2016-10-20, 19:14
Medlem
pollenpers avatar
Det jag minns från förr är röklukten.
Alla kläder i tvätten, ytterkläderna fick vädras i en vecka, hårtvätt ett måste för att få bort stanken.
Musiken var (för) hög men det gick att meddela sig med varandra över bordet om man skrek.

Slipstvång på kedjan baldakinen, men det gick att hyra en i entrén.
Jag har aldrig trivts på ställen där man inte kan samspråka, mitt uteliv blev på folkets park och dansbanor.
Citera
2016-10-20, 22:06
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deadwood
Lite sent svar sådär 3 år senare. Ja, det är den lokalen som blev Laserdome. I dag vet jag inte vad som finns där. Ingenting, tror jag. Men går förbi där rätt ofta så ska kolla.
Lokalen står nog tom och utanför brukar de rumänska (?) tiggarna sitta med sina pappmuggar.
Citera
2016-10-21, 00:23
Medlem
Deadwoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Lokalen står nog tom och utanför brukar de rumänska (?) tiggarna sitta med sina pappmuggar.

Denna så fantatstiska musikscen nu reviderad till tattarsløddret.
Grattis Stokckholm. Jävligt bra jobbat.
Citera
2016-10-21, 03:25
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Denna så fantatstiska musikscen nu reviderad till tattarsløddret.
Grattis Stokckholm. Jävligt bra jobbat.
De bidrar till en levande, färgsprakande gatubild. Eller kanske inte när jag tänker efter..
Citera
2016-11-18, 15:30
Medlem
Willow1s avatar
Citat:
De bästa klubbarna Stockholm n-å-g-o-n-s-i-n haft är Zanzibar och Ritz. Fattar inte att ingen nämnt dem än. Det finns inga - och kommer aldrig finnas - några klubbar någonsin i Sthlm, som kommer klara av att väga upp dessa. 80-talets absolut bästa någonsin.

Vi har glömt hamngatan 1, Bäckahästen och Evergreen
Citera
2016-11-18, 15:33
Medlem
Willow1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hammocken
På nattklubben Alexandras fanns det rökrännor, dvs. askkoppar längs med hela väggarna.

Tjejerna gick runt med MOLN av hårsprej runt sig. På damtoan sprejades det hejvilt med nedböjda huvuden för att få in maximalt med volym. Händer det numera?

Jeans var förbjudet att ha på vissa ställen. Det var inte fint nog. Folk blev nekade vid dörren, en del försökte bråka "men jag har ju snygga jeans". Eller "det här är inga jeans, det här är mörka byxor (om de nu var svarta). Slutade ofta med att en i gänget fick lomma hem, om man inte lyckades omringa jeansbäraren och liksom fösa in personen så att dörrvakten inte såg byxorna. Jeansbärarna smög sig ibland in genom att hålla sig längs med väggen, i innerfil, eller så pratade någon med vakten medan personen gled förbi. Ställen annonserade med instruktioner typ "kavaj" eller "ej blåjeans". När någon person fått gå hem, och man såg någon med jeans inne på stället blev man lack.

Alla var svartklädda, från topp till tå, en stor del av det tidiga 1990-talet i Stockholm. Den som avvek från den gällande klädkoden blev inte insläppt.

Discjockeys kunde prata och presentera låtarna, ibland efterlyste man någon som tappat bort sina nycklar, plånbok eller rent av kompisen. "Malin står vid högtalaren."

Kultiga ställen i Stockholm: BZ, Berzeliiterassen. Taket över dansgolvet öppnades fina sommarkvällar.

Bobbadilla vid Slussen, 1970-talet. Panisk trängsel i Gula gången långt innan öppningsdags (samma era som när folk köade till Gul&Blåjeansen, dagens ungdomar vet inte vad köa är). Vakterna ropade att alla måste backa när dörrarna öppnades, medan folk därbak tryckte på framåt. Brandkåren kallades in och sprutade med vattenkanoner för att skingra folk.

Inne på Bobbadilla hade en grupp tjejer markerat revir, den som inte tillhörde deras grupp fick inte stå på deras ställe. De kastade handgripligen bort tjejer de inte kände igen. Inget lades ut på youtube...

Sen var det Sloppys-boom när alla krogar började kriga med olika erbjudanden, i stil med "Kom 4, betala för 3." Och EG-priser som någon nämnde. Det var långa köer utanför alla krogar när det var EG-natt. Det var lägre priser på mat och dryck, som det skulle bli om vi gick med i EG.

Lösryckta minnen från baren:
B52. Med eller utan eld.
Sambuca, som man stoppade tre kaffebönor i. Och tände på.

Haha har inget revir idag hahaha
Citera
2016-11-28, 20:01
Medlem
Deadwoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Willow1
Vi har glömt hamngatan 1, Bäckahästen och Evergreen

De kommer inte i närheten. Bäckahästen? Det var en trashig krog med billig öl och kass musik. Dit gick man bara för att dricka billigt.
Citera
2016-12-01, 10:11
Medlem
paggans avatar
Mycket nostalgi i den här tråden

Kommer också ihåg mycket av det som sagts.

- Alkoläskens intåg med Hoopers Hooch. Man kunde också köpa påsar att göra sin egen alkoläsk med. Kommer ihåg att jag hade tre petflaskor i pojkrummet som jäste och luktade apa.

- Klubb Pulse på Heaven på fredagar. Tappade man bort polarna så fick man gå och leta i timmar då mobiltelefonerna inte hade gjort sitt intåg.

- Dansandet på Abstrakt i burar.

- Buffén på Collage som man åt på innan stället riktigt öppnat. Allt för att vara säker att man skulle komma in ändå fast man var för ung. Sen blev alltid sista dansen en tryckare

- Som flera sagt - röken innan rökförbudet. När man vaknade upp med torr mun nästa morgon, luktade askkopp och bakfylla. Ett tiopack Marlboro Lights till varje utgång för att lyxa till det.

- Invandrarna och alla whiggers gick i Buffalo-skor.

Nästan alltid slagsmål på nattbussen hem. Sen stoppade jag fingrarna i halsen innan jag gick in till barndomshemmet så morsan och farsan inte skulle märka att jag var full
Senast redigerad av paggan 2016-12-01 kl. 10:26.
Citera
2016-12-01, 11:35
Medlem
Ambelains avatar
Den gamla goda tiden, för Malmö, handlade mycket om att "tura till Danmark."

Dvs åka båt över till antingen Dragör, eller Köpenhamn.

Till Dragör åkte med med stora passagerarfärjor (Limhamn - Dragör), och det gick att sitta på restaurangen ombord och äta friterad spätta med pommes.
Eller i caféet och dricka öl.
Här åkte man alltså bara framåtillbaka, blev full på båten utan att stiga av.

Till Köpenhamn åkte man Flygbåtar.
Det gick fortare och båtarna består av bara sätet, som i en flygplanskabin typ.

Där beställde man alltid räkmacka, med Elefantöl plus Jägermesiter-shots.
En perfekt start på Köpenhamnsvistelsen med andra ord, och man kunde efter 45 minuter stiga av lätt runt om skorna och med belåten mage.

Så fort Flygbåten lagt till vid Nyhavss-kajen i Köpenhamn, stegade man över till andra sidan trottoaren och gick in på närmaste butik.
För att köpa medhavd Elefantöl såklart ...

Sen gick man omkring på Byen och småsöp, satte sig vid ett fint torg på Ströget och fortsatte supa - allt till de danska fyllegubbarnas stora förtret.
Dvs de gillade aldrig när man sköt korkarna av Jordgubbschampagnen i huvudet på dem ...

När man sen var lagom fulla raggade man upp lättfotade danskor som man bjöd på Elefantöl, och drog in dem i någon öppen trappuppgång för ett snabbt in-och-ut-skjut.

Ja, detta var alltså "kroglivet" för oss Malmöiter som inte fick handla sprit än ...
Tyvärr försvann allt det när man sen kom upp i Systembolagsåldern, och man hade närmare till alkoholen.
Det var synd, för det var alltid så kul att åka till Danmark - man fick en ungdomlig smak av frihet helt enkelt.
Som tonåring var Köpenhamnsbåtarna en riktig Guldgruva helt enkelt, en ovärderlig gåva till oss.

Idag är de borta.
Bron ersatte dem.
Citera
2016-12-14, 20:39
Medlem
NygammalValss avatar
Citat:
De bästa klubbarna Stockholm n-å-g-o-n-s-i-n haft är Zanzibar och Ritz. Fattar inte att ingen nämnt dem än. Det finns inga - och kommer aldrig finnas - några klubbar någonsin i Sthlm, som kommer klara av att väga upp dessa. 80-talets absolut bästa någonsin.

Citat:
Ursprungligen postat av ragingcow
Kan du berätta lite om klubbarna ? eftersom det var före min tid.

https://www.youtube.com/watch?v=6wfxxNc-mME
Citera
2017-01-06, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hammocken
Nu förutsätter du att folk hade telefon... man lämnade det telefonnummer man hade tillgång till på en ibland oläslig lapp. Inneboende fick hoppas på att det ringde när hyresvärden var hemma, om de bodde hos någon som låste om sig.

De som var utan egen telefon kunde lämna ett telefonnummer som gick till en telefonkiosk, och man fick alltså ringa upp telefonkiosken. Då hade man bestämt i förväg när man skulle ringa dit, folk stod och väntade utanför telefonkiosker på att de skulle bli uppringda.

Andra satt och väntade vid telefonen. Själva telefonlappen var det minsta problemet... (ibland skrev man i bläck på handen, och tvättade den av misstag, ja...)

Var killen inte intresserad av någon fortsättning men ändå ville vara lite artig innan han drog kunde han krafsa ner några siffror på en tändsticksask...
Citera
2017-01-06, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cacablanca
ni som minns nattklubben BZ hur var den var taket öppet på vintern eller var det bara på sommaren tyckte ni om stället

Bara härliga sommarkvällar väl.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in