2017-01-11, 07:22
Bannlyst
EG-priserna minns jag inte men det känns bekant. Förstår nu varför jag och andra idioter till unga vuxna (då) röstade ja till att Sverige gick med i EG , som blev EU ungefär samtidigt. Jag började gå ut -90.

Tråden vore intressantare om fler 50-talister eller äldre hade saker att berätta.
Citera
2017-01-11, 13:45
Medlem
sajebiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
EG-priserna minns jag inte men det känns bekant. Förstår nu varför jag och andra idioter till unga vuxna (då) röstade ja till att Sverige gick med i EG , som blev EU ungefär samtidigt. Jag började gå ut -90.

Tråden vore intressantare om fler 50-talister eller äldre hade saker att berätta.

EG-priser var väl egentligen bara ett jippo som varade en kväll och det ca 1990. Vet att jag jobbade i baren den kvällen och upplägget där var i alla fall ta 2 till priset av 1, det var väl det enklaste så man inte behövde göra om alla priser i maskinerna. Sen fanns det säkert krogar som spann vidare på konceptet men meningen var att det bara skulle vara en dag så man fick visa hur billigt det skulle bli om vi gick med, nu blev det ju inte riktigt så.
Senast redigerad av sajebis 2017-01-11 kl. 14:24.
Citera
2017-01-11, 18:59
Medlem
HasseBanans avatar
Jag var ungdom i början av 90-talet och måste säga att det var en helt annan stämning då än nu. Då kunde man gå ut ensam på krogen och ingen höjde på ögonbrynen för det. Man gick till olika ställen och blev bara fullare och gladare. Ett fåtal aggressiva personer fanns som gärna ville starta bråk för småsaker, men det var lättare att hålla sig borta från dem då än idag. Musiken som spelades var mestadels Eurodisco. Fast jag växte upp i en småstad där alla kände alla så det var sällan man stötte på nytt folk. Samma ansikten varje helg. Skillnaden var framförallt att då kunde man vara provokativ och lite stöddig, utan att riskera att åka på däng. Idag funkar det inte alls så. Man gick genom stan med en känsla av att man "ägde" stan. Den känslan får man knappast idag, då alla ska hävda sig och då blattarna gärna vill sätta svennarna på plats.
Citera
2017-01-16, 10:31
Bannlyst
Kom ihåg när de fanns många jazz barer o att man fick röka o njuta av god musik .
Känslandog när tökförbude kom
Citera
2018-03-17, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FarmorsSkafferi
Tydligen inte så många som kan gå tillbaka längre än 80-talet.

I mitten på 70 så var det Bobadilla i källarvalven i Gamla Stan,Cat Ballou på Sturegatan.

På CB fanns en spegelvägg som gjorde att stället såg större ut.Ägaren hade faktiskt en stor (STOR) vit och blå motorbåt med namn:Cat Ballou.Tror han var jugoslav.En man inte stötte sig med.Hade inga vakter.Den som inte skötte sig slängde han ut själv.

Musiken var David Bowie bl.a.Festfixarna då hette Mandrax,Bustaid och röka&kröka.

Det var Magnus Ladulås i Gamla Stan(såg Rock-Ragge där bl.a.).Det var Alexandras,Vickan.Fattighuset(Döbelsgatan).

På söder Kvarnen,Lilla Paris och Aston(Mariatorget).

Svartklubbar i Gamla Stan,Brännkyrkogatan,Högbergsgatan.

Ville man gå på afro-klubb så fanns det på Sveavägen.

Kommer inte ihåg alla men minns att det var få som spela svåra.Man ville helt enkelt ha så kul som möjligt.Träffa folk,som man kände och inte kände.

En svartklubb jag var på drevs av en kvinna som hade rykte om sig som "farlig".Hon hade en privat lägenhet "back-stage", jag fick komma dit på visit en gång.Var livrädd vågade inte säga nej.Trodde inte jag skulle komma levande därifrån!Gjorde jag såklart.

Oftast inga problem om man var pank att hitta någon när man var ute och festade som man kände och kunde vigga två blå!!/FS
Hahaha så roligt att läsa. Det var mina ställen också. Cat Balou ändrade sedan namn till New Cat. Kommer inte ihåg vad ägaren hette men det var en schysst lirare. Svartklubbar fanns det gott om, var mycket på 88:an och 54:an. Var aldrig bråk och ingen blev drogad i smyg. Var aldrig rädd att åka hem. Var helt annat klimat då.
Senast redigerad av Tallbarrskotte 2018-03-17 kl. 23:46.
Citera
2018-03-17, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deadwood
De bästa klubbarna Stockholm n-å-g-o-n-s-i-n haft är Zanzibar och Ritz. Fattar inte att ingen nämnt dem än. Det finns inga - och kommer aldrig finnas - några klubbar någonsin i Sthlm, som kommer klara av att väga upp dessa. 80-talets absolut bästa någonsin.
Jag har en askkopp kvar som jag snodde på Ritz 😂
Citera
2018-03-18, 20:22
Medlem
sajebiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tallbarrskotte
Hahaha så roligt att läsa. Det var mina ställen också. Cat Balou ändrade sedan namn till New Cat. Kommer inte ihåg vad ägaren hette men det var en schysst lirare. Svartklubbar fanns det gott om, var mycket på 88:an och 54:an. Var aldrig bråk och ingen blev drogad i smyg. Var aldrig rädd att åka hem. Var helt annat klimat då.

Ja och anledningen till det var att stället blev till viss del sönderslaget, var någon konflikt mellan greker och turkar i och med det som hände på Cypern. Men det var på 70-talet. Det som kan nämnas om Sturegatan 12 på 80-talet var att det var någon knallkork som kom på den brillianta idén att döpa om stället till Subway och där DJn stod i fronten på ett T-banetåg (som man lyckats kapa ner, frakta dit och sen svetsa ihop igen) och där gästerna satt på gamla galonsäten från tuben.
Citera
2026-04-01, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av analogsex
Jag jobbade på krogen halva 80 och hela 90 talet,det var en fest utan dess like.

Det som var den stora skillnaden var att alla laddade upp så mycket de orkade, gymtrenden gjorde att de flesta killar tränade (och solade) under veckorna för att kunna se snygga ut för brudarna på helgen, man skulle ha stil och hänga med i de musik och klädtrender som gällde samt kunna dansa, det var inte så viktigt om du hade VD-jobb/fet lya/bil det var där och då som gällde.

Det var sällan man såg en riktigt tjock tjej, de var oftare smala sportig och rätt naturliga, de få invandrare som fanns var oftast från USA eller England och hade kolla på musik och stil. Folk var överhuvudtaget glada och lättsamma det var en positiv tid i Sverige och folk kände hopp, krogbranchen var under utveckling så det kom nya ställen hela tiden.

Det fanns inga kriminella gäng eller nån som skulle försöka råna krogbesökare på vägen hem. Visst blev det bråk men det var mer pang-pang och sen var det glömt, droger var ovanliga och kom först under rave och housevågen först oskyldigt sen torskade en del dit i den svängen. Man drack cocktails och starka drinkar,sällan shots och storstark, ingen skulle kommit på idén att spruta champagne, vin var för brudar.

Sex var easy, både tjejer och killar tog initiativet inget konstigt, mer att folk matchades efter ålder och utseende, inte helt sällan hade man sex med flera tjejer ur samma kompis-gäng, man bytte också partners med varandra.

Killgäng från hela landet brukade åka på resor testa nya städer och brudar och det var lättraggat och inget tjafs med locals så länge man var snygg och städad

Måste ha luktar en hel del cigarettrök på den tiden. Fy fan.
Citera
2026-04-01, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Måste ha luktar en hel del cigarettrök på den tiden. Fy fan.

Fast alla rökte när man festade då.
Citera
2026-04-01, 22:24
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjockstark
Nu är det högtid för våra gammla flashbackare att ta ton här i Barer och nattklubbs-forat.

Hur var det att gå ut på eran tid? Hur var stämningen?, vilken musik spelades?, hur mycket röktes det? och vad kostade öl,sprit etc?

Kvinnor?
Bästa tiden och bästa musiken, 70-tal. En riktig dansråtta var jag som sprang ute på olika klubbar som BZ, malmen och självklart på Alexandra som stammis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in