Citat:
Ursprungligen postat av Inkonst
Du har rätt, du snackade inte så mycket om vikingar. Jag överdrev. Inlägget innan ditt hänvisade också till fornnordisk tid, det fick mig att vad man i förkristen tid skulle kalla gå mental bersärk eller i modern tid freaka ur (anglosaxisk kulturimperialism). Nåväl, låt oss inte diskutera 10000årig historia, det är irrelevant.
Ok.
Citat:
Anmälningarna ang. kvinnomisshandel har ökat de senaste åren. Jag tror inte att det beror på att kvinnomisshandeln har ökat i sverige, jag tror snarare att det beror på att samhället har uppmärksammat problemet vilket gör att fler kvinnor vågar anmäla.
Det kan ha ökat pga den etniska demografiska förändringen, men frågan är om dessa kvinnor anmäler sådant så mycket. Sen måste vi skilja på kvinnomisshandel och hustrumisshandel, vet inte riktigt om du inkluderar all misshandel mot kvinnor som kvinnomisshandel? Vad är definitionen på misshandel å ena sidan och misshandel mot kvinnor å andra sidan? Varför finns det två lagar för misshandel? Om kvinnomisshandel helt enkelt är misshandel mot kvinnor så är det självklart att det ökar med tanke på den ökande brottsligheten och i synnerhet våldsbrott som importeras från Afrika och Mellanöstern, men i det fallet ökar ju även misshandel mot män, varför det blir bedrägligt att bara prata om kvinnor, vilket tyvärr ofta är det bedrägliga sättet som saker rapporteras om kring misshandel av journalister och politiker som nästan alltid har starka sympatier till det feministiska.
Sen är det möjligt att fler kvinnor anmäler, men sedan är det lite dubbelt iom att samhällsklimatet är väldigt starkt feministiskt präglat, där minsta lilla är "kvinnofientlighet", o liknande. Minsta lilla som kvinnor utsätts för slås upp i stora proportioner som "kvinnohat", o liknande, men rent proportionsmässigt så har när kvinnor på olika sätt misshandlar män inte alls uppmärksammats.
Med andra ord så kan det enkelt och pedagogiskt sammanfattas såhär; 30 år sedan, man gav kvinna örfil, ingen anmälan. Idag, kvinna ger man örfil, ingen anmälan, man ger kvinna örfil, anmälan. Alltså behöver det inte nödvändigtvis vara att kvinnor behandlas sämre än män rent konkret.
Det är skillnad på våld och våld också. Om man inkluderar en örfil i "män slår fruar", så blir det rätt trivialt enligt mig och vilseledande att prata om hustrumisshandel.
Citat:
Det är troligt att eftersom misshandel innanför hemmets väggar knappt ansågs vara ett problem tidigare och därmed var mer accepterat så var det också vanligare.
Du kanske inte håller med men det förefaller rymma inom vad som kan anses troligt. Särskilt med tanke på synen på barnaga. Lagstiftning brukar förövrigt dyka upp där samhället finner ett problem och väldigt ofta har det en normgivande effekt, jmf barnaga som var fullt accepterat för inte så längesedan men som har blivit fullständigt oaccepterat.
Frågan är väl om det var ett riktigt problem, och om det ens är ett riktigt problem. Vad man också kan tänka sig är att vad som är ett problem idag, troligtvis inte sågs som något nämnvärt problem förut om vi går efter devisen att standarden i samhället idag vad gäller välstånd, materiell standard, medicinsk hälsostandard, allmän trygghet(även om detta gått ner nu när folk från Afrika och Mellanöstern blivit betydlig del av befolkningen) är mycket bättre än förut, och då blir vad som är ett problem väldigt relativt.
Barnaga däremot har mycket med pedagogik att göra, jag tror snarare att samhällsklimatet kring vad som var bra för barnuppfostran ändrades, och sedan kom lagen, inte att lagen kom först och normerna ändrades efteråt. Kvinnor är en annan sak, även om jag förstår din poäng.
Citat:
Vidare kan man faktiskt man faktiskt diskutera om kvinnor var människor förr, ja menar, inte förren 1920 togs målsmanskapet och husbondeväldet bort så att gifta kvinnor äntligen kunde anses myndiga.
Det blir en väldigt konstig vinkling. Då var män inte människor förr heller, med tanke på att det fanns slavar.
Att den som äger huset representerar husets medlemmar tycker jag inte alls stöder någon idé om att de andra är mindre människa. Då var alla andra män ej heller människor, såsom de yngre och sedan vid den tiden fanns det väl drängar och liknande inkluderat i huset.