2012-09-08, 20:56
Medlem
Jag jobbade på krogen halva 80 och hela 90 talet,det var en fest utan dess like.

Det som var den stora skillnaden var att alla laddade upp så mycket de orkade, gymtrenden gjorde att de flesta killar tränade (och solade) under veckorna för att kunna se snygga ut för brudarna på helgen, man skulle ha stil och hänga med i de musik och klädtrender som gällde samt kunna dansa, det var inte så viktigt om du hade VD-jobb/fet lya/bil det var där och då som gällde.

Det var sällan man såg en riktigt tjock tjej, de var oftare smala sportig och rätt naturliga, de få invandrare som fanns var oftast från USA eller England och hade kolla på musik och stil. Folk var överhuvudtaget glada och lättsamma det var en positiv tid i Sverige och folk kände hopp, krogbranchen var under utveckling så det kom nya ställen hela tiden.

Det fanns inga kriminella gäng eller nån som skulle försöka råna krogbesökare på vägen hem. Visst blev det bråk men det var mer pang-pang och sen var det glömt, droger var ovanliga och kom först under rave och housevågen först oskyldigt sen torskade en del dit i den svängen. Man drack cocktails och starka drinkar,sällan shots och storstark, ingen skulle kommit på idén att spruta champagne, vin var för brudar.

Sex var easy, både tjejer och killar tog initiativet inget konstigt, mer att folk matchades efter ålder och utseende, inte helt sällan hade man sex med flera tjejer ur samma kompis-gäng, man bytte också partners med varandra.

Killgäng från hela landet brukade åka på resor testa nya städer och brudar och det var lättraggat och inget tjafs med locals så länge man var snygg och städad
Citera
2012-10-17, 20:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Deadwood
Zanzibar var föregångaren till Ritz och låg under Scandic Hotel Medborgarplatsen, precis vid uppgången Folkungagatan. Zanzibar var ngt mer mainstream, men satans skön känsla och urban musik på sin tid. Jag är inte säker på årtalen exakt, men jag tror Zanzibar lade ned -85 och blev då Ritz. Jag hängde där som minderårig (född -70) då jag kände en äldre kille på gården, som var dörrvakt där, som släppte in mig och "hade ansvar" för mig och mina kompisar (vi var då 14-15).

1986 började jag gymnasiet och då började på allvar min Ritz-kärleks-resa. Ritz var en en gigantisk klubb som spelade mkt gothic/alternative. Var man som jag; dvs lyssnade på Front 242, Kraftwerk, Depeche Mode, Nitzer Ebb, Soft Cell, Mission, Sisters og Mercy, Nick Cave, Einstürzende Neubauten, Bowie, Joy Division, Laibach mm, var Ritz HIMMELRIKET. Ta i beräkningen att denna musikscen var verkligen jättestor på den tiden.

1986-87 började acid/house också florera i Sv, och på torsdagar öppnade då Ritz sin berömda klubb Bat Cave., som var en blandning mellan gothic och acid. På fredagar var det strict Gothic och lördagar strict Acid. Tisdagar var en annan höjdarkväll: ofta ngn sorts litteratur/poesikväll med 60-70talsmusik i bakgrunden, och även om det idag för unga folket låter beigt, var dessa kvällar verkligen SKITBRA. Mkt psychedelica, Stones, Doors, Roxy, Bowie, Runaways, Blondie, Sex Pistols mm.

Jag har i många år haft en dröm om att köpa upp Ritz (som var tvungen att stänga efter klagomål från hotellgästerna ovanför) och re-open the gothic and glam scene. Fan, vad den klubben är saknad av så många.

Jag går aldrig ut idag, för musiken är sådan ren och jävla, överjävlig bajsdynga. Går inte att lyssna på. Fan, vad jag saknar Ritz!!! Minns känslan och euforin varje gång man var på väg in, känslan när man lämnat in jackan i garderoben och gick ned för den stora trappan till undervåningen och hörde Missions "Tower of Strenght" spela.....och man visste att detta kommer bli ännu en guldkväll!

Ska nog stå så på min gravsten: Deadwood älskade Ritz!

Är det den lokalen som sedan blev Lasedome? Vad finns där idag?
Citera
2012-10-19, 16:35
Medlem
dismembers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av analogsex
Jag jobbade på krogen halva 80 och hela 90 talet,det var en fest utan dess like.

Det som var den stora skillnaden var att alla laddade upp så mycket de orkade, gymtrenden gjorde att de flesta killar tränade (och solade) under veckorna för att kunna se snygga ut för brudarna på helgen, man skulle ha stil och hänga med i de musik och klädtrender som gällde samt kunna dansa, det var inte så viktigt om du hade VD-jobb/fet lya/bil det var där och då som gällde.

Det var sällan man såg en riktigt tjock tjej, de var oftare smala sportig och rätt naturliga, de få invandrare som fanns var oftast från USA eller England och hade kolla på musik och stil. Folk var överhuvudtaget glada och lättsamma det var en positiv tid i Sverige och folk kände hopp, krogbranchen var under utveckling så det kom nya ställen hela tiden.

Det fanns inga kriminella gäng eller nån som skulle försöka råna krogbesökare på vägen hem. Visst blev det bråk men det var mer pang-pang och sen var det glömt, droger var ovanliga och kom först under rave och housevågen först oskyldigt sen torskade en del dit i den svängen. Man drack cocktails och starka drinkar,sällan shots och storstark, ingen skulle kommit på idén att spruta champagne, vin var för brudar.

Sex var easy, både tjejer och killar tog initiativet inget konstigt, mer att folk matchades efter ålder och utseende, inte helt sällan hade man sex med flera tjejer ur samma kompis-gäng, man bytte också partners med varandra.

Killgäng från hela landet brukade åka på resor testa nya städer och brudar och det var lättraggat och inget tjafs med locals så länge man var snygg och städad

Skriver under på allt, utom det feta. jag och mina kamrater brukade åka runt i sverige (mest norra delen) för att fiska i nya okända vatten (fiska fiskar som lever i vattnet alltså inte brudar), och att hamna på den lokala krogen i kalix, haparanda, arjeplog, tärnaby osv, osv på den tiden även funäsdalen
vad som att be om en fajt så fort någon hörde att man kom ifrån stockholm. Och ja, vi var snygga och städade, iallafall när vi kom dit.

troligtvis var det bättre tvärt om, om norrlänningar kom till stockholm.
Citera
2013-02-25, 22:26
Medlem
cacablancas avatar
ni som minns nattklubben BZ hur var den var taket öppet på vintern eller var det bara på sommaren
Citera
2013-02-26, 00:06
Medlem
svartklubbarna på 90talet i stockholm e ju oförglömliga lugnaste klubbarna av alla .. mkt kriminella som klientel, som inte gärna bråkade med andra kriminella ( alla kände alla och onödigt ) och svenssons som inte heller ville bråka med kriminella .. va nästan alltid fridfullt , klart det hände att nån drog fram puffra i ett bråk men då kom ju dörrvakterna med sina tefatsögon
Citera
2013-02-26, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Jag gick ut i Sthlm åren 1986-1996 ca. Här kommer några minnen.
På krogen var det som många här redan nämnt - inga invandrare, inga plastikopererade, inga lyckopillerkalla människor, inga dryga "brats". Det var skön avslappnad stämning, mer raggning, folk pratade med varandra. Kläderna behövde inte vara dyra eller vulgära, viktigare isf att vara "cool". Kändisar var ute bland vanligt folk, inget konstigt med det.

Bra ställen enligt mig var främst Ritz, men även Kvarnen, Pelikan, Hannas bar, Riche och några andra. Kvarnen och Riche var helt annorlunda än idag. Bättre förr, förstås...

Du var aldrig rädd för att bli våldtagen, misshandlad eller rånad. Jag kunde t ex gå från ena delen av söder till den andra ensam kl 03 på natten utan att bli påhoppad. Ibland kunde det hända att någon (svensk) taxichaufför stannade och frågade om man ville ha gratis (!) skjuts hem då han tyckte att man som ung tjej ändå inte var helt säker ensam ute på gatorna i natten... och det tackade man ja till någon gång eller två, utan att sen bli antastad i bilen. (!)

fyfan ja man föddes för sent.
Citera
2013-02-27, 22:38
Medlem
cacablancas avatar
ni som minns nattklubben BZ hur var den var taket öppet på vintern eller var det bara på sommaren tyckte ni om stället
Citera
2013-03-10, 14:53
Medlem
MassiveBs avatar
Tritnaha/frihetsfronten vid St Eriksplan var ju en klassiker till svartklubb.
Citera
2013-03-10, 17:40
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Man luktade väldigt mycket sur rök vid hemgång. Vakna upp bakfull med kläderna på och stinka rök var ingen höjdare. Annars har väl inte kroglivet förändrats så mycket på 10 år? Vet inte för jag går inte på krogen längre.
Citera
2013-03-11, 21:47
Medlem
IceEyess avatar
Jämför man med hur utelivet var för 10 år sedan är skillnaderna enligt mitt tycke ytterst små. Rökning inne på krogen var tillåten men i övrigt är det i stort sett likvärdig klädsel på folket och samma mentalitet. Även musiken var ganska likvärdig (Groove Coverage, Usher, Novaspace osv)
Citera
2013-08-18, 17:34
Medlem
JayGatsbys avatar
Stureplan i början av 2000-talet var magiskt. Mycket mindre osköna människor, inte alls lika mycket babbar eller Farstaglitter.

Jäklar vad man njöt.
Citera
2016-10-20, 05:14
Medlem
Deadwoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gandy
Är det den lokalen som sedan blev Lasedome? Vad finns där idag?

Lite sent svar sådär 3 år senare. Ja, det är den lokalen som blev Laserdome. I dag vet jag inte vad som finns där. Ingenting, tror jag. Men går förbi där rätt ofta så ska kolla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in