror:
När jag växte upp på 80-talet så drevs de flesta små affärsverksamheter fortfarande av svenskar och i ett tänkbart framtida etniskt rensat samhälle kommer naturligtvis pizzerior, kiosker m.m. fortfarande att existera så länge det finns en efterfrågan.
Man bör även komma ihåg att många småföretag, såsom solarier, videobutiker, kiosker; i många fall åtminstone delvis används för att tvätta svarta pengar vita. Den enda grupp som jag med någorlunda säkerhet kan uttala mig om är syrianerna vars bröllopsverksamhet omsätter enorma belopp. Därutöver förekommer inkomster från illegala spelklubbar och annan brottslig verksamhet.
Som helt och hållet laglydig affärsidkare konkurrerar jag idag alltså inte på samma villkor eftersom min verksamhet inte kommer att vara tillräckligt lönsam. Det kommer den inte vara för gemene syrian heller men där fyller den åtminstone en annan - vi kan kalla det, "informell" - funktion.